Kränkt-of-the-day

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De flesta som inte äter gluten gör det för att det är en sådan.
I det här fallet var det väl inte så, utgår från att celiakiförbundet inte hade engagerat sig i så fall?

Självklart skall man inte få välja mat man gillar eller ogillar i försvaret, men om man har en matallergi men i övrigt kan bli en fullgod soldat eller annan anställning så är det väl sjukt korkat av försvaret (utöver elakt) att inte lösa detta.

Om döva kan göra militärtjänst i Israel borde svenska prideförsvaret klara att koka potatis, men med Reinfeldt -generationen som nu växer upp så kan man väl inte vara säker.

Såg att de har ordnat dubbla duschar för män respektive kvinnor, undrar hur de löser det i fält om de inte kan koka ris.

Ynkligt land detta är. Helt jävla handlingsförlamat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En fd kollegas son fick inte göra värnplikt pga allergisk mot getingstick. Det är så korkat så man tror inte det är sant. Han kunde blivit pilot eller fan vet vad, jobba på båt eller något annat, det är inte som att vara allergisk mot luft direkt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I det här fallet var det väl inte så, utgår från att celiakiförbundet inte hade engagerat sig i så fall?

Självklart skall man inte få välja mat man gillar eller ogillar i försvaret, men om man har en matallergi men i övrigt kan bli en fullgod soldat eller annan anställning så är det väl sjukt korkat av försvaret (utöver elakt) att inte lösa detta.

Om döva kan göra militärtjänst i Israel borde svenska prideförsvaret klara att koka potatis, men med Reinfeldt -generationen som nu växer upp så kan man väl inte vara säker.

Såg att de har ordnat dubbla duschar för män respektive kvinnor, undrar hur de löser det i fält om de inte kan koka ris.

Ynkligt land detta är. Helt jävla handlingsförlamat.
Vår försvarsmakt saknar förmågan att ta in hela årskullar, så varför skulle de ta in mindre lämpade bara för att spara någons känslor? Finns det någon bättre lämpad som inte måste äta specialkost, eller andra specialundantag så är det ju bättre att lägga resurserna på att utbilda dem i första hand.
Om vi fortfarande hade förmågan att utbilda alla i varje årskull hade det ju kanske varit bra att inte neka folk för att de var sjukliga.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ska jag reklamera och be att få hjulskruvar istället för det är ju det jag måste ha! :va

Hjulskruv.png

Man vill juh inte köra med fel standard för då gängar bultarna upp sig pga dålig gängtagning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skulle tro att i händelse av krig så

Varför tog du upp Prideparader?
Så vadå?

För att belysa hur kasst försvar vi har, som har helt andra prioriteringar än att skydda Sverige, vilket både deras engagemang i Pride och oförmåga att koka potatis är fullgoda exempel på. Besvara helst inte frågor med frågor, speciellt om frågan inte ens var ställd till dig, och skriv kompletta meningar. Tack på förhand.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu tar man in ca 5% av årskullarna så det finns ingen anledning att ta ut annat än de 5% bästa.

Celiaki eller annat, det ställer krav på logistik och ansvar för medarbetare som FM inte kan/vill ta i nuvarande läge. Tror jag.

Trist med kronvrak men det blir säkert enklare när större andelar av årskullarna skall göra värnplikt, då finns det säkert mindre utsatta befattningar också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så vadå?

För att belysa hur kasst försvar vi har, som har helt andra prioriteringar än att skydda Sverige, vilket både deras engagemang i Pride och oförmåga att koka potatis är fullgoda exempel på. Besvara helst inte frågor med frågor, speciellt om frågan inte ens var ställd till dig, och skriv kompletta meningar. Tack på förhand.

Prideparaden är en gång om året, och det kokas enorma mängder potatis i försvarsmakten.

Det som var över citatet på dig var något som blev kvar efter ett tidigare svar jag skrev, jag såg inte det. men det stod ursprungligen "Jag skulle tro att i händelse av krig så är alla välkomna att försvara landet, men kan inte förvänta sig att det finns specialkost, eller ens mat, vid fronten"

Men jag kan glädja dig med att förut fick man frisedel vid mönstringen om man var homosexuell, men försvaret har anpassat sig så att även dom är välkomna, vilket torde med råge uppväga bortfallet av människor med Celiaki.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men jag kan glädja dig med att förut fick man frisedel vid mönstringen om man var homosexuell, men försvaret har anpassat sig så att även dom är välkomna, vilket torde med råge uppväga bortfallet av människor med Celiaki.
Om du någon gång sett två bögar slåss så förstår du varför de inte blir bra soldater.

Truckflatorna däremot…

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu tar man in ca 5% av årskullarna så det finns ingen anledning att ta ut annat än de 5% bästa.

Celiaki eller annat, det ställer krav på logistik och ansvar för medarbetare som FM inte kan/vill ta i nuvarande läge. Tror jag.

Trist med kronvrak men det blir säkert enklare när större andelar av årskullarna skall göra värnplikt, då finns det säkert mindre utsatta befattningar också.
Om man bara tog ut de 5% bästa skulle man inte vilja ha mångfald, så tydligen finns det andra mål än att ha elit. Vore det så att det bara vore de fysiskt eller psykiskt starkaste så fine, men det vet vi nog båda att det inte är. "Vi måste ha en bredd" bla bla.

Hur än det så är det ovärdigt av en massa medelålders män att sitta och skrocka om att en ung människa som ville göra en insats men med en allergi, eller autoimmun sjukdom, är lättkränkt, det är ett jävla svineri, även om det kan finnas logiska skäl att tacka nej till personen så är det inget "höhö där fick du" över det.

Det stinker nu av "jag har mycket ved och inga lån, hatar folk med allergiska besvär och kan maratononanera eftersom jag är incel" igen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om man bara tog ut de 5% bästa skulle man inte vilja ha mångfald, så tydligen finns det andra mål än att ha elit. Vore det så att det bara vore de fysiskt eller psykiskt starkaste så fine, men det vet vi nog båda att det inte är. "Vi måste ha en bredd" bla bla.

Hur än det så är det ovärdigt av en massa medelålders män att sitta och skrocka om att en ung människa som ville göra en insats men med en allergi, eller autoimmun sjukdom, är lättkränkt, det är ett jävla svineri, även om det kan finnas logiska skäl att tacka nej till personen så är det inget "höhö där fick du" över det.

Det stinker nu av "jag har mycket ved och inga lån, hatar folk med allergiska besvär och kan maratononanera eftersom jag är incel" igen.

Min uppfattning är att man har en mycket hög nivå på de värnpliktiga idag. I stort sett AA nivå. Det visar sig bl.a. i att alltför få av dem är beredda att ta anställning som soldat eller påbörja officersutbildning vilket är ett stort problem. De har ju mer lysande framtid som väntar liksom.

Därför diskuterar man ju att SÄNKA kraven då det skulle öka andelen som stannar…

Sedan förstår jag din ingång också, den handlar mer om attityden från omvärlden gentemot de som vill göra tjänst för sitt land om jag förstått det rätt. Men jag tror att det är rent krassa överväganden som ligger bakom. Man kan tänka sig en celiakier som blir officer och sedan hamnar på utlandstjänstgöring i flottan… och åtföljande arbetsrättsliga rättsprocess när vederbörande blir hemskickad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ja, försvaret ska ju helst skita i identitetspolitik. Goda soldater och ett starkt försvar är ju vad de ska syssla med.

Du låter ju mer och mer som en kommunist.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Min uppfattning är att man har en mycket hög nivå på de värnpliktiga idag. I stort sett AA nivå. Det visar sig bl.a. i att alltför få av dem är beredda att ta anställning som soldat eller påbörja officersutbildning vilket är ett stort problem. De har ju mer lysande framtid som väntar liksom.

Därför diskuterar man ju att SÄNKA kraven då det skulle öka andelen som stannar…

Sedan förstår jag din ingång också, den handlar mer om attityden från omvärlden gentemot de som vill göra tjänst för sitt land om jag förstått det rätt. Men jag tror att det är rent krassa överväganden som ligger bakom. Man kan tänka sig en celiakier som blir officer och sedan hamnar på utlandstjänstgöring i flottan… och åtföljande arbetsrättsliga rättsprocess när vederbörande blir hemskickad.

Ja, det är ju en följd av att man inte har massvärnplikt längre och tvingar den där feta ungen som bara vill sitta i mammas källare och spela TV spel att göra lumpen längre.
Dom drog ju ner snittet rätt rejält, och det var en ganska stor andel.

När jag gjorde värnplikten så skulle alla göra det, vi hade några på mönstringen som fick frisedel (i princip enbart handikappade), men i övrigt så var det en ytterst blandad skara av förutsättningar och förmågor som kallades in, en stor del av dom var rätt värdelösa.

Sonen behöve inte ens mönstra han fick fylla i en enkät där en av frågorna var om han var intresserad av att göra militärtjänst, han svarade nej på det (han hade landat ett bra jobb redan), och i övrigt svarade han ärligt på alla frågor om att han trivdes med att vistas i skog och mark, inte hade några handikapp osv..

Han hörde aldrig mera av dom, då intagningen då var så liten att dom tydligen fick neka folk.

Men likväl som man slipper den största andelen av dom som inte skulle bli bra soldater går man miste om en hel del som inte tror sig kunna bli det men som visar sig vara förjäkligt bra efter lite utbildning.

Dessutom ska inte numerär underskattas, det ser man ju inte minst på det som pågår nu, oavsett vilka förlustsiffror man tittar på.

Jag tror någonstans en medelväg vore lämpligt, en kortare massutbildning med grundläggande kunskaper och sedan rekryterar man från den till en längre utbildning med särskild inriktning.
Sedan anställer man av dom som har gått den

Då har man en stor numerär som går snabbt att inkalla och utbilda upp vid behov, och ändå färdigutbildad personal i tillräcklig mängd att sätta in direkt.

Sedan gäller det ju att kunna erbjuda löner/förmåner som får folk att stanna också, men det är en fråga.

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En fd kollegas son fick inte göra värnplikt pga allergisk mot getingstick. Det är så korkat så man tror inte det är sant. Han kunde blivit pilot eller fan vet vad, jobba på båt eller något annat, det är inte som att vara allergisk mot luft direkt.
Även om du ska vara på en båt så ska du göra grundläggande soldatutbildning och då är du i skog och mark. Där finns det getingar.
Har du inte gjort värnförmånen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

I denna tråd var det inte rent krassa överväganden, det var "kränkt" och "kändisdiet", det vanliga incelsnacket.

Sedan köper jag inte AA:

"Ju mer olika vi är", fjantigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi är oslagbara. Vi krossar allt motstånd genom att veva med den pansarbrytande genusprofilen.
Glöm inte ickevåldsförsvaret eller särintresset. Från höger till vänster har vi haft totalt Kalle Anka i många år nu, trettio kanske.
Och inte är det bättre med en ÖB som ligger med hela polismyndighetens madrass, ovärdigt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Glöm inte ickevåldsförsvaret eller särintresset. Från höger till vänster har vi haft totalt Kalle Anka i många år nu, trettio kanske.
Och inte är det bättre med en ÖB som ligger med hela polismyndighetens madrass, ovärdigt.
Vänta bara och se vad chat bot control har att anföra mot slika kränkningar. Du är rökt!
Det är vi nog alla.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...