Korprejsing

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det som finns i dagsläget om detta är ganska enkelt och ser ut att bli riktigt billigt/prisvärt.

Självklart hjälps vi alla åt när det är dax.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Det som finns i dagsläget om detta är ganska enkelt och ser ut att bli riktigt billigt/prisvärt.

Självklart hjälps vi alla åt när det är dax.
Nej för f-n vad är nu detta, du ska argumentera annars blir jag :mad:

Tänker på den berömda sketchen där man fick betala för att få argumentera :D

http://pythonline.com/home.html
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
oFFkeFF skrev:
56 anmälda i r1000, 52 i r600, dvs 18 i r1000 som inte fick komma till kvalet och 14 i r600 + 20-25 sp250 förare vars klass inte ens gick av stapeln.

alltså, 32 som inte fick starta, inte 60 st (i Rookie klasserna). Det är lite skillnad det.

Även om det ger ytterligare en dimension till situationen är siffrorna för sp250 irrelevanta då det var en klass som inte fanns med över huvudtaget.

Rena B-race vet jag inget om. Och om då fanns varför är de borta idag? Det känns lite knepigt att ta en massa B-förare och slå ihop dem med A om det skulle resultera i garanterat för stora klasser. Dvs. sviktande antal A+B förare låter som en trolig anledning.

OK, det var mest garble, nu till det viktigaste.
Varför inte börja med tidigare setup med B-race (före 2002) som bas och sedan justera efter dagens situation?
Ang. organisation och administration skulle det kunna vara lämpligt att syna hur andra sporter gör ex. fotboll o innebandy. Om det är tävling vi pratar om och om målet är mer än ett race per säsong, då är en serie högaktuell.
Även om det kan tyckas att detta arrangemang inte skall få alltför stora portportioner tycker jag att Svemo får svårare att ducka om det finns en väl fungerande organisation bakom ett sådant initiativ. Det behöver inte bli så mycket extra jobb med det heller då hjulet inte behöver uppfinnas igen.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nu är många igång och gör det här onödigt svårt. Det vi ska göra(som jag har fattat det) är att sy ihop ett förslag till hur enklare tävlingar skulle kunna funka, undersöka förarintresse och tänka igenom eventuella problem som tex funkis-frågan.

Sen MÅSTE vi nästan räkna med att ha med oss våra klubbar. ARC, Hyllinge, LMS, KMF och Falkens(vaffan dom nu heter) torde alla vara intresserade av att arra något sånt här om vi gör det enkelt med minimal ekonomisk risk dvs en hel eller halv dag och ingen återbetalning av startavgifter. Det tror jag skulle kunna samla runt 50 b-förare per tävling vilket med en anmälningsavgift på runt 500:- spänn borde kunna lösa det ekonomiska iaf på Sviestad och Gelleråsen.

Vi MÅSTE köra race godkända av Svemo och därmed är vi beroende av att lära oss rutinerna runt tävlingsledare, besiktningsmän och huvudfunkis. Att lösa det utan support av en "riktig" arrangörsklubb tror jag inte på.

Vi ska inte starta en egen ny klubb som hyr banan och fristående arrangerar tävlingar. Hur tusan skulle vi klara det? Att däremot gå på och fråga klubbar med ett säkert, enkelt koncept borde vara the way to go.

Att B-tävlingarna slopades berodde väl mycket på att vi inte var tillräckligt många aktiva i vare sig A eller B. Det håller vi ju på att rätta till nu men det gäller att hålla den positiva trenden vid liv också.

Jag personligen kommer köra SM/SO så länge jag ges möjligheten men hade en "serie" av klubbtävlingar dykt upp så hade jag tagit chansen och kört så många som möjligt av dem.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Nu är många igång och gör det här onödigt svårt. Det vi ska göra(som jag har fattat det) är att sy ihop ett förslag till hur enklare tävlingar skulle kunna funka, undersöka förarintresse och tänka igenom eventuella problem som tex funkis-frågan.

