Kraschad hoj, blir aldrig okey igen?????

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Zoidberg skrev:
...håller med dig, tror det snurrar omkring mycket myter därute ! Grejerna försämras, ...ja ! I någon relevant utsträckning, ...nej (i dom flesta fall)!

Testa med en ståltråd (ett gem) hemma! Försök böja av den på samma ställe som första böjningen blir det går inte utan den böjer sig precis bredvid. detta beror på som jag skrev tidigare att metallen har blivit härdad där genom att du böjde den och krafter som skulle verkat på den platsen blir nu förflyttade till en annan plats för att materialet har blivit hårdare.

Detta är inte bra på ett fordon!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Samma sak som när man fick knacka en skål i koppar i metallslöjden. (värma, svalna, hammra, värma, svalna, hammra osv...)

Vad som hände när man inte orkade värma om? Metallen blev hård som fan och sprack. Men efter lite "uppstressning" av värmen så blev den mjuk igen!
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Kent W skrev:
Har jobbat med verkstadstillverkade produkter i olika metaller sedan mitten på 70-talet,
och undrar igen....

På vilket sätt skulle materialet försämras av att böjas på det sätt som man gör
vid riktning av en ram......?
Hur kan den bli "styvare"...?
Hur definerar du "sprödare"....?
Härda om....!? Är aluminiumramarna härdade....?

Jag vill veta, rent tekniskt med hänvisning till vetenskapliga fakta, inte vad någon bara "tror".

Jag har inte bara riktat, utan också kapat ur och svetsat i aluramar, är därför
mycket intresserad av hur detta skulle kunna förstöra materialet...?

KentW

Svetsning förstör härdning, du normaliserar metallstrukturen och härdningen går förlorad. Jag skulle bli extremt förvånad om INTE alla hoj ramar i alu var härdade. Hur man härdar påverkar materialets egenskaper enormt, från mjukt och böjligt till väldigt hårt och sprött.

Där har du svaret teoretiskt vad gäller riktning av alu.

Marulc skrev:
Alla metaller har en E-modul och den betecknar vilken lutning som den elastiska delen på kurvan har i Spännings- töjnings diagrammet där efter övergår kurvan i en plastisk del. när kraften har blivit så stor så att metallen övergår in i det plastiska området deformeras metallen. När kraften upphör så kvarstannar metallen i ett deformerat tillstånd. För att i detta läge kunna deformera metallen igen så behövs det mer kraft än i ursprungsläget man säger att man har plasticitetshärdat metallen. För att kunna få metallen till sitt usprungsläge måste man således värma upp metallen till sin smältpunkt för att de dislokationer som bildats i metallen skall upphöra.

Hoppas att ni med detta inlägg fattar vad som händer mad krockad metall.

Det ÄR så, ingen myt överhuvudtaget.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Rätt....!

Marulc skrev:
Alla metaller har en E-modul och den betecknar vilken lutning som den elastiska delen på kurvan har i Spännings- töjnings diagrammet där efter övergår kurvan i en plastisk del. när kraften har blivit så stor så att metallen övergår in i det plastiska området deformeras metallen. När kraften upphör så kvarstannar metallen i ett deformerat tillstånd. För att i detta läge kunna deformera metallen igen så behövs det mer kraft än i ursprungsläget man säger att man har plasticitetshärdat metallen. För att kunna få metallen till sitt usprungsläge måste man således värma upp metallen till sin smältpunkt för att de dislokationer som bildats i metallen skall upphöra.

Hoppas att ni med detta inlägg fattar vad som händer mad krockad metall.


Du har helt rätt....men...

- En krockad/skadad ram, som det går/är ekonomiskt lönt att rikta, är aldrig i närheten
av det du beskriver, redan när man tillverkar ramen så bockar men en
aluminiumprofil MER än vad som är lönt att dra/rikta efter en krock.

När man nått den punkt du beskriver, så skär man ut den del som är för mycket "tillknycklad"
för att gå att räta ut, och svetsar in en ny bit.

- Att man sedan svetsar in den bockade aluminiumprofilen mot gjutna aluminiumdelar,
styrhuvud, svinginfästning,mm visar också att det inte "försvagar" metallen mer än
vad som är tillåtet....eller?

RÄTT utfört så spelar det ingen roll att en ram varit "krokig", den är inte sämre än en som inte varit krockad.
OBS! Att jag skriver RÄTT! utförd reparation.

