Korprejsing

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mattias skrev:
• Gammal - check!
• Fet - check!
• Talanglös - check!
• Fattig - check!

Det verkar som om detta är nåt för mig.


Edit: hur kan man ha en "fet check" om man är fattig? Menar jag fet tjack?
Fet Tjack :confused: inge nark här tack, nu kör jag till Bajjk Ävänts på Knudan och sprider detta evangelium.

RRFA
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
nr12 skrev:

Enklare tävling typ endagars och rena B-tävlingar tror jag att det räcker med en domare för att få tillstånd. Tror de kör så i classic är inte helt säker. Sen måste man ha en besiktings chef
och en funkis chef. Så minst tre pers med utbildning. Så förutom sjukvårdspersonal. En med domar utbildning, en med fuktionärsutbildning(gärna med vidare utbildning) och en med minst besiktning steg 1. Sen tillkommer om man inte har lottar kval ,tidtagnins personal. I detta sammanhang är kanske en lottad startuppställning till kvalet att föredra (allt för att spara folk).
Allting kan nog funka om vi är redo att ställa upp för varandra .

Två bra inlägg på rad från nummer 12. Att vara sina egna funkisar alternativt tillhandahålla en ersättningsfunkis är bra på flera sätt. Att själva göra jobbet istället för att låta någon annan göra det betyder en kostnadsbesparing. Dessutom får man deltagare som som är engagerade på fler sätt än att bara betala avgiften och köra. Vid SM på Sviestad hjäpte jag Torkel och Fredrik (dessa fina människor som avsätter ansenlig del av sin fritid för att vi andra ska kunna träna och tävla) med att stoppa gullfiberbalar i plastsäckar till att användas som skydd runt om på banan. Det känndes både meningsfullt och bra att få hjälpa till. Jag tror att de flesta känner så.

Sen är det en strålande idé att skita i tidtagning och kval. Bättre att alla får köra fri träning och lotta om startuppställningen istället. Vi måste släppa detta prestigetänkande när det kommer till utövandet av vår sport på den nivå vi befinner oss på. Inse fakta. Vi är amatörer på lägsta nivå. Det är inte lilla VM vi deltar i. Vad är viktigast för oss? Att få delta eller att vinna? De som tycker det är viktigast att vara bäst och vinna ska inte gnälla över att bli utkvalade i SM. Även här betyder det mindre kostnader att fördela på de deltagande och framförallt mindre administration. Visst är det häftigt att knalla till sekretariatet efter kvalet och hämta utsktiften över tider och startuppställning se sitt nanm där någonstans på listan (vanligtvis på den nedre hälften), men är det nödvändigt? Vad är det en nybörjare behöver egentligen? Tidtagning eller tid på banan?

Henrik Nordgren har vid flera tillfällen ställt flera relevanta frågor kring Svensk RR. En är; varför lyckas Svensk ridsport och inte Svensk RR? Jag tror att en del av svaret ligger i prestigen. De flesta som börjar med RR har sett för mycket på TV och ställer orimliga krav på sitt deltagande. Däckvärmare, spons, nylackade kåpor (för att inte tala om proffslackade!) oskrapade skinnställ med namn på ryggen, man ska köra avdankade, fullkittade Veidecracers, o s v, o s v. Titta in i ett stall nästa gång ni passerar ett. Använder alla sadlar för 15 tusen, nya ridbyxor för en tusenlapp, har alla en häst för 100 tusen? Knappast. Men det gör inte dem till mindre hästintresserade eller sämre utövare för det. Vem vågar idag rulla ut en sönderskrapad CBR från 1991 på en SM-deltävling? Idag har Svensk RR hamnat i en kostigt dilemma. Man måste redan vara Rookie för att prova på RR och med Rookie menas inte nybörjare, det är man när man kör i snabba gruppen hos Bike Events. Hur sjukt är inte det?

Skit i uppklassningspoäng. De som vill bli A-förare får finna sig i att köra B-race på SM-tävlingar. Det är naturligt att det ska vara så. De som vill någonstans får själva se till att ta sig någonstans. Dessutom denna klassindelning hit och dit. Varför krångla till det så jäkligt. Rookie, Sport Production, Superbike, Superstock, GP, bla, bla, bla. Mera Tyskland! A B C 1 2 3 höger vänster liten stor. Dela upp samtliga i liten och stor debutant. För det är ju det det handlar om, små och stora hojar, alla är vi debutanter. Att underindela i fler klasser är inte meninsfullt. Det ´rikerar bar att skapa halvfulla startfält i en klass och överfulla startfält i en annan klass. Känns det igen? Vad är viktigast, att få köra hoj eller att få tilhöra "rätt" grupp med ett coolt namn?. Allt upp till 400, liten debutant. Allt över 400, stor debutant. Jag har själv kört liten debutant där det varit blandat med både 125 Standard, 125 Racer, 250 Standard och 250 Racer. Det har fungerat hur bra som hellst och inte varit några sura miner.

Ingen återbetalning av startavgifter vid återbud är självklart liksom extra avgift för efteranmälan.

Chrilles resonemang om fritt buller börjar likna 250-racerputtarnas retorik om nödvändigheten av racerklassernas fortlevnad :p . Att inte tvinga folk till att underkasta sig bullerkrav är bara att skjuta på det oundvikliga. Fritt buller blir allt mer sällsynt och någon gång i framtiden kommer det vara ett minne blott. Den största orsaken till att folk inte har byggt om till tystare system är att de inte varit tvugna till det. Ju tidigare ett tvång införs destå bättre. Just bullret är ett hinder för utövandet av vår sport. Hur många endagars B-race skull det inte kunna köras om det genomfördes på vanliga bullerfria vardagar? MASSOR, är svaret.

Enkla endags B-race där förarna är sina egna funkisar och stratuppställningen lottas är för mig en dröm. Tänk er startavgift på cirkus en femhundring och en timmes körning totalt. Allt i goda vänners sällskap och med skräpig hårdrock i megafonerna.

I have a dream...
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teddy skrev:
......Chrilles resonemang om fritt buller börjar likna 250-racerputtarnas retorik om nödvändigheten av racerklassernas fortlevnad :p . Att inte tvinga folk till att underkasta sig bullerkrav är bara att skjuta på det oundvikliga. .....

I have a dream...

Du har missat kärnan i det jag säger. Nästa år får det gärna vara orginalsystem som gäller, jag föredrar till och med om det blir så. Orsaken till att jag dividerar om bullret är att om vi får till en tävling sent I ÅR och dessutom ska tvinga ner folk under 100db statiskt så är iden allvarligt vingklippt innan den ens hittat ut ur holken.
Ignorerar vi den merkostnad/jobb det innebär att bullersäkra en hoj så gör vi en 250R-diskussion av det ja. Diskuterar hit och dit utan att inse att ingen bryr sig känns för mig likvärdigt med att rodda en tävling som hälften av deltagarna nobbar pga av bullerbestämmelser.

Men i ett längre perspektiv håller jag med dig....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu vet jag inte om prestigetänkandet finns i riktigt alla klasser(detta är ingen reklam för racerklasserna nu), men hos "oss" har det aldrig varit något problem att komma ut med en cykel från 91, eller fula kåpor, köra "långsamt" eller fått sura miner, så länge man inte är i vägen för dem som satsar ordentligt, iaf har jag inte upplevt det så. I 125r finns det flera stycken som kör för rolighetens skull, även a-förare som inte siktar på vm, utan för att det är kul att köra, meka och umgås i depån.

Det behövs som sagt flera nivåer inom RR'en, och det är egentligen inget som säger att vi kan fortsätta köra SM ihop med rookie-klasser, bara att det behövs en medelväg, något som är mer RR än gatåkningar och som är mindre elit än SM/SO.

Klassindelningen liten debutant/stor debutant tycker jag är alldeles utmärkt, där man kör A, B och C-Finaler beroende på hur många som är med.

När det gäller buller får man ju givetvis anpassa sig till det som banorna kräver, men mig veterligen krävs det inga bullerhelger/dagar vare sig på mantorp, sviestad, gelleråsen, kinnekulle(om den blir mindre farlig) för att få låta 102dB stillastående eller 95dB förbifart. Anderstorp är som sagt en helt annan femma.. Falkenberg/knutstorp vet jag inte alls vad som gäller.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Vad FAN menas med en 250R-diskussion av det?????? och retorik?????

Start uppställning efter i vilken ordning man anmält sig används av CCS för de flesta klasser. De klasser med transponder kostar mer helt enkelt.

Fram med namn på folk som verkligen är intresserade av att göra något mer än att tycka, annars blir det inte mycket av.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nordgren skrev:
Vad FAN menas med en 250R-diskussion av det?????? och retorik?????

Start uppställning efter i vilken ordning man anmält sig används av CCS för de flesta klasser. De klasser med transponder kostar mer helt enkelt.

Fram med namn på folk som verkligen är intresserade av att göra något mer än att tycka, annars blir det inte mycket av.

Hehe, racerdiskussar har vi haft flera, det kan vi skippa här.

Jag är mer än gärna med och gör något, dock tror jag att jag behöver hjälp från folk som varit med och arrangerat tävlingar förut, vilket nog de flesta som är här också skulle behöva.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nordgren skrev:
Vad FAN menas med en 250R-diskussion av det?????? och retorik?????
....

Det där är en referens till mina och Filips ändlösa diskussioner i ämnet och ett hiskeligt vägande fram och tillbaka. Det är inte allvarligare än man gör det men vi har oftast bara kul. Efter åtskilliga dagars idogt framhävande av våra egna klasser har ingen vunnit något och egentligen inte bevisat något annat än att vi bör jobba för alla våra aktiva.

Summan är egentligen den att jag inte anser att era åkdon och klass är ett dugg mera racing än vad exempelvis mina är medan Filip naturligtvis inte håller med och så kan vi fördriva en arbetsdag eller två till.

Frågan efter aktiva som vill engagera sig är onödig i sammanhanget då vi redan ÄR några som är igång. Dock ska riktlinjerna tas fram av Arge Nr18 och sen hjälps vi åt. Vi ä många här som känner varandra väl och det är inte bara tomma tunnor som skramlar här...
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Låter bra Chrille, visste att man kunde lite på dig. Väntar med spänning på det.

Bra om det inte bara är prat.

(Chrille förresten menar du att racing och landsvägsmotorcykeltävling på bana är samma sak..., i så fall tar vi det när vi träffas och inte på denna tråd)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nordgren skrev:
....

(Chrille förresten menar du att racing och landsvägsmotorcykeltävling på bana är samma sak..., i så fall tar vi det när vi träffas och inte på denna tråd)

:D Nä inte riktigt samma sak. Vi landsvägare sover på nätterna medan ni andra skruvar... :p


Kolla här vad jag menar med en av mina och Filips ändlösa diskussioner. Hårt men kamratligt är det som gäller.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...perpage=20&highlight=racerklass*&pagenumber=1

MEN det är inte jag som dragit igång det här med korprejsingen och det är inte jag som driver det i inledningsfasen. Nr18 är den skyldige.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nordgren skrev:


(Chrille förresten menar du att racing och landsvägsmotorcykeltävling på bana är samma sak..., i så fall tar vi det när vi träffas och inte på denna tråd)

Perfekt, tar med boxhandskar och lite tvåtaktsolja :rolleyes: :D
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Mycket bra idé!

Jag är fetpå... och skulle även kunna offra mig på en utbildning till besiktningsman (hehe man har ju inte för inte jobbat på bilprovningen förr i världen..), men självklart vill jag ju köra också!

:squid

Faaan att man sålde RD350´n... :mad: nu hade man ju haft nytta av den... får väl ta min GPZ500 istället och tävla om bottenplaceringarna med den.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nordgren skrev:
Vad FAN menas med en 250R-diskussion av det?????? och retorik?????

Start uppställning efter i vilken ordning man anmält sig används av CCS för de flesta klasser. De klasser med transponder kostar mer helt enkelt.

Fram med namn på folk som verkligen är intresserade av att göra något mer än att tycka, annars blir det inte mycket av.

Fred broder, fred! Vi har råkat få en fnurra på tråden. Jag är ingen 250-terrorist, tvärtom, jag drömmer i min ensamhet om att få åka rkitig hoj någon vacker dag. Dessutom är jag en torgen anhängare av dig och ditt arbete. Jag har tackat dig förut och gör det igen. Tack. Om jag gör mig missförstådd genom det jag skriver och retar upp känslor ber jag om ursäkt. Mina uttalandern om 250 och retorik är en skämtsam känga till Chrille som haft omfattande och intressanta meningsutbyten med Filp om vad som är en racer eller inte, vilka klasser som borde få delta i SM och varför. Ibland glömmer man helt enkelt bort att det man skriver är tillgängligt för alla. På ett forum som detta blir det lite inavel och de flesta har koll på vem som sade vad. Då är det lätt att slänga ur sig något som kan missuppfattas av den som inte följt diskussionen från början. Bättring på den punkten utlovas. Vad gäller deltagande i frivilligt arbete är jag redan upptagen på annat håll som Vice Ordis i en Bostadsrättsförening varför jag inte har för avsikt att ta på mig något mer omfattande ansvar, det skulle bara bli pannkaka av det hela. När den karriären är avslutad är jag tillgänglig för att dra något annat lass, kanske RR? Oavsett om man har för avsikt att ställa upp på frivilligt arbete eller ej anser jag att det är bra med synpunkter som kan tillföra en debatt något, så länge de är konstruktiva. Enbart negativ kritik är bortkastad tid och engagement, både för avsändaren och mottagaren.

Om mina inlägg blir lite långrandiga beror det på att jag är sjukskriven och har alldeles för mycket tid att ta död på. Jag ber om överseende för detta.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
GSXR1100R skrev:
Bike Events borde väl kunna ordna en enklare tävling typ RRFA med tanke på sina resurser, jag ska snacka med grabbarna grus i morgon i pauserna, om BE hjälper till så kan detta bli realiserat snabbare än vad vi kan :tummenupp

Jag ska fanimej köra under 1.15 på Knudan i môrrn annars säljer jag skitkawwan :whip
1.17-1.18 spikade sig fast på displayen varv efter varv, 5 st 20 minuters pass på Knudan och inte f-n kom jag under 1.15 :mad:
Ytterligare ett skäl till att RRFA måste realiseras nu i Oktober, vi kör ett mindre 3 timmars rejs och detaljerna finslipas just nu :tummenupp
Försök att förstå att vi måste börja i liten skala pga svårigheten att få bantid med så här kort varsel.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
teddy

Säg upp dig från vice ordisjobbet, sådant suger ju när du, jag med flera kan försöka göra RR större.
 

Nagy

www.smcskane.com BKK
Gick med
22 Apr 2003
Ort
I Skogen
Hoj
R6a
1. Nr 18
2. GSXR1100R
3. Metallgutten
4. Stavgren
5. Grana
6. nr12
7. Bingo
8. H-klint
9. Åsa
10. Goodstuff
11.RejserAnders
12. Lazy
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Teddy skrev:
Fred broder, fred! Vi har råkat få en fnurra på tråden. Jag är ingen 250-terrorist, tvärtom, jag drömmer i min ensamhet om att få åka rkitig hoj någon vacker dag.

Klart det ska vara fred. Jag har en Honda TSR250-1999 (samma hoj som Stiggy låg femma med på Donnington GP 2000 och slutade åtta) som kan hyras för ett race. Eller kanske Chrille ska låna den så han märker skillnaden mellan racerhoj och en gathoj.

Tråkit att du är sjukskriven men då hinner du ju meka istället.

Jag ser fram emot b-tävlingarnas återkomst.
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Teddy skrev:


Enkla endags B-race där förarna är sina egna funkisar och stratuppställningen lottas är för mig en dröm. Tänk er startavgift på cirkus en femhundring och en timmes körning totalt. Allt i goda vänners sällskap och med skräpig hårdrock i megafonerna.

I have a dream...

F*n Teddy, Jag blir nästan religiös!!! :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Eller kanske Chrille ska låna den så han märker skillnaden mellan racerhoj och en gathoj.

Låter som en utmärkt ide, det enda sättet att sätta P för de oändliga diskussionerna....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top