Korkade uttalanden om MC

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
En packe GSXer
En kommentar bara; vissa kommuner tillåter att man ställer sin båge i cykelställen, så länge "de inte är i vägen". Uppenbarligen är detta öppet för tolkning, men hittills har det gått bra i min hemkommun Uppsala.

Dom flesta cykelställ är ju på trottoarer eller gånggator och där får man inte parkera. Sen är ju problemet att så fort någon vill ställa en cyckel där så står man i vägen. Skulle personligen aldrig ställa hojen i ett cykelställ (eller bilen på en MC-parkering) även om det kanske inte är 100% säkert att det är straffbart. Jag kör som ett svin men parkerar som en gentleman. (och muckar aldrig med pensionärer)

BTW. Är oxså från Uppsala och har aldrig hört talas om att det skulle vara OK att ställa sin MC i ett cyckelställ. Vore kul att se någon parkera sin Trike i ett. :p

--- OK, hittade följande ---
Urban Davidsson på Uppsalapolisens Trafikavdelning berättar att det också sen några år finns en praxis att tillåta parkering av motorcyklar "i direkt anslutning till cykelställ" på Kommunal mark (under förutsättning att den inte står i vägen). När det gäller privat mark, är det upp till respektive markägare/parkeringsbolag att avgöra vad som gäller. Alltså inte helt lätt att ta reda på, när man står vid parkeringen.
--- ---
Det betyder att det är inte tillåtet att parkera I eller framför cykelställ men om man parkerar direkt vid sidan om så brukar dom inte ge en böter.

Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Dom flesta cykelställ är ju på trottoarer eller gånggator och där får man inte parkera. Sen är ju problemet att så fort någon vill ställa en cyckel där så står man i vägen. Skulle personligen aldrig ställa hojen i ett cykelställ (eller bilen på en MC-parkering) även om det kanske inte är 100% säkert att det är straffbart. Jag kör som ett svin men parkerar som en gentleman. (och muckar aldrig med pensionärer)

BTW. Är oxså från Uppsala och har aldrig hört talas om att det skulle vara OK att ställa sin MC i ett cyckelställ. Vore kul att se någon parkera sin Trike i ett. :p

--- OK, hittade följande ---
Urban Davidsson på Uppsalapolisens Trafikavdelning berättar att det också sen några år finns en praxis att tillåta parkering av motorcyklar "i direkt anslutning till cykelställ" på Kommunal mark (under förutsättning att den inte står i vägen). När det gäller privat mark, är det upp till respektive markägare/parkeringsbolag att avgöra vad som gäller. Alltså inte helt lätt att ta reda på, när man står vid parkeringen.
--- ---
Det betyder att det är inte tillåtet att parkera I eller framför cykelställ men om man parkerar direkt vid sidan om så brukar dom inte ge en böter.

Man får använda det berömda sunda förnuftet, när man bestämmer var bågen ska parkeras. :)

För nyfikna, Yzzyx:s citat kom från SMC Uppsala; http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=8881

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Skulle fylla på med luft i däcket då ja precis lagat punkan. så ja åker mot närmsta mack och stannar vid skåpet med luft. fram till mig kommer en utlänning:
Han Ejjj vad är det där för något?
Jag va:confused:
Han Din moppe
jag det är en motorcykel
H Ahaa hur stor?
J 600cc?
H 600 HÄST DRIVER DU MED MIG?
H aha du menar cc. Hur mycket bensin?
J Uh, tanken? 18 liter
precis då kommer hans kompis ut ur kiosken
H1 bror hans motorcykel är 1.8 min bil är 1.6
H2 jävlar är den snabb?
J eeeeh, ja måste gå..

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Har två lite småroliga uttalanden som sticker ut lite genom min långa mc-karriär (2 månader).

Den första hände på jobbet då en jobbarkompis runt 18 bast kommer fram till mig.

Jobbarkompis: Fan, jag tror jag körde om dig igår!!! (ASmallig, han kör skrutt 740)
Jag: Det betvivlar jag...
Jobbarkompis: Jojo, på bla bla bla vägen i stan!!!
Jag: Men du vet ju inte vad jag kör för hoj?
Jobbarkompis: Nää fan, men det var en MC jag körde om, tog för givet att det var dig jag blåste!!!!
Jag:...................... Mm, för jag är nog ensam på vägarna med två hjul............

---------------------------------------------------
Situation 2

Är hemma hos mor på en kopp kaffe då hon frågar följande

Tant: Jaha, hur känns det nu att ha MC kort?? Du kör väl försiktigt?
Jag: Ja jo, det är klart
Tant: Hur snabbt har du kört som snabbast????
Jag: Tja, sisådär 140 km/h kanske...
Tant: VAAA??? SÅÅÅ SNABBT?!??!
Jag: mmm.... Men bara på öppna fina vägar.....

Inte läge att avslöja den brutala sanningen då morsan är lite halvorolig av sig.
Väntar bara på den dagen man blåser henne på motorvägen i 200+.. Kärringen lär ju få en hjärtattack :(

Mr Black

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
HONDA CBR 600F -98
Tänkte på denna tråd redan under följande samtal:)

Tvättar min Suzuki B-King när en man i 50-60 årsåldern går förbi och säger:

Man: Är det en sån där Puch?
Jag: Nej en Suzuki
Man: Är det inte en sån där Alabama?
Jag: Nej det är en suzuki B-King
Man: Dom är ju det det snabbaste som finns på vägarna(Puch Alabama)
jag: Jaha ok
Man: Ja dom gör ju 250 och har 90 hästar. Hur mycket har din?
Jag: 184
Man: 84?
Jag: Nej 184
Man: oo pschy!!(alldeles chockad) då gör den 300?
Jag: ja
Man: Det var ett tag sen jag åkte hoj(gick vidare)

Nää menar du:D
Väldigt trevlig gubbe som gav mig ett gott skratt:)

sportbike

Guest
Jag var på Ava för ett par veckor sen och väntade på att en kompis skulle prata klart med en kund.
Gick runt och strosade bland nya hojar då en man sa: -Ursäkta, vet du hur många hästar en sån där har, och pekade på nya ZX10.
- 200, sa jag.
- Haha, eller hur ja, svarade han.

Världsklass.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Skulle fylla på med luft i däcket då ja precis lagat punkan. så ja åker mot närmsta mack och stannar vid skåpet med luft. fram till mig kommer en utlänning:
Han Ejjj vad är det där för något?
Jag va:confused:
Han Din moppe
jag det är en motorcykel
H Ahaa hur stor?
J 600cc?
H 600 HÄST DRIVER DU MED MIG?
H aha du menar cc. Hur mycket bensin?
J Uh, tanken? 18 liter
precis då kommer hans kompis ut ur kiosken
H1 bror hans motorcykel är 1.8 min bil är 1.6
H2 jävlar är den snabb?
J eeeeh, ja måste gå..

Bland det roligaste som finns är att prata med invandrare där ingen, varken en själv eller dom, förstår vad konversationen handlar om. :D

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Man: oo pschy!!(alldeles chockad) då gör den 300?
Jag: ja
Man: Det var ett tag sen jag åkte hoj(gick vidare)

Nää menar du:D
Väldigt trevlig gubbe som gav mig ett gott skratt:)

Han hade ju fötterna på jorden i alla fall, andra gubbar kan ju börja mena att 1949 körde man minsann riktiga motorcyklar med hela 45 hk som gick 115 km/h till skillnad från dagens fjösmoppar!:D

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Hahaha underbara historier. Jag har nåt litet att berätta som jag iallafall skrattar åt.

Skulle sälja en fiddy jag hade. Hem kommer det en kines och hans pappa för att kolla på den.
Efter mycket om och men så köper dom den. Tillslut så frågar den ena:
Han: Hur ofta byter man olja?
Jag: Jag har bytt var 5h och jag bytt för ungefär 2h sen.
Han: Så du bytte precis innan jag kom?
Han: Om man bara behöver byta olja va 5h så behöver man ju aldrig byta. För så länge kör man ju aldrig ändå utan att stanna.

Jag kommenterade inte ens det. De tyckte ja var kul iallafall ;D

crassy

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Hoj
CB1000RA -09
Precis tagit kortet och köpt en hoj. Lovade morsan att hon skulle få min gamla moppe-scooter att köra runt på landet med om hon ville.

Vi ska käka lunch tillsammans, sitter på hojen och väntar vid pendeln. Morsan kommer.
Morsan: Hej! Flytta på dig!
Jag: ??? (hoppar av)
M: (hoppar på, drar upp hojen från sidostödet, gungar den lite) nej, den här är nog lite för tung för mig...
J: Men MAMMA... :D

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
De tre standardfrågorna som man brukar få minst en gång i veckan.
1. E den r1?
2. Hur fort kör den?
3. har den gasres?

Jag trodde fan inte folk frågade sånt innan jag började köra sporthoj :p kan fan inte hålla mig för skratt när frågan kommer Xp

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
De tre standardfrågorna som man brukar få minst en gång i veckan.
1. E den r1?
2. Hur fort kör den?
3. har den gasres?

Jag trodde fan inte folk frågade sånt innan jag började köra sporthoj :p kan fan inte hålla mig för skratt när frågan kommer Xp

Jag må låta dum nu men så får det vara isf, vad är gasres? :S

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Bland det roligaste som finns är att prata med invandrare där ingen, varken en själv eller dom, förstår vad konversationen handlar om. :D
Bäst är när invandraren tror sig veta vad du EGENTLIGEN pratar om och försöker övertala dig i att du har fel men samtidigt rätt:banana

Jag må låta dum nu men så får det vara isf, vad är gasres? :S
Jo, det är som så förstår du, när pojke möter flicka så kan det ibland hända att man får vissa känslor i huvve, mage och... tja, lite längre ner. Det börjar hända saker. Pillefjongen börjar resa på sig och då kan det hända att man får gasres, dvs man är då banne mig redo att gasa med bruden.

Eller något sådant, kan aldrig minnas detaljerna...

------

Var hos en kompis och han berättade för sin 65åriga mor att jag köpt hoj.
Hon- Va, har du?! VA KUL!
Jag - Jo, äntligen blivit av
H - vad är det för nån?
J - (Fördomsfull som jag var anade jag att hon inte kunde nåt om hojjar varför jag svarar) Den är BLÅÅÅ:D
H - Meh, vad är det fr märke på den?
J - Triumph
H - Jaha, är det en jappsare?
J - ...

Ibland stämmer ens fördomar:yoparty

Neanderthal

Senil bulimiker
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
2008, Kawasaki, ER-6N
Jag måste ju bara bidra jag med...

När jag fortfarande hade kvar min ER-6:a så var den milt uttryckt decibeltrimmad och lät manligt utav helvete. Ni vet så där "kompenserar för mina komplex för att jag har en liten hoj"-aktigt...

Jag kommer in på en mack i stan där det står en massa gjutgärnslok. När knutters kommer ut från stationen är min tankning klar, jag startar hojen och den ger ifrån sig en knall av den komprimerade luft som finns kvar i burken varpå jag sedan börjar åka iväg.

Jag hinner inte komma långt förrän en av gubbarna, ca 60-65 år, viftar som om det brann.
Jag stannar, stänger av och slår av musiken...

H:Du måste kolla din hoj!!
J:Vadå´rå?
H:Den låter inge´ bra, det small ju när du startade den, den måste misstända. Kolla cylindrarna.
J:Ehh... den ska låta sådär...
H:Jag hade en Volvo en gång som lät sådär...

Tackarrrrrr! Honom impar man inte på i a f haha

Palija

I 300 hör ingen dig skrika
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
Ok

För några dagar sedan så va jag på väg att sätta mig på min Busa då en gubbe i 60-70 åldern kommer fram.
Vad är det för nån?
JAG förklarar Bla bla bla
Den där du,de går bra, jag har hafft en sån förut, precis likadan fast orange, köpte den 74.:yoparty

Palija

Gick med
8 Feb 2009
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
En barägare här lokalt...
HAN: Fan är det inte svårt att köra en sån där turbo.
JAG: Va, näääää min är inte turbo.
HAN: Joooo allla såna är turbo.
JAG: Nääää inte vad jag vet.
HAN: Hallooooooooo jag vet, de är alla TURBO.
JAG: Min turbo är trasig.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Stod och tvättade hojen i flerbilsgaraget häromdagen då en man i övre medelåldern (57 år typ) kom fram (vet inte varför alla kommer fram då man står och tvättar MCn), men i alla fall så började vi snacka lite (han hade själv en nyare Audi A6 3.0 TDi) och han frågade lite om den, och sade den där måste väl göra under 6 sek 0-100?

Han verkade ju ändå rätt ordentlig, och man trodde ju att de flesta visste att även en gammal HD går fortare än så.

Han blev minst sagt paff när jag berättade de verkliga siffrorna.

Han trodde väl att hans A6:a var bland det snabbaste som fanns på vägarna. :)

Palija

Gick med
8 Feb 2009
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
Vid en MC olycka då en kvinna körde rakt ut och insåg att hon inte kan ansluta sig till trafiken så tvärnitade hon och tog upp hela kör banan.
I valet att fronta en lastbil eller bromsa omkullmig så blev det alternativ 2.
OBS 09:15 på morgonen.

Polisen på plats o då står det en stupfull alkis med sin hund som jag slängt ut från krogen vid flera tillfällen, och skall vitnas till kvinans fördel typ.

Konstapel jag såg allt, han där galningen med den där grejen han måste kommit gasandes, i säkert 200.
Pilisen tittar på han, och upprepar 200
Jaaaaaaaa minst.(OBS 30 väg utanför en skola)
Han körde rakt in i henne ba paaaaaang.
Polisen: men han gled 10 meter och hamnade under hennes bil.
Alkis: Nääääääää jag såg att han kom gasandes och körde rakt in i henne och det såg han(pekandes på hunden) också.

Stod bredvid min hayabusa då det kommer en man 50+ fram till mig
-Vad är det där för nåt?
-En Kawasaki 125:a
-Jaha ja säger han.Jag har kört en 250 på 80:talet o de går ska du se, skaffa en sån 250 så ska du se på faaaan.
-OK jag tror inte jag vågar.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom