Krock mellan 2 motarder

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Killen som gör stoppien går fri, han showar för att flocka töser som alla bröderna sedan kan dela på.
Killen som wheelar går fri, för ja - en wheelie ger alltid frikort.
Killen som kör på TS borde som straff få köra en Gilera Runner av 2001 års modell med felinställd förgasare, under nästkommande månad.

Skämtåsido, kanske inte jätteschmart att dra upp det på ett forum om ni ska blanda in försäkringsbolag. Man vet aldrig var de får för sig att gå in och läsa. :banana

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För många år sedan så stannade en vän snällt för när signalen började slå om från grönt mot rött i Lund. Det här var ca 1970 så jag har ingen aning om hur signalerna betedde sig. Bussen, vanlig buss i Lund, eller snarare bussföraren hade inga tankar på att stanna så den körde rakt in i hans VW-bubbla. Min vän klarade sig. Hans flickvän fick en whiplashskada som inte blev bra under de återstående 2 studieåren i Lund. Ständiga smärtor. Relationen sprack.
Vad jag lärde mig av det var att stanna aldrig för att ljuset håller på att slå om om jag inte har bra koll på vad som är bakom.
Och kan göra en lugn och stillsam inbromsning.
Från den hastighet jag har så bakomvarande har lätt att bromsa in.
Det skulle aldrig falla mig in om jag kommer i 50 och ljuset slår om till gult när det är 30meter kvar att bromsa.
Är det 100 meter kvar bromsar jag.
Jag avstår från att kommentera skuldfrågan. Men om du som gjorde stoppien fick upp den på framhjulet och sedan rullade fram mot ljuset, stopplinjen, dummt, riktigt dummt gjort. Du ha riktigt inbjudit till att bli påkörd bakifrån.
Gick du upp på framhjulet vid stopplinjen, bara dummt. Tänk på vad som hände min vän. Och hänt dig.
Felet var att du stannade när du skulle kört. För att inte riskera bli påkörd bakifrån.

Min taktik har inneburit att jag passerat några röda ljus genom åren i 50 knyck eller mer, typ rött när 10meter kvar. Men jag har aldrig krockat eller blivit påkörd bakifrån.

Sedan vad det gäller trafikljus med mysko (för mig signaler) så har vi några i Göteborg.
Av precis den här typen som är röda när jag har 100meter kvar, då de växlar till grönt och sedan ibland slår om till rött innan jag är framme. Det här betyder att den totala tiden för grönt och gult är mindre än 10sekunder. Inte konstigt att det smäller tycker jag.

Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Om alla hade suttit o glott i backspegeln hela tiden hade d nog varit jävligt många påkörningar i röven. :tummenupp

För många år sedan så stannade en vän snällt för när signalen började slå om från grönt mot rött i Lund. Det här var ca 1970 så jag har ingen aning om hur signalerna betedde sig. Bussen, vanlig buss i Lund, eller snarare bussföraren hade inga tankar på att stanna så den körde rakt in i hans VW-bubbla. Min vän klarade sig. Hans flickvän fick en whiplashskada som inte blev bra under de återstående 2 studieåren i Lund. Ständiga smärtor. Relationen sprack.
Vad jag lärde mig av det var att stanna aldrig för att ljuset håller på att slå om om jag inte har bra koll på vad som är bakom.
Och kan göra en lugn och stillsam inbromsning.
Från den hastighet jag har så bakomvarande har lätt att bromsa in.
Det skulle aldrig falla mig in om jag kommer i 50 och ljuset slår om till gult när det är 30meter kvar att bromsa.
Är det 100 meter kvar bromsar jag.
Jag avstår från att kommentera skuldfrågan. Men om du som gjorde stoppien fick upp den på framhjulet och sedan rullade fram mot ljuset, stopplinjen, dummt, riktigt dummt gjort. Du ha riktigt inbjudit till att bli påkörd bakifrån.
Gick du upp på framhjulet vid stopplinjen, bara dummt. Tänk på vad som hände min vän. Och hänt dig.
Felet var att du stannade när du skulle kört. För att inte riskera bli påkörd bakifrån.

Min taktik har inneburit att jag passerat några röda ljus genom åren i 50 knyck eller mer, typ rött när 10meter kvar. Men jag har aldrig krockat eller blivit påkörd bakifrån.

Sedan vad det gäller trafikljus med mysko (för mig signaler) så har vi några i Göteborg.
Av precis den här typen som är röda när jag har 100meter kvar, då de växlar till grönt och sedan ibland slår om till rött innan jag är framme. Det här betyder att den totala tiden för grönt och gult är mindre än 10sekunder. Inte konstigt att det smäller tycker jag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, att köra mot rött för att man är rädd att bli påkörd av bakomvarande trafik är väl knappast så lyckat ...

www.youtube.com/watch?v=7Lxs67-1PgI

Håller med !
Det var ju inte orange utan tom RÖTT långt innan han var 100 meter från korsningen. Andra bilar hade ju stannat. Lastbilen hade ju bra fart. Så lastbilen hade haft grönt i säkert 30 sekunder. Självklart stanna.
Men han skulle ju köra ifrån polisen.
Ingen bra idé.
Tycker jag.

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
Ni var ute och lekte, nån klanta sig, end of story. Köp ny plast om det är viktigt att posa och dra ut och lek igen. :arsele

// Jones

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Lowrider Bobber
Enligt lag är det oftast den som kör på bakifrån som är vållande pga bristande koll på framförvarande trafik/ för nära.

Tex hade en bil kunnat få motorstopp vid rödljuset, man måste ändå ha så pass koll framåt att man inte kör på tanten i bilen.

I ert fall är det solklart att han som körde på bakifrån inte hade koll, men vänner emellan ska det inte ens bli diskussion vems fel det var, alla körde sitt race o olyckan var framme :krama

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag tänkte som att om den ena drar en stoppie, den andra poppar wheelies för allt han är värd och den tredje blir så imponerad av sina kompisar att han inte har vett att hålla blicken i körriktning så är det ett väldigt klantigt samarbete de lyckas med.
Om det sedan är regelrätta trafikbrott kan jag inte ta gift på, men jag är hyfsat säker på att om polisen stått och sett på spektaklet så hade de nog inte varit sena med att skriva ut böter för både det ena och det andra. Klart nog för dig?

Ah. Så ditt klara fastställande att alla tre brutit mot trafikregler har nu blivit till ett "hyfsat säker på att polisen skrivit ut böter" utan att kunna ange en grund för vilka böter skulle bli aktuella.

TS och hans vänner har betett sig jävligt klantigt, det håller jag med om till fullo. Att hävda att samtliga brutit mot trafikregler är emellertid tämligen oinsatt.

Klart nog för dig?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ska faktiskt lära dig en sak.

Om det är gult + rött så blir det snart grönt och om det bara är gult så kommer det alldeles strax växla till rött. Hade du vetat dina trafikregler hade du sett att det var rött + gult och insett att det snart blivit grönt och inte gjort en stoppie för att sedan köra vidare.

:tummenupp

Om man ska dra iväg ett kaxigt inlägg så underlättar det om man har rätt i vad man skriver. Det du säger stämmer förutom att du missat en sak. Som det tidigare skrivits i tråden så kan vissa (alla?) rödljus "ångra" sig när de är på väg från gult till rött och då slå om direkt till grönt utan att visa rött+gult.

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
na
Det finns ju andra anledningar att stanna för grönt än att rödljuset har svårt att bestämma sig.. Jag som gammal taxichaffis stannar jämt för grönt, det kan ju komma en taxi från andra hållet..

eller ett barn som springer ut framför..

eller en söt kattunge..

en snygg brallis som vill gå över vägen efter hon sett en snygg stoppie..

well, det finns många olika anledningar..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det finns ju andra anledningar att stanna för grönt än att rödljuset har svårt att bestämma sig.. Jag som gammal taxichaffis stannar jämt för grönt, det kan ju komma en taxi från andra hållet..

eller en söt kattunge..

Förutsatt att taxametern tickar.

Varför bitchar man om en race incident?
Leker man, så kostar det.

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Är det detta ni klagar över :va
Ja jisses.

inte ja som klagar... min kompis och hans familj vill att ja ska paya ut för han som körde in i migs skador.. haha :p

Förutsatt att taxametern tickar.

Varför bitchar man om en race incident?
Leker man, så kostar det.

precis det ja ville höra! Vettefan varför dom håller på och har sig, jag har lagat min och är ute och åker nu med mina andra kompisar, men han sitter hemma och bara är sur och så..

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Det må vara hur jävla urbota dumt som helst å dra en stoppie när man ligger först i klungan, men det är den som ligger bakom som ska hålla tillräckligt avstånd och uppsikt framåt.

Rättsligt sätt så lär det vara den som körde på dig bakifrån som är skyldig, känslomässigt så skulle jag påstå att det är bådas fel.

Bit i det sura äpplet o dela på självrisken om ni är vettiga.

Bromsa plötsligt är lika olagligt som att köra på nån bakifrån. Troligtvis är du skyldig enligt lag.
kolla http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar

eller en söt kattunge..

Mäh!

barn ska lära sig att se sig för, annars kan de gå illa ordentligt

kattungar bryr sig inte om trafikljus ett smack. Det är ju knappt så vuxna katter når upp att trycka på knappen på övergångsstället

brallisar VILL man ju köra över :brynad

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha