Krock med bilist ikväll 2013-06-25

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Det lär bli precis samma fråga i mitt fall! Hur värderade de din hoj? Kollade de priserna på blocket för samma modell?

Tyvärr har man ju precis kört in sig på hojen nu, då jag bara har haft den 4 månader. Så man vill ju inte riktigt släppa taget än. :huvet

Jag vet inte hur Beviks värderade den, men de är ju verkstad så de har väl koll på såna saker.
Försäkringsbolaget kommer värdera genom blocket och någon annan sida som nämndes som jag inte minns namnet på. De kommer eventuellt att be om Beviks värdering och kanske till och med andra försäljare/verkstäder.

Ja det är ju tråkigt när man precis börjar bli van vid hojen, och egentligen bara vill spendera resten av sommaren åkandes på den. Att behöva släppa ifrån sig hojen redan efter fyra månader är ju alldeles för tidigt. Farsan har ju en ZX-9R fast -97 som jag lånar nu när min är på verkstad, och jag kan verkligen förstå att du inte vill lämna bort din såhär tidigt, för det är riktigt roliga hojar!

För min del spelar det däremot inte så stor roll, FMX:en är rätt slö, för lite hk tillsammans med hög vikt. Däremot så är den riktigt komfortabel och tar kurvor otroligt bra. Så får jag den reparerad så blir jag glad att jag får behålla den en sommar till. Får jag den inlöst så blir jag också glad, för då kan jag börja kolla på lite vassare hojar, något som jag tänkt göra nästa sommar ändå.

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Fan vad tråkigt att höra, att gå och vänta är ju det värsta med alltihop. :(

Jag fick däremot veta i slutet av förra veckan att min motpart ansågs skyldig till olyckan och att hans försäkringsbolag ska betala alla reparationskostnader på min hoj.
Däremot så är det nu istället en fråga om huruvida hojen ska repareras eller lösas in. För killarna på Beviks räknade ut en kostnadskalkyl som landade på runt 27 000, sedan sa det att de kommit fram till att hojens värde låg runt 35 ungefär. (Jag köpte hojen för 27.)
Så i och med att summan är rätt nära så ska försäkringsbolaget ta ställning till om det är värt att reparera hojen eller om den ska lösas in.

När min hoj blev vandaliserad efter ett stöldförsök förra året sa försäkringsbolaget att dom ersätter för reparationer upp till 90% av fordonets uppskattade värde. Detta var salus ansvar.

Nu var det så att rep kostnaderna skulle överskrida detta främst pga att verkstan inte kunde lokalisera samtliga fel (bla paj växellåda) och att själva felsökningen kunde ta mycket lång tid och att det inte gick att uppskatta vad slutkostnaden skulle landa på. Den blev därför inlöst.

Däremot går det bra att diskutera med FB om olika lösningar.
Tex: om det bara är kosmetiska skador kanske det räcker med att nya delar köps in och du sedan installerar det själv. En arbetstimme på märkesverkstad ligger väl på närmare 900:- så där finns mycket att spara. Om du nu gärna vill ha kvar exakt den hojen.

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
När jag hade krockat med min hoj ville de lösa in den. (ej vållande)

Jag sade att jag nyligen renoverat motorn och bytt slitdelar på den.( sant)
Jag fick då ersättning för delarna, men jag fick göra jobbet själv.

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
När min hoj blev vandaliserad efter ett stöldförsök förra året sa försäkringsbolaget att dom ersätter för reparationer upp till 90% av fordonets uppskattade värde. Detta var salus ansvar.

Nu var det så att rep kostnaderna skulle överskrida detta främst pga att verkstan inte kunde lokalisera samtliga fel (bla paj växellåda) och att själva felsökningen kunde ta mycket lång tid och att det inte gick att uppskatta vad slutkostnaden skulle landa på. Den blev därför inlöst.

Däremot går det bra att diskutera med FB om olika lösningar.
Tex: om det bara är kosmetiska skador kanske det räcker med att nya delar köps in och du sedan installerar det själv. En arbetstimme på märkesverkstad ligger väl på närmare 900:- så där finns mycket att spara. Om du nu gärna vill ha kvar exakt den hojen.

Jo självklart går det att spara in pengar om FB går med på att jag köper in plast på egen hand och ersätter, och sedan får pengar mot uppvisat kvitto.

Men det är så att det inte spelar någon roll för min del om den blir inlöst eller reparerad. Oavsett vilket så kommer jag känna mig nöjd. Skrev en kort förklaring till varför i mitt förra inlägg:

För min del spelar det däremot inte så stor roll, FMX:en är rätt slö, för lite hk tillsammans med hög vikt. Däremot så är den riktigt komfortabel och tar kurvor otroligt bra. Så får jag den reparerad så blir jag glad att jag får behålla den en sommar till. Får jag den inlöst så blir jag också glad, för då kan jag börja kolla på lite vassare hojar, något som jag tänkt göra nästa sommar ändå.

Jag lutar nästan lite åt att jag vill ha den inlöst, för jag har gått och blivit löjligt sugen på en KTM 640 eller 660. Men får jag tillbaka den så blir det gött att kunna ha den sommaren ut och få leka klart med den innan jag säljer den till nästa sommar och köper något annat. Precis som jag tänkt göra innan jag kraschade den.

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Hoj
Orange.
Hur går det med ljugerierna? Måste vi alla vänta till augusti/september innan svar kommer? :gnissla

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Jo självklart går det att spara in pengar om FB går med på att jag köper in plast på egen hand och ersätter, och sedan får pengar mot uppvisat kvitto.

Men det är så att det inte spelar någon roll för min del om den blir inlöst eller reparerad. Oavsett vilket så kommer jag känna mig nöjd. Skrev en kort förklaring till varför i mitt förra inlägg:

Jag lutar nästan lite åt att jag vill ha den inlöst, för jag har gått och blivit löjligt sugen på en KTM 640 eller 660. Men får jag tillbaka den så blir det gött att kunna ha den sommaren ut och få leka klart med den innan jag säljer den till nästa sommar och köper något annat. Precis som jag tänkt göra innan jag kraschade den.

missade det inlägget :)

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Bumpar tråden då mitt fall äntligen är avslutat.

Hojen blir inlöst, jag sitter och väntar på att pengarna ska trilla in på kontot så jag kan ge mig iväg och köpa en ny hoj. :)

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Grattis, rättvisan segrade till slut.....

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Bumpar tråden då mitt fall äntligen är avslutat.

Hojen blir inlöst, jag sitter och väntar på att pengarna ska trilla in på kontot så jag kan ge mig iväg och köpa en ny hoj. :)

Mindre än en månad, helt ok.

Blev M M Y satt som vållande, eller vad hände ?

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
grattis! nästa gång se till att ha en skadelapp i kutsen och fyll i på plats. Sen är det svårare för motparten att ljuga.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ja, det är ju helt sant!
Därför kvarstår frågan - hur gick det?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Ring USA och säg att du har en terrorist vid namn "Mohamed Mohamud Y****" på kornet så kommer de med hela flottan samt US Airforce och placerar skåpet rätt.Du får efter detta en medalj för att du hjälpt världen att bli en bättre plats och du får bli min idolbild på väggen. :crash

Tror Murica har rätt bra koll på allas vårat internet, dom är nog redan påväg! Här behöver vi inte kontakta nån, dom har ju som du vet redan koll på allt som händer här! ;)

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Fallet är inte klart ännu, försäkringsbolaget väntar på polisrapporten och polisen har semester. Så polisens uppskattning var ca 2 månaders handläggningstid. Först då ska FB kolla på ärendet och min handläggare på FB har semester tills augusti. :huvet

Jag har dock köpt lite delar så jag kan i alla fall köra hojen nu! :tummenupp

eXoticSimpa

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2012
Hoj
KTM 660 SMC -04
Nu var det väl inte TS som berättade att han fått hojen inlöst utan eXoticSimpa, inte samma krock som det talas om. eller :va

Haha, sant. Jag är den andra krocken som diskuterats i tråden, han som blev påkörd av en rattfull gubbe.

eV1Te: När min handläggare på FB gick på semester så började jag ringa växeln istället. Mitt fall hade visserligen kanske kommit lite längre än ditt har. Så jag kunde uppge skadenummer varje gång jag ringde och förklara hur långt vi kommit senast jag pratade med dem, sedan kunde vi fortsätta jobba därifrån.

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
KTM Duke II
Om någon blir skadad i en olycka MÅSTE man inte tillkalla polis då.

Du var ju chockad av händelsen eftersom du var skadad, så idioten i bilen skulle självklart ha gjort det. Det kanske till och med är hans skyldighet?

Fredrik Å

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2007,BMW,R1200GS 2001,Suzuki DRZ400S
Vid personskada skall polis alltid tillkallas.
Vill dom inte komma så är tipset att säga att föraren luktar sprit.
Då kommer dom med ljusets hastighet.
Vad gäller prövotid och återkallelse så är det en skröna att det är speciella regler som gäller.
Det är EXAKT samma regler som gäller under prövotiden som för oss andra, med den lilla skillnaden att gör man sig skyldig till något som ger körkortsåterkallelse så får man inte tillbaka kortet utan det måste tas om från början efter eventuell spärrtid.
Fredrik

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom