KTM 1290 Super Duke R

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Att köpa en Superduke 1290 verkar bli en dyr historia. I en snabb sammanställning på hur mycket det skulle behöva investeras, för att få 1290an "fullfjädrad", så blir slutnotan säkerligen på ca 215.000SEK eller mer.

En version av "Ready to Race"

Artikel Pris
KTM 1290 Superduke 149 900
Akrapovic helrör + mappning + PCV 32 000
Cover protecion (Höger) 1 336
Cover protecion (Vänster) 1 204
Side stand Removal 303
Brake Fluid Reservoar 546
Ergo Seat 1 933
KTM 2K Grip Set 242
Quickshifter 10 932
Articulated Brake Lever Kit 1 812
Articulated Clutch Lever Kit 1 812
Bleeder Valve Set 315
Throttle Cam System 1 569
Front Wheel 10 000
Rear Wheel 10 000
RG Crash Protectors + Tailtidy 2 477
Totalt 226 381

En extra uppsättning fälgar är inget måste men bra att ha (20.000). Men även då är det svårt att komma under 200.000SEK. Du kan nog komma billigare undan med en quickshifter från DynoJet. QuickShifter är inget måste. Så sanningen ligger någon stans mellan 150.000 och 225.000 SEK.

Priserna på tillbehör mm. är utifrån KTM 990 Superduke och RC8R. Jag utgick från att 1290ans priser för tillbehör mm. borde ligga kring dessa och att jag inte under det första året hittar så mycket tillbehör utöver KTMs listor. Priset för Akrapovic + filter + PCV + mappning ligger nog närmare 40.000 än 30.000 SEK (om du skall ha helrör).

Jag vet att en hoj inte är en fråga om sunt förnuft. Men man kan ändå klä den i siffror.

Med med en dyr försäkring uppe på allt så är det nog ett stort hål i plånkan som man har.:3freak
Men en grym hoj :tummenupp

Jag kommer nog att behålla min Superduke 990 ett tag till och vänta och se hur det går med "The Beast" när det gäller tillbehör, priser mm.

Vad är väl en bal på slottet? Den kan vara trist och tråkig och.. och.. alldeles alldeles underbar!

Har ingen aning vilken tidsperiod jag pratar om men helrör ska has, pcv, motohooligan?, kraschpuckar och sen lite orange eloxerade grejer...
Vill ha ljudet (mullret) för 180hk klarar jag mig ärligt på men får jag in lite hk från helrör, pcv och luftfilter så :tummenupp

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
150K för en hoj är väldigt mycket. Visst, man får en splirrans ny häftig monstermaskin, men fortfarande. Väntar bara på att Ducati ska kontra med en ny streetfighter med Panigale-motorn. Det är småroligt att sitta "bänkad" på sin tidlösa japanare och se hur de anstränger sig att spotta ut nya modeller.

Jag tror att tillverkarna verkar ha missat en grundläggande detalj: de extra hästarna över 150 spelar ingen roll. Det är betydligt viktigare att MÅNGA SKA HA RÅD att byta hoj. Och när de kostar 150K nya, så känns det inte som att det uppfylls. Motorcykelindustrins boom efter andra värlsdskriget berodde på att det var billigt att köpa ett tvåhjuligt transportmedel. Idag kostar en ny hoj lika mycket pengar som en liten bil : http://www.renault.se/kampanjer/tanka-mindre/ Nya Clio kan du köpa för 114k till exempel.

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Men jävla Bilsport & MC...

"Jaaa, javisst erbjuder vi försäkring på nya superduken. Den hamnar på strax över 20 000kr för trafik, vilket är det enda alternativet vi har att erbjuda för den motorcykeln."

-Men... skämtar du eller, ni ger ju ett rätt bra pris på gamla superduken och då är ändå den här mer trafiksäker?

-"Ja, alltså, vi är ju bra, men inte på just sporthojar"

waitwat? :död

Håller tummarna för att det finns ett vettigare försäkringsbolag. Tyvärr kunde jag inte kolla med Folksam pga att det inte fanns regnummer. Dock ska grabben i folksam-telefonen ha en stor eloge för att han själv sökte efter regnummer via blocket åt mig, då jag ringde från bilen. Han höftade vilt dock att den skulle röra sig om ca 2000kr/månaden för en avställningsbar halvförsäkring för mig som fyller 29 nästa år...

:brinnerup

Känns jävligt ologiskt när man väljer att försäkra andra hojar i klassen som Ducati Streetfighter, MV Brutale 1080 och Aprilia Tuono RSV4, de lirar ju i samma kategori enligt mig.

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Såhär ser min 990 ut:
990.jpg
Akrapovic + PCV + Motohooligan + Quickshifter + Waveskivor + korta hantag + RG puckar mm+ 520 kedja / Drev + lite bling + snabbgas + snakeskin mm.

Såhär vill jag att en 1290 ska se ut:
1290.jpg
Jag vill ha utrustningen från 990 över till 1290 (+det som finns på 1290) :) och då blir det dyrt som attan.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Såhär ser min 990 ut:
View attachment 395519
Akrapovic + PCV + Motohooligan + Quickshifter + Waveskivor + korta hantag + RG puckar mm+ 520 kedja / Drev + lite bling + snabbgas + snakeskin mm.

Såhär vill jag att en 1290 ska se ut:
View attachment 395520
Jag vill ha utrustningen från 990 över till 1290 (+det som finns på 1290) :) och då blir det dyrt som attan.

Jo men det är det härliga, man har lite pyssel varje vinter nu...något att spara och se fram emot :)

Det är dyrt med motorcyklar ;)

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Jag tror att tillverkarna verkar ha missat en grundläggande detalj: de extra hästarna över 150 spelar ingen roll. Det är betydligt viktigare att MÅNGA SKA HA RÅD att byta hoj. Och när de kostar 150K nya, så känns det inte som att det uppfylls. Motorcykelindustrins boom efter andra värlsdskriget berodde på att det var billigt att köpa ett tvåhjuligt transportmedel. Idag kostar en ny hoj lika mycket pengar som en liten bil : http://www.renault.se/kampanjer/tanka-mindre/ Nya Clio kan du köpa för 114k till exempel.

För kundgruppen som lika gärna kör en Clio har de Duke 200/390 ABS för 45kkr i sortimentet.

Finns quick shifter som orginaltillbehör till 1290 SD?

Last edited:

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
För kundgruppen som lika gärna kör en Clio har de Duke 200/390 ABS för 45kkr i sortimentet.

Finns quick shifter som orginaltillbehör till 1290 SD?

Antar det kommer finnas, om det är densamma som finns tillgänglig idag. Dock är den stor och gräslig och kostar omkring 10.000. Då är PCV och deras QS bättre alternativ.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Antar det kommer finnas, om det är densamma som finns tillgänglig idag. Dock är den stor och gräslig och kostar omkring 10.000. Då är PCV och deras QS bättre alternativ.
Jag hittade följande nu:

7. WHY THE KTM 1290 SUPER DUKE R ISN´T EQUIPPED WITH A QUICK SHIFTER?

Former tests with quick shifters revealed that the system is suboptimal for all riding conditions (race track/ country road/ city) and is incompatible with the components available today given the big performance and displacement two-cylinder engine concept. For the future model years KTM is working on a quick shifter that should be available as a PowerPart. We will first offer the quick shifter when it complies with our quality requirements and only when it enhances the overall riding experience.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Jag hittade följande nu:

7. WHY THE KTM 1290 SUPER DUKE R ISN´T EQUIPPED WITH A QUICK SHIFTER?

Former tests with quick shifters revealed that the system is suboptimal for all riding conditions (race track/ country road/ city) and is incompatible with the components available today given the big performance and displacement two-cylinder engine concept. For the future model years KTM is working on a quick shifter that should be available as a PowerPart. We will first offer the quick shifter when it complies with our quality requirements and only when it enhances the overall riding experience.

Ja, inte monterat som standard men det ska finnas.

Kolla artikel (61312905033 STEERING DAMPER KIT LENKUNGSD€MPFERKIT 296,65) hos ktm :)

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
2006 Yamaha R1
Nu har det kommit en komplett powerparts-lista, men någon quick-shifter finns ej. Tråkigt nog finns den ej online ännu,
Och jag glömde listan på jobbet... blir iaf snuskigt dyrt om man vill ha en race-kittad hoj. Bara dekalerna på racehojen låg på runt 5000:- har jag för mig :rodnar

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Nu har det kommit en komplett powerparts-lista, men någon quick-shifter finns ej. Tråkigt nog finns den ej online ännu,
Och jag glömde listan på jobbet... blir iaf snuskigt dyrt om man vill ha en race-kittad hoj. Bara dekalerna på racehojen låg på runt 5000:- har jag för mig :rodnar

Hur kan du inte lägga in en länk till listan i inlägget?
Det är bekvämt att var bekväm.

tokig_69340006.gif

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
2006 Yamaha R1
Finns ju inte online skrev jag ju... jag fick den printad av återförsäljaren eftersom jag vill beställa tillbehören lagom till leverans.
Typiskt att jag glömde den på jobbet annars kunde jag skrivit in det här om någon velat se. Men det var 2 a4 sidor med tillbehör.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Finns ju inte online skrev jag ju... jag fick den printad av återförsäljaren eftersom jag vill beställa tillbehören lagom till leverans.
Typiskt att jag glömde den på jobbet annars kunde jag skrivit in det här om någon velat se. Men det var 2 a4 sidor med tillbehör.

men.. det skrev du ju :/
vi testar på nytt; FOTOGRAFERA OCH LÄGG UPP! :fakta how can you not do that?!

Jonsey83

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Hoj
2006 Yamaha R1
Eftersom att jag hade lite väl bråttom hem från jobbet till fredagsmyset så glömde jag listan. Kan jag så fixar jag det imorrn!
Men jag tror att om någon åker förbi en ktm-återförsäljare så kan man få den också.
Är det fler här på forumet som beställt en superduke och fått bekräftat datum samt leverans för delarna? Jag fick min uppskjuten med en vecka lite drygt.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
150K för en hoj är väldigt mycket. Visst, man får en splirrans ny häftig monstermaskin, men fortfarande. Väntar bara på att Ducati ska kontra med en ny streetfighter med Panigale-motorn.

Vore ju bra mycket tuffare om de slängde i Panigalemotorn i en ny Hypermotard. Jaejwlar vad hårt det vore. :yoparty

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Mm tänk en ny Streetfighter för 150 lax. Lite bättre andrahandsvärde, betydligt bättre finish, kanske till och med snyggare.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vore ju bra mycket tuffare om de slängde i Panigalemotorn i en ny Hypermotard. Jaejwlar vad hårt det vore. :yoparty

Coolt men dyrt skulle det bli.

Redan nu med endast 821cc motorn kostar Hypermotarden Sp modellen 146000.

Vågar knappt tänka på vad en Ducati Streetfighter med panigale motorn skulle kosta ..säkert runt 180000kr

Duccarna är snygga som få men tyvär även dyra som få också :näsblod

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...