på vilket sätt skulle vi manipuleras ifall en lag som gör det möjligt att utvisa kriminella(till deras hemländer?) och vilken fara skulle det finnas med en sådan lag?
Faran ligger just i att det är lätt att införa sådant som ställer krav på andra än oss själv. Visst kan man hävda att detta bara skulle handla om kriminella invandrare men om vi tittar på Danmark, eller för den delen Sverige, är det ju lite mer än så. Det ska ställas krav på vilka kläder de har, vilka kyrkor de besöker, vilket språk de använder, vilka kunskaper de har om landet, var de bor m.m. Samtidigt så förvägras de samma möjligheter till jobb och lön, de får bo i de sämsta områdena med den högsta kriminaliteten, gå på de sämsta skolorna och vara oerhört försiktiga med att ställa krav då de ska vara tacksama för att få bo i landet. Gnälla, mygla och välja vilka lagar man inte vill följa ska vara en privilegium för de som är födda här.
Risken finns just i att utlova ett himmelrike under förutsättning att någon annan betalar priset.
Tror folk verkligen att dessa förslagen bara handlar om att bekämpa brottslighet och inte det minsta om att bli omvald? Det är ju bara att se i tråden: Lovar du detta så är du i Riksdagen nästa gång.
Så för mig är faran just att vi kanske bygger upp ett samhälle där vi har olika klasser av medborgare. Ser man på lagen om utvisning som en isolerad företeelse så är den givetvis inte så problematisk. Att jag sedan tror att det är effetivare att sätta in insatser som påverkar kriminaliteten i stort istället för bara "invandrarkriminalite av de som inte är svenska medborgare" är en annan femma.
Detta är ju trots allt steg 1 och 2 i att påverka människor i en riktning de annars inte skulle gå. Ge dem ett högre ideal och en syndabock. Se vad som hände efter 11 september. Vi gick med på en massa saker vi inte skulle accpeterat utan slagorden om säkerhet och en tydlig skurk.
Jag påstår inte att folk är på väg att bli nazister eller något sådant bara att det är oerhört enkelt att lägga flera små till synes irrelevanta beslut som bildar en stor förändring på sikt.
Jag har dock förstått att jag oroar mig i onödan då de vakna indivderna på SH aldrig skulle falla för sådant.