Kränkt-of-the-day

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Var du ironisk nu?

I närheten av mina jaktmarker ligger en liten by som var drivande i "nej till kärnkraft" debatten på den tiden.
Nu ställer samma personer till ett jävla liv för att det skall byggas vindkraftverk 900 meter från närmsta hus.
Tidigare gnällde de om att gatubelysningen var för dålig.
En by med kanske 50 invånare klagar över att endast (i stort sett otrafikerade) genomfartsvägen är upplyst samtidigt som de är mot elproduktion.
Jävla hippies.

Nog fan de som myntade uttrycket.
Vad ska vi med kärnkraft till när vi har el!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Läste att den tokiga norrmannen Breivik kände sej kränkt av bli klassad som psykiskt sjuk. Märklig man det där.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läste att den tokiga norrmannen Breivik kände sej kränkt av bli klassad som psykiskt sjuk. Märklig man det där.

Jag skulle tro att dom flesta som klassas som psykiskt sjuka blir kränkta.
(utom svenska brottslingar som ser det som "the easy way out)

Man vill ju vara normal, och självinsikt brukar saknas.

Prova att kalla någon foliehatt här på forumet för foliehatt ska du se, dom blir jättekrenktiga.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article14193393.ab

Samerna ryter till mot Morberg
Tv-kockens oväntade skämt retar upp Sametinget: ’Tar illa vid mig’
Tv-kockarnas hårda sågningar var alla beredda på.
Men Per Morbergs hån mot samerna väntade sig ingen.
– Jag tar illa vid mig, säger Stefan Mikaelsson, ordförande för Sametinget.
I gårdagskvällens ”Sveriges mästerkock” i TV4 drar Per Morberg ett skämt när en deltagare åker ut: ”Då var det slutvisslat sa lappen och skär av sig överläppen”, sa han.
Nu rasar Sametingets ordförande mot tv-kocken.
– Jag tar illa vid mig. Det är mycket beklagligt att man har sådan nivå på humorn. Även om jag förstår att man ska skoja och vara lustig. Men gör man det på bekostnad av andra är det inte längre på skoj eller skämt, säger Stefan Mikaelsson, ordförande för Sametinget.
”Är mycket beklagligt”
Mikaelsson menar att det är förlegat av TV4 att sprida ett skämt om en minoritet inför miljonpublik.
– Vi har ju till och med kommit dit att vi inte säger ”neger” längre. Att samerna som bor i de nordiska länderna blir bemötta på det här sättet tycker jag är mycket beklagligt, fortsätter han.
– Det är ett rått sätt att beskriva hur samer skulle bete sig. Per Morberg borde tänka på hur han uttrycker sig, säger Per Mikael Utsi, styrelseordförande på Sametinget.
Stefan Mikaelsson ifrågasätter varför produktionen bakom ”Sveriges mästerkock” inte klippte bort skämtet innan sändning eftersom det faktiskt är ett förinspelat program.
”Vill inte någon illa”
– Men de har säkert goda löner och mycket dåligt omdöme, säger han.
Matilda Snöwall, exekutiv producent för ”Sveriges mästerkock”, berättar att produktionen inte har reagerat på skämtet i klippningsrummet.
– Per Morberg menade det skämtsamt och vill inte någon illa, så vi har inte reagerat på det. Men det är självklart beklagligt om någon tagit illa vid sig, säger Matilda Snöwall.
Nöjesbladet har sökt Per Morberg utan resultat.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
man måste vara lapp för att förstå det där tror jag.
(interna skämt är bortkastat på den breda publiken tror jag)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Samerna kände väl vittringen av ett skadestånd/plåsterpåsåren-bidrag, eventuellt en statligt finansierad Samisk kulturvecka med inkvartering på lyxhotell/spa anläggning i huvudstaden, samt kanske några nya undantagslagar för att sopa det här under mattan.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är inte alla som bor i Lappland lappar eller har samerna ensamrätt på att namnges av det landskapet?

T.ex. är inte en Kirunabo en äkta lapp, även om h*n råkar livnära sig på annat än rendrift och/eller vara av rätt sameblod. Eller var det något med skära läppen av sig som jag som trög sydbo inte fattade? :va

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är inte alla som bor i Lappland lappar eller har samerna ensamrätt på att namnges av det landskapet?

T.ex. är inte en Kirunabo en äkta lapp, även om h*n råkar livnära sig på annat än rendrift och/eller vara av rätt sameblod. Eller var det något med skära läppen av sig som jag som trög sydbo inte fattade? :va

Är man icke same" från Kiruna vill man absolut inte bli kallad lapp. Det är lite som mörkhyade som känner sig diskriminerade när man kallar dem neger, uttrycket i sig var det inget fel på men idag används det som skällsord.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man får inte kalla någon för lapp, för det är kränkande även för dom som är lappar.

Same är man om man är av samisk ätt, inte om man är bosatt i ett speciellt område.

Samer utmärks av att dom är korta, har lite mongolska drag utseendemässigt och lever på bidrag....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Man får inte kalla någon för lapp, för det är kränkande även för dom som är lappar.

Same är man om man är av samisk ätt, inte om man är bosatt i ett speciellt område.

Samer utmärks av att dom är korta, har lite mongolska drag utseendemässigt och lever på bidrag....

Jo jag läste också det där. Det är inte bara samer som bor i Lappland men det verkar som att dom tog åt sig å alla lapplänningars vägnar. ;)

Men sen är det rent procentmässigt inte så många samer som lever på bidrag. Sveriges största sameby är av vad jag förstår Stockholm. Vilket kanske inte är allmänt känt.... ;

Jag är för övrigt smålänning från födseln och det har jag inget emot att kallas. För det är ju sant. Även om jag blivit lite smått urbaniserad dom senaste 20 åren...., :eek:

//J

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ganska intressant när det talas om dessa förbannade renar. Med tanke på hur mycket stridigheter de orsakar så borde vi skjuta av dem alla. Samerna får lika mycket i bidrag för påkörda/uppätna/försvunna renar som inkomsterna för slakten. Skulle samerna tvingas försäkra sina renar mot allt detta på den öppna marknaden skulle där ganska snart inte finnas renar för annat än husbehov...

För övrigt gillar jag sametinget. Sist jag var i Kiruna fick jag plåstra om två ledamöter som hade hamnat i slagsmål i sametinget. Slagsmål i riksdagshuset måste premieras, jag hade velat se Ohly gå några ronder mot Jimmy Åkesson. Underhållning på hög nivå...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO