Korprejsing

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Dax att skärpa oss?(jag städar bort mig...)

Jag tycker att vi ska sträva efter
1 dags B-tävling men nöja oss med kvällstävling som alternativ.

Vi måste se till många banor om vi ska göra det här seriöst. Falken, Gelleråsen, Sviestad är de banor vi kan hoppas på och som representant för Falken har du kommit långt och gjort ett bra jobb. Ett litet hopp är ju att någon annan klubb kan skrapa fram en avlägsen chans.

ARC, Gelleråsen och Sviestad ligger samliga geografiskt bättre till än Falken och Knutan.

Bullret är ett probem som dels får folk att stanna hemma och folk att bli hemskickade. Det är fakta.
Att fler än jag inte har tysta koncept till sina hojar färdig är också fakta.

Vi bör minimera problem för aktiva och arrangörer om detta ska funka.
Geografiskt ligger det bättre till för dej, men komihåg att vi har en hel massa folk i skåne som tog licens i höstas. Anderstorp ligger inte bättre till än falkenberg, om du inte bor i småland, förstås. Bullret behöver vi inte diskutera mer, förutom att vi kan konstatera att det går att lösa om man vill, eller hur?
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Mycket bra att där äntligen händer något .
så att alla som vill prova eller köra race får chansen.
vad som kanske behövs för att klara genomförandet av en korpserie är nog att en klubb typ sydskanes emce eller någon annan förening har det övergripande ansvaret.
annars kan det bli som när vi körde endagars race år2000
att där verkan fanns bes.män eller funkisar när vi kom och skulle köra (västra`s tävling linköping 2000). :fakta
Vidare får nog vi förare var bereda på att ställa upp som funkisare
samt gå vissa utbildningar typ bes.steg 1 o.s.v.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Men för fan, jag kan åka till estland och köra också men det är ett problem....

Buller är ett ALLVARLIGT problem för ALLA oss som inte har ett färdig koncept liggande. Inser du inte det så förlorar du deltagare. Visst kan vi bli tvingade att acceptera det men vi bör undvika det OM MÖJLIGT!

Varför tror du det är max 5 deltagare på Anderstorps kvällsträningar? Dålig bana?

Jag KAN segla Tjörn Runt i år också MEN det är ett PROBLEM att göra båten klar. DÄRFÖR väljer jag bort den tävlingen.

Jag kan inte göra mig tydligare...

Alla som 2001 såg mängder med B-förare bli nekade tillträde, svartflaggade och vände i grinden på Anderstorp bör förstå bullerproblematiken. Förstår man inte hur svår den är har man för mycket tid och pengar
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:


Varför tror du det är max 5 deltagare på Anderstorps kvällsträningar? Dålig bana?

Jag tror faktiskt att det beror på en dålig bana! Efter att ha kört den slingan 5 gånger inser man hur man kan rumphugga en bana ordentligt.
För att återigen gå in i diskussionen om buller så kan du väl åtminstone erkänna att det problemet inte är speciellt stort? Lösningen tar 30 min att ordna, jag har gjort det till 2 hojar så jag vet.
Men jag tycker som du att det inte ska behövas. Problemet är bara att då återstår inget annat än kvällstävlingar på 3 timmar, för du får ingen klubb till att offra en bullerdag på en rookietävling, det är fakta. Det genererar för lite pengar i förhållande till Weidec/STCC och SM/SO
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Geografiskt ligger det bättre till för dej, ...

Falken ligger allra bäst för mig men fick jag välja skulle jag ändå helst se Sviestad eller Gelleråsen som ideal.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Geografiskt ligger det bättre till för dej, men komihåg att vi har en hel massa folk i skåne som tog licens i höstas. Anderstorp ligger inte bättre till än falkenberg, om du inte bor i småland, förstås. Bullret behöver vi inte diskutera mer, förutom att vi kan konstatera att det går att lösa om man vill, eller hur?

Jag kör ju gärna vilken bana som helst, men det är ju bra om de flesta inte har mer än 20-30 mil till banan. Falkenberg/knutstorp är 50-60 mil från stockholm, så de banorna allra längst söderut blir det en lång resväg för dem längre upp. 20-30 mil kör de flesta säkert för ett endagars race. 70-80 mil blir svårare.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
....
För att återigen gå in i diskussionen om buller så kan du väl åtminstone erkänna att det problemet inte är speciellt stort? ...

Du gör en fatal missbedömning när du säger så. Jag såg b-rejsen på Atorp förr och det är ett enomt problem. Du kan vänta tre månader med att inse det men det är lättast att acceptera NU.

Måste vi ner under 100dB statiskt så är tävlingen förstörd. :fakta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Även om tanken är att det ska organiseras så smidigt som möjligt känns det för mig som om det bästa vore att lägga det på en bana där det finns folk som kan sina saker som Sviestad, Åsen, Falken eller Knutstorp. Alternativt kanske Mantorp men där antar jag att kostnaderna är det stora problemet. Men rent organisatoriskt ligger ju LMS bra till som kunskaps och kontaktbas, eller?

Problemet blir väl som vanligt funktionärer, speciellt på en vardag, eftersom alla som aspirerar på att köra säkert skulle kunna vara funktionärer annars.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Du gör en fatal missbedömning när du säger så. Jag såg b-rejsen på Atorp förr och det är ett enomt problem. Du kan vänta tre månader med att inse det men det är lättast att acceptera NU.

