KTM 1290 Super Duke R

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hur kommer det sig att ktm bara släpper den i så pass begränsat antal? Snackade med en mchandlare nu i veckan och dom skulle få 3 hojar.. alla redan sålda.

Varför tillverkar dom inte fler? Den lär ju sälja?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur kommer det sig att ktm bara släpper den i så pass begränsat antal? Snackade med en mchandlare nu i veckan och dom skulle få 3 hojar.. alla redan sålda.

Varför tillverkar dom inte fler? Den lär ju sälja?

Vet inte riktigt, men de kanske har begränsad produktionskapacitet, och underskattade efterfrågan?

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Om man räknar om prislistorna för "RACE" till SEK, så kan man konstatera att det inte finns en möjligheter att hamna på en prislapp under 200.000 SEK för en KTM 1290 SDR + RACE. Men som sagt. Smakar det så kostar det. :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De skapar efterfrågan genom brist. Apple körde samma strategi i åratal.

Det är väl iofs möjligt (Apple har inte direkt slutat med den strategin än)... Media har också sysslat med fejkad sällsynthet rätt länge, speciellt musikbolag. Det är ju en rätt effektiv metod.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
mm, det e det. Senaste exemplet är iFön 5S i guld. Svårt att få tag i . Nu kommer blondinerna att ge över 9k för att va sällsynta. Först i kön är min syster ..

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Kul att de börjar få upp vridmomentet, inte roligt att köpa en 1000 kubiks sporthoj för att sen bli frånkörd av en småtrimmad HD vid rödljuset även om man med lätthet drar ifrån den på motorvägen. Synd bara att det inte verkar gå att få till någon vettig försäkringspremie.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kul att de börjar få upp vridmomentet, inte roligt att köpa en 1000 kubiks sporthoj för att sen bli frånkörd av en småtrimmad HD vid rödljuset även om man med lätthet drar ifrån den på motorvägen. Synd bara att det inte verkar gå att få till någon vettig försäkringspremie.

Lösningen heter TL1000 och tillverkas av Suzuki, som 20 åring så fick jag premie på ~5000 för halvf.
Har inte testat en SD men garanterar att vridet i sukkan duger mer än väl för att sprutlackera både kallingarna, skinnstället och kutsen på samma gång :)

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Många här verkar vara inställda på att en 1290 behöver kittas upp till tänderna för att börja fungera. Tror mig - så är INTE fallet. Den är fruktansvärt bra redan i standardutförande och när det gäller bana så spelar det ingen roll vilken av förra generationens sporthoj du kastar in i ringen, den skulle få storstryk oavsett, och detsamma gäller alla på marknaden nu förekommande stora streetfighters med möjligt undantag för S1000R (jag reserverar mig också för Monster 1200 för den har jag inte kört). Ställ in hojen i sportläget enligt handboken och var nöjd, när det gäller chassi och bromsar behövs inget mer.

Om jag köpte mig en SDR skulle jag lägga eventuella extrapengar på helsystemet från Akra via Powerparts. Strunt i mappning via PC eller liknande, den som följer med systemet är ruggigt bra. Det bantar sex kilo och pumpar upp effekten till 195 häst och vridet till nästan 150 Nm.

Får ni möjlighet - provkör! Det finns faktiskt ingen annan standardhoj som bjuder på samma upplevelse. Och då menar jag inte bara när det gäller prestanda på topp utan också för att den är så otroligt körbar genom hela registret (vilket man ju knappast kan beskylla 990:n för att vara).

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Läste att elektroniken griper in för mycket om man försöker slanga, vad har du att säga om det ?

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Läste att elektroniken griper in för mycket om man försöker slanga, vad har du att säga om det ?
Att den går att stänga av :)

Nej, skämt åsido så går det inte att slanga med systemet igång men en vanlig power wheelie tillåter den. På bana tyckte jag systemet fungerade bra och lät chassit göra jobbet men höll ner hjulet när man gick över ett krön eller var lite för vild med gasen. På SDR gäller det verkligen att inte stänga av hjärnan och elektroniken samtidigt för den lyfter utan att tveka hjulet på trean bara av att man ger full gas, även om man gör det lite mjukt och fint.

Just på den här punkten skiljer sig den inte nämnvärt från andra hojar på samma tekniknivå, tar vi S1000R så måste man också stänga av wheelie controlen helt om man vill få upp hjulet mer än säg 30 centimeter (lite svårt att mäta). Det finns inget fränt sveavägenläge så att säga:D

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nu är jag inte riktigt där jag inte har nåt att göra med 150 lax, men låt säga att jag mot förmodan skulle köpa en ny hoj igen snart, så skulle jag nog tycka att elektroniken får inte hindra en från att ha kul. Kawasaki verkar ha fattat det: trots TC, ABS och annat lull-lull, så kan man dra upp den på bakhjulet utan att först öppna en terminal och exekvera kommandon. Sen kanske det är rätt bra om man inte kan flippa hojen baklänges, jag har varit nära ett par gånger. Jag känner mig som DE ANDRA, ABS-hatarna: "det ska va förgasare, kickstart, och ingen jävla ABS, man ska kontrollera sin hoj själv" Men jag vill ha de där livsviktiga hjälpmedlen.
Det får bli en provtur , sen en konjak och en cigarr i favoritfåtöljen och tänka på vad man egentligen vill ha

Gick med
12 Mar 2011
Hoj
Om du menar nya Z1000 så har den inte någon traction control och de Kawasakis jag kört som har det wheelar inte heller. Kawas system på ZZR1400, ZX10R mfl (liksom hos alla andra tillverkare som inte använder sig av gyron) jämför främst rotationshastigheten mellan fram- och bakhjul för att lista ut om bakhulet spinner eller inte. Skickar du upp framhjulet börjar det snurra saktare och hojen tror att bakhjulet spinner, sänker effekten och därmed hamnar hjulet i backen igen.
Minns att Kawa, när jag var på lanseringen av ZZR1400, till och med kallade wheelie controlen för en bieffekt av traction controlen.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Mm det var den nya Z1000 jag menade, och jag verkar fått nåt om bakfoten här med TC ..

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ktm borde göra som Aprilia har gjort med sin Tuono V4 ..Där kan man ha Tc på i 8 olika lägen samtidigt som det går att stänga ner wheelie controlen helt eller nästan helt ialf Wheelisar i 30sec sen åker framhjulet ner om jag minns rätt .

1290 ska provköras helt klart !

För mig blir 1290 intressant då de fixxar till detta så att den viktiga Tc är på samtidigt som man kan leka/wheela fritt och att en vettig försäkring finnes samt tryckt dit en qs för bandagarrr :tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Men herregud. Ni silar mygg men sväljer elefanter ju. Ska ni wheela, så stäng av bara. Simple? :fakta Ni kan väl inte basera ert köp på detta? Hur har ni överlevt era gamla hojar?

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
åååh, jag har inte hört något om när jag kan hämta ut min hoj. Hoppades nu till helgen men kanske blir nästa istället.
Någon handlare i Sverige som släppt den till någon kund än?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati