KTM 1190 Adventure

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsx 1400
:va hej
Ni som köpt o monterat slip on o andra filter
Behöver ni montera dit nån dynojet PC 5 a som på "sport hojar" och mapps om den

Eller e det bara byta o ut o gasa
Undrar lite bara funderar på en ktm 1190
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
:va hej
Ni som köpt o monterat slip on o andra filter
Behöver ni montera dit nån dynojet PC 5 a som på "sport hojar" och mapps om den

Eller e det bara byta o ut o gasa
Undrar lite bara funderar på en ktm 1190
Filter beror lite på vilket du köper men i normalfallet ska den klara av att rätta till sig så ingen ommappning krävs. När det gäller slip on ska det aldrig behövas eftersom den delen som kan påverka det sitter i en annan del av avgasröret
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har kört drygt 1000 mil nu och är fruktansvärt nöjd med hojen:banana Förra veckan så började den låta illa från motorn när den var kall och tomgången var hög längre tid. Vidare gick inte varvtalet ner lika fort som vanligt, vilket gjorde att motorbromsen blev sämre och jag tyckte att den hade sämre kraft i låg/mellanregistret.:gnissla Lämnade in den på Bike i Göteborg som gjorde en omfattande kontroll och felsökning utan att ta betalt:tummenupp Slutklämmen på detta är att det bara var oljan som blivit "trött".
Efter oljebyte går den som en dröm igen och alla missljud är som bortblåsta:banana Tänkte att det kanske kan vara till hjälp om någon får liknande symtom. Hade ju egentligen 500 mil kvar till service.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Lite intressant läsning i Motorads nya nr ang 1190. Verkar ha klarat sig fint och hamnade före Bmw Gs i tabellen. Är ju första årsmodelen och det finns ju alltid lite barnsjukdomar då. Men inte ett ord om luftfiltret???
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Men inte ett ord om luftfiltret???

Ktm börjar väl lösa det problemet, men jag tror dom medvetet mörkar det. Det var ju nån i denna tråden som skrev att hans 2014 skulle in och få 2015 box/filter. 2013 byte dom luftboxen på min hoj, jag satte själv i uni-filter efter det. Personligen hade jag inga problem med varken vatten eller smuts/damm i min hoj, men då körde jag aldrig i regn eller dammiga/grus vägar.

Men vet att det var någon som körde mycket grusvägar i tråden och hade smuts/damm i luftboxen, så jag klara nog mig endast pga det bara blev asfalt och bra väder.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Fick dit min KTM touringruta idag, funkar mycket bättre än org för mig som är ca 1,80.
Står i högsta läget på bilderna.
KTM ruta 003.jpg
KTM ruta 004.jpg
KTM ruta 005.jpg
 
Last edited:

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Jaha då fick man dit Wings sliponet idag, blev en 10 mil efter montering.
Tycker att det blev bra med den korta modellen och ljudet är fint.
Wings 2 001.jpg
Wings 2 002.jpg
Wings 2 004.jpg
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Tjena forumare!! Jag är sugen på att köpa mig en 1190 adventure R men ser att många av er bytt upp er till 1290:n hur resonerar ni dra gärna era fördelar nackdelar med de båda.
Jag kör 90% asfalt (pendlar i stadsmiljö), jag blir fan inte klok på mig själv!! Ena dagen har jag bestämt mig för en BMW GSA för att dagen efter vara sugen på en 1190 Adventure R med lite powerparts som jag sedan jämför med 1290 Super Adv och vill ha den.....Hjälp mig! :dummer
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Tjena forumare!! Jag är sugen på att köpa mig en 1190 adventure R men ser att många av er bytt upp er till 1290:n hur resonerar ni dra gärna era fördelar nackdelar med de båda.
Jag kör 90% asfalt (pendlar i stadsmiljö), jag blir fan inte klok på mig själv!! Ena dagen har jag bestämt mig för en BMW GSA för att dagen efter vara sugen på en 1190 Adventure R med lite powerparts som jag sedan jämför med 1290 Super Adv och vill ha den.....Hjälp mig! :dummer

1190 R är ju mer inriktad på offroad, sportigare sadel samt större hjul/däck. Den vanliga 1190 har ju elektroniskt inställbara dämpare, vilket är skönt. Det är märkbar skillnad när man ändrar det, så det systemet funkar kanon. R har ju manuella inställningar.
Eftersom du kör så mycket asfalt så kan nog en vanlig 1190 vara att föredra. Den har lite skönare sadel, samt högre vindruta. (rutan är ju iofs billig att byta)

Ktm:en vinner ju över bmw:n enligt mig om du vill köra lite sportigare på asfalt, själva hojen känns lite mer sportig. Antar att vi pratar nyare modeller av bmw, så alla dom har ju farthållare vilket 1190in saknar. Dock har 1290:in farthållare som funkar kanon. Kört en 1290 för ett par veckor sen.

Jag tycker att bmw:en är snyggare, både gs och gsa än ktm varianterna, men det är ju högst personligt:p

Ktm:s motor är ju sjukt mycket roligare att köra än bmw:n, det var det som gjorde att jag valde ktm när jag stod i samma val för 2 år sedan. Då fanns inte 2014-gsa eller 1290:in. Valde mellan 2013 gs och 1190, ångrar dock att jag inte köpte en multistrada nu i efterhand, men det är ju helt andra pengar med!:D

Jag tycker bmw:n känns bättre om man ska äta mil. Man sitter skönare, samt kardanen är ju smidigt. Bmw:n känns lite mer solid och tåligare än ktm:en, dock är ju bmw:en ganska mycket dyrare.

Angående 1190 eller 1290 så vet jag inte vad jag skall säga. Farthållaren på 1290 väger ju över lite, men annars så vet jag inte. Dom flesta verkar gilla 1290:in mer, är ju en del som skrivit det på forumet.
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
1190 R är ju mer inriktad på offroad, sportigare sadel samt större hjul/däck. Den vanliga 1190 har ju elektroniskt inställbara dämpare, vilket är skönt. Det är märkbar skillnad när man ändrar det, så det systemet funkar kanon. R har ju manuella inställningar.
Eftersom du kör så mycket asfalt så kan nog en vanlig 1190 vara att föredra. Den har lite skönare sadel, samt högre vindruta. (rutan är ju iofs billig att byta)

Ktm:en vinner ju över bmw:n enligt mig om du vill köra lite sportigare på asfalt, själva hojen känns lite mer sportig. Antar att vi pratar nyare modeller av bmw, så alla dom har ju farthållare vilket 1190in saknar. Dock har 1290:in farthållare som funkar kanon. Kört en 1290 för ett par veckor sen.

Jag tycker att bmw:en är snyggare, både gs och gsa än ktm varianterna, men det är ju högst personligt

Ktm:s motor är ju sjukt mycket roligare att köra än bmw:n, det var det som gjorde att jag valde ktm när jag stod i samma val för 2 år sedan. Då fanns inte 2014-gsa eller 1290:in. Valde mellan 2013 gs och 1190, ångrar dock att jag inte köpte en multistrada nu i efterhand, men det är ju helt andra pengar med!:D

Jag tycker bmw:n känns bättre om man ska äta mil. Man sitter skönare, samt kardanen är ju smidigt. Bmw:n känns lite mer solid och tåligare än ktm:en, dock är ju bmw:en ganska mycket dyrare.

Angående 1190 eller 1290 så vet jag inte vad jag skall säga. Farthållaren på 1290 väger ju över lite, men annars så vet jag inte. Dom flesta verkar gilla 1290:in mer, är ju en del som skrivit det på forumet.
En annan stor skillnad på 1190 och nya gsa och 1290 är att 1190 inte har samma kraft i lägre varv men att 1190 s motor är mil roligare än gsa när du varvar ut den. För mig föll valet på 1290 eftersom du får bäst toppeffekt (samma som multistrdan) och bäst bottenvrid. Samt att den fortfarande ska vara kompetent och trygg offroad när man vill ta sig fram på lite svårare ställen. Det som talar för gsa är väl lite bekvämare, bättre ljus och troligtvis bättre värdebeständighet. Men då kan man ju köpa sig en volvo istället ;) bytte lamporna i strålkastaren på min till led och är grymt nöjd med mitt val =) men provkör alla tre och har du råd med ducatin borde du testa den också! Ska vara helt annorlunda från dem andra och kanske då den som passar dig bäst
 

Robin Gbg

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Transalp 06
Undrar om den är någon här som kör på Rottweiler luftfilter? Eller om ni rekommenderar något annat filter och i så fall varför. Tack på förhand!
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Undrar om den är någon här som kör på Rottweiler luftfilter? Eller om ni rekommenderar något annat filter och i så fall varför. Tack på förhand!

Jag köpte Uni-filter till min 1190 efter jag läst att en del haft problem med luftburken. Tomas här på forumet köpte Uni-filter med efter han fått i lite smuts i burken. Vad jag kommer ihåg så hjälpte det för honom.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...

mario_ktm

Medlem
Gick med
10 Feb 2014
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1190 KTM Advent - Yama TDM 850
Japp, tjenar boys, en liten uppdatering. Cykeln går bra.
Kablarna mellan lamphus och gaffelkrona (rörligt) har gått av. Fixat, men felkonstruktion.
Så här kommer era bikar se ut om 2.5 år - rost.

2015-05-09 13.15.39.jpg20150615_110713.jpg[/ATTACH]
 

Bifogat

  • 20150615_110713.jpg
    20150615_110713.jpg
    764.9 KB · Visningar: 135
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top