Måste vi ner under 100dB statiskt så är tävlingen förstörd. :fakta
Har du inte funderat i hur vi kan köra ERF utan att använda bullerdagar? Kan man få 25 hojar att klara gränsen så är det inget oöverstigligt problem att få 50 hojar att vara lika tysta. Se möjligheter istället för svårigheter!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Har du inte funderat i hur vi kan köra ERF utan att använda bullerdagar? Kan man få 25 hojar att klara gränsen så är det inget oöverstigligt problem att få 50 hojar att vara lika tysta. Se möjligheter istället för svårigheter!

Jag ser till FAKTA. ERF-killarna har förberett sig på det. R600/1000 har inga extradämpare hemma. Helt plötsligt kosta din B-tävling nästan 2000 extra att delta i. Vilka kommer då?

Jag är pessimistisk men jag anser mig ha anledning att vara det...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Jag ser till FAKTA. ERF-killarna har förberett sig på det. R600/1000 har inga extradämpare hemma. Helt plötsligt kosta din B-tävling nästan 2000 extra att delta i. Vilka kommer då?

Jag är pessimistisk men jag anser mig ha anledning att vara det...
Menar du att du skulle betala 2000 för en trasig ljuddämpare??? Du kan få köpa min billigt, jag ska bara ha 1800 för den....

Allvarligt talat, du behöver inte köpa en ny dämpare! Gå till en mc-skrot och leta i deras skrotcontainer. Frågar du sedan snällt så får du dämparen gratis. Ingen gatåkare vill betala för en repad originaldämpare. Mina byggen har kostat sammanlagt 100 kr! För 2 ljuddämpare! Allt som krävs är att man låter bli dom som är i nyskick, du ska ju ändå vurpa med den så då blir den ju ändå repig ;)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Vi bör vara medvetna om problemen och köra ändå! Det måste vara rätt sätt...
Det köper jag med tonvikt på att genomföra utan att bekymra sig allt för mycket, detta ska ju vara ett kompliment till R-600/1000 samt andra klasser som är överfulla, kul att rejsa på samma villkor.

RRFA :tummenupp
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Menar du att du skulle betala 2000 för en trasig ljuddämpare??? Du kan få köpa min billigt, jag ska bara ha 1800 för den....

...

Jag har redan köp den sista buckliga på skroten i Trollhättan. De hela kostar 1500. Tillgången är begränsad...
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Goodstuff skrev:
Men rent organisatoriskt ligger ju LMS bra till som kunskaps och kontaktbas, eller?

Problemet blir väl som vanligt funktionärer, speciellt på en vardag, eftersom alla som aspirerar på att köra säkert skulle kunna vara funktionärer annars. [/B]

Ja LMS är lämpade för detta men har de tid?

När vi körde klubbrace på knudan i slutet på 80 talet så hade vi
4 klasser .
när första klassen körde så stod 3 klassen som funkisar
när 2 klassen körde stod 4 klassen osv
jag har för mig att det var lottdragning.
problemet var att skamkärran fick åka två varv istället för ett
för att släppa på och av funktionärer mellan passen.
kanske ändå ett sätt att få köra .
klubben hade också som krav att vid samband med licenstagningen så var man tvungen att vara funkis vid en tävling
under året.
men som sagt det var på 80 talet :)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
nr12 skrev:
....

När vi körde klubbrace på knudan i slutet på 80 talet så hade vi
4 klasser .
när första klassen körde så stod 3 klassen som funkisar
när 2 klassen körde stod 4 klassen osv
jag har för mig att det var lottdragning.
problemet var att skamkärran fick åka två varv istället för ett
för att släppa på och av funktionärer mellan passen.
kanske ändå ett sätt att få köra .
klubben hade också som krav att vid samband med licenstagningen så var man tvungen att vara funkis vid en tävling
under året.
men som sagt det var på 80 talet :)

Det låter väl som en suverän ide?! Då kan man som förare välja om man står som funkis eller har med en som man skickar ut men bemanningen i posteringarna löser sig ju...
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Gelleråsen är väl den bana som ligger mittemellan men jag undrar om en B-tävling inte måste ha lokal karaktär.

En för väst/syd och en för Öst/Nord

Falkenberg/Anderstorp ligger väl bra till både för Bohuslänningar och Skåningar.

Sviesta för Östkustingarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
nr12 skrev:
Ja LMS är lämpade för detta men har de tid?

När vi körde klubbrace på knudan i slutet på 80 talet så hade vi
4 klasser .
när första klassen körde så stod 3 klassen som funkisar
när 2 klassen körde stod 4 klassen osv
jag har för mig att det var lottdragning.
problemet var att skamkärran fick åka två varv istället för ett
för att släppa på och av funktionärer mellan passen.
kanske ändå ett sätt att få köra .
klubben hade också som krav att vid samband med licenstagningen så var man tvungen att vara funkis vid en tävling
under året.
men som sagt det var på 80 talet :)

Det är ju ett klockrent upplägg och ett sätt att spara in på kostnaderna. En rutinerad funkis och två förare på varje position.
Jag tänkte mest LMS som en kunskapsbas att ösa ur så att man kan få tag på läkare, domare och besiktningsmän samt fyra fem funkisar kanske.
Dessutom får väl inte vem som helst arrangera en tävling med tanke på banlicenser, banförsäkringar, förarförsäkringar. Eller?

Är det ngn som vet vad det kostar att hyra Mantorp för det är ju en rolig bana som ligger hyfsat nära både Sthlm och Gbg.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top