djulle
Medlem
Att köpa en Superduke 1290 verkar bli en dyr historia. I en snabb sammanställning på hur mycket det skulle behöva investeras, för att få 1290an "fullfjädrad", så blir slutnotan säkerligen på ca 215.000SEK eller mer.
En version av "Ready to Race"
Artikel Pris
KTM 1290 Superduke 149 900
Akrapovic helrör + mappning + PCV 32 000
Cover protecion (Höger) 1 336
Cover protecion (Vänster) 1 204
Side stand Removal 303
Brake Fluid Reservoar 546
Ergo Seat 1 933
KTM 2K Grip Set 242
Quickshifter 10 932
Articulated Brake Lever Kit 1 812
Articulated Clutch Lever Kit 1 812
Bleeder Valve Set 315
Throttle Cam System 1 569
Front Wheel 10 000
Rear Wheel 10 000
RG Crash Protectors + Tailtidy 2 477
Totalt 226 381
En extra uppsättning fälgar är inget måste men bra att ha (20.000). Men även då är det svårt att komma under 200.000SEK. Du kan nog komma billigare undan med en quickshifter från DynoJet. QuickShifter är inget måste. Så sanningen ligger någon stans mellan 150.000 och 225.000 SEK.
Priserna på tillbehör mm. är utifrån KTM 990 Superduke och RC8R. Jag utgick från att 1290ans priser för tillbehör mm. borde ligga kring dessa och att jag inte under det första året hittar så mycket tillbehör utöver KTMs listor. Priset för Akrapovic + filter + PCV + mappning ligger nog närmare 40.000 än 30.000 SEK (om du skall ha helrör).
Jag vet att en hoj inte är en fråga om sunt förnuft. Men man kan ändå klä den i siffror.
Med med en dyr försäkring uppe på allt så är det nog ett stort hål i plånkan som man har.
Men en grym hoj
Jag kommer nog att behålla min Superduke 990 ett tag till och vänta och se hur det går med "The Beast" när det gäller tillbehör, priser mm.
Vad är väl en bal på slottet? Den kan vara trist och tråkig och.. och.. alldeles alldeles underbar!
Har ingen aning vilken tidsperiod jag pratar om men helrör ska has, pcv, motohooligan?, kraschpuckar och sen lite orange eloxerade grejer...
Vill ha ljudet (mullret) för 180hk klarar jag mig ärligt på men får jag in lite hk från helrör, pcv och luftfilter så