Rätt....!
Marulc skrev:
Alla metaller har en E-modul och den betecknar vilken lutning som den elastiska delen på kurvan har i Spännings- töjnings diagrammet där efter övergår kurvan i en plastisk del. när kraften har blivit så stor så att metallen övergår in i det plastiska området deformeras metallen. När kraften upphör så kvarstannar metallen i ett deformerat tillstånd. För att i detta läge kunna deformera metallen igen så behövs det mer kraft än i ursprungsläget man säger att man har plasticitetshärdat metallen. För att kunna få metallen till sitt usprungsläge måste man således värma upp metallen till sin smältpunkt för att de dislokationer som bildats i metallen skall upphöra.
Hoppas att ni med detta inlägg fattar vad som händer mad krockad metall.
Du har helt rätt....men...
- En krockad/skadad ram, som det går/är ekonomiskt lönt att rikta, är aldrig i närheten
av det du beskriver, redan när man tillverkar ramen så bockar men en
aluminiumprofil MER än vad som är lönt att dra/rikta efter en krock.
När man nått den punkt du beskriver, så skär man ut den del som är för mycket "tillknycklad"
för att gå att räta ut, och svetsar in en ny bit.
- Att man sedan svetsar in den bockade aluminiumprofilen mot gjutna aluminiumdelar,
styrhuvud, svinginfästning,mm visar också att det inte "försvagar" metallen mer än
vad som är tillåtet....eller?
RÄTT utfört så spelar det ingen roll att en ram varit "krokig", den är inte sämre än en som inte varit krockad.
OBS! Att jag skriver RÄTT! utförd reparation.
Sen att det oftast är undre gaffelkronan och geffelbenen som är krokiga är ju en helt annan sak.
Vilken olja är bäst...? Vilka däck är bäst...? Vilket slipon ger mest hkr...?
Blir en krockad hoj som ny igen...?
Det här är en bland många skrönor som far runt....och upprepas gång på gång...
"Om man spottar på stenen tillräckligt mycket så blir den blöt"
KentW....realist.