KTM 1190 Adventure

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
På min 1290sa var framhjulet felekrat så den hoppade i 50-65 km
Ktm kände inte till problemet så jag fick bekosta det själv
Även lite vibrationer i skivorna från den var ny
Nu har jag en SuperDuke GT med en trasig avgasspjällmotor
Men frånsett det en härlig hoj
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Dags att byta till en 1290, nu när 2017 modellen har kommit?
Annars är det väl bara en "face-lift"+
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag startade med en 990 sedan en 1190a och en 1290a jag tyckte 1290 blev lite för stor och bred
så jag bytte ner mig till en 1290 duke Gt där enda felet är att det blåser mer
Med facit i hand tycker jag 1190a var en bra hoj
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Själv började jag Ktm eran med en 1190. Bytte till en 1290 och körde 2400 mil med båda per år. Så jävla nöjd med 1290 så jag bytte till en ny 2016 förra veckan:rock
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Uppgradering är väl att 1190´n har fått 1290 SA motor +lite ändrade smådetaljer
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Uppgradering är väl att 1190´n har fått 1290 SA motor +lite ändrade smådetaljer

Ja så kanske man kan se det. 1190´n och 1050´n utgår till förmån till "nya" 1090 med 125 hk. 1290´n kommer i 3 olika utföranden T, S och R. Kan väl hålla med om att S och R liknar gamla 1190´n. Snygga är dom i alla fall:tummenupp
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
1290 S har ju rätt mycket nytt jämfört med min 1190 adv,
Ny motor, semiaktiv fjädring, farthållare, keyless start, nya framlampor med led och inbyggda kurvljus, helt ny instrumentpanel. Plus div mindre kosmetiska grejor, nya packväskor verkar det vara med.
Räcker för mig för att byta:tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har redan en 1290 SA, den motorn är kanon. Snäll med bra klipp..
En lite mindre hoj med den motorn blir en diskret raket ??
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har redan en 1290 SA, den motorn är kanon. Snäll med bra klipp..
En lite mindre hoj med den motorn blir en diskret raket ??

Jo, men skillnaden är liten. 1290 S väger 238 kg fulltankad, R 240 kg och T 249 kg. Tar man hänsyn till de 7 literna som skiljer i tankvolym så är viktskillnaden 2 respektive 4 kg.
 

Stefan_A

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2016
Ort
Bollebygd
Hoj
2014 Ktm 1190 Adventure
Jag har fått ett jobbigt styvobbel. Är värst mellan 75-95 på avslag men känns hela tiden. Bara kom en dag. Har känt på styrlaget genom att dra i gaffelbenen men kan inte känna något glapp. Har rätt däcktryck och inte tappat någon balanseringsvikt. Någon som upplevt detta eller har någon idé vad det kan vara??
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har fått ett jobbigt styvobbel. Är värst mellan 75-95 på avslag men känns hela tiden. Bara kom en dag. Har känt på styrlaget genom att dra i gaffelbenen men kan inte känna något glapp. Har rätt däcktryck och inte tappat någon balanseringsvikt. Någon som upplevt detta eller har någon idé vad det kan vara??

Ganska vanligt problem vad jag har förstått. Fick samma fenomen på min 1290 i somras under europaresan. Styrlagret är väldigt känsligt och kan behöva dras åt. Min fixade dom på garantin:tummenupp. De drog åt lagret och finjusterade gaffelbenen i kronan.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Kom på en annan sak som det skulle kunna vara. På 1190 och 1290 har det varit problem med ffa framfälgarna. Ktm har försökt mörka detta men det är många som haft problem. Min förra 1290 började vibrera vid bromsning mellan 70-90 km/h. Efter lång tid så fick verkstaden tillstånd att kontrollera skivor och fälg för eventuellt byte. Fick höra av min verkstad att det var flera med samma problem bara hos dem.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag tycker jag läst att många haft problem med det ena och andra. Min -15 har *ta i trä* funkat klockrent. Kört lite över 800 mil i år och kör fortfarande till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Jag har haft en 1190 -14, 1290 -15 och har nu en 1290 -16. Har kört ca. 5000 mil med de två första. 1190:n hade jag inga problem med alls. 1290 hade som sagt lite vobbel som åtgärdades smidigt, en tankmätare byttes och de nämnda bromsvibrationerna. Det sistnämnda tog tid innan Ktm ville erkänna som garantiärende men de gjorde det. Lyssnar man med Bmw gs folk så har de också mer problem än vad man skulle kunna tro. Jag kör ca. 2500 mil per år men känner mig trygg med min Ktm 1290:tummenupp
 

Stefan_A

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2016
Ort
Bollebygd
Hoj
2014 Ktm 1190 Adventure
Nu har jag haft min hoj inne hos Bergmans i Borås. Dom började med att dra styrlagret men det hjälpte inte. Nu tror dom att det är framdäcket som är lite okänt slitet (har bara rullat drygt 500mil och ser fint ut). De påstår att Conti haft lite problem med vissa omgångar av trailatacken med så kallad shimming och då vibrerar eller vobblar styret. Vad tror ni? Är inte jätte sugen på att betala för ett nytt framdäck efter 500 mil. Vad för däck ska man byta till? Jag vill ju inte få detta problemet igen. Har högst att Michelin pilot road trail ska vara bra?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har satt på Metzler roadtec 01 på min 1290, det är ett rent landsvägsdäck men det fungerar kanon.
Finns ingen anledning att ha ett "offroad-däck " på en landsvägsmaskin. ....
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
På min var hjulet felekrat så navet satt inte i mitten
Den hoppade mellan 55-70
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skall man ta bort SAS-systemet?
Vad tycker Ni?

Fördelar;
Mer plats
mindre vikt.
Jämnare motorgång ?
Bättre gasrespons?

Nackdelar:

ej original
sämre utsläpp
???
 

monzza

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Emmaboda
Hoj
Letar
Hej
Har blivit dags att hitta en ny hoj och då har 1190 kommit upp som ett alternativ men undrar en sak.
Hur är den att åka 2 på?
Åkte 990 superduke innan och det var inget vidare att åka 2 på och sadeln var milt sagt inte den skönaste jag suttit på.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top