Kraftig ökning av MC-dödsfall

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fortsatt mörker. Trafikanten strimlas inte av vajern då men det stora problemet, även med vajerräcken är själva stolparna. "Piteåräcket" har ju visserligen rundade stolpar så själva förstörandet av kroppen kanske tar någon millisekund längre tid...

Ett annat problem med det här räcket, precis som med vajerräcket, är att de är för låga. De hindrar bilen att åka över i motsatt körfält, de hindrar kanske också själva hojen, men föraren som sitter ovanpå hojen åker över räcket och in i mötande fordon. Hojåkarna har alltså fortfarande kvar själva grundorsaken till att räckena kom upp.
De tester jag har läst påvisar att det absolut bästa är de höga, konformade betonggrisarna som brukar finnas vid vägbyggen. De är tillräckligt höga, släta kanter, fångar upp bilar och lastbilar men är såklart en aning dyrare än vajerräcken. Däremot så är det hiskeligt mycket billigare att reparera när en olycka skett. Vajer- och rälsräcken kostar tydligen fläsk att laga?

Typ dessa:

http://static.byggtjanst.se/byggkat...ges/2253/430x430/gplink-2-0-betongbarriar.png

Det finns ju motorvägsträckor som har har just sådana betongavskiljare mellan riktningarna, en sådan snutt finns på E20 utanför Karlskrona. Mycket trevligare påhitt än alla andra räckestyper. Jag försökte få reda på varför de inte används oftare då de för mig som lekman verkar vara det absolut säkerhetsmässigt överlägsnaste valet, och det jag fick höra var att lastbilar kunde åka över dem.
Åas, lastbilar kan ju köra rakt över vajerräckena, och bilar kan kastas över motsatta vajerräcket som av en slunga, så det tycker jag låter som någon form av ganska dålig ursäkt för att slippa betala för betongräcken.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Lite kort utav huvudet..
Ca. 150 allvarliga skador på motorcyklister i räckes olyckor senare åren i Sverige.
Wireräcken är i princip tydligen inte farligare än vanliga w-balk räcken för motorcyklister - Problemet är stolparna. Och glöm inte att at det ofta finnas upp mot 1.000 stolpar på en kilometer väg om det är räcken på båda sidor av vägbanan - dvs din chance att invika räcket är minimal..


Wireräcket kostar (kostade för några år sedan 150 kr per löpmeter, och efter 3 år ca. samma i underhåll) Ett W-balk koster ca. 300 kr och principiellt inget underhåll dom första 3 åren. Ta med att det är 20.000 påkörningar av vägräcken årligen. Det är fordonets försäkring som pröjser när räcket skal repareras efter en kollision av ett fordon. Så vi trafikanter betalar självfallet när vi stöket runt i klassrummet!

Betön räcken, har motorcyklisterna en tendens att tro är bäst. Problemet är att dom inte har nått flex, vilket skapar problem för Motorcyklisten men äldif mycket för tyngre fordon som slungas våldsamt retur efter kollision - med svära skador inuti!

Vanliga räcken har en väldig elak nackdel och det är baksidan, så att säga. Kolla på Fiolöksams test film och se hur kropp och arm skadas via stolparna på baksidan av räcket. Vi har i djupstudier set väldig blodöga baksidor och extreme kropps skador så även på lemmar..

Det som bör vara ett optimalt MC räcke är slätt på framsidan och det går inte att få nått under framsidans skydd. Det finns en överkant och baksida som oxå är skyddat och slätt, sedan finns det flex i räcket också.. Googla evt. på Euskirchen Plus - och du hittar en bild från Tyskland - eller i SMC´s rapport..

På Årets upplage av Transportforum vistas denna film och professorn sa väldig tydigt vi har en utmaning med baksidan av räcket!
Det pågår en intensiv dialog i ämnet, inte endast i Sverige..
I vanlig ordning, kommer det ta en rum stund innan vi ser massive resultat i trafikmiljön - men, vi är på G..

Handboken för vägbygge, har nu för äntligen MPS (Motor Cycle Protection System) inkluderad på enstaka ställen - dvs vi kan se denna viktiga förbättring från uppskattnings vist 2016 på nybyggen vid motorvägs av/på-farter.. Efter 15 års lobby arbeta....
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Uff, det där gjorde ont att se även om man vet att det är en docka... tvi tusan!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dubbla längsgående, dvs lär väl vara underglidningsskydd då. Nån med bättre koll kan ju studera E4 mellan Rosvik och Piteå... och säga om jag har rätt eller om det fortsatt är mörker som gäller.

- - - Updated - - -



Det här skall jag lyfta med en god vän, som jobbar med just sådana frågor på Trafikverket...
Norskarna har börjat prova med underglidningsskydd av plast.
Dom har alltså vunnit, nu måste vi också vinna.
Och jag vet i vilken del av budgeten pengarna kan tas.
Själv tittar jag bara ibland på baconskivarna och funderar på hur många delar som ska letas upp efter närkontakt. Mer orolig för andras skull.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite kort utav huvudet..
Ca. 150 allvarliga skador på motorcyklister i räckes olyckor senare åren i Sverige.
Wireräcken är i princip tydligen inte farligare än vanliga w-balk räcken för motorcyklister - Problemet är stolparna. Och glöm inte att at det ofta finnas upp mot 1.000 stolpar på en kilometer väg om det är räcken på båda sidor av vägbanan - dvs din chance att invika räcket är minimal..


Wireräcket kostar (kostade för några år sedan 150 kr per löpmeter, och efter 3 år ca. samma i underhåll) Ett W-balk koster ca. 300 kr och principiellt inget underhåll dom första 3 åren. Ta med att det är 20.000 påkörningar av vägräcken årligen. Det är fordonets försäkring som pröjser när räcket skal repareras efter en kollision av ett fordon. Så vi trafikanter betalar självfallet när vi stöket runt i klassrummet!

Betön räcken, har motorcyklisterna en tendens att tro är bäst. Problemet är att dom inte har nått flex, vilket skapar problem för Motorcyklisten men äldif mycket för tyngre fordon som slungas våldsamt retur efter kollision - med svära skador inuti!

Vanliga räcken har en väldig elak nackdel och det är baksidan, så att säga. Kolla på Fiolöksams test film och se hur kropp och arm skadas via stolparna på baksidan av räcket. Vi har i djupstudier set väldig blodöga baksidor och extreme kropps skador så även på lemmar..

Det som bör vara ett optimalt MC räcke är slätt på framsidan och det går inte att få nått under framsidans skydd. Det finns en överkant och baksida som oxå är skyddat och slätt, sedan finns det flex i räcket också.. Googla evt. på Euskirchen Plus - och du hittar en bild från Tyskland - eller i SMC´s rapport..

På Årets upplage av Transportforum vistas denna film och professorn sa väldig tydigt vi har en utmaning med baksidan av räcket!
Det pågår en intensiv dialog i ämnet, inte endast i Sverige..
I vanlig ordning, kommer det ta en rum stund innan vi ser massive resultat i trafikmiljön - men, vi är på G..

Handboken för vägbygge, har nu för äntligen MPS (Motor Cycle Protection System) inkluderad på enstaka ställen - dvs vi kan se denna viktiga förbättring från uppskattnings vist 2016 på nybyggen vid motorvägs av/på-farter.. Efter 15 års lobby arbeta....

Vad gäller betongräcken är de ju inte värre än balkräcken vad gäller att ge efter för motorcyklister, vi är både lätta och kommer i en väldigt flack vinkel mot dem. Fördelen de har är att de är höga och släta så det är svårt att fastna i dem och slitas sönder.
Sedan har ju vajerräcken rätt bra fjong när det gäller att kasta tillbaka fordon (iofs inte lastbilar) efter en kollision, sett några videos på bilar som fått sig en rätt rejäl flygtur som retur. :3freak

Rejäla avåkningzoner ut i naturen och en ren och fin avskiljare med höga räcken av någon sort med underglidningsskydd av lite valfritt material hade nog varit det bästa. För alla trafikanter. Men det lär ju vara lite av en dröm. Dyrt med rejäla avåkningzoner, och inte praktiskt möjligt på många gamla vägar heller.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lite kort utav huvudet..
Ca. 150 allvarliga skador på motorcyklister i räckes olyckor senare åren i Sverige.
Wireräcken är i princip tydligen inte farligare än vanliga w-balk räcken för motorcyklister - Problemet är stolparna. Och glöm inte att at det ofta finnas upp mot 1.000 stolpar på en kilometer väg om det är räcken på båda sidor av vägbanan - dvs din chance att invika räcket är minimal..


