Är det inte de gamla hederliga B-rejsen vi pratar om egentligen?
Personligen tror jag inte på att dela upp i grupper efter varvtider då det skiljer så mycket i toppfart mellan en 250SP och en 1000 cc hoj på t.ex Sviestad även om varvtiderna kan vara ungefär likadana.
Mitt förslag är liten deb(125-400cc, borde kunna kallas R400), R600 och R1000 så har vi tre klasser.
Om det blir fler anmälda i en klass än vad banlicensen tillåter så kan man dela upp i dubbla grupper och kör enligt vår (LMS) modell för 250SP i fjol: 1/3 av maxantalet till start från varje kvalgrupp direktkvalade, övriga gör upp i ett kvalheat om resterande platser.
Varje klass kör två tidskval på förmiddagen, är det fler än en grupp i en klass så kör varje grupp endast ett tidskval.
Det ger 6 heat vilket tar ca 3 timmar med 20 min + 5 min mellan heat, dvs 09-12 är det tidsträningar.
Sen lunch och dags för ev kvalheat, i värsta fall 3 kvalheat = klart till 14.30, i bästa fall inga kvalheat, racen kan börja kl 13!
Nu återstår tre race som tar ca 1.5 timme, i bästa fall klart 14.30 i sämsta fall klart 16.00.
Borde väl gå alldeles utmärkt givet att det finns klubbar som kan ta på sig arrangemanget.