Krock med bilist ikväll 2013-06-25

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Uppdatering:
Det visar sig nu i efterhand att föraren av bilen "Mohamed Mohamud Y****" som haft körkort i en månad kommer från Borlänge och kör en hyrbil i Stockholm, ljuger om vad som hänt.

Han säger att han stod stilla och jag körde in i honom bakifrån.

Bilder på motorcykeln efter krocken finns längre ned

Första inlägget:
Jag körde i laglig hastighet i vänster körfält (omkörningsfilen) när en bil framför mig (också i vänster körfält) genar in i höger körfält över heldragen linje och bromsar också in (närmar oss en korsning) jag släpper på gasen och håller definitivt lägre hastighet än skyltat nu.

Jag närmar mig bilen och har som avsikt att köra om den eftersom han bytte in till höger fil och samtidigt bromsar (kanske tänkt svänga höger i korsningen), men när bilen kommer till korsningen gör den en U-sväng över heldragna linjen in i mitt körfält och jag träffar honom i vänster sida vid hans tanklock ungefär.

Jag bromsar hårt men inte panikartat och låser inte bromsarna (inte fram i alla fall), jag gör försök till undanmanöver och håller så mycket vänster som går, men detta innan jag förstått att han tänkt göra en U-sväng (det hade inte gått att svänga höger i vilket fall, då hade jag smällt rakt in i baken istället).

Han fortsätter sin U-sväng och stannar först på andra sidan vägen som planerat, jag prejas in i mitten av korsningen och hojen samt mig landar på höger sida. Jag klipper alltså hans vänster-bak med min front så att min front följer med i U-svängen innan jag slår ned i backen, vilket sker när hojen är 90 grader mot vad jag körde. :död

Som tur är klarade jag mig fint, förutom skavsår på foten och lite ont i benet (svag stukning)! :näsblod

Bilder på hojen kommer imorgon eftersom det är för mörkt för att fota nu!

Bifogat

• Skada_fot-medium.jpg
    Skada_fot-medium.jpg
    82.4 KB · Visningar: 674
Last edited:

mcflickan

Jordling
Gick med
13 Jun 2013
Hoj
F650GS
Jag körde i laglig hastighet i vänster körfält (omkörningsfilen) när en bil framför mig (också i vänster körfält) genar in i höger körfält över heldragen linje och bromsar också in (närmar oss en korsning) jag släpper på gasen och håller definitivt lägre hastighet än skyltat nu.

Jag närmar mig bilen och har som avsikt att köra om den eftersom han bytte in till höger fil och samtidigt bromsar (kanske tänkt svänga höger i korsningen), men när bilen kommer till korsningen gör den en U-sväng över heldragna linjen in i mitt körfält och jag träffar honom i vänster sida vid hans tanklock ungefär.

Jag bromsar hårt men inte panikartat och låser inte bromsarna (inte fram i alla fall), jag gör försök till undanmanöver och håller så mycket vänster som går, men detta innan jag förstått att han tänkt göra en U-sväng (det hade inte gått att svänga höger i vilket fall, då hade jag smällt rakt in i baken istället).

Han fortsätter sin U-sväng och stannar först på andra sidan vägen som planerat, jag prejas in i mitten av korsningen och hojen samt mig landar på höger sida. Jag klipper alltså hans vänster-bak med min front så att min front följer med i U-svängen innan jag slår ned i backen, vilket sker när hojen är 90 grader mot vad jag körde. :död

Som tur är klarade jag mig fint, förutom skavsår på foten och lite ont i benet (svag stukning)! :näsblod

Bilder på hojen kommer imorgon eftersom det är för mörkt för att fota nu!

Skönt att du klarade dig så lindrigt. Blev du chockad? Tog du reg nr? Stannade bilisten?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Tack!

Jag blev inte chockad, ställde mig upp direkt, tittade efter andra bilar och gick fram till han som körde bilen. Jag tror dock att killen som körde blev lite ställd, ung kille som fått körkortet för en månad sedan!

Han var snäll och hjälpte mig upp med motorcykeln och vi bytte uppgifter (hyrd bil på Statoil i Borlänge, han är även skriven där, men detta hände i Stockholm på E18 vid Hjulsta/Rinkeby).

Smagatusk

Guest
Tack!

Jag blev inte chockad, ställde mig upp direkt, tittade efter andra bilar och gick fram till han som körde bilen. Jag tror dock att killen som körde blev lite ställd, ung kille som fått körkortet för en månad sedan!

Han var snäll och hjälpte mig upp med motorcykeln och vi bytte uppgifter (hyrd bil på Statoil i Borlänge, han är även skriven där, men detta hände i Stockholm på E18 vid Hjulsta/Rinkeby).

Sköt om såret. Jag fick en abscess i benet efter ett skrapsår när jag fick bakslag på Husan. 3 veckors sjukskrivning.

Skönt att du inte bröt nåt i alla fall. :)

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Sköt om såret. Jag fick en abscess i benet efter ett skrapsår när jag fick bakslag på Husan. 3 veckors sjukskrivning.

Det låter jobbigt, jag har tvättat såret ikväll. Nu ska jag bara låta adrenalinet gå ur kroppen så att man kan sova! :näsblod

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tog han körkort för en månad sedan borde han definitivt veta att man inte korsar heldraget, dessutom två gånger plus att man både blinkar och ser sig för.

Polisanmäl för mordförsök, han ska inte vistas i trafiken på egen hand.
Vi hade en snorunge som rammade vårt stillastående cykelskjul för att han skulle byta låt på spotify. Ångrar att jag inte anmälde honom.
Generation nollkoll får fan växa upp och se till att börja klara 45 sekunder utan stimulans.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
men nu när du vet om att du kommer krocka ikväll kanske du kan undvika det på något sätt, antar att smällen va så kraftig att den skickade dig och hojen tillbaka i tiden ;)

tur det gick relativt bra med dig :krama

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville

Undrar vad man kan göra med 3 veckors sjukskrivning under sommaren:brynad
:hojsmilie
Det går om man bara vill!

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Denna typ av olycka verkar tyvärr vara vanliga i storstäder, en familjemedlem som nästan strök med och 2 vänner som skadat sig i exakt samma typ av situation. :huvet:(

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tack!

Inte skall han ha körkortet kvar iallafall. I trafiken får man inga chanser!

Första dagen var ju skum när man hade körkortet. Den här känslan "vfan, får jag ens köra själv?" :rofl
Men det var första dagen det

Last edited:

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Skönt att det gick bra med dig i alla fall!

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det var ju inte länge sedanen höjde körkortsåldern för A-kort. Kanske börjar bli dags att göra samma sak med B-kort också...
Såg en frontalkrock i Grästorp för en månad sen när en 2-månaders körkortsyngling dammade rätt in i en mötande i en korsning för att han höll blicken på en kärring med barnvagn på andra sidan vägen. 3 fick föras till sjukhus med ambulans......

Din antagonist borde bli av med körkortslappen ögonaböj..... Skönt att höra att du klarade dig men det var i huvudsak enbart din skicklighets förtjänst.....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var ju inte länge sedanen höjde körkortsåldern för A-kort. Kanske börjar bli dags att göra samma sak med B-kort också...
Såg en frontalkrock i Grästorp för en månad sen när en 2-månaders körkortsyngling dammade rätt in i en mötande i en korsning för att han höll blicken på en kärring med barnvagn på andra sidan vägen. 3 fick föras till sjukhus med ambulans......

Din antagonist borde bli av med körkortslappen ögonaböj..... Skönt att höra att du klarade dig men det var i huvudsak enbart din skicklighets förtjänst.....

Körkortsnivåer för bil.
B1: Får enbart köra bilar med chassi och kaross av mjukostsliknande tunn plåt så att när det krockas är det bara de själva som blir mos. Max 60 hk, och inget baksäte eller stereo. Inget släp (varför i hela friden man nu skulle försöka dra släp på 60 hk).

B2: Får framföra bilar med hisnande max 100 hk, och ha baksäte och stereo. Normalt krockskydd. Inget släp.

B: Allt som klassas som bil får framföras.

Måste göra uppkörning för varje körkort, och får minst vara 24 för B. ;)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Körkortsnivåer för bil.
B1: Får enbart köra bilar med chassi och kaross av mjukostsliknande tunn plåt så att när det krockas är det bara de själva som blir mos. Max 60 hk, och inget baksäte eller stereo. Inget släp (varför i hela friden man nu skulle försöka dra släp på 60 hk).

B2: Får framföra bilar med hisnande max 100 hk, och ha baksäte och stereo. Normalt krockskydd. Inget släp.

B: Allt som klassas som bil får framföras.

Måste göra uppkörning för varje körkort, och får minst vara 24 för B. ;)

Ja, varför måste hojarna vara effektbegränsade när man som 18 åring kan sätta sig i en sportbil med 700 häst utan bekymmer.

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
Du borde ringt polisen och gjort en anmälan. Har man just tagit körkortet skall man definitivt kunna trafikreglerna utantill. Bara för att grabben just tagit körkort ,betyder det inte att han inte skall följa trafikreglerna.

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Kan man inte klara av att vrida på ratten för att göra en u-sväng utan att ta en omväg till Narnia innan så ska man fan inte ha ett körkort heller (bortsett från hans idioti att dra heldraget och inte blinka).

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Se till att ringa sjukan så du får händelsen "i rullorna".
Man vet aldrig i försäkringssyften...

Skönt att det gick hyfsat bra för dig! :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år