KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vart sitter dessa rullager för vipparmarna? Hittar dom inte på någon sprängskiss

Fan jag glömde be dig besikta dem noga innan du monterade ihop motorn! De sitter på lyftarmarna och rullarna går köpa lös med pinnbulten fast det syns inte på ktm parts reservdelslistor. Ktm vill bara sälja hela vipparmen komplett och den är svindyr. Det går rel lätt att trycka ur den nitade pinnbulten och byta lager & nita fast igen. Man kan köpa dem hos terrängkompitens i Östersund och hos knåda sport om jag mins rätt ,de flesta ktm försäljare bör veta om dessa special rullager kitt numera hoppas jag men man måste fråga om det speciellt. De passar även Husaