Fortsatt mörker. Trafikanten strimlas inte av vajern då men det stora problemet, även med vajerräcken är själva stolparna. "Piteåräcket" har ju visserligen rundade stolpar så själva förstörandet av kroppen kanske tar någon millisekund längre tid...
Ett annat problem med det här räcket, precis som med vajerräcket, är att de är för låga. De hindrar bilen att åka över i motsatt körfält, de hindrar kanske också själva hojen, men föraren som sitter ovanpå hojen åker över räcket och in i mötande fordon. Hojåkarna har alltså fortfarande kvar själva grundorsaken till att räckena kom upp.
De tester jag har läst påvisar att det absolut bästa är de höga, konformade betonggrisarna som brukar finnas vid vägbyggen. De är tillräckligt höga, släta kanter, fångar upp bilar och lastbilar men är såklart en aning dyrare än vajerräcken. Däremot så är det hiskeligt mycket billigare att reparera när en olycka skett. Vajer- och rälsräcken kostar tydligen fläsk att laga?
Typ dessa:
http://static.byggtjanst.se/byggkat...ges/2253/430x430/gplink-2-0-betongbarriar.png
Det finns ju motorvägsträckor som har har just sådana betongavskiljare mellan riktningarna, en sådan snutt finns på E20 utanför Karlskrona. Mycket trevligare påhitt än alla andra räckestyper. Jag försökte få reda på varför de inte används oftare då de för mig som lekman verkar vara det absolut säkerhetsmässigt överlägsnaste valet, och det jag fick höra var att lastbilar kunde åka över dem.
Åas, lastbilar kan ju köra rakt över vajerräckena, och bilar kan kastas över motsatta vajerräcket som av en slunga, så det tycker jag låter som någon form av ganska dålig ursäkt för att slippa betala för betongräcken.