KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det lät bra men fcr 41 då får du minst 2 hk extra på topp. En 450sx har väldigt lika hk antal & bestyckning som 520/525 exc .
Byt inte nål i första taget prova först de som sitter i den.
Gå upp ca 7% större högfart .
Tsta de lågfart som sitter i för dessa motorer har öppet avgas standard så de kan va rätt lf.
Justera däremot ut luft/bland skruven 2,5v ut från fullt indragen.
Sätt trottelnålen clips i mitt på nålen.
Gör oringsmodden på denna också med dubbla oringar samt max påskruvad accpumpslängd. Dränker man den med accpumpen så kortar man spruttiden i första hand men det brukar sällan gå dränka dem hur man än bär sig åt.

Hmm är inte den nålen jag köpt bättre än standardnålen?
Har inte bestämt än om jag ska köra in med 39an och sen byta till 41, tänkte att det kanske är lättare att köra in med originalföggen och sen byta så man inte måste mixtra så mycket under inkörningsperioden
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm är inte den nålen jag köpt bättre än standardnålen?
Har inte bestämt än om jag ska köra in med 39an och sen byta till 41, tänkte att det kanske är lättare att köra in med originalföggen och sen byta så man inte måste mixtra så mycket under inkörningsperioden

Jag kollade best nr på nålmunstycken mellan en 02" 520 som jag tror din 39a kommer ifrån och den 04a sx450 din 41a kommer ifrån och som tur är har de samma nålmunstycke som trottelnålen löper i. De innebär att du kan köra den smalare nålen om nu tipsarna du läst om körde den nålen mot dessa nålmunstycken?. I denna 41a sitter OBDTQ nål och då måste man sopa i 200" hf munstycke för din maskin för det är 190" org! Om nu det går köra den andra nålen du köpt så börja med 170 i hf.Jag skulle utgått från befintlig nål för den vet man säkert funkar mot detta nålmunstycke. Då kan du långt senare testa den smalare nålen när du kan köra fullt ut , ev kommer den funka sämre för du har helt unik motor konfig nu som ingen annan har.

Sätt i 41an såklart för det kan krävas en hel del grovjustering för att ens kunna köra hojen så lägg den tiden på rätt gasare på 1 gång.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag kollade best nr på nålmunstycken mellan en 02" 520 som jag tror din 39a kommer ifrån och den 04a sx450 din 41a kommer ifrån och som tur är har de samma nålmunstycke som trottelnålen löper i. De innebär att du kan köra den smalare nålen om nu tipsarna du läst om körde den nålen mot dessa nålmunstycken?. I denna 41a sitter OBDTQ nål och då måste man sopa i 200" hf munstycke för din maskin för det är 190" org! Om nu det går köra den andra nålen du köpt så börja med 170 i hf.Jag skulle utgått från befintlig nål för den vet man säkert funkar mot detta nålmunstycke. Då kan du långt senare testa den smalare nålen när du kan köra fullt ut , ev kommer den funka sämre för du har helt unik motor konfig nu som ingen annan har.

Sätt i 41an såklart för det kan krävas en hel del grovjustering för att ens kunna köra hojen så lägg den tiden på rätt gasare på 1 gång.

Då kör vi på det :)
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Då jävlar va man hemma igen! Fått alla grejer för att montera ihop resten av motorn så det är dagens mål!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Motorn ihopmonterad!

Hänt en del nu det två senaste dagarna. Först o främst så har det kommit en jäkla massa grejer jag beställt när jag var ute på båten. Inspekterade mitt topplock som kommit tillbaka efter full behandling hos Boost.

DSC_0597.jpg

DSC_0600.jpg

DSC_0601.jpg

DSC_0602.jpg

Började den slutgiltiga monteringen av motorn igår med att montera i nya kolven och kammen för göra frigångstestet mot kolv-ventiler. Fick 1,8 mm på insugsventilerna och 3,2 mm på avgasventilerna (Biltemas modelllera funkar utmärkt för detta test :D )

DSC_0605.JPG

FB_IMG_1417688720872.jpg

Kolvringsgapet slipade jag upp till ca 0,45 mm. 0,41 mm var minsta tillåtna enligt CP, bör jag slipa upp lite mer eftersom jag trimmar en del? :va

Fick modifiera ena vipparmen lite eftersom nya kamaxeln inte hade frigång mot den, blev att fila ner lite så nu har denca 1-1,5 mm frigång.

DSC_0603.JPG

Det jag har kvar att göra nu är att nita kamkedjan, köpte ett verktyg för detta på Ebay men följde inte med några instruktioner och jag har inte gjort detta innan så är lite tveksam. Man vill ju inte att kedjan ska gå isär heller....

FB_IMG_1417718736078.jpg

På söndag blir det giftemål mellan motorn och ramen efter över två år isär :krama
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
En till bild på lertestet med bitarna i genomskärning.
Till vänster är insug, höger avgas

DSC_0606.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det ser ju bra ut alla frigångsmått och ringgap. 0,45-0,50 mm är vettigt. I ditt fall med keramikad kolv så blir det inga chockökningar av temp och allmänt lägre temp så ringarna lär aldrig ta i varandra. Utan keramik skulle det vara viktigare att ha 0,50mm gap med den trimgrad du har.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Låter bra! Har ju dessutom ett par större kylare på ingång så förhoppningsvis ska det inte vara någon större risk för hojen o gå varm!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
The eagle has landed!

Nu sitter motorn i ramen efter flertalet år isär :banana

DSC_0607.JPG

Även fått dit nya avgassystemet och kopplat in elen, dekompen och dylikt. Saknar nu bara den nya förgasaren för att provstarta, den kommer jag få om en vecka så pysslar med lite annat sålänge. Vad säger ni om vevhusventilationen. Ska man sätta dit en catchtank lite snyggt eller ska man dra en slang från ventilation till förgasaren som det var designat för från början?

Jag vill snygga till sidokåporna lite, tycker den är lite för mycket "elefantöron" eller vad man ska säga, funderar på att kapa dom efter tejpen på bilderna eller liknande. Vad tror ni om det?

DSC_0608.JPG

DSC_0609.JPG

Har även börjat installera min nya Trailtech Vapor. Har bland annat fått med en varvtalssensor som man antingen kan linda runt tändkabeln eller koppla in på spolen på flatstiftskontakt på tändspolen. Flatstiftskontaken (Blå/vit) som sitter på spolen är ju kopplad till CDI-boxen, går det att koppla in sensorn på den kontakten för att den ska känna av varvtalet?

Fick även med en temperatursensor men blev lite kluven på vart jag ska koppla in den. kabeln till sensorn är bara lång nog för att koppla in den på utloppet från vattenpumpen innan kylarna. Men det är väl temperaturen på vattnet in i motorn efter kylarna man vill kunna läsa av? Får skarva och förlänga kabeln lite isf.

DSC_0610.JPG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dra en ventslang lååååång högt upp typ till under sadel eller upp vid styrkrona där du har ett filter bara. Har man lång rel grov slang så brukar det inte kunna rinna uppöver så man slipper oljefälla. Största fördelen med sep vent är att insuget slipper värme som annars kommer från motorns vevhusvent , varmare insugstemp ger ju mindre effekt.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Här verkar ju finnas all kunskap man kan behöva om dessa motorer, så tänkte se om det kan vara OK att smita emellan med en fråga:

Vad är den svagaste punkten i ventilmekanismen så att säga, alltså, kamkedja, kamaxel, vippor, dekomp osv? Min 520 EXC stannade nämligen helt oprovocerat för ett par helger sedan, och känns lite märklig i kicken efter det, som att all komp kanske inte riktigt är på plats. Den går dock runt utan några konstiga ljud. Jag har haft isär och kollat över det för kanske 50 timmar sedan, och haft rätt bra koll på ventilspel och sånt sedan dess tycker jag. :va
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Hmm kollat alla de vanliga grejerna, gnista, soppa osv? Ibland är ju felet lättare än man tror. Kollat så att inte dekompen fastnat halvöppen eller nåt sånt?
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Dekaler

Fick lite gjort idag. Fick ett paket med nya kåpor och drev och lite annat småpill. Började sätta dit mina nya dekaler på de nya kåporna bara för att märka att Polisport är liiite annorlunda än KTM-original och därmed passar inte dekalerna till dessa :huvet
Nåja, reporna som var på de gamla kåporna döljs ju nästan helt av dekalerna ändå. Efter lite pill blev det rätt bra. Passformen på dekalerna var bra till 90%. På bilderna syns även de nykapade bakre sidokåporna, den på högersidan blev väl kanske inte helt perfekt men den ser bättre ut i verkligheten. Saknar bara mina BIG GUN klistermärken nu....

Tanken ska lackas svart med.

DSC_0615.jpg

DSC_0619.jpg

Fick även dit nya mätaren

DSC_0618.jpg

Har upptäckt att sm-fälgarna jag har inte är KTM-original utan av nåt märke som heter Morad Spain. Om detta är bra eller ej vet jag inte. Har upptäckt att nånting är skevt bak på endurofälgen, vet inte om det är en bula i däcket eller om fälgbanan är lite krökt. Ekrarna känns inte jämnt spända iaf så får väl lämna in det på justering i samband med att det krängs på nya däck... :(
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hmm kollat alla de vanliga grejerna, gnista, soppa osv? Ibland är ju felet lättare än man tror. Kollat så att inte dekompen fastnat halvöppen eller nåt sånt?

Jag tror väl att jag har kollat allt som går utifrån, så kommer nog inte undan att skruva ner den igen. Fick ett tips per PM om vipparmslagringen så den kanske är huvudmisstänkt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror väl att jag har kollat allt som går utifrån, så kommer nog inte undan att skruva ner den igen. Fick ett tips per PM om vipparmslagringen så den kanske är huvudmisstänkt.

Om den har lägre komptryck brukar det inte vara rullagren på vippan som gett sig för det brukar ge jättestort ventilspel = högre komptryck. Ventilspelet blir större om rullvippslagret ger sig samt lagernålar far runt i motorn så det borde höras genom ett tickande ljud och sämre gång innan den stannade.

De är många andra orsaker till dåligt komptryck typ ,,,

. Kamkedjans sträckare kan vara felande så kammen kuggat fel.
. kamkejda slut ev av pga dålig nitning mm.
. Decomp hakat sig i öppet läge.
. Kolvringar gått av alt hål i kolv.
. Ventil fastnat i öppet läge eller har gått av.

Kolla först ventilspelet för om decompen ligger på är en utblåsventil utan ventilspel dvs öppen,
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Om den har lägre komptryck brukar det inte vara rullagren på vippan som gett sig för det brukar ge jättestort ventilspel = högre komptryck. Ventilspelet blir större om rullvippslagret ger sig samt lagernålar far runt i motorn så det borde höras genom ett tickande ljud och sämre gång innan den stannade.

De är många andra orsaker till dåligt komptryck typ ,,,

. Kamkedjans sträckare kan vara felande så kammen kuggat fel.
. kamkejda slut ev av pga dålig nitning mm.
. Decomp hakat sig i öppet läge.
. Kolvringar gått av alt hål i kolv.
. Ventil fastnat i öppet läge eller har gått av.

Kolla först ventilspelet för om decompen ligger på är en utblåsventil utan ventilspel dvs öppen,

Vart sitter dessa rullager för vipparmarna? Hittar dom inte på någon sprängskiss
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
De är många andra orsaker till dåligt komptryck typ ,,,

. Kamkedjans sträckare kan vara felande så kammen kuggat fel.
. kamkejda slut ev av pga dålig nitning mm.
. Decomp hakat sig i öppet läge.
. Kolvringar gått av alt hål i kolv.
. Ventil fastnat i öppet läge eller har gått av.

Bra tips! :tummenupp Jag kollar så snart jag är klar med den andra hojen som just nu ockuperar mekutrymmet. Det verkar vara värt ett försök, men om det visar sig handla om flertalet tusenlappar så finns det snart en 520 till salu i delar. :)
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top