Korprejsing

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
hajen5 skrev:
Det är väl till och med lättare att få ledigt "hemifrån" på icke ordinarie semstertid då det skall resas, seglas eller vad det nu är.
Hohoho du har familj du åxå ser jag, ja det är lättare för mig att komma loss en vardag :crash
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
GSXR1100R skrev:
Hohoho du har familj du åxå ser jag, ja det är lättare för mig att komma loss en vardag :crash

Skall kanske inte skylla allt på sambon. Nog gör jag själv hellre avbrott i en arbetsvecka än i en veckas segling i Bohuslän.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Antag att vi genom driven lobbying får igenom en endags B-tävling. Då tycker jag att vi tidigt bör gardera arrangörerna lite för att sätta dem i en trevligare sits. Mina förslag är:

-Varje förare har med en funkis eller två förare är "delägare" i en. Det löser inte alla problem då vi måste ha erfarna funkisar också men det är ett stort steg i rätt riktning.
- Vi avsäger oss rätten att få startavgiften återbetalad. Det kan bli 500-700 kronor kanske? Det svider för oss men hur känns det för en bräcklig klubb att förlora det mångdubbla?
- Kan man köra utan tidtagning? Laptimers och klockor på läktaren - sen lottar vi inom leden? Vi har ju inga fuskare bland oss. Tidtagning är antagligen inte gratis, men det kanske inte är så dyrt heller???
- El. Vi kan fixa med elverk om det kniper men naturligtvis är det inte en bra lösning.

Kan vi spara så mycket som möjligt för arrangören så länge vi behåller säkerheten så tror jag att detta kan bli attraktivt för en klubb som Falken, LMS eller ARC.

Man ska inte glömma ARC. På halvbana har de väl relativt humana buller-regler och där behövs inga airfence. FÅR vi köra tävling på Falken utan airfence?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
1. Jag har en R1 burk men enda gången jag sovit mer än 5 timmar på en natt de senaste 3 veckorna har jag varit full eller på tävling. Jag HINNER inte!

2. Vem var det som likt förbannat inte klarade sig på A-torp med en R1-burk?
1. Undanflykt! Fixa dina egna grejor innan du hjälper herrljungabor och annat löst folk :fakta
2. Vet inte vad du menar eftersom jag alltid klarat bullret på a-torp :confused:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille får verkligen hugga i nu, det är ju trots allt hans fel att vi har fått för många nya Rookies med RR licens, Chrille har hjärntvättat oss stackars gatåkare som trodde vi va snabba, nu sitter det hundratals besvikna licenstagare som inte lyckas kvala in ens på hemmabanan ;)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Antag att vi genom driven lobbying får igenom en endags B-tävling. Då tycker jag att vi tidigt bör gardera arrangörerna lite för att sätta dem i en trevligare sits. Mina förslag är:

-Varje förare har med en funkis eller två förare är "delägare" i en. Det löser inte alla problem då vi måste ha erfarna funkisar också men det är ett stort steg i rätt riktning.
- Vi avsäger oss rätten att få startavgiften återbetalad. Det kan bli 500-700 kronor kanske? Det svider för oss men hur känns det för en bräcklig klubb att förlora det mångdubbla?
- Kan man köra utan tidtagning? Laptimers och klockor på läktaren - sen lottar vi inom leden? Vi har ju inga fuskare bland oss. Tidtagning är antagligen inte gratis, men det kanske inte är så dyrt heller???
- El. Vi kan fixa med elverk om det kniper men naturligtvis är det inte en bra lösning.

Kan vi spara så mycket som möjligt för arrangören så länge vi behåller säkerheten så tror jag att detta kan bli attraktivt för en klubb som Falken, LMS eller ARC.

Man ska inte glömma ARC. På halvbana har de väl relativt humana buller-regler och där behövs inga airfence. FÅR vi köra tävling på Falken utan airfence?
Vet inte hur det är med airfence, men nu finns ett alternativ i form av softfence, gullfiberfyllda balar. Klubben kommer att köpa in såna så att det finns även på träning. Tidtagningen är inte så dyr enligt KL. Samma med domare, inga stora pengar. Däremot kostar läkaren ca 5-600/timme + reskostnader=3-4k för en kväll!
Vad gäller elen är det en kostnad som ökar med fler förare: Har du 220 förare som där var i fbg kostar det betydligt mer än de 50-60 vi kan räkna med på korprejsingnivå.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
1 . Jag har endast varit i Herrljunga för att serva mina egna grejer de sista tre veckorna. Sen är det det här med att HA TID att hitta tunnväggiga rostfria rör under tider som jag INTE jobbar.
2. Nog fan var det du som som fick modda din R1'a dämpare med hempulad insats...
1. Vill minnas att det under våren varit fler än 1 besök i västergötland. Spelar ingen roll, det tog mej 30 minuter att modda min dämpare så den passade på Yoshiröret.
2. Dämparen kan du få se nästa gång vi ses, den är omoddad och i exakt det otvättade skick den var när jag plockade av den i höstas :fakta
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Förresten, se till att skicka hit din R1-burk samt tala om vilken diameter du har på röret på hojen så ska jag fixa din oxå! Då kan du inte skylla på bullret iaf :rolleyes:
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Torkel har ett riktigt bra koncept, han har också sett mina förslag till rena B-tävlingar som tyvärr inte gick igenom tills i år.

Kolla gärna
www.bemsee.co.uk klubbracing i England
www.wera.com klubbracing i USA
www.ccsracing.com klubbracing i USA (har själv kört deras race på Daytona)

Kan vi bestämma en lägre bullergräns så kanske det kan gå, för alla banor har redan sina buller dagar upptagna och de får inte fler med åren. Detta gör det förstås mycket orättvist mot racerhojarna men de för nöja sig med att åka med 125 och 250 SM.

Kan inte sporthoj bli den nya b-tävlingsorganisationen?

När ni har ett färdigt förslag/koncept så mejla mig på henrik@nordgrenracing.com så tar jag upp det på Svemos RR-sektionen. Det finns klubbar som kan vara intresserade.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det går ju att bygga längre ljuddämpare till racers ganska enkelt och billigt också, så någon omöjlighet är det väl inte för oss heller.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nordgren skrev:
Torkel har ett riktigt bra koncept, han har också sett mina förslag till rena B-tävlingar som tyvärr inte gick igenom tills i år.

Kolla gärna
www.bemsee.co.uk klubbracing i England
www.wera.com klubbracing i USA
www.ccsracing.com klubbracing i USA (har själv kört deras race på Daytona)

Kan vi bestämma en lägre bullergräns så kanske det kan gå, för alla banor har redan sina buller dagar upptagna och de får inte fler med åren. Detta gör det förstås mycket orättvist mot racerhojarna men de för nöja sig med att åka med 125 och 250 SM.

Kan inte sporthoj bli den nya b-tävlingsorganisationen?

När ni har ett färdigt förslag/koncept så mejla mig på henrik@nordgrenracing.com så tar jag upp det på Svemos RR-sektionen. Det finns klubbar som kan vara intresserade.
Kan inte tänka mej att ett forum skulle stå som arrangör av en tävling :confused:
Om jag fixar ett förslag till dej, kan du då garantera att du tar det lika seriöst som du gör med ditt engagemang för 250GP? Poängen med detta är att det måste hända nåt snart, inte om 3 år! Det är nu det finns förare som vill rejsa, släpper man denna chansen kommer RR att somna om igen. Alla som jobbar inom klubbar i sverige ser bara svårigheter med att arrangera tävlingar, ingen verkar inse vilken otrolig chans man har att utveckla rr i sverige just nu. Myndighetskraven på buller är ett problem, men tekniskt är det möjligt att köra snabba hojar utan att dåna som ett reaplan. Se på ERF-serien och lär! De får tom rejsa på hela slingan på a-torp :tummenupp
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Forumet kanske kan växa,eller? För här verkar det finnas vilja att göra något, hoppas jag inte misspejlat läget?

Jag ska göra vad jag kan, och jag har lobbat under en längre tid för att det ska kunna bli B-tävlingar. Jag upplyste om problemet när SO satsade stort på R600 och B-tävlingarna till slut försvann för att många förare hellre åkte fräna SO istället för B-tävling i Knutstrop. Nåda slaget kom när också R1000 kom med i SO för då försvann alla B tävlingar.

Det som vi ska jobba för är att vi får till B-tävlingar igen. Jag sammarbetar mer än gärna med er som vill hjälpa till och göra något.

Så samla så många som möjligt med namn och kom med ett förslag så tidigt som möjligt.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
att du fixar material, kapar, svetsar anpassar och provkör på 30 minuter låter föga troligt såvida du inte har vitt skägg när kärringa gömmer rakapparaten. Sen har jag inte tillgång till svets annat än efter visssa tidschema och mitt stora problem just nu är hur fan jag ska få tag på sprit inför midsommar...
Skulle det vara ett stort jobb att mäta diameter och längd på en rörstump, kapa av röret med en vinkelslip och svetsa ihop det med dämparen? Kamma dej nu lille vän! Provkörning? Varför då? Jag har bänkat den 1 gång efter att bestyckat om den och kom fram till att det går att köra med samma bestyckning som jag har till den andra dämparen. Du får allt komma med bättre ursäckter än så :rolleyes:
Sprit är väl inga probs, vad vill du ha? Vad får det kosta?
På fredag väntar du med att dricka sprit till efter 3 på eftermiddan så har du helt plötsligt gott om tid att göra klart ljuddämparen :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nr:18 skrev:
Kan inte tänka mej att ett forum skulle stå som arrangör av en tävling :confused:
Om jag fixar ett förslag till dej, kan du då garantera att du tar det lika seriöst som du gör med ditt engagemang för 250GP? Poängen med detta är att det måste hända nåt snart, inte om 3 år! Det är nu det finns förare som vill rejsa, släpper man denna chansen kommer RR att somna om igen. Alla som jobbar inom klubbar i sverige ser bara svårigheter med att arrangera tävlingar, ingen verkar inse vilken otrolig chans man har att utveckla rr i sverige just nu. Myndighetskraven på buller är ett problem, men tekniskt är det möjligt att köra snabba hojar utan att dåna som ett reaplan. Se på ERF-serien och lär! De får tom rejsa på hela slingan på a-torp :tummenupp

Tror att Henrik menar att folk härifrån skulle kunna anordna racen.
Bemsee håller mycket av sina kontakter via nätet och anordnar väldigt många race under säsongen, med väldigt många klasser(lite för många kanske till och med). Haft funderingar på att åka över och köra och se hur det funkar där över.