Sen att det oftast är undre gaffelkronan och geffelbenen som är krokiga är ju en helt annan sak.

Vilken olja är bäst...? Vilka däck är bäst...? Vilket slipon ger mest hkr...?
Blir en krockad hoj som ny igen...?

Det här är en bland många skrönor som far runt....och upprepas gång på gång...

"Om man spottar på stenen tillräckligt mycket så blir den blöt"

KentW....realist.
 

HanneZ

Guest
ktmjacke skrev:
Så alla riktade o svetsade bil o mcfälgar är alltså livsfarliga??Har fått en bilfälg som det nästan va ett veck på riktad hos skullman en gång,vad jag vet så är den i bruk ännu.
Livsfarliga? De är deformar sig lättare igen och håller sämre kanske. Men vem har skrivit något om livsfarligt?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Marulc skrev:
Testa med en ståltråd (ett gem) hemma! Försök böja av den på samma ställe som första böjningen blir det går inte utan den böjer sig precis bredvid. detta beror på som jag skrev tidigare att metallen har blivit härdad där genom att du böjde den och krafter som skulle verkat på den platsen blir nu förflyttade till en annan plats för att materialet har blivit hårdare.

Detta är inte bra på ett fordon!
Jepp, ..känner till fenomenet. Menar bara att en ev riktning/reparation oftast försämrar produkten marginellt, ..att jämföra t.ex. med slitna lager, bussningar, förare e.d. Detta tillsammans med konstruktionens ursprungliga säkerhetsmarginaler gör att man, enligt min åsikt, inte behöver utesluta en "reparerad produkt". Behöver alltså inte vara "dåligt" på ett fordon ....mao så använder jag mina riktade gem :tungan

Myten jag pratar om är alltså att reparerade ting skulle vara värdelösa, ...vilket tråden handlar om, ..ju !
 
Last edited:

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Kent W skrev:
Du har helt rätt....men...

När man nått den punkt du beskriver, så skär man ut den del som är för mycket "tillknycklad"
för att gå att räta ut, och svetsar in en ny bit.

- Att man sedan svetsar in den bockade aluminiumprofilen mot gjutna aluminiumdelar,
styrhuvud, svinginfästning,mm visar också att det inte "försvagar" metallen mer än
vad som är tillåtet....eller?

RÄTT utfört så spelar det ingen roll att en ram varit "krokig", den är inte sämre än en som inte varit krockad.
OBS! Att jag skriver RÄTT! utförd reparation.


KentW....realist.


De du säger stämmer men det var inte det jag pratade om. Riktar man något så flyttar man på en metallböjningmotsvarande. När man sedan kommer till svetsning så har du rätt även där men då gäller det att veta att svetsningen blir rätt utförd. Detta är dock inte lätt att göra på aluminium! Samt att ett svetsförband blir lika starkt eller starkare som den ursprungliga metallen.
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Som sagt, svetsning förstör härdning. Beroende på temperatur och hur du "släcker" ämnet så får du olika strukturer i materialet. Strukturerna är det som avgör egenskaperna. Om jag hade haft ork hade jag letat upp en bok i ämnet och scannat in en sida med ett diagram på strukturer, tider och temp så du hade fått se. Det är en väldigt exakt vetenskap och ingen myt.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Håller med i allt du säger. Det är bra en massa skitsnack att det inte skulle gå att rikta en ram, eller att den skulle bli sämre. Det är massor med personer som kör ex kvaddade hojjar men har nte en aning om det. Detta p.g.a. att hojjen går perfekt. Att ramen skulle bli svagare är möjligt när det gäller Alu.box, men dom flesta som kör hoj märker inte om vridstyvheten är 5-10% sämre.

Det är inte som många tror, att ramen skulle böjjas eller knäckas när den körs tufft eller man har skjuts.

Mvh//ZS

Kent W skrev:
Du har helt rätt....men...

- En krockad/skadad ram, som det går/är ekonomiskt lönt att rikta, är aldrig i närheten
av det du beskriver, redan när man tillverkar ramen så bockar men en
aluminiumprofil MER än vad som är lönt att dra/rikta efter en krock.

När man nått den punkt du beskriver, så skär man ut den del som är för mycket "tillknycklad"
för att gå att räta ut, och svetsar in en ny bit.

- Att man sedan svetsar in den bockade aluminiumprofilen mot gjutna aluminiumdelar,
styrhuvud, svinginfästning,mm visar också att det inte "försvagar" metallen mer än
vad som är tillåtet....eller?

RÄTT utfört så spelar det ingen roll att en ram varit "krokig", den är inte sämre än en som inte varit krockad.
OBS! Att jag skriver RÄTT! utförd reparation.

Sen att det oftast är undre gaffelkronan och geffelbenen som är krokiga är ju en helt annan sak.

Vilken olja är bäst...? Vilka däck är bäst...? Vilket slipon ger mest hkr...?
Blir en krockad hoj som ny igen...?

Det här är en bland många skrönor som far runt....och upprepas gång på gång...

"Om man spottar på stenen tillräckligt mycket så blir den blöt"

KentW....realist.
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Vridstyvheten blir bättre, inte sämre. Dock krävs det inte lika mycket för att ramen skall spricka. Poängen var snarast att poängtera att ramen INTE blir samma igen, den får förändrade egenskaper. Ingen har därmed sagt att ramen är KASS. Den funkar säkert kanonbra ändå och med största sannolikhet kommer den funka kanon hela hojens livslängd.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
HanneZ skrev:
Livsfarliga? De är deformar sig lättare igen och håller sämre kanske. Men vem har skrivit något om livsfarligt?
Livsfarliga var min egen slutsats efter att ha läst om hur poröst o dåligt aluminiumet skulle bli efter riktning.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Härdade.....

Gilgo skrev:
Svetsning förstör härdning, du normaliserar metallstrukturen och härdningen går förlorad. Jag skulle bli extremt förvånad om INTE alla hoj ramar i alu var härdade. Hur man härdar påverkar materialets egenskaper enormt, från mjukt och böjligt till väldigt hårt och sprött.


Så då skulle tillverkarna förstöra ramarna när dom tillverkar dom....?
Iom att dom svetsar ihop dom....

Aluminium finns i ett otaligt antal varianter, beroende på vad de ska användas till:
- SS-EN 485-2-EN AW-1050A (SS4007)
"Olegerad aluminium med god korrosionshärdighet och svetsbarhet.
Mycket god kallformbarhet."
Leveransform: Plåt, band, tråd.

- SS-EN 755-2-EN AW-6082 (SS 4212)
"Magnesium/kisellegerad kvalitet med hög hållfasthet, god korrosions-
beständighet och svetsbarhet. Vanlig kvalitet för strängpressade profiler.
Används till byggnadsdelar karroseriermm."
Leveransform: Stång, profiler.

- SS-EN 1706-EN AC-47000 (SS 4260)
"Lättfluten gjutlegering som lämpar sig för tunnväggigt gods.
För sand och kokillgjutning."
Leveransform: Gjutgodstackor.

Alla tre kvaliterna finns i en modern mc-ram.....och alla har olika egenskaper
tex. sträck och brottgräns......ändå tycker ingenjörerna hos Suzuki/Honda mfl.
att det inte är nått problem att bocka och svetsa ihop dom.

KentW
 

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Gilgo skrev:
Vridstyvheten blir bättre, inte sämre. Dock krävs det inte lika mycket för att ramen skall spricka. Poängen var snarast att poängtera att ramen INTE blir samma igen, den får förändrade egenskaper. Ingen har därmed sagt att ramen är KASS. Den funkar säkert kanonbra ändå och med största sannolikhet kommer den funka kanon hela hojens livslängd.

Det var det jag ville få fram oxå tack för detta!
Pluggar sånt här shit på chalmers.
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Du har inte funderat på om härdning KANSKE EVENTUELLT kan ske efter dom har svetsat??? Man lägger nog inte ner enorma resurer på att ta fram bra ramar och material och sen förstör det genom att göra saker i fel ordning.

Man kan mycket väl använda just bockning, sträckning, kallformning o.s.v. för att få de egenskaper man vill på ett material. Dom pysslar inte med nån lotto verksamhet där man chansar och bygger på måfå.

Jag tänker inte förklara diagrammet nedan, det orkar jag inte. Hittade det på internet men för er som kan läsa det så framgår det hur temp, tid påverkar.
 

Bifogat

  • diagram.JPG
    diagram.JPG
    88.1 KB · Visningar: 103

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Marulc skrev:
Det var det jag ville få fram oxå tack för detta!
Pluggar sånt här shit på chalmers.

Jag har också pluggat där, men uppenbarligen lär dom ut oss fel för enligt det som sägs här så stämmer inget. Man kan visst svetsa, bocka, kallpressa, gjuta... o.s.v. utan att materialet påverkas alls. :kocko

En länk med lite om härdning:
http://www.ime.auc.dk/people/employees/rml/Varmebehandling guide m PVD og CVD.pdf
Om man läser igenom det och förstår det så inser man även andra saker.
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Då var vi framme......

Marulc skrev:
Det var det jag ville få fram oxå tack för detta!
Pluggar sånt här shit på chalmers.

Har också pluggat sånt här........och sen byggt på med 30års praktisk
tillämpning....i olika sammanhang.

Alla tabeller, teorier och olika värden som redovisats tidigare är ju helt riktiga,
Det man samtidigt måste göra, nämligen att tillämpa dom i sitt rätta sammanhang.
det är det svåra...!

Att "förstöra" en aluminiumram så mycket, genom att utföra en riktning av den,
det tror jag inte nån överhuvudtaget försöker sig på.
Den skulle behöva vara så ihopknycklad att ingen skulle ge sig på det.
Men att göra en riktning på en ram där tex. styrhuvudet flyttat sig några grader,
det påverkar materialet mycket marginelt, och inte som på nått sätt inverkar
på hållfasthet eller livslängd.

Men som sagt........det finns myter....

KentW
 

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Gilgo skrev:
Du har inte funderat på om härdning KANSKE EVENTUELLT kan ske efter dom har svetsat??? Man lägger nog inte ner enorma resurer på att ta fram bra ramar och material och sen förstör det genom att göra saker i fel ordning.

Man kan mycket väl använda just bockning, sträckning, kallformning o.s.v. för att få de egenskaper man vill på ett material. Dom pysslar inte med nån lotto verksamhet där man chansar och bygger på måfå.

Jag tänker inte förklara diagrammet nedan, det orkar jag inte. Hittade det på internet men för er som kan läsa det så framgår det hur temp, tid påverkar.


Det var ett tag sedan jag höll på med detta men det är ett Fe-C diagram och det som visas o det diagramet är vad som händer med metallen när man anlöper den. altså värmer metallen en längre tid. Rätta mig om jag har fel men det är tvärt om för aluminium.

men detta kanske är överkurs :tomten
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Gilgo skrev:
Jag har också pluggat där, men uppenbarligen lär dom ut oss fel för enligt det som sägs här så stämmer inget. Man kan visst svetsa, bocka, kallpressa, gjuta... o.s.v. utan att materialet påverkas alls. :kocko

En länk med lite om härdning:
http://www.ime.auc.dk/people/employees/rml/Varmebehandling guide m PVD og CVD.pdf
Om man läser igenom det och förstår det så inser man även andra saker.
...är det du eller jag som läser slarvigt ? Har någon "sagt" "att materialet inte påverkas alls".

Liksom praktiker bör lyssna & lära av teoretiker är även vice versa önskvärt & rekommendabelt !
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Kent W skrev:
Har också pluggat sånt här........och sen byggt på med 30års praktisk
tillämpning....i olika sammanhang.

Alla tabeller, teorier och olika värden som redovisats tidigare är ju helt riktiga,
Det man samtidigt måste göra, nämligen att tillämpa dom i sitt rätta sammanhang.
det är det svåra...!

Att "förstöra" en aluminiumram så mycket, genom att utföra en riktning av den,
det tror jag inte nån överhuvudtaget försöker sig på.
Den skulle behöva vara så ihopknycklad att ingen skulle ge sig på det.
Men att göra en riktning på en ram där tex. styrhuvudet flyttat sig några grader,
det påverkar materialet mycket marginelt, och inte som på nått sätt inverkar
på hållfasthet eller livslängd.

Men som sagt........det finns myter....

KentW

Återigen, ingen av oss har sagt att ramen kommer ramla i bitar såfort man sätter sig på hojen. Det vi har sagt är att MATERIALET PÅVERKAS! Sen om det är en marginell skillnad eller en märkbar har vi inte sagt ett smack om. Att materialet påverkas är inget myt.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
................?

Gilgo skrev:
Jag har också pluggat där, men uppenbarligen lär dom ut oss fel för enligt det som sägs här så stämmer inget. Man kan visst svetsa, bocka, kallpressa, gjuta... o.s.v. utan att materialet påverkas alls. :kocko

En länk med lite om härdning:
http://www.ime.auc.dk/people/employees/rml/Varmebehandling guide m PVD og CVD.pdf
Om man läser igenom det och förstår det så inser man även andra saker.


:kocko ...............?

KentW
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top