Wireräcket kostar (kostade för några år sedan 150 kr per löpmeter, och efter 3 år ca. samma i underhåll) Ett W-balk koster ca. 300 kr och principiellt inget underhåll dom första 3 åren. Ta med att det är 20.000 påkörningar av vägräcken årligen. Det är fordonets försäkring som pröjser när räcket skal repareras efter en kollision av ett fordon. Så vi trafikanter betalar självfallet när vi stöket runt i klassrummet!

Betön räcken, har motorcyklisterna en tendens att tro är bäst. Problemet är att dom inte har nått flex, vilket skapar problem för Motorcyklisten men äldif mycket för tyngre fordon som slungas våldsamt retur efter kollision - med svära skador inuti!

Vanliga räcken har en väldig elak nackdel och det är baksidan, så att säga. Kolla på Fiolöksams test film och se hur kropp och arm skadas via stolparna på baksidan av räcket. Vi har i djupstudier set väldig blodöga baksidor och extreme kropps skador så även på lemmar..

Det som bör vara ett optimalt MC räcke är slätt på framsidan och det går inte att få nått under framsidans skydd. Det finns en överkant och baksida som oxå är skyddat och slätt, sedan finns det flex i räcket också.. Googla evt. på Euskirchen Plus - och du hittar en bild från Tyskland - eller i SMC´s rapport..

På Årets upplage av Transportforum vistas denna film och professorn sa väldig tydigt vi har en utmaning med baksidan av räcket!
Det pågår en intensiv dialog i ämnet, inte endast i Sverige..
I vanlig ordning, kommer det ta en rum stund innan vi ser massive resultat i trafikmiljön - men, vi är på G..

Handboken för vägbygge, har nu för äntligen MPS (Motor Cycle Protection System) inkluderad på enstaka ställen - dvs vi kan se denna viktiga förbättring från uppskattnings vist 2016 på nybyggen vid motorvägs av/på-farter.. Efter 15 års lobby arbeta....


Synd att inget Wireräcke är med i den filmen, jag är övertygad om att offret gjort ett totalt sönderslitande nödstopp redan vid 1a stolpen,
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Många av vi som kör motorcykel kör även bil i trafiken. Ska vi bedömas olika beroende på vad vi sitter på för typ av fordon? Det blir lite för mycket vi mot dem debatt kan jag tycka ibland i dessa diskussioner. Man tar upp personen i BMW 330 och personen på sporthojen. Det kan röra sig om samma riskgrupp. Både i positiv och negativ bemärkelse. Problemet är ju att det syns mer i statistiken när det gäller motorcyklar än bil. Bryter man ner det borde egentligen motormännen och SMC ha en samsyn i rätt många avseenden kan man tycka när de har myndigheter på andra ändan. Kanske har man det?

Hur ser statistiken ut i andra länder där man inte hat "moderniserat" vägnätet men bytt ut fordonsflottan mot bilar med antisladd, ABS och förbättrad krocksäkerhet. Det slog ju igenom i allt högre utsträckning nu under 2000 -talet. I synnerhet sista biten. ABS och antisladd kom ju allt mer från mitten av 90-talet och framåt. På Auto Motor & Sport statistik som jag citerade på föregående sida kan man ju se att dödsolyckorna har ungefär halverats på 15 år. Hur stor del kan man tacka ett bättre vägnät i Sverige och automatisk övervakning. Hur mycket kan man tacka säkrare bilar? Det borde ju gå att avläsa delvis genom att jämföra internationellt. Sedan finns så klart andra aspekter. Hur folk kör påverkade, utan körkort etc. Det kanske är mer eller mindre förekommande i jämförande länder.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Många av vi som kör motorcykel kör även bil i trafiken. Ska vi bedömas olika beroende på vad vi sitter på för typ av fordon? Det blir lite för mycket vi mot dem debatt kan jag tycka ibland i dessa diskussioner. Man tar upp personen i BMW 330 och personen på sporthojen. Det kan röra sig om samma riskgrupp. Både i positiv och negativ bemärkelse. Problemet är ju att det syns mer i statistiken när det gäller motorcyklar än bil. Bryter man ner det borde egentligen motormännen och SMC ha en samsyn i rätt många avseenden kan man tycka när de har myndigheter på andra ändan. Kanske har man det?

