Kraschad hoj, blir aldrig okey igen?????

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Får du laga Audibilar utan det alltså, det var som fasen.
Det var tvärstopp när det gällde deras aluminiumbilar på den tiden iaf.

Det kan ju iofs varit VAG som bestämt detta.
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
Poacher skrev:
Får du laga Audibilar utan det alltså, det var som fasen.
Det var tvärstopp när det gällde deras aluminiumbilar på den tiden iaf.

Det kan ju iofs varit VAG som bestämt detta.

Nu lagar vi inga Audibilar. Är akt. Volvo/ Renault
Inga problem att få göra det från F-bolag dock. Kravet är det VAG som har på sina verkstäder.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Hotrodbiker skrev:
Nu lagar vi inga Audibilar. Är akt. Volvo/ Renault
Inga problem att få göra det från F-bolag dock. Kravet är det VAG som har på sina verkstäder.
Ok, det förklarar saken för det var ett väldigt ståhej om aluminium runt A6 tex.
Jag har själv bara jobbat som meck och inte bilskadereparatör som var en annan avdelning.
Då kan vi släppa tråden.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Så summan av kardemumman torde vara att visst går det att få ordning på en vurpad Alu ram beroendes på hur alvarlig skadan är!
Och det är inte förbjudet!

Så ordet Aldrig kanske var lite överdrivet!

Nu ska jag gå å såga lite i nästa alurams ombyggnad!
Turboprojektet! :banana
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Gilgo skrev:
Du har inte funderat på om härdning KANSKE EVENTUELLT kan ske efter dom har svetsat??? Man lägger nog inte ner enorma resurer på att ta fram bra ramar och material och sen förstör det genom att göra saker i fel ordning.

Man kan mycket väl använda just bockning, sträckning, kallformning o.s.v. för att få de egenskaper man vill på ett material. Dom pysslar inte med nån lotto verksamhet där man chansar och bygger på måfå.

Jag tänker inte förklara diagrammet nedan, det orkar jag inte. Hittade det på internet men för er som kan läsa det så framgår det hur temp, tid påverkar.

Vid bilden står det "Fe-C Alloy"...........är det relevant mot aluminium? (seriös fråga)
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Cribbe skrev:
Som rubriken är skriven är min fråga!, som jag har hört så blir en hoj aldrig sig lik igen efter renovering efter lite kraftigare avkörning.
Är mitt påstånde rätt eller fel?!, om man nu är intreserad av en kraschad hoj.
Vad ska man tänka på vid ev köp av en hoj som har varit kraschad och blivit renoverad?,
MVH Cribbe

Jodå lite silver tejp o plastic padding ev en balansering av hjul..
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
GiXxaH skrev:
Då undrar jag vart gränsen går för ram som är för sne för riktning?
Så jag lägger in en bild på en kawa som e "lite" sne. Går denna ram att rikta för vettiga pengar lr blir det lönsammare att köpa ny ram.
(Tilläger att den skulle isåfall användas endast som stunthoj a´la cirklar i 3km/h)


http://bilder.mobile.de/images/autos/526342/11111111150767850-31217-1103188706_3.bild


Detta kan jag svara på, har haft en likadan med samma intryckt ram, dock ej så mkt. Min var intryckt ca 1 cm. Denna går INTE att dra ut, vi provade med 21 tons drag, rubba sig inte 1mm.

Mvh//ZS
 

GiXxaH

The Flying Finn
Gick med
21 Aug 2003
Ort
Hemma
Hoj
Gsxr 1000 koppar
Zilversurfer skrev:
Detta kan jag svara på, har haft en likadan med samma intryckt ram, dock ej så mkt. Min var intryckt ca 1 cm. Denna går INTE att dra ut, vi provade med 21 tons drag, rubba sig inte 1mm.

Mvh//ZS

Tack ville bara veta :tummenupp
 

Jerkoffalot

jaha det va det ja.
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Retta 01 inte i delar :-)
r1

Du har helt rätt....men...

- En krockad/skadad ram, som det går/är ekonomiskt lönt att rikta, är aldrig i närheten
av det du beskriver, redan när man tillverkar ramen så bockar men en
aluminiumprofil MER än vad som är lönt att dra/rikta efter en krock.

När man nått den punkt du beskriver, så skär man ut den del som är för mycket "tillknycklad"
för att gå att räta ut, och svetsar in en ny bit.

- Att man sedan svetsar in den bockade aluminiumprofilen mot gjutna aluminiumdelar,
styrhuvud, svinginfästning,mm visar också att det inte "försvagar" metallen mer än
vad som är tillåtet....eller?

RÄTT utfört så spelar det ingen roll att en ram varit "krokig", den är inte sämre än en som inte varit krockad.
OBS! Att jag skriver RÄTT! utförd reparation.

Sen att det oftast är undre gaffelkronan och geffelbenen som är krokiga är ju en helt annan sak.

Vilken olja är bäst...? Vilka däck är bäst...? Vilket slipon ger mest hkr...?
Blir en krockad hoj som ny igen...?

Det här är en bland många skrönor som far runt....och upprepas gång på gång...

"Om man spottar på stenen tillräckligt mycket så blir den blöt"

KentW....realist.
Hej Kent har en r1 o1 ram som jag tror är värd att rikta men vem kan man vända sig till? bor i kalmar och ingen härömkring är så sugen på att hjälpa
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top