Om det är så många rookies som det nu är, måste det till b-tävlingar, för man kan inte låta inte köra, och man kan inte heller ta bantid för sm-klasserna. Ok, att några blir utkvalade, men inte så jäkligt att man inte ens kan komma till kvalet.

Framtiden? En b-serie och kvar som suppportklasser i SM där de hetaste rookiesarna får wildcardstart i supportklasserna r1000/r600?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....
Bemsee håller mycket av sina kontakter via nätet och anordnar väldigt många race under säsongen, med väldigt många klasser(lite för många kanske till och med). Haft funderingar på att åka över och köra och se hur det funkar där över.
...

Tror vi at vi klarar det så tror jag att vi kör med värsta sortens sjävlbedrageri. Merparten av oss aktiva är också förbannat slöa o lata när det inte gäller vår egen racing/plånbok....

När vi frågar i vinter " vilka kan vara funkisar nästa sommar?" så kommer 100 pers säga ja. När det sen blir dax är vi 5...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
oFFkeFF skrev:
Tror att Henrik menar att folk härifrån skulle kunna anordna racen.
Bemsee håller mycket av sina kontakter via nätet och anordnar väldigt många race under säsongen, med väldigt många klasser(lite för många kanske till och med). Haft funderingar på att åka över och köra och se hur det funkar där över.

Om det är så många rookies som det nu är, måste det till b-tävlingar, för man kan inte låta inte köra, och man kan inte heller ta bantid för sm-klasserna. Ok, att några blir utkvalade, men inte så jäkligt att man inte ens kan komma till kvalet.

Framtiden? En b-serie och kvar som suppportklasser i SM där de hetaste rookiesarna får wildcardstart i supportklasserna r1000/r600?
Nästa problem: Helt plötsligt får SO-klasserna betala dyrare startavgifter pga färre deltagare! Tror ni att det uppskattas? I falkenberg står R600 och R1000 för totalt 80 förare av 220, ta bort dom pengarna så går inte arrangemanget ihop ekonomiskt. Nej, istället kör vi på som nu med SM/SO, samt kör en enklare tävlingsform på vardagar för b-förare. Inte samtidigt som stora arrangemang, då tar du bort underlaget för båda tävlingarna, utan som ett komplement som vänder sej till oss som bara kör racing för att det är roligt. Möjligheten till uppklassning bör oxå finnas kvar för att locka tilll sej förare med lite ambition att satsa.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Jag tror det är viktigt att försöka hålla det så enkelt som möjligt och på en rimlig nivå till en början. Flaxar det iväg för mycket är risken stor att det blir för mastigt arrangemang. En lagom målsättning vore väl att försöka få till ett rejs i år enl det koncept (3-timmars) som nämndes? Faller det väl ut så finns hela vintern till att tjöta om regler, ändringar och försöka få bantid.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Tror vi at vi klarar det så tror jag att vi kör med värsta sortens sjävlbedrageri. Merparten av oss aktiva är också förbannat slöa o lata när det inte gäller vår egen racing/plånbok....

När vi frågar i vinter " vilka kan vara funkisar nästa sommar?" så kommer 100 pers säga ja. När det sen blir dax är vi 5...

Då får vi fixa så 500 pers säger ja, och iaf få 25. Att det är fler som måste börja jobba med detta än de få som gör det idag är iaf solklart. Jag säger inte att allt ska komma härifrån, men det finns folk som tycker RR är kul, och säkert många som skulle kunna tänka sig att hjälpa till, det gäller att hitta dem.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Tror vi at vi klarar det så tror jag att vi kör med värsta sortens sjävlbedrageri. Merparten av oss aktiva är också förbannat slöa o lata när det inte gäller vår egen racing/plånbok....

När vi frågar i vinter " vilka kan vara funkisar nästa sommar?" så kommer 100 pers säga ja. När det sen blir dax är vi 5...
Dessutom är inte detta känt som ett särskilt stabilt forum, krascherna har avlöst varandra under våren
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
stavgren skrev:
Jag tror det är viktigt att försöka hålla det så enkelt som möjligt och på en rimlig nivå till en början. Flaxar det iväg för mycket är risken stor att det blir för mastigt arrangemang. En lagom målsättning vore väl att försöka få till ett rejs i år enl det koncept (3-timmars) som nämndes? Faller det väl ut så finns hela vintern till att tjöta om regler, ändringar och försöka få bantid.

Självklart får vi börja i liten skala, och se vart det leder.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top