Krock med bilist ikväll 2013-06-25

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Haha nej jag var kanske otydlig. Vad jag menade var att alla skador utom två var kosmetiska, och det störde mig att hojen blev tvungen att stå så länge på grund av dessa två skador, när jag hade kunnat åka som vanligt om det inte vore för det med framhjulet.

Angående att kontakta en verkstad så hade jag gjort det för länge sedan om det inte vore för att mitt försäkringsbolag avråder mig från att göra det. Ifall jag skulle kontakta en verkstad som motpartens försäkringsbolag inte vill att jag ska reparera hojen hos så får jag inte reparationerna betald. Så jag känner mig rätt maktlös, det enda jag kan göra är att ringa en gång om dagen och tjata.

Ok, sorry.

Vad är det för bolag? Aldrig hört talas om att man sitter och väntar på att andra bolaget styr hur det egna fordonet ska repareras.

Man för sin sak mot sitt egna bolag. Deras kvittningssystem har man inte med att göra. Förstått att det kan bli trubbel med nya, små bolag som ofta verkar lägga sig platt. Får du dåliga råd av ditt bolag så vänd dig till Kommunen så kan konsumentvägledaren guida dig rätt.

Kom i yen, var inte så flat!

Last edited:

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Ok, sorry.

Vad är det för bolag? Aldrig hört talas om att man sitter och väntar på att andra bolaget styr hur det egna fordonet ska repareras.

Man för sin sak mot sitt egna bolag. Deras kvittningssystem har man inte med att göra. Förstått att det kan bli trubbel med nya, små bolag som ofta verkar lägga sig platt. Får du dåliga råd av ditt bolag så vänd dig till Kommunen så kan konsumentvägledaren guida dig rätt.

Kom i yen, var inte så flat!
Eftersom han ansågs vållande till olyckan så ska ju all reparation gå via honom och hans försäkringsbolag. Då måste jag ju göra det via en av "deras" verkstäder.

Så har jag blivit tillsagd i alla fall.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Simpa, du måste stå på dig, ring nu bara upp hans f-bolag och gör klart att du åker in och får hojen checkad om den duger att åka på resten av säsongen och att du repar den till vintern.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Körkortsnivåer för bil.
B1: Får enbart köra bilar med chassi och kaross av mjukostsliknande tunn plåt så att när det krockas är det bara de själva som blir mos. Max 60 hk, och inget baksäte eller stereo. Inget släp (varför i hela friden man nu skulle försöka dra släp på 60 hk).

B2: Får framföra bilar med hisnande max 100 hk, och ha baksäte och stereo. Normalt krockskydd. Inget släp.

B: Allt som klassas som bil får framföras.

Måste göra uppkörning för varje körkort, och får minst vara 24 för B. ;)

Tillägg till B1/2: Telefonsignalstörningsutrustning måste vara installerad...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Eftersom han ansågs vållande till olyckan så ska ju all reparation gå via honom och hans försäkringsbolag. Då måste jag ju göra det via en av "deras" verkstäder.

Så har jag blivit tillsagd i alla fall.

Man för sin sak mot sitt bolag, de sköter kommunikationen med det andra bolaget. Är den andre parten vållande skall din situation lösas på ett för dig optimalt sätt och ditt bolag är din part i den processen liksom den andre får stångas med sitt. Var skulle vi hamna annars? Man kan inte ha lekmän som springer mellan bolagen och improviserar. Man har köpt ett skydd, kunnande och det skall fungera när det behövs. Ställ krav på ditt bolag.

Jag tror du missuppfattat hela saken.

Kan någon kompetent människa rätta mig om jag har fel!

Nu släpper jag det.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Man för sin sak mot sitt bolag, de sköter kommunikationen med det andra bolaget. Är den andre parten vållande skall din situation lösas på ett för dig optimalt sätt och ditt bolag är din part i den processen liksom den andre får stångas med sitt. Var skulle vi hamna annars? Man kan inte ha lekmän som springer mellan bolagen och improviserar. Man har köpt ett skydd, kunnande och det skall fungera när det behövs. Ställ krav på ditt bolag.

Jag tror du missuppfattat hela saken.

Kan någon kompetent människa rätta mig om jag har fel!

Nu släpper jag det.

Det låter vettigt, jag får ringa och reda ut det här med mitt försäkringsbolag. Senast jag pratade med dem så sa de som sagt: "Vi har varit i kontakt med det andra försäkringsbolaget och de ska ringa dig. Har de inte ringt på onsdag (3/7) så ringer du oss så får vi kontakta försäkringsbolaget igen."

Jag har däremot planer på att spela dum och ringa imorgon och säga att tiden gått ut och att jag vill ha svar på vilken verkstad hojen ska in på.
Värt att notera är väl kanske att beslutet om vem som var vållande till olyckan togs igår. Så det är inte som att jag suttit hemma i två veckor och väntat på det här samtalet. :tungan

Vill även passa på att be om ursäkt till eV1Te, det var inte meningen att skriva så många inlägg i din tråd.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det låter vettigt, jag får ringa och reda ut det här med mitt försäkringsbolag. Senast jag pratade med dem så sa de som sagt: "Vi har varit i kontakt med det andra försäkringsbolaget och de ska ringa dig. Har de inte ringt på onsdag (3/7) så ringer du oss så får vi kontakta försäkringsbolaget igen."

Jag har däremot planer på att spela dum och ringa imorgon och säga att tiden gått ut och att jag vill ha svar på vilken verkstad hojen ska in på.
Värt att notera är väl kanske att beslutet om vem som var vållande till olyckan togs igår. Så det är inte som att jag suttit hemma i två veckor och väntat på det här samtalet. :tungan

Det andra bolaget har mig veterligen ingen talan om vart den ska lämnas. De ska betala reparationen och det kommer ditt fb att ombesörja, firman kommer att göra allt som står i deras makt för att det ska kosta och det är inget fel på kreativiteten därvidlag. Det är så vi håller hjulen rullande och får nya, fina premier. Inget som individen i det enskilda fallet kan eller bör ägna sig att göra något åt. Tingens ordning med nuvarande praxis bara.

Din tröst är att ditt bolag brukar vara mera benäget att agera när det får klå det andra bolaget och vice versa. Problem kan uppstå när det är samma bolag men det bolaget är å andra sidan återförsäkrat någon annanstans. Det är en oändlig räcka kreativa debiteringssystem som vi alla har förmånen att bidra till.:angel

Edit;

Nu släpper jag det...igen.:mattias

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vill även passa på att be om ursäkt till eV1Te, det var inte meningen att skriva så många inlägg i din tråd.

Det är lugnt, jag tror din diskussion är mer lärorikt än mitt elände! :tummenupp

Edit: Jag blev nyss tillsagd av mitt försäkringsbolag att jag ska invänta svar från den andra personens försäkringsbolag och att det är dom som jag sedan ska kommunicera med. Jag är ju inte ens deras kund? :va

En annan fråga, finns det möjlighet att få hyra en MC under tiden skadan utreds? Jag har nu inget fordon att färdas med, bilen är såld under sommaren för jag åker motorcykel till jobbet varje dag den här årstiden!

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Gött att det inte blev värre för dig.
Tror det kommer bli inlösen på den hojen.
Jag repade min trajja lite när jag gick omkull tidigare i år för att ett snille tyckte att en kosrning var ett bra omkörningstillfälle speciellt när en skåpbil skymde hela mitt körfält för honom så inte kunde se om någon kom.
24 lök kostade reparationen som hans försäkringsbolg fick stå för.
Då var inte hojen i närheten så skadad som din är.

Ett inlägg i diskutionen om vilket bolag man ska prata med.
Olyckan ovan skedde i i början av Maj och jag har inte pratat med motpartens bolag om var jag ska lämna in hojen.
Det enda bolaget jag pratat med är mitt eget och inga problem alls.
Simpa och eV1Te ni ska bara prata med bolaget ni är försäkrade i. Motpratens bolag är inte intressant för er. Den kommunikationen ska ert bolag sköta.
Finns det en märkesverkstad i närheten av där ni bor för ert hojmärke så är det 99,9% säkert att ni ska lämna in hojen där.
Under min korta MC tid har jag haft 3 tillbud där jag fått lämna in hojen och då antigen fått utnyttja försäkringen i form av skadehantering eller bärga hojen. Varje gång har det varit närmaste märkesverkstad som gäller. Hade ett tillbud i Halmstad med bärgning, kommer ej ihåg vad det var med hojen, hade då en Buell. Bor i Göteborg och fick välja att få den bärgad till Helsingborg eller Göteborg för fär låg de nämatse märkesverkstäderna.

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
vid krock, ring alltid polis och definitivt när det är personskador med (skitsamma om det är skrubbsår)
spelar ingen roll hur bra ni är överens på plats, det kommer bli strul med försäkringsbolag och utredning eftersom det inte finns polisrapport.

Jag skulle aldrig lämna en olycksplats utan polisrapport, fotograferat allt innan något flyttas också..

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
vid krock, ring alltid polis och definitivt när det är personskador med (skitsamma om det är skrubbsår)
spelar ingen roll hur bra ni är överens på plats, det kommer bli strul med försäkringsbolag och utredning eftersom det inte finns polisrapport.

Jag skulle aldrig lämna en olycksplats utan polisrapport, fotograferat allt innan något flyttas också..

Tack det ska jag se till att göra i framtiden! Tyvärr var det killen från trafikverket med "varningsbilen" som sa att normalt brukar man bara ta varandras uppgifter så löser man det senare...

Jag kom också på den smarta idén att ställa av hojen nu när den inte kan köras, annars betalar jag ju dyr försäkring i onödan! :tummenupp

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Edit: Jag blev nyss tillsagd av mitt försäkringsbolag att jag ska invänta svar från den andra personens försäkringsbolag och att det är dom som jag sedan ska kommunicera med. Jag är ju inte ens deras kund? :va

Nej. Jag hade i det läget lyft att det finns rättshjälp i försäkringen. Det är ju helt orimligt att du ska göra deras jobb utan att ha kunskaperna. Med tanke på vurpans art så tycker jag inte att du ska kasta dig handlöst i händerna på motpartens bolag. Ta hjälp från rätt instans och det är inte helt säkert att ditt bolag är den instansen. Då är det ombud som gäller, inte motpartens bolag. Är du medlem i SMC så hör dig för med dem. Där finns folk som gått igenom det mesta och vid behov kan du få lägga fram ditt ärende för advokat.

Ta det lugnt och ta inga förhastade beslut.

Angående hyrhoj säger jag inget. Vad står det i ditt avtal?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
D
En annan fråga, finns det möjlighet att få hyra en MC under tiden skadan utreds? Jag har nu inget fordon att färdas med, bilen är såld under sommaren för jag åker motorcykel till jobbet varje dag den här årstiden!

Det beror på vad din försäkring säger. En del har hyrbil (MC kan nog vara svårt att få till däremot).

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Uppdatering ifall någon vill läsa:

Jag ringde till mitt försäkringsbolag och nu har motpartens anmälan inte ens kommit in, så försäkringsbolagen har inte bestämt vem som anses vållande till olyckan. Helt plötsligt står jag på ruta noll igen.

Men jag krånglade runt lite och lyckades komma fram till att jag kan lämna in min hoj på verkstad under tiden som utredningen pågår och lite senare få reparationerna betalda av motpartens försäkringsbolag om det anses att han är vållande till olyckan.
Så jag ringde själv upp (För det kunde tydligen inte mitt f-bolag göra) motpartens f-bolag och kollade om de hade samarbete med några speciella verkstäder här i Linköping eller om jag kunde lämna in hojen var som helst. Jag nämnde till och med vilken verkstad jag funderade på att lämna in hojen hos.
Han sa att det var lugnt och att jag skulle be verkstaden att dokumentera alla reparationer de gjorde samt spara alla kvitton och så vidare. Sedan om det anses att motparten var vållande till olyckan så ska jag få tillbaka pengarna jag själv lagt ut på reparationer.

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..
Det är lugnt, jag tror din diskussion är mer lärorikt än mitt elände! :tummenupp

Vilket bolag? Det hamnar på min lista av bolag som inte skall användas.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Helförsäkring? Då fixar ditt bolag allt och skickar räkningen till det andra bolaget. Halv så får du vänta tills det är klart att motparten ska stå för det och vilken verkstad de vill du använder.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Det är precis samma grej som jag blev tillsagd av mitt bolag. Om motpartens försäkringsbolag ska betala för skadorna så får man tydligen föra samtal med dem själv.
Jag ringde ju till motpartens försäkringsbolag och frågade om jag kunde lämna in hojen på verkstad och sedan få ersättning för det jag lagt ut när allting är klart, och det var helt okej enligt dem.

Så det som kommer ske är att när allting är klart så kommer motpartens försäkringsbolag att ringa till mig, om det är han som anses vållande till olyckan, och då ska jag redovisa för vad som gjorts i ordning på verkstad och få ersättning för det. Sedan ska ju resten av skadorna repareras på deras bekostnad också.

För enligt mitt försäkringsbolag så kan de inte framföra den förfrågan som jag ville till motpartens försäkringsbolag, så det fick jag själv ringa och bestämma alla de detaljerna med motpartens försäkringsbolag.

Nu är min hoj i alla fall inlämnad på verkstad, de kikade lite på det på plats och sa att om jag har tur så kan den fixas till kördugligt skick redan i veckan. Resten av reparationerna, plast och sådant, tar vi när allting är utrett och vi vet vem som ska betala vad.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år