Kraschad hoj, blir aldrig okey igen?????

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Här började jag mitt resonemang.........

Poacher skrev:
Hojar med aluminiumram blir sig aldrig lik igen om ramen har skador(om man nu inte byter ram förstås).

..........det utan en massa :kocko ....är det kanske en "plåtknackare"
för aluminium du menar..?

Det enda som är intressant...åtmindstone för mig...är om det påverkar en
hoj som jag skulle köpa....och enligt mig så gör det inte det.

Nog om detta .

KentW

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Ber om ursäkt om det togs som ett personligt påhopp.

Troligtvis kommer inte några lindriga skador påverka en ram på något märkbart sätt. Men mätbara skillnader kommer garanterat finnas hur man än vrider och vänder på det. Sen om dom är marginella och försumbara är en annan sak.

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Till er som pratar om myter och praktiska erfarenheter så vore det kanske på sin plats att faktiskt läsa själv vad som idag är bevisat och inte.

Fundamentals of Materials Science and Engineering
An Integrated Approach

av Callister, William D.
Cloth. Wiley, USA, 2004 (ISBN 0471470147).

Finns på Bokus

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Blip skrev:
Till er som pratar om myter och praktiska erfarenheter så vore det kanske på sin plats att faktiskt läsa själv vad som idag är bevisat och inte.

Fundamentals of Materials Science and Engineering
An Integrated Approach

av Callister, William D.
Cloth. Wiley, USA, 2004 (ISBN 0471470147).

Finns på Bokus
För att citera mig själv:
"Myten jag pratar om är alltså att reparerade ting skulle vara värdelösa, ...vilket tråden handlar om, ..ju !"

...har för övrigt både läst metallurgi & svetsat aluminium, ...anser mig veta tillräckligt redan utefter mina behov. Men tack för omtanken !

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Livsfarlig blir den kanske inte, men den blir sig inte lik eller hur nu frågan var.
Det är dock enligt min mening ganska få som så att säga proffesionellt kan ordna sådana här saker, de finns naturligtvis.
Att stå och bonnrikta styrhuvudet med svetsen hemma i vedbon bör undvikas.

I allmänhet byts en krokig ram än att den lagas, men har du riktiga kontakter som vet vad de gör är väl inte en riktning omöjlig, annras blir det rätt dyrt att anlita någon som kan.
Stålramar är en helt annan sak.

Aluminium hr även en tendens att sträckas, vilket märks på bilplåt av aluminium, det är ett helsike ett fixa.

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
Poacher skrev:
I allmänhet byts en krokig ram än att den lagas, men har du riktiga kontakter som vet vad de gör är väl inte en riktning omöjlig, annras blir det rätt dyrt att anlita någon som kan.
Stålramar är en helt annan sak.

Aluminium hr även en tendens att sträckas, vilket märks på bilplåt av aluminium, det är ett helsike ett fixa.

Håller med KentW . Det ÄR skilnad på teori och praktik. Har själv läst matriallära... å visst är det bra att kunna men säkerhetsfaktorn är hög så inte skall man vara rädd för att köpa en BRA reparerad hoj (eller bil) Tyvär finns ju många dåliga exempel oxå....

Att de flesta ramar byts beror nog på den bristande kompetens å utrustning som finns på de flesta hojverkstäder. Inte många som har riktbänk tex.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Kamikaze kid skrev:
Varför?

Är killen farlig på något vis efter att ha riktat en ram? :va

Ja, jag menade såklart killen i fråga och inte hojen.

Är det svetsat ordentligt så bör det nog inte vara nån fara, fast jag ahde inte vågat testa 300km/h med en lagad ram :tungan

O sen vill jag se bilder på din hoj :fatta!

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Hotrodbiker skrev:
Att de flesta ramar byts beror nog på den bristande kompetens å utrustning som finns på de flesta hojverkstäder. Inte många som har riktbänk tex.
Tja, de har sådant(menar då företag som jobbar åt försäkringsbolag), men där hamnar främst stålramar.
Det krävs specialcertifieringar för att få jobba med aluminium, det är inget som delas ut i knippen.
Saningen att säga så byts de väl knappt utan hojen går på skot iaf om den är ett par år gammal eller äldre.
Det finns en säkerthetsfaktor i detta, och eftersom det handlar om försäkringsbolag och företag så vill de ju knappast stå för något annat än säkerhet.
Jag prtar främst om alvarliga skador här och inte en bula eller repa i ramen eller en krokig eller trasig bakram.
Jag har som sagt jobbat i detta en del, jag har dock inte läst materiallära på högskolenivå så det är säkerligen tokfel alltihop.

Har nog inte så mycket mer att tillägga.

Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Rent vetenskapligt har du redan fått svar på din fråga Kent.

Ramen ÄR förändrad, men är den sämre?
Klart är att det finns mätbara resultat men märker jag det?

Det är nu "känslorna" kommer in och grumlar för helt plötsligt finns risken att den är sämre och du vet inte hur mycket heller.

En ram från fabrik är med högre sannolikhet "anpassad" till de krav tillverkaren ställer.

Det kan ju vara så att en ram som blir starkare och bättre på ett ställe leder till andra problem som är större än själva skadan.
Ett exempel: Bilar har deformationszoner för att skydda dej. Om du då förstärker delar som är designade att ge efter så har du ju förlorat som helhet.

Sen får man inte glömma "psykologin".....(Jag vet att det INTE var frågan)

Statistiskt sett vet vi redan idag att förarlösa passagerarflygplan är säkrare än de som har förare, men ändå finns det ingen marknad för det eftersom vi inte vill flyga med plan utan förare.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Efter nu att vi har konstaterat att det inte borde vara någon fara, om det är bra gjort, så torde den intressanta aspekten i hela detta vara:
Hur i h-e skall jag som lekman kunna bedömma (under en kanske lackad yta) om lagningen är bra gjord? Hur omfattande var skadan ifrån början? Kan man få se papper på vem som har gjort vad, var han/hon bakfull och nödig dagen det gjordes? Var det prao-eleven som fick öva på ramen?

Med min ringa kunskap om metallurgi, så skulle jag inte ge mig på att köpa ett lagat objekt, utan vänta in nästa intressanta hoj.

Bara mina 2 enkronor.

//D

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
loser skrev:
Med min ringa kunskap om metallurgi, så skulle jag inte ge mig på att köpa ett lagat objekt, utan vänta in nästa intressanta hoj.

Bara mina 2 enkronor.

//D

låter som en plan, krockade hojar kan få stå kvar i säljarens garage!

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
ktmjacke skrev:
Så alla riktade o svetsade bil o mcfälgar är alltså livsfarliga??Har fått en bilfälg som det nästan va ett veck på riktad hos skullman en gång,vad jag vet så är den i bruk ännu.

Riktad hos Skullman? Jag är en skullman! Vem av oss är det som riktar fälgar?

Förressten; De e jag som va me o diskuterade porr med porr-anders på tivoli för inte så länge sen, du vet utanför muggen?

Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Motoliner har tagits fram p.g.a. att det går att rikta ram utan skada sker. Det finns bara 2 st motoliner i Sverige och enligt den ena handlare Claesson i Bromölla riktas det många ramar i den maskinen med bra resultat. Dock görs inga mätningar om materialet tagit skada, då det inte finns utrustning för detta. Men när många av våra RR förare kan köra med gott resultat - så kan vi nog känna oss ganska trygga på vår söndags tur.

Sen att inte köpa en hoj med riktad ram, är ett ganska dåligt argument. Hur skall du som köpare veta om ramen blivigt riktad eller ej? Om säljaren inte säger ngt, så utgår man från att hojjen är bra, eller?

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Hoj
Poacher skrev:
Tja, de har sådant(menar då företag som jobbar åt försäkringsbolag), men där hamnar främst stålramar.
Det krävs specialcertifieringar för att få jobba med aluminium, det är inget som delas ut i knippen.

Vem utdelar dessa certifikat för att få jobba med en hojram i alu????

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Mavve skrev:
Ja, jag menade såklart killen i fråga och inte hojen.

Är det svetsat ordentligt så bör det nog inte vara nån fara, fast jag ahde inte vågat testa 300km/h med en lagad ram :tungan

O sen vill jag se bilder på din hoj :fatta!

http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=5827

Så ser den ut när den var klar...
Har åkt över 300 på den!

Har dess utom en riktig gaffel som du kanske känner igen!

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Hotrodbiker skrev:
Vem utdelar dessa certifikat för att få jobba med en hojram i alu????

Aluminium överhuvudtaget menar jag, exakt vilka det är kan du säkert googla upp jag har inte den certifieringen själv (det brukar handla om ISO XXXXX och EU regler).
Sånna här specialcertifieringar är väldigt vanligt, man får gå kurser för att bli godkänd sen får man betala en massa (företaget iaf) sen får du ett certifieringspapper med nummer och allting på, sen tillkommer ofta pappersarbeten på de fordon du jobbat med.

Kontrollorgan kallas de sedan som följer upp jobben, de kan ta stickprov och ändra regler lite då och då, även kontrollera verktyg och annan utrustning som används till just det specifika arbetet.

Certifieringarna gäller ett visst antal år men ofta räcker det med att det finns en ansvarig där man jobbar som övervakar dig när du jobbar med det som han är certifierad för, han får sen göra pappersjobbet.

Har inte ett skit med tråden att göra men men........

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Hoj
Poacher skrev:
Aluminium överhuvudtaget menar jag,...... Har inte ett skit med tråden att göra men men........

Jag vet mycket väl hur certifiering funkar. Men det finns ingen MC mek som har det för att jobba med en hojram i alu. Och ingen som kräver det heller (försäkringsbolag mm)

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Hotrodbiker skrev:
Jag vet mycket väl hur certifiering funkar. Men det finns ingen MC mek som har det för att jobba med en hojram i alu. Och ingen som kräver det heller (försäkringsbolag mm)
Du jobbar mao med sånt här antar jag?
Altså reprationer av aluminium åt försäkringsbolag.

För visst kan jag ha fel, där jag var reparerades det nämligen bilar med, och det kanske är mer noga på den sidan.

Last edited:

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Hoj
Poacher skrev:
Du jobbar mao med sånt här antar jag?
Altså reprationer av aluminium åt försäkringsbolag.

För visst kan jag ha fel, där jag var reparerades det nämligen bilar med, och det kanske är mer noga på den sidan.

Ja jag jobbar med att reparera krockskadade bilar. Är även utbildad å har jobbat med att reparera hojar.
Och några krav från försäkringsbolagen finns inte på någon certifiering.
Det du tänker på är nog dom krav licenssvetsare har. Men inte krävs det för att svetsa i hoj/bilbranschen :fakta

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring