Korprejsing

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
Nr:18 skrev:
Nej, för gamla, feta och talanglösa :fakta
Fattig passar inte in på mej och gixxermicke.... :D

Men om man är fattig istället för gammal, och klen istället för fet då? Talanglös stämmer bra... :eek:
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag är ofelbart med så länge det är en tävling öppen för ALLA B-licensare. I samma stund någon nekas tillträde till kvalen pga för hög eller låg kapacitet så vägrar jag att delta ens som mek. Bara för att ha det sagt från början.

Mitt förslag är SuperB/Stordebutant(R600&R1000 tillsammans) och A-B-C-heat samt 250SP tillsammans med eventuella RD350 el dyl...

Sen att b-licens ska vara krav tillsammans med rejspreppad hoj känns naturligt. Enklare tävling är tydligen ett tveksamt begrepp och innan det är fastslaget vad som gäller så bör man nog vara försiktig. Dessutom är antalet förare med amatörlicens och preppad hoj litet. Man kan lösa en tillfällig licens om man ska rejsa också...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Jag är ofelbart med så länge det är en tävling öppen för ALLA B-licensare. I samma stund någon nekas tillträde till kvalen pga för hög eller låg kapacitet så vägrar jag att delta ens som mek. Bara för att ha det sagt från början.

Mitt förslag är SuperB/Stordebutant(R600&R1000 tillsammans) och A-B-C-heat samt 250SP tillsammans med eventuella RD350 el dyl...

Sen att b-licens ska vara krav tillsammans med rejspreppad hoj känns naturligt. Enklare tävling är tydligen ett tveksamt begrepp och innan det är fastslaget vad som gäller så bör man nog vara försiktig. Dessutom är antalet förare med amatörlicens och preppad hoj litet. Man kan lösa en tillfällig licens om man ska rejsa också...
Vi har bara 3 timmar bantid, läs alla inlägg i denna tråd och fundera igen, visst får alla köra men detta är ju RookieRookie för oss som suger fet purjo jämfört med R-600/1000 eliten
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Vi har bara 3 timmar bantid, läs alla inlägg i denna tråd och fundera igen, visst får alla köra men detta är ju RookieRookie för oss som suger fet purjo jämfört med R-600/1000 eliten

Vi ska inte övervärdera vår egen betydelse. En R600/1000 endagstävling i södra sverige kommer knappast dra horder av tävlande. Kommer sen buller-regler och krånglar till det så har iden floppat om vi har otur.....

Jag tror och hoppas på två 4-takts och ett 2-taktsheat, men lättast är det med bara två tävlingsheat om jag får skriva en önskelista.

MEN jag deltar inte i en tävling där duktiga B-förare nekas tillträde. Se på R1000 senast på Falken, var inom de tre aktuella sekunderna går gränsen på för duktig B-förare? Får jag delta? ZoulFly? Xenomorf?

Vem som helst av oss som deltog på Falken kan när som helst hitta en sekund på Falken och vad händer då?

Låt oss kvala i snab och långsam grupp men den enda gräns ni kan sätta är att neka A-licensare eller Amatörer...
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Att sortera vilka som "får" vara med och inte är jätteenkelt.
Lägg bara korpracen samma helg som de riktiga racen
(fast på en annan bana förståss)
Så sorterar de ju bort sig själva alla de duktiga/seriösa förarna.
:rolleyes: :D :1pajas
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Att sortera bort duktiga b-licensare är inte aktuellt! Ingen nekas att köra för att man är för snabb. Grejen med detta är att skapa fler tillfällen att tävla, inte att diska folk som inte hänger med. Hur ska man kunna utvecklas om man bara får köra friträning och 2 tidskval? För att inte tala om dom som inte ens fick kvala?! Hur detta kommer att utvecklas är det vi själva som kan påverka, men tanken är att det ska finnas tävlingsmöjlighet för alla nivåer av förare, inte bara dom snabbaste. Ev. kommer det tom att bli möjligt att ha uppklassningspoäng i a-finalen, därigenom sanerar man ut de snabbaste på samma sätt som inom rookieklasserna idag.
Roadracing fyr alle! :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Vi ska inte övervärdera vår egen betydelse. En R600/1000 endagstävling i södra sverige kommer knappast dra horder av tävlande. Kommer sen buller-regler och krånglar till det så har iden floppat om vi har otur.....

Jag tror och hoppas på två 4-takts och ett 2-taktsheat, men lättast är det med bara två tävlingsheat om jag får skriva en önskelista.

MEN jag deltar inte i en tävling där duktiga B-förare nekas tillträde. Se på R1000 senast på Falken, var inom de tre aktuella sekunderna går gränsen på för duktig B-förare? Får jag delta? ZoulFly? Xenomorf?

Vem som helst av oss som deltog på Falken kan när som helst hitta en sekund på Falken och vad händer då?

Låt oss kvala i snab och långsam grupp men den enda gräns ni kan sätta är att neka A-licensare eller Amatörer...
Du får va med för du är inte snabb :D





















Nej som Stefan skriver så ska alla B förare få chansen, även dom som semiproffsar på Bike Events får vara med, dock måste vi nog hålla oss till 2 grupper eftersom vi troligtvis endast har 3 timmars bantid i höst, dessutom så mörknar det snabbt i Oktober, först till kvarnen och förskottsbetalning gäller.
:tummenupp
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Nej endast vi som vi är bevisat utan talang får starta :)



Skämt åsido så är väl just problemet att SM i praktiken är lägsta nivån idag (förutom på Knutstorp då).

Mer klubbtävlingar är lösningen. Givetvis för alla som önskar deltaga - för inte kommer eliten att åka land och rike runt för en klubbtävling. Speciellt inte om den går samtidigt som en SM-tävling på annan ort. En rimlig begränsing är ju i och för sig att de som har licensen uttagen i respektive klubb har förtur.

Problemet är väl som vanligt myndigheterna som sätter käppar i hjulen är jag rädd.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
hajen5 skrev:
Nej endast vi som vi är bevisat utan talang får starta :)



Skämt åsido så är väl just problemet att SM i praktiken är lägsta nivån idag (förutom på Knutstorp då).

Mer klubbtävlingar är lösningen. Givetvis för alla som önskar deltaga - för inte kommer eliten att åka land och rike runt för en klubbtävling. Speciellt inte om den går samtidigt som en SM-tävling på annan ort.

Problemet är väl som vanligt myndigheterna som sätter käppar i hjulen är jag rädd.
Problemet är att det som skulle varit 2 serier, SM och SO, i praktiken bara är 1,5 serie eftersom hälften av tävlingarna i SM samkörs. Därigenom får man kvala mot förare som har, eller åtminstone ska ha, en högre nivå. Själv valde jag SM eftersom jag inte har tid eller pengar att tävla i utlandet. Att då bli utkvalad på hemmaplan pga att man samkör tävlingar känns dubbelt tråkigt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag som inte har min B-licens ännu kanske inte får uttala mig, men jag gör det ändå.... :D

Varför inte hämta lite inspiration från crosstävlingarna?

Kör kvalet på lördagen, dom bästa blir direktkvalificerade till racet på söndagen, precis som vanligt. Dom som inte lyckas kvala in kör en form av B-final på lördag eftermiddag, eller söndag förmiddag. Där vinnaren (eller dom tre bästa typ..) går vidare och får köra racet sedan.

På detta sätt får ju alla kvala, och köra minst ett race... :tummenupp

Att straffa ut dom som är duktiga kan aldrig vara rätt, inte heller dom sämsta eftersom det är just Rookie racing vi pratar om.

Bara en tanke från en som funderar på att börja köra Rookie racing...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Macke skrev:
Jag som inte har min B-licens ännu kanske inte får uttala mig, men jag gör det ändå.... :D

Varför inte hämta lite inspiration från crosstävlingarna?

Kör kvalet på lördagen, dom bästa blir direktkvalificerade till racet på söndagen, precis som vanligt. Dom som inte lyckas kvala in kör en form av B-final på lördag eftermiddag, eller söndag förmiddag. Där vinnaren (eller dom tre bästa typ..) går vidare och får köra racet sedan.

På detta sätt får ju alla kvala, och köra minst ett race... :tummenupp

Att straffa ut dom som är duktiga kan aldrig vara rätt, inte heller dom sämsta eftersom det är just Rookie racing vi pratar om.

Bara en tanke från en som funderar på att börja köra Rookie racing...
Vi tänkte att dela upp i Snabb/Medel och sen får kvaltiderna bestämma vilken grupp du hamnar i till rejset, man delar rakt av på mitten så att ingen blir ledsen, då kan man mörka och lägga sig i snigelfart för att slippa snabbisarna (som vanligt altså) ;)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Att sortera bort duktiga b-licensare är inte aktuellt! Ingen nekas att köra för att man är för snabb. Grejen med detta är att skapa fler tillfällen att tävla, inte att diska folk som inte hänger med. Hur ska man kunna utvecklas om man bara får köra friträning och 2 tidskval? För att inte tala om dom som inte ens fick kvala?! Hur detta kommer att utvecklas är det vi själva som kan påverka, men tanken är att det ska finnas tävlingsmöjlighet för alla nivåer av förare, inte bara dom snabbaste. Ev. kommer det tom att bli möjligt att ha uppklassningspoäng i a-finalen, därigenom sanerar man ut de snabbaste på samma sätt som inom rookieklasserna idag.
Roadracing fyr alle! :D

Det är inte ofta men nu har du alldeles rätt. Roadracing für alle!!!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om detta kan ordnas med hjälp av tex Lodnert och sprida sig till nästa säsong så är det som en dröm för oss oambitiösa, fega, gamla men racesugna personer som inget hellre vill än att piska andra gamla, långsamma och fega förare på bana.

Jag är lätt på!
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
..... dock måste vi nog hålla oss till 2 grupper eftersom vi troligtvis endast har 3 timmars bantid i höst, dessutom så mörknar det snabbt i Oktober....

Hur konkreta planer finns det?
Ovan hintar att det finns hyffsat långtgångna planer.

Håller annars med om att det är alla eller ingen i B-klasserna.
För mig låter korpracingen som ett ypperligt alternativ för oss
som vill race'a av oss och fortfarande hålla det på "jag gör detta
bara för att det är kul nivå"

Ett problem med att blanda små och stora hojar är ju farten
på rakorna. Det har ju inte så mycket med körskicklighet att
göra. Det borde bli en del fartskillnad på snabb tjej på 250,
kontra långsam k(r)ille på 1000+trimjävlar.
Men jag ser ingen annan enkel lösning heller....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Hur fan gör man ett u med prickar över :eek:


Till över/vänster om 'Enter' har du en knapp med ¨^~ på. Den använder du i kombinationer med den bokstav du vill ha. ¨+u=ü eller ^+o= gôtt mos...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
H-Klint skrev:
Hur konkreta planer finns det?
Ovan hintar att det finns hyffsat långtgångna planer.

Håller annars med om att det är alla eller ingen i B-klasserna.
För mig låter korpracingen som ett ypperligt alternativ för oss
som vill race'a av oss och fortfarande hålla det på "jag gör detta
bara för att det är kul nivå"

Ett problem med att blanda små och stora hojar är ju farten
på rakorna. Det har ju inte så mycket med körskicklighet att
göra. Det borde bli en del fartskillnad på snabb tjej på 250,
kontra långsam k(r)ille på 1000+trimjävlar.
Men jag ser ingen annan enkel lösning heller....
Planen är så långt gången att jag ska i veckan sammanfatta mina idéer och maila dom till Kenneth Lodnert och efter att han tittat på det ska jag försöka dra igång ett arrangemang redan i höst. Faller det väl ut är tanken att försöka få klubbar lokalt att arrangera likadana tävlingar flera gånger under nästa säsong.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
H-Klint skrev:
....

Ett problem med att blanda små och stora hojar är ju farten
på rakorna. Det har ju inte så mycket med körskicklighet att
göra. Det borde bli en del fartskillnad på snabb tjej på 250,
kontra långsam k(r)ille på 1000+trimjävlar.
Men jag ser ingen annan enkel lösning heller....

De enda som får problem är isf 125R och 350SP. SKillnaden mellan 600 och 1000 sitter i sadeln.
 

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Chrille skrev:
De enda som får problem är isf 125R och 350SP. SKillnaden mellan 600 och 1000 sitter i sadeln.

Det pratades tidigare om att bara dela in efter varvtider.
Mao. ingen kubik indelning.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
H-Klint skrev:
Det pratades tidigare om att bara dela in efter varvtider.
Mao. ingen kubik indelning.

Jo men det kan vara ett nödvändigt ont. Det är bara at gilla läget....

Dessutom är det vi på fyrtaktare som kommer vara ivägen. Att slakta en 125R eller 250SP på rakorna är tämligen enkelt och sen får man be en bön att de inte kör på oss när det svänger....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top