För många år sedan så stannade en vän snällt för när signalen började slå om från grönt mot rött i Lund. Det här var ca 1970 så jag har ingen aning om hur signalerna betedde sig. Bussen, vanlig buss i Lund, eller snarare bussföraren hade inga tankar på att stanna så den körde rakt in i hans VW-bubbla. Min vän klarade sig. Hans flickvän fick en whiplashskada som inte blev bra under de återstående 2 studieåren i Lund. Ständiga smärtor. Relationen sprack.
Vad jag lärde mig av det var att stanna aldrig för att ljuset håller på att slå om om jag inte har bra koll på vad som är bakom.
Och kan göra en lugn och stillsam inbromsning.
Från den hastighet jag har så bakomvarande har lätt att bromsa in.
Det skulle aldrig falla mig in om jag kommer i 50 och ljuset slår om till gult när det är 30meter kvar att bromsa.
Är det 100 meter kvar bromsar jag.
Jag avstår från att kommentera skuldfrågan. Men om du som gjorde stoppien fick upp den på framhjulet och sedan rullade fram mot ljuset, stopplinjen, dummt, riktigt dummt gjort. Du ha riktigt inbjudit till att bli påkörd bakifrån.
Gick du upp på framhjulet vid stopplinjen, bara dummt. Tänk på vad som hände min vän. Och hänt dig.
Felet var att du stannade när du skulle kört. För att inte riskera bli påkörd bakifrån.
Min taktik har inneburit att jag passerat några röda ljus genom åren i 50 knyck eller mer, typ rött när 10meter kvar. Men jag har aldrig krockat eller blivit påkörd bakifrån.
Sedan vad det gäller trafikljus med mysko (för mig signaler) så har vi några i Göteborg.
Av precis den här typen som är röda när jag har 100meter kvar, då de växlar till grönt och sedan ibland slår om till rött innan jag är framme. Det här betyder att den totala tiden för grönt och gult är mindre än 10sekunder. Inte konstigt att det smäller tycker jag.