Korprejsing

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Jag skulle förmodligen inte kvala in på ett enda rookie rejs
utan istället resa land och rike runt och sitta på min släpkärra
och se ut som ett barn som just tappat sin glass.
Man kan nog säga att jag är en sådan som inte skall hålla på
med RR... Jo, visst f*n är jag det!!! Jag vill kunna tävla MED
mina vänner och ha förbaskat kul.
Skall RR tillängnas en liten
elit så kommer denna halvdöende sport snart vara heldöd.

Antalet nya RR-licenser MÅSTE vara rekordstort det senaste året,
så det är ett gyllene tillfälle att bredda sporten

Skulle de förekomma en "kung för en dag" på rejset så är det
bara bra! för då kan vi tjôta hål i skallen på den personen för
att få allmäna tips :fakta

Hoppas det kan bli verklighet av detta, och att alla ställer upp
med hjälp vid ett arrangemang tar jag som självklart
(köra 30 min, vifta flagga 30 min)
Anders
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
RejserAnders skrev:
Jag skulle förmodligen inte kvala in på ett enda rookie rejs
utan istället resa land och rike runt och sitta på min släpkärra
och se ut som ett barn som just tappat sin glass.
Man kan nog säga att jag är en sådan som inte skall hålla på
med RR... Jo, visst f*n är jag det!!! Jag vill kunna tävla MED
mina vänner och ha förbaskat kul.
Skall RR tillängnas en liten
elit så kommer denna halvdöende sport snart vara heldöd.

Antalet nya RR-licenser MÅSTE vara rekordstort det senaste året,
så det är ett gyllene tillfälle att bredda sporten

Skulle de förekomma en "kung för en dag" på rejset så är det
bara bra! för då kan vi tjôta hål i skallen på den personen för
att få allmäna tips :fakta

Hoppas det kan bli verklighet av detta, och att alla ställer upp
med hjälp vid ett arrangemang tar jag som självklart
(köra 30 min, vifta flagga 30 min)
Anders

Exakt det som är meningen med RRFA, ingen sitter på Söndagen och surar på läktaren medans dom andra kör rejs, den som inte kvalar in i A rejset kvalar in i B eller C rejset och vips är moment 22 som bortblåst.
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Vilken bana är det ni bearbetar för tillfället? (sorry guys, pallar helt enkelt inte läsa igenom all 200 inläggen...)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Åsa skrev:
Sluta nu upp med att vara smyginloggad gamlot :)
Give me the answer - jag vet att du vill *flåsflås*

Det är väl ingen specifik bana i dagsläget. Nr18 har dock kontakt med Lodnert och har lagt fram planerna för detta. Det enda vi vet med säkerhet är att Sviestad inte har ett enda ledigt datum denna säsong.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Det är väl ingen specifik bana i dagsläget. Nr18 har dock kontakt med Lodnert och har lagt fram planerna för detta. Det enda vi vet med säkerhet är att Sviestad inte har ett enda ledigt datum denna säsong.
Jodå vi har en bana på g, Nr 18 informerar, my lips are sealed (ge mig en kvarting explorer så berättar jag).
 

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Goodstuff skrev:
Det är väl ingen specifik bana i dagsläget. Nr18 har dock kontakt med Lodnert och har lagt fram planerna för detta. Det enda vi vet med säkerhet är att Sviestad inte har ett enda ledigt datum denna säsong.

Du är snäll du Goodstuff :bow
Då lutar det alltså åt Falken *ruggit* :(
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, eftersom antalet ovidkommande inlägg överstiger de som har med ämnet att göra, precis som det ska vara. :tummenupp

Men, jag tycker att idén låter kanonbra, och är väldigt intresserad av att medverka, både som funktionär och som medtävlande. Vill inte köra rejsing med min R6:a, så om jag kunde köpa loss en gammal RD350 eller liknande och rejsa med så vore min värld fulländad.

Skriver härmed upp mig på listan.

1. No 18
2. GSXR1100R
3. Chrille
4. Offkeff
5. Goodstuff
6. ZoulFly
7. hajen5
8. Åsa
9. Mats #20
10. Wolf
11. ZoulFly
12. Packalén
13. R1
14. H-Klint
15. Stavgren
16. Jumbo
17. Fixx
18. Diablo
19. nr.12
20. Bingo
21. buLLit
22. RejserAnders
23. Metallgutten
24. Grana
25. Nr12
26. Lazy
27. Palte
28. Nicklas (kompis till RejderAnders)
29. Matti (kompis till RejderAnders
30. El Presidente
31. McB
 

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
2-takt
GSXR1100R skrev:
tänk på Granny, Chrille, Metallis, No 18 och alla andra talanglösa amatörer

app app, blada inte in mig med de lösaktiga!
Jag glömde att släppa bromsen o det var därför det gick lite segt på Falken. :mad:

Ungefär lagom till mitten/slutet av nästa säsong kommer första utvärderingen av min satsningen. Jag har på intet vis givit upp mitt mål att ta poäng i de tävlingar jag ställer upp i (även om det verkar lite orealistiskt denna säsongen).

PS misstolka inte besvikelse för uppgivenhet DS
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
grandmaster skrev:
......

PS misstolka inte besvikelse för uppgivenhet DS

Väl talat. Det är bara en fråga om att göra om och göra rätt. Att missa ett race är en bra spark i röva. Missar jag fem starter på rad ska jag tänka över läget...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Zilversurfer skrev:
Detta är bara trams! Ni får ursäkta, det finns klubb race som kan köras - varför är man rädd att komma sist eller inte kvala in, många av oss gör det för det är roligt, gemenskapen, sammanhållningen. Tror ni som kör R1000, R600 att det är en skam eller att man skall skämmas för man inte klara av att kvala? Visst det går förbannat fort i dessa klasserna i år, men det är bara att själv köra fortare - jag tror inte att det är Era cyklar som inte klara tempot utan skiten bakom styret. Jag kommer aldrig att vinna ( förutom knutstorp givetvis :crash ) men inte ger jag upp för det!, och det tycker jag absolut inte ni heller skall göra, var glad åt dom som vinner - då ÄR man en vinnare själv.

ALLA förare som idag kör R1000 R600 är förbannat snabba, och kommer givetvis vara dem snabbaste om en "ny B serie" startar. Då hamnar man i samma sits igen. Vissa kommer vinna hela tiden överlägset, är detta rätt? Nä ni som kör idag i R600/1000 håll er i SM/SO serien och låt dem andra ha lite roligt.

Mvh//ZF
Kamma till dej nu! Du har helt missat vad RRFA handlar om. Som flera har skrivit är detta för ALLA, inte bara de sämsta. En förutsättning för att kunna utvecklas är att man får köra. På falkenberg var det 50-60 rookies som inte fick kvala öht! Tror du det blir mindre till geléåsen? Dröm vidare! Ska dessa killar bara få köra ett eller två KM på hela året? Ska det komma folk från stockholm för att köra KM i knutstorp? Vem tror du gör det? :confused:
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Nr:18 skrev:
Kamma till dej nu! Du har helt missat vad RRFA handlar om. Som flera har skrivit är detta för ALLA, inte bara de sämsta. En förutsättning för att kunna utvecklas är att man får köra. På falkenberg var det 50-60 rookies som inte fick kvala öht! Tror du det blir mindre till geléåsen? Dröm vidare! Ska dessa killar bara få köra ett eller två KM på hela året? Ska det komma folk från stockholm för att köra KM i knutstorp? Vem tror du gör det? :confused:

En liten fråga hur f*n vill du det ska gå till om det kommer 200 personer som skall köra i R600/R1000 och 10-30 i andra klasser med träning tidskval osv, för ni ska väl följa reglementet??. Vad händer om det endast blir 50 pers som kommer! kommer start avgiften då bli 2000,00. Jag tror snarare att det blir 50-100 pers då ni inte får ha med Amatör licens. Hmm, vilka var dessa 50-60 vad jag minns var det max 38 förare som fick kvala in!. Ja jag vet att ni vill ha det för ALLA vilket är kul, men ni pratar om A,B & C finaler då kan givetvis inte alla klasser vara aktuellt. Och vi vet alla vad det kostar att hyra en bana i 3 dagar ( om det kommer väldigt många ). Jag tror att det är många som drömmer och andra är realistiska. För egen del hade jag tyckt det hade varit roligt om du/ni kunde dra ihop ett sådant arrangemang för förare som vill träna och känna på tävling. Jag hade gärna kommit som publik eller flaggvakt. Hur skall man dela in under tidskval - både du och jag vet att det kan vara förenat med direkt livsfara att ha en förare som nästan aldrig kört bana som bytar spår, kör vingligt när samtidigt det ligger Missiler som Xeno, CA, No1, Lundberg mfl ligger på banan, om nu tävlingen är till för alla. För jag förmodar att man delar in ÉFTER tidskval och inte innan. Man kan argumentera mycket tills man ser ett upplägg som verkligen skulle fungera.

Något som jag tycker skall bli skit kul är man äntligen kan tracka GSXR1100, Åsa och andra goa här på forumet som har trackat oss innan, eller. OBS!!! så att alla förstår Läs det sista med glimten i ögat :hej
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
grandmaster skrev:
*host*
vänta nu lite, var kommer denna siffra ifrån? Arrangören?

56 anmälda i r1000, 52 i r600, dvs 18 i r1000 som inte fick komma till kvalet och 14 i r600 + 20-25 sp250 förare vars klass inte ens gick av stapeln.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zilversurfer skrev:
Något som jag tycker skall bli skit kul är man äntligen kan tracka GSXR1100, Åsa och andra goa här på forumet som har trackat oss innan, eller. OBS!!! så att alla förstår Läs det sista med glimten i ögat :hej

Du är ju mera pessimistisk än Chrille, se möjligheterna istället för problemen, tidskvalen kan fungerar som den senaste HMS träningen på Knudan, uppdelning i snabb/medel grupp innan kval, och visar det sig att någon är snabbare/långsamare för sin grupp så flyttas man till lämplig grupp, visst finns det vingelpellar med licens men det är ju dom som är i störst behov av träning/tävling, RRFA är till för alla, även dom snabbaste men vår huvudmålgrupp är ju dom som behöver komma över tröskeln.

Hur man får igång det är inte så svårt, vi kan tex skicka inbjudan till dom som sätter upp sig på forumets RRFA lista och då får vi ju koll på hur många och vilka som kommer, alla betalar i förskott så att banhyran går ihop sig, kolla på Sydskanes Emses koncept det funkar kanonbra.

3 dagars banhyra kan vi glömma, vi kör detta på 1 dag det räcker till att börja med.

I övrigt så såg vi när du lossade på styrdämparen efter målgång, du stod bakom toaletterna och fipplade med insexnyckeln innan du rullade in framför kameran ;)
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
GSXR1100R skrev:

I övrigt så såg vi när du lossade på styrdämparen efter målgång, du stod bakom toaletterna och fipplade med insexnyckeln innan du rullade in framför kameran ;)


F*****n, såg du det !!! jaha då funkade inte denna bortförklaring heller. Det slutar väl med vingel gruppen i RRFA :hej

Mvh//ZF
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Zilversurfer skrev:
En liten fråga hur f*n vill du det ska gå till om det kommer 200 personer som skall köra i R600/R1000 och 10-30 i andra klasser med träning tidskval osv, för ni ska väl följa reglementet??. Vad händer om det endast blir 50 pers som kommer! kommer start avgiften då bli 2000,00. Jag tror snarare att det blir 50-100 pers då ni inte får ha med Amatör licens. Hmm, vilka var dessa 50-60 vad jag minns var det max 38 förare som fick kvala in!. Ja jag vet att ni vill ha det för ALLA vilket är kul, men ni pratar om A,B & C finaler då kan givetvis inte alla klasser vara aktuellt. Och vi vet alla vad det kostar att hyra en bana i 3 dagar ( om det kommer väldigt många ). Jag tror att det är många som drömmer och andra är realistiska. För egen del hade jag tyckt det hade varit roligt om du/ni kunde dra ihop ett sådant arrangemang för förare som vill träna och känna på tävling. Jag hade gärna kommit som publik eller flaggvakt. Hur skall man dela in under tidskval - både du och jag vet att det kan vara förenat med direkt livsfara att ha en förare som nästan aldrig kört bana som bytar spår, kör vingligt när samtidigt det ligger Missiler som Xeno, CA, No1, Lundberg mfl ligger på banan, om nu tävlingen är till för alla. För jag förmodar att man delar in ÉFTER tidskval och inte innan. Man kan argumentera mycket tills man ser ett upplägg som verkligen skulle fungera.

Något som jag tycker skall bli skit kul är man äntligen kan tracka GSXR1100, Åsa och andra goa här på forumet som har trackat oss innan, eller. OBS!!! så att alla förstår Läs det sista med glimten i ögat :hej

Först, amatörlicensare är något skånepåfund, de finns knappast i övriga landet.
Det har pågått b-tävlingar i evigheter innan 2002, som fungerat alldeles utmärkt, där man inte haft lika stort urval av förare som idag, eller som i början av 90-talet när superstreet var den största klassen med närmre 200!!! förare.
De i toppen av rookie-klasserna kan givetvis räkna med att bli uppklassade ganska fort om man anser att de kör fort och säkert, och behöver då inte harva runt bland de långsammare, vilket är själva idéen med rookieracing.
Vad gäller farliga förare, är det inte bara långsamma förare som kan köra farligt, utan även snabbare förare, men det gäller att man har den kontrollen hos funktionärer/domare, med hjälp av svartflagg. RRFA ska givetvis inte vara något substitut för vanligt "banåkelallande", utan ska vara där för att de som vill tävla ska få erfarenhet av tävlingar, det får man som sagt inte vid sidan av. ZS, inse att du är på bärtur och ge dig.
Urvalet till en endagars tävling består i c:a 120 r600/r1000-förare, 30-40 personer som kör sp250, plus några av oss raceråkare i 125 och 250 som också har b-licens.
På en dag har du 8-10h på dig att köra racet, med 3 klasser och flera finaler får alla en chans att köra.
Att b-racen överhuvudtaget flyttades in i SM/SO har till största del i att göra med att arrangemangen inte bar sig med de a-förare som ställde upp. Sedan är det ju fördelarna med att man kan få tips och hjälp på plats av de mer erfarna förarna som givetvis är en bonus för oss b-åkare. Fortsätter det med så här mycket folk, kommer det kunna bära sig med rena b-race och jag kan också tänka mig att när folk blivit uppklassade, så kommer det bli mindre plats för rookies i sm/so-serierna, då måste det till andra tävlingar för att det ska fortleva(bara spekulation).
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Offkeff har fattat galoppen :tummenupp nu ska vi bara få Sur-far-en att begripa att han aldrig kommer att lägga 1.03 på Knudan pga sin höga ålder och dåliga reflexer, talang kan man inte köpa för pengar.

RRFA kommer att bli verklighet om alla hjälper till med positiva ideer istället för att gräva stora gropar med problem.

Som Offkeff skriver så hinner man köra RRFA på en heldag, gärna mitt i veckan då det är lättare att få en bantid.

Banhyra, ambulans, funktionärer är kostnader som vi får dela på, jag tror att det inte behöver kosta skjortan om vi bara är tillräckligt många som kommer, Nr 18 återkommer med mera info. asap.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top