KTM 1290 Super Duke R

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Folksam erbjöd via internet en halv/helår för ca 1700kr/månaden om man flyttade över hemförsäkringen till dem också.. Och då är jag 28 år och bor i sthlm. Jag tyckte det var ett helt överkomligt pris med tanke på att man aldrig behöver byta däck och slitdelar fram.

Nu är det bara en 1290 jag behöver...

Migesson

Guest
Var och kände och klämde på Besten ;) men alldeles för massa pengar :( blir väl köpa en lätt beg senare med akra rör. Är så nöjd med min 690 :)

image.jpg

image.jpg

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Folksam erbjöd via internet en halv/helår för ca 1700kr/månaden om man flyttade över hemförsäkringen till dem också.. Och då är jag 28 år och bor i sthlm. Jag tyckte det var ett helt överkomligt pris med tanke på att man aldrig behöver byta däck och slitdelar fram.

Nu är det bara en 1290 jag behöver...

Halvförsäkra 150k? Låter dyrt om du har otur

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Halvförsäkra 150k? Låter dyrt om du har otur

Det har fungerat bra med gamla superduken trots 5 omkullkörningar :crash
Om det är jag som har klantat mig så är det ju inte mer än rätt att jag själv står för kostnaden.
Det viktiga är att man är försäkrad mot stöld.

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Grattis till en riktigt fin hoj! Tråkigt att försäkringen blir så dyr på den.. annars hade jag gärna lagt vantarna på en jag med!:yoparty Riktigt sugen på att byta hoj..

Tote

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2013
Hoj
06 ktm sm950
Grattis till din nya fina hoj. Hur mycket landar en helförsäkring på?

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Ursäkta att jag skriver igen, jag känner bara att jag vill informera så mycket som möjligt om denna hoj.

Jag kommer jämföra lite mot SD990 i denna text.

Var 7 grader ute idag så 9 mil senare...får bara varva till cirkus 6500 nu under inkörningen men jäklar vad den kan mullra och dra iväg ändå. Väldigt lättkörd och underbart härlig att sitta på. På SD990 kunde man sitta långt fram eller långt bak, nu sitter du där du sitter. Bra mycket lättare att klämma åt om tanken med knä/låren, i alla fall för mig. Mycket bekvämare växling, tycket inte alls de är "svåra" som man läst i olika recensioner. Man får helt enkelt vara bestämd när man växlar men det anser jag att man alltid ska vara för jag vill inte ha superkänsliga växlar.
På 990 var man tvungen att byta en hiskligt mycket prylar för att få den gå jämnt på låga varv, ex i stan. Denna är som en dröm nu, ingen av och på känsla utan går riktigt mjukt på låga varv. Behöver inte köra med kopplingen som 990 när man är inne i stan.
Tyckte det var kul att man kan se snittförbrukning/hastighet samt timer hur länge en trip varit (1h21min idag)
Det jag saknar är ljudet som 990 hade med raka blås och öppet luftfilter. Kommer troligen dö av förälskelse när 1290 har raka rör och öppet filter :banana.

Blir några mil till imorgon, sol och 6 grader :yoparty
Detta är en hoj utöver det vanliga. Mycket tummen upp av folk idag idag :)

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Superduke 1290R
Inget alls att be om ursäkt för.

Se till att fortsätta mata oss med information är du bussig!
Vi är många som funderar mkt på denna hojen så det är bara kul att du skriver av dig om detta.
Stort grattis till en otroligt brutal hoj!
Vet att den är färsk ännu men jag ser fram emot när det börjar komma lite andra helsystem än akrapovic till denna besten.

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
idag (23 dec) blev det endast 4 mil då det var 5 grader ungefär men blå himmel och sol.
Oljepåfyllningen är idiotiskt placerad, man kan inte hälla från dunk/flaska utan måste ha en tratt. Svår att avläsa oljenivån dessutom.
Bland de största skillnaderna är att när man satte sig på 990 så förstod man att man hade ett monster under sig, liksom att den kändes brutalt rå. 1290 är så bekväm och exakt i vad den gör att den blir otroligt lättkörd och fröjd att köra. Att säga att den är tråkig är fel för jäklar vad man har kraft genom hela registret. Jag känner mig inte lika busig på 1290 som jag gjorde på 990 men det kommer nog när vädret är bättre och hojen är inkörd. Lånade ut hojen till tjejen idag och hon kunde inte annat än le och skratta när hon återvände. Hon poängterade också att den var otroligt lättkörd.
Kom och tänka på, jag själv hade ingen aning om att 1290 hade styrdämpare monterat men det finns det i alla fall. Antar att den dämpare som finns som tillval är mer "racing" fokuserad.
Kan även säga att jag än så länge bara kört i läget "Street".

Nu kommer jag inte köra mycket mera då jag ska plocka av fälgarna och lämna in på lackering :).

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Mailade CPR Rottweiler häromdagen och frågade när de skulle påbörja filter till 1290, fick detta svar.

They are scarce in the US and we tend to get things last. We have a deposit on an 1190
Adventure which knowing KTM should be almost the same so once we get our
hands on the new Super Duke rest assured we will have everything for it. We
work closely with Powercommander as well so we will be making sure they are
programmable as well.

Inte mycket till svar men herregud vad jag längtar :)

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Men vafasen ... vänta tills du varvar ur dieseln + 6k så får du se om du överhuvudtaget är intresserad av nått luftburks mod ... jag tvivlar starkt på att du vill ha mer pulver med akra och map ..

Jo surkör inte nu under inkörning du har säkert skillnaden bara där på att modda eller ej i Hk ;)

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
KTM Superduke R
Men vafasen ... vänta tills du varvar ur dieseln + 6k så får du se om du överhuvudtaget är intresserad av nått luftburks mod ... jag tvivlar starkt på att du vill ha mer pulver med akra och map ..

Jo surkör inte nu under inkörning du har säkert skillnaden bara där på att modda eller ej i Hk ;)

Jag behöver verkligen inte mer effekt men minns bara hur mycket trevligare 990 blev av den modden så lever väl på den tanken att 1290 kommer bli ännu effektivare...lite att bränna pengar i onödan visserligen :brinner.
Det är inte en prio att byta luftburk men någon tråkig vinter framöver kommer den troligen bytas.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati