Zilversurfer skrev:
En liten fråga hur f*n vill du det ska gå till om det kommer 200 personer som skall köra i R600/R1000 och 10-30 i andra klasser med träning tidskval osv, för ni ska väl följa reglementet??. Vad händer om det endast blir 50 pers som kommer! kommer start avgiften då bli 2000,00. Jag tror snarare att det blir 50-100 pers då ni inte får ha med Amatör licens. Hmm, vilka var dessa 50-60 vad jag minns var det max 38 förare som fick kvala in!. Ja jag vet att ni vill ha det för ALLA vilket är kul, men ni pratar om A,B & C finaler då kan givetvis inte alla klasser vara aktuellt. Och vi vet alla vad det kostar att hyra en bana i 3 dagar ( om det kommer väldigt många ). Jag tror att det är många som drömmer och andra är realistiska. För egen del hade jag tyckt det hade varit roligt om du/ni kunde dra ihop ett sådant arrangemang för förare som vill träna och känna på tävling. Jag hade gärna kommit som publik eller flaggvakt. Hur skall man dela in under tidskval - både du och jag vet att det kan vara förenat med direkt livsfara att ha en förare som nästan aldrig kört bana som bytar spår, kör vingligt när samtidigt det ligger Missiler som Xeno, CA, No1, Lundberg mfl ligger på banan, om nu tävlingen är till för alla. För jag förmodar att man delar in ÉFTER tidskval och inte innan. Man kan argumentera mycket tills man ser ett upplägg som verkligen skulle fungera.
Något som jag tycker skall bli skit kul är man äntligen kan tracka GSXR1100, Åsa och andra goa här på forumet som har trackat oss innan, eller. OBS!!! så att alla förstår Läs det sista med glimten i ögat
Först, amatörlicensare är något skånepåfund, de finns knappast i övriga landet.
Det har pågått b-tävlingar i evigheter innan 2002, som fungerat alldeles utmärkt, där man inte haft lika stort urval av förare som idag, eller som i början av 90-talet när superstreet var den största klassen med närmre 200!!! förare.
De i toppen av rookie-klasserna kan givetvis räkna med att bli uppklassade ganska fort om man anser att de kör fort och säkert, och behöver då inte harva runt bland de långsammare, vilket är själva idéen med rookieracing.
Vad gäller farliga förare, är det inte bara långsamma förare som kan köra farligt, utan även snabbare förare, men det gäller att man har den kontrollen hos funktionärer/domare, med hjälp av svartflagg. RRFA ska givetvis inte vara något substitut för vanligt "banåkelallande", utan ska vara där för att de som vill tävla ska få erfarenhet av tävlingar, det får man som sagt inte vid sidan av. ZS, inse att du är på bärtur och ge dig.
Urvalet till en endagars tävling består i c:a 120 r600/r1000-förare, 30-40 personer som kör sp250, plus några av oss raceråkare i 125 och 250 som också har b-licens.
På en dag har du 8-10h på dig att köra racet, med 3 klasser och flera finaler får alla en chans att köra.
Att b-racen överhuvudtaget flyttades in i SM/SO har till största del i att göra med att arrangemangen inte bar sig med de a-förare som ställde upp. Sedan är det ju fördelarna med att man kan få tips och hjälp på plats av de mer erfarna förarna som givetvis är en bonus för oss b-åkare. Fortsätter det med så här mycket folk, kommer det kunna bära sig med rena b-race och jag kan också tänka mig att när folk blivit uppklassade, så kommer det bli mindre plats för rookies i sm/so-serierna, då måste det till andra tävlingar för att det ska fortleva(bara spekulation).