Sen MÅSTE vi nästan räkna med att ha med oss våra klubbar. ARC, Hyllinge, LMS, KMF och Falkens(vaffan dom nu heter) torde alla vara intresserade av att arra något sånt här om vi gör det enkelt med minimal ekonomisk risk dvs en hel eller halv dag och ingen återbetalning av startavgifter. Det tror jag skulle kunna samla runt 50 b-förare per tävling vilket med en anmälningsavgift på runt 500:- spänn borde kunna lösa det ekonomiska iaf på Sviestad och Gelleråsen.

Vi MÅSTE köra race godkända av Svemo och därmed är vi beroende av att lära oss rutinerna runt tävlingsledare, besiktningsmän och huvudfunkis. Att lösa det utan support av en "riktig" arrangörsklubb tror jag inte på.

Vi ska inte starta en egen ny klubb som hyr banan och fristående arrangerar tävlingar. Hur tusan skulle vi klara det? Att däremot gå på och fråga klubbar med ett säkert, enkelt koncept borde vara the way to go.

Att B-tävlingarna slopades berodde väl mycket på att vi inte var tillräckligt många aktiva i vare sig A eller B. Det håller vi ju på att rätta till nu men det gäller att hålla den positiva trenden vid liv också.

Jag personligen kommer köra SM/SO så länge jag ges möjligheten men hade en "serie" av klubbtävlingar dykt upp så hade jag tagit chansen och kört så många som möjligt av dem.

Bra med nya ideer Chrille :tummenupp mera synpunkter på detta?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
grandmaster skrev:
alltså, 32 som inte fick starta, inte 60 st (i Rookie klasserna). Det är lite skillnad det.

Även om det ger ytterligare en dimension till situationen är siffrorna för sp250 irrelevanta då det var en klass som inte fanns med över huvudtaget.

Rena B-race vet jag inget om. Och om då fanns varför är de borta idag? Det känns lite knepigt att ta en massa B-förare och slå ihop dem med A om det skulle resultera i garanterat för stora klasser. Dvs. sviktande antal A+B förare låter som en trolig anledning.


Du får mer än gärna förklara varför det inte är relevant att sp250 inte fick vara med? Fast de inte kör r600/r1000 så fick de likaväl stå vid sidan av banan, är inte det en förlust för svensk rr? Precis likaväl som det är en förlust när alla i r600/r1000 inte får kvala?
Ok, att alla serier inte kan innehålla alla klasser. Men, när det finns b-klasser som inte får möjlighet att åka, anser jag det relevant. Om man nu ska räkna som du så är 32st ett helt startfält i en klass som inte fick chans att kvala.

Det slogs ihop för att det som du skriver, var för lite b-förare för att få b-arrangemang att gå ihop, och för lite a-förare för att få sm-arrangemang att gå ihop. Under 2001 kördes det support-b-race + att enstaka rena b-tävlingar också gick. Sedan pratar vi inte om ihopslagna klasser med a och b, utan att ge kör/tävlingstid till så många som möjligt
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dessutom är det ju en hel del folk på forumet som har gått licenskursen men ännu inte anmält sig till tävling och kommer det att bli en kurs till, som det ju verkar bli av i juli, så kommer ju det poteniella antalet B-förare att vara ÄNNU större i augusti.

Om 50% av de som går den kursen och de som har licens/genomgången licenskurs kommer till de som ej fått starta eller kvalats ut så är ju antalet möjliga intressenter för RRFA uppe i över 80 personer!
32 (rookie 600/1000) + 25 (250SP) + 25 ( Kurs i år eller genomgången kurs) = 82 personer

Lägg till de som redan kört en del men som vill köra mer och vi har ett stort och vettigt underlag för tävling då det rimligen rör sig om 100 poteniella förare och med normalt frånfälle hamnar vi på ca 50 startande.

Eller cyklar jag i bärskogen ordentligt nu?
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Dessutom har vi dryga tiotalet juniorer som nog mer än gärna äter upp lite mer bantid än de får kastat på sig under ett sm/so-arrangemang, plus 125/250r b-förare som iaf är dryga tio personer också.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Goodstuff skrev:
...Eller cyklar jag i bärskogen ordentligt nu?

Nej. Jag är av den åsikten att allt anpassar sig, även antalet anmälda i förhållande till antalet tillgängliga platser. Hur många potentiella deltagare det verkligen finns kommer vi aldrig att få reda på om det inte finns garanterade startplatser till förfogande. Det finns de som stannar hemma om de inte är säkra på att få en plats. Så kallade mörkertal. Om bara det finns garanterade startplatser tror jag att man lätt får ihop 100 förare.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Goodstuff skrev:
...Om 50% av de som går den kursen och de som har licens/genomgången licenskurs kommer till de som ej fått starta eller kvalats ut så är ju antalet möjliga intressenter för RRFA uppe i över 80 personer! ...
Jag kan nämna att jag knappt sett en käft, av dem som tog licens samtidigt som jag, på banorna i sommar. Och jag har kört bana åtta gånger hittills.

Det blir knappast något 50%-igt deltagande därifrån när det kommer till tävling.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
oFFkeFF skrev:
Du får mer än gärna förklara varför det inte är relevant att sp250 inte fick vara med? Fast de inte kör r600/r1000 så fick de likaväl stå vid sidan av banan, är inte det en förlust för svensk rr? Precis likaväl som det är en förlust när alla i r600/r1000 inte får kvala?
Ok, att alla serier inte kan innehålla alla klasser. Men, när det finns b-klasser som inte får möjlighet att åka, anser jag det relevant. Om man nu ska räkna som du så är 32st ett helt startfält i en klass som inte fick chans att kvala.

Det slogs ihop för att det som du skriver, var för lite b-förare för att få b-arrangemang att gå ihop, och för lite a-förare för att få sm-arrangemang att gå ihop. Under 2001 kördes det support-b-race + att enstaka rena b-tävlingar också gick. Sedan pratar vi inte om ihopslagna klasser med a och b, utan att ge kör/tävlingstid till så många som möjligt


Vänta nu lite...det är INTE relevant då 250 sp kör 20/9 på Falkenberg och 19/7 samt 6-7/9 på Karlskoga - så utan körning blir dom inte. Samt om en klass inte är deltagande bör den ej heller räknas - och det är synd, men sorry..det var så det var nu på Falken. 250sp förana får sin chans senare.


Mvh//ZF
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag kan till viss del hålla med Zilver här men nu kommer vi till den stora frågan....

Kör inte 250SP på Knutstorp?!?!? Har vi skrivit fel på roadracing.se??!
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
Goodstuff skrev:
Dessutom är det ju en hel del folk på forumet som har gått licenskursen men ännu inte anmält sig till tävling och kommer det att bli en kurs till, som det ju verkar bli av i juli, så kommer ju det poteniella antalet B-förare att vara ÄNNU större i augusti.


Var kan jag få info om den ev licenskursen?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Zilversurfer skrev:
Vänta nu lite...det är INTE relevant då 250 sp kör 20/9 på Falkenberg och 19/7 samt 6-7/9 på Karlskoga - så utan körning blir dom inte. Samt om en klass inte är deltagande bör den ej heller räknas - och det är synd, men sorry..det var så det var nu på Falken. 250sp förana får sin chans senare.


Mvh//ZF

Å andra sidan får inte jag köra 6-7/9 eller på falkenberg, utan får fyra tävlingstillfällen här hemma i sverige, varav två race redan gått. Det "roliga" är att KMF som anordnar det racet vill ha det till ett SM utan alla sm-klasser med. Men ok, vi räknar bort de 25 som inte fick köra på falkenberg. Men likväl, det var c:a 50st b-förare i sp250 och r600/1000 som inte fick vara med, samma problem kan komma att uppstå på karlskoga i slutet av juli, och kanske även på knutstorp gällande r600/1000. Tycker du att det är bra att 30-50 förare inte får chans att kvala? Jag tror helt ärligt inte du tycker det är särskilt optimalt. Btw, har du betalat ditt knutstorpsrejs? Så du inte på grund av det missar dina 1.03? :D Risken är att det är du som står utanför nästa gång...
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
alltså (till flera ovan),
som jag sa, det ger ytterligare en dimension till situationen att sp250 inte fick möjligheten att starta. Med detta skulle ni läsa att dessa förare är en potentiell grupp som skulle vara intresserade av mer tid på bana. Jag var kanske lite otydlig.

Och tillbaka till siffrorna. Med statistik kan man ljuga hur mycket som helst. Vad jag tyckte lät konstigt var att så pass många som upp till 60 personer inte fick chans att kvala. Visst låter det bra, bra för sporten att få ett uppsving men det måste kunna försvaras också. sp250 inte kan räknas till den grupp av förare som inte fick chansen att kvala till tävlingen på Falkenberg, helt enkelt för att den klassen inte fanns med på programmet.

SEN, som sagt, kan de ingå i en sammanställning av alla aktiva RR-förare och vi kan spekulera i hur många potentiella förare det finns till ett arrangemang som RRFA. I ett kommande pressmeddelande kan dessa siffror presenteras istället (med korrekt ordval) för att i sann PR-anda försköna utan att ljuga. :D

Redan idag finns det en o annan grej Svemo kan fundera på vad det gäller rådande B-förarklasser. Såhär långt kan vi dra slutsatsen att antalet sugna förare blir på tok för många om SO/SM samkörs. Var det någon som inte fick kvala i Sviestad?
Trycket kommer att finnas resten av detta året men vad händer nästa år? Hur många aktiva tappar sugen och hur många nya skräms bort när de får höra konkurrensen?

/edit - äsch, var ju inte färdig, sluta stör mig med jobb

I övrigt tycker jag att dessa diskussioner är bra så att målet med RRFA kan utformas och tydliggöras.
Vilken sport som helst får ju svårt att växa om tillfällen till träning och tävling saknas. Det är kanske just det som håller tillbaka sporten i SE o Norden för den delen.
Är Nr:18 färdig med sin skrivelse, när RRFA börja dokumenteras och fastslås?

Till slut vill jag bara säga att det finns bara ett sätt att råda bot på ett ökat intresse, fler klasser. Men tänk på att Svemo tänker långsiktigt och då frågar sig; är detta en fluga? De kommer att jämföra med tidigare säsonger och kan mycket väl tolka årets situation som en tillfällig topp. Det är stenen på ena sidan och på andra sidan har de ett annat hårt ställe: det finns ett begränsat antar bullerdagar per år tillgängliga för racing.
Vissa saker är dock enklare att fixa än andra.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
oFFkeFF skrev:
. Btw, har du betalat ditt knutstorpsrejs? Så du inte på grund av det missar dina 1.03? :D Risken är att det är du som står utanför nästa gång...

Har pratat med Eva Gödke igår om detta. Men jag kan tyvärr inte betala in ännu då anmälnings avgiften inte är klar. Du tror väl inte jag kommer att missa mitt hemma rejs :D

Mvh//ZF
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Chrille skrev:
Jag kan till viss del hålla med Zilver här men nu kommer vi till den stora frågan....

Kör inte 250SP på Knutstorp?!?!? Har vi skrivit fel på roadracing.se??!

Saxat från Roadracing.se
-125 junior kör även på Falkenberg 20/9
-250 SP kör inte på Falkenberg 14-15/6 utan 20/9
-250 SP kör inte på Karlskoga 24-27/7 utan den 19/7 och 6-7/9.

Knutstorp, det vet jag faktiskt inte men jag skall höra mig för genast.

Mvh//ZF
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top