Hur ser statistiken ut i andra länder där man inte hat "moderniserat" vägnätet men bytt ut fordonsflottan mot bilar med antisladd, ABS och förbättrad krocksäkerhet. Det slog ju igenom i allt högre utsträckning nu under 2000 -talet. I synnerhet sista biten. ABS och antisladd kom ju allt mer från mitten av 90-talet och framåt. På Auto Motor & Sport statistik som jag citerade på föregående sida kan man ju se att dödsolyckorna har ungefär halverats på 15 år. Hur stor del kan man tacka ett bättre vägnät i Sverige och automatisk övervakning. Hur mycket kan man tacka säkrare bilar? Det borde ju gå att avläsa delvis genom att jämföra internationellt. Sedan finns så klart andra aspekter. Hur folk kör påverkade, utan körkort etc. Det kanske är mer eller mindre förekommande i jämförande länder.

Svarar bara på dom 2 första raderna,nej men det är här hela problemet finns.
Att man bortser från oss....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mc förare är mer riskbenägna än bilisterna (annars hade mc-förare valt bilen där en krock gör mindre skada).

Visst är det säkrare att ta bilen men skittråkigt, långsamt och dyrare(tar mer bränsle).
Det är ju kul med touringsvängar i alperna med toyota corolla.....not.

Tror inte tsv ser mckörning som något annat en ett otyg.
Skulle någon bli strimlad i ett räcke, fine, ännu en ligist och säkerhetsrisk borta.
Annars borde man ju börja bygga bort äggskärarna eller åtminstone plåta in vajrarna.
Tror man försöker begränsa mcförarna med specialregler (kompetensbevis på mc, effekt- och hastighetsbegränsare, obligatorisk svindyr sjukförsäkring, dubbelt så höga böter på mc än på bil, körkortsklasser a1-a10 med ny uppkörning och teoriprov emellan).

Livet är farligt men utan något roligt mellan varven bryter man ihop.

Å andra sidan håller MC-förare inte på att raka/sminka sig, surfa facebook eller annat trams under tiden vi borde köra bil, så vi är på det sättet ganska mycket mindre riskbenägna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, men de ökade riskerna med facebookande chaufförer drabbar oss också...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Synd att inget Wireräcke är med i den filmen, jag är övertygad om att offret gjort ett totalt sönderslitande nödstopp redan vid 1a stolpen,


Officiellt så hette det att det inte fanns pengar nog att testa mot flera räckestyper.
I verkligheten hade inte test mot vajerräcke gett önskat resultat - eftersom hojen skulle katapulterats ut i slumpmässig riktning och krockdockan disintegrerat redan i första försöket.

...plus att det hade sett rätt äckligt ut också.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Rejäla avåkningzoner ut i naturen och en ren och fin avskiljare med höga räcken av någon sort med underglidningsskydd av lite valfritt material hade nog varit det bästa.

75m avåkningszon på båda sidor kantat med rejäla däcksarjer. Rödvita i böjarna.

Sverige består trots allt i stort sett enbart av outnyttjad skogsmark. Varför måste då motsatta körfält ligga precis bredvid varandra?? Självklart är det billigare att bygga, men vilken frisk människa vill egentligen spänna fast sig i en 2t tung stålbur på hjul och slungas framåt i 90km/h, för att sedan möta en jävla dåre som gör samma sak från andra hållet?? På en 8m bred snötäckt asfaltsremsa och 20mil från närmsta plåster?!?!???

Snacka om att man kan eliminera arbetslösheten på en dag.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Ta inte illa upp angående det är som jag skriver och det är kanske inget att göra med den här tråden utan bara en åsikt!:)

Visst är det ledsam och jobbigt när folk går bort. Det märks tydligt hur vi regerar själva när nån av våra nära eller kära går bort. Jag menar inte att jag har inga känslor eller det är bra att folk dör utan undrar bara varför vi inte kan acceptera det.:va

Som ni har nämnt tidigare i tråden vet vi att median har alltid överdrivit om allting och det kommer de att fortsätta göra. Generellt vet vi också att de flesta mc åkare dör pga sina egna misstag eller fel tid på fel plats pga andra trafikanters misstag!:3freak

Frågan är "om median försöker rädda liv genom att överdriva dödsfall siffror" Vem vill tro på det och antar att ingen!:hihi "pga det läser jag aldrig nån jävla skit tidning förutom tidskrifter som handlar bara om Mc":lol

Nu kommer jag till det värsta... Ju det är alltid jävla snack om så många dör här och så många dör där eller hans moster lr sister hit och dit. Hnn tänk er nu om vi ska rädda liv genom att förbjuda alkohol, droger, krig lr köra fordon och hur skulle världen se ut om några år!

Tydligen dör ca 50 miljoner människor runt om världen varje år och de flesta dör pga alkohol,rökning,droger,krig,sjukdomar,trafikolyckor osv. Om vi säger 30 milj av 50 milj dör pga de har gjort egna val och resten är pga som jag nämnde tidigare "fel tid på fel plats" lr pga andra skäl t.ex nyfödda barn lr sjukdomar! Tyvärr det sist nämnda är väl olyckligt...:(

Som sagt tidigare hur skulle världen se ut i framtiden om vi ska rädda de 50 miljoner människorna varje år (räknar vi på 10 år 50x10=0,5 miljard människor). Skulle jordens resurser räcka till alla? Nej, knappast för det håller på nästan ta slut...:mad:

Så hur svårt kan det vara att inse skiten?:huvet Vi kan inte bara pumpa ut ungar och rädda alla utan det måste ju finnas jävla balans i världen för att det ska fungera!

Ännu en gång inget illa menat med inlägget!:tummenupp
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR

Personligen tycker jag att det bra att det dör folk på vägarna, det innebär ju att det finns mer plats för mig:tummenupp

Ännu bättre med krig och naturkatastrofer, då dör ju jättemånga som skulle kunna döda mig på vägarna.

Tror fan att jag ska söka jobb på trafikverket.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
31 st omkom i fritidsbåtsolyckor under 2015. Det är en ökning på 40% jämfört med de 22st som omkom 2014. Kanotförbundet snackar om att vattentäta mobilfodral hade kunnat rädda åtta kanotisters liv, men jag vill genast se krav på både flytväst och hjälm om man ska få framföra såna dödsmaskiner. Plus att det måste till minst 100 timmars obligatorisk utbildning innan någon ens ska få fundera på att ge sig ut på vattnet. :tummenupp
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/31-personer-omkom-med-fritidsbat-ar-2015/


Det är ju lite intressant, att när det gäller hur många som omkommer i trafiken på trampcykel så är det plötsligt slumpen och vädret som avgör hur många det blir:
"Antalet omkomna cyklister var 17 under 2015 vilket är nästan hälften så många som 2014 då 33 cyklister omkom i trafiken. Variationerna över åren är dock stora och 2013 omkom 15 cyklister.

– Slumpen spelar väldigt stor roll och är en del av förklaringen till skillnaderna i statistiken. Dessutom kan vädret påverka. En fin sommar gör att fler väljer cykel istället för bil, säger Maria Ågren.

Av de omkomna cyklisterna var 13 personer 55 år eller äldre. 14 cyklister har omkommit i kollision med motorfordon och tre i singelolyckor.
"
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/260-personer-omkom-pa-vagarna-2015/
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top