Kränkt-of-the-day

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilket skämt, det är som om twitterhatarna verkligen är så obildade och ej beresta som man trodde.
Tror dem att våra namn är lätta att uttala i tjottahejti? Själv heter jag tydligen "Max" i Kina, inget jag hänger läpp för direkt.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag vet inte ens vem som blev kränkt för musikerna tycks skita i det... men när media drar igång så är pudeln vapnet.

Skylthån i SVT... alla klickar på nyheten, jag också.... uppföljande intervju och pudel... alla klickar.

Men vilka ämnen man väljer att sätta in stöten på!!!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet inte ens vem som blev kränkt för musikerna tycks skita i det... men när media drar igång så är pudeln vapnet.

Skylthån i SVT... alla klickar på nyheten, jag också.... uppföljande intervju och pudel... alla klickar.

Men vilka ämnen man väljer att sätta in stöten på!!!

Det är ju som Kodjo Akolor, han sade i radio att han tyckte inte det var något att bli arg för att Sisela Kyle kallat honom Kodak Color. Och lade till att folk vill bara ha någon att bli arg på.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är ju som Kodjo Akolor, han sade i radio att han tyckte inte det var något att bli arg för att Sisela Kyle kallat honom Kodak Color. Och lade till att folk vill bara ha någon att bli arg på.

Unga, bittra vita kvinnor från akademikerhem och räkmackeliv har självfallet rätt att bli kränkta å Kodjos vägnar på sina bloggar! Kodjo själv har inte tillräckligt många högskolepoäng i samhällsvetenskap och sociologi för att kunna bedöma om han har blivit kränkt! :mad:

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Det är ingen som blir kränkt på riktigt men vill man ha jobb inom media i Sverige så måste man ha såna där åsikter. Skulle nån ens antyda att kejsaren är naken skulle dom åka ut i kylan fortare än vad dom kan säga genusdagis. Det är därför man ser journalister, radioprofiler och bloggare tävla om vem som blir mest kränkt av sånt där svammel.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Detta är inte okej! Det är inte juste att slänga ur sig rasist-anklagelser på ett resonemang som är tunnare än en soppa på en styck spik.

http://www.expressen.se/noje/kronikorer/malin-roos/malin-roos-framstar-som-overlagd-rasism/

När SVT:s programledare John Chrispinsson (tror jag att det var, jag har svårt att hålla isär de där tv-gubbarna som ser likadana ut) börjar dela ur färgglada namnskyltar till sina gäster är det ingen rolig namnlek.

Det framstår som överlagd rasism.

Mejla
.

I lördags gick musikgruppen Panetoz tillsammans med balladexperten Sanna Nielsen raka vägen till final i Melodifestivalen, på måndagen gästade de SVT:s morgonsoffa för att prata om just detta.

Precis som Yohio och Ellen Benediktson gjort veckan innan.

Men den här gången blir det trixigare.

I stället för att presentera sina gäster börjar John Chrispinsson spelat (?) dum att dela ut namnlappar till musikerna och påpekar att han "har jättesvårt med namn".

Så får Daniel Nzinga, Johan Hirvi, Njol Ismail Badjie, Nebeyu Baheru, Pa Moudou Badjie och Sanna Nielsen varsitt klistermärke i skrikig färg tryckt över kläderna.

Vad var det som just hände?

Ungefär samtidigt i en tv-studio i Los Angeles intervjuas skådespelaren Samuel L Jackson och får frågan om sitt reklamuppdrag för Super Bowl.

- Vilken reklam? replikerar Samuel L Jackson och påpekar för programvärden att han nog förväxlar honom med kollegan Laurence Fishburne.

"Den andra svarta killen".

- We may all be black and famous but we do not all look alike, fortsätter L Jackson, uppenbart förnedrad.

Det blev helt enkelt för många svarta killar i SVT:s röda soffa.

Så krångliga namn att det inte räckte med digitala namnskyltar.

För, kan ni tänka er samma "namnlek" med, låt säga fem partisekreterare på rad, gud det skulle behövas, jag blandar ihop dem hela tiden. Eller alla näringslivsgubbar som breder ut sig i schäslongerna dag efter dag, vita medelålders män i likadana stålbågade glasögon och blå slips.

Namnlapp på bröstet för att hålla isär, ja tack.

Men det skulle inte hända, såklart.

När tittarna reagerade och påpekade det respektlösa mot Panetoz, svarade SVT via sitt twitterkonto.

"Vi vill att tittaren ska få veta vad de heter. Respekt att ge dem namn".

Men de HAR ju namn!

Och det är en programledares jävla skyldighet att lära sig namnen på sina gäster, även när tre av fem inte heter Daniel eller Johan.

Att göra en slags pedagogisk dagis-lek av "krångliga namn" är både förnedrande och exkluderande.

Nästa kommentar från SVT på Twitter:

"Det är sällan vi har så många gäster så vi tyckte att det var ett roligt sätt att namna".

Nej, det är inte roligt.

Det är lika inte roligt som när man snitsar till det på Guldbaggegalan och gör en poäng av att en av prisutdelarna är mörkhyad (även om man senare hävdar att man "bara" försökte skämta om Kodjo Akolors namn).

Och nej, det är inte Nour El Refais "uppgift" att under genrepet till Melodifestivalen inför publik, påpeka att Panetoz Johan Hirvi "sticker ut ur bandet" (och sen försöka släta över med att han är längst och därför syns mest) (sluta, bara sluta).

- Folk verkar inte ha accepterat att det är normalt att en vit person hänger med svarta, kommenterade Johan Hirvis Nour El Refais "skämt".

Och det är just de slutsatserna man kan dra av namnleken i "Gomorron Sverige"

Killarna i Panetoz ser förmodligen inte ut som de polare John Chrispinsson till vardags äter middag med, och - SVT behöver få in andra medarbetare än vita medelålders som heter John och Anna, i alla led.

Någon har omsorgsfullt tryckt upp de där idiotiska klisterlapparna, en researcher har sett till att namnen stavas rätt, en redaktör har släppt igenom, och John Chrispinsson ser till att de hamnar väl synligt över bröstet.

Jag önskar att man kunde skriva att man inte tänkte.

Men ännu värre, det var precis det man gjorde.

Så här är det. Utländska namn är svårt. Lev med det.

Jag blir bara arg när jag läser sådant här trams...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
haha, vissa kommer undan med det mesta... inte lönt att homo-anklaga Ferry, han skiter nog i det med i så fall.

http://blogg.dn.se/os2014/2014/02/09/ferry-skjuter-skarpt/

Skidskytten Björn Ferry vann guld i OS i Vancouver men så här långt är han bättre på att snacka än att åka. Om den ryska publiken hade Ferry redan innan lördagens sprint en klar uppfattning om hur deras oerhörda bröl på skjutvallen uppkommit.
- Decennier av vodka har liksom en annan effekt, menar Ferry när han jämför med tävlingar på andra ställen i Europa.
En kvällstidning, säger inte vilken, gömde sig, som vanligt, bakom en undersökning som säger att 60 procent av läsarna vill att de aktiva ska protestera mot de ryska gaylagarna.
- Nja, det vet jag inte. Man pratar om att vi ska bojkotta Ryssland men bojkottar de oss så över lever vi två veckor, sedan står Sverige stilla. Stryper de oljekranarna så dör folk på sjukhuset inom två veckor, det är det man måste förhålla sig till. Sedan de här homogrejerna det är ju helt fel som det är här men det intresserar mig inte.
Sa Ferry.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Kul på riktigt skulle ju varit om han döpt om dom till Janne, Stefan, Per osv.:glömdet

:rofl Herrejävlar, vilket liv det hade blitt!

Men det är dock redan gjort. Av dagspressen, kvällspressen mm. Och i andra sammanhang. Men ändå, det hade varit kul.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kränkt amerikan, stackare

En man från Kalifornien stämmer McDonald's på nästan 10 miljoner kronor.
Han fick ju bara EN servett till sin hamburgare.
Nu lider han av "otillbörlig mental ångest" och kan inte arbeta, skriver TMZ.

:tummenupp

haha det var ta mig fan det grövsta! Bara en servett ..

:hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag är kränkt light.

Jag har tydligen läst alla mina fria artiklar i SvD och nu vill de att jag ska prenumerera, alltså betala för att läsa tidningen. Inte nog med det, det händer varenda månad.

Att de aldrig lär sig.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...