Vart sitter dessa rullager för vipparmarna? Hittar dom inte på någon sprängskiss
Fan jag glömde be dig besikta dem noga innan du monterade ihop motorn! De sitter på lyftarmarna och rullarna går köpa lös med pinnbulten fast det syns inte på ktm parts reservdelslistor. Ktm vill bara sälja hela vipparmen komplett och den är svindyr. Det går rel lätt att trycka ur den nitade pinnbulten och byta lager & nita fast igen. Man kan köpa dem hos terrängkompitens i Östersund och hos knåda sport om jag mins rätt ,de flesta ktm försäljare bör veta om dessa special rullager kitt numera hoppas jag men man måste fråga om det speciellt. De passar även Husaberg så det spelar ingen roll vika man köper till.
Man besiktar rullyftarna när man har ventilkåpan lös genom att bryta i dem med lite spårmejsel och känn med fingrarna om de glappar radiellt. Axiellt ska de kunna röra sig lite. De som slits hårdast är axeln i ett visst läge där det är högts belastning så det gäller bryta i alla lägen för glappet visar sig bara på ett ställe. Man kan även märka att lagret håller på ge sig genom vid justering av ventilspel. Om man har svårt att ställa spelet rätt dvs det ändrar sig såfort man ställt det rätt och drar runt motorn ett varv så är det åt hell.. igen. Då ska man omedelbar riva av ventilkåpan o besikta dessa lager noga.
Ett löst rullager ink pinnbult kostar bara ca 280kr har jag för mig,,någ billigare än 1700kr för en hel arm! Har man kört 150 tim. är man lilla minsta osäker på tim eller misstänker att de glappa så byter man omedelbart dessa.
Om ett rullager går väck så nålarna hoppar ut blir det mindre kul för de brukar såklart ramla ner i motorn & ............
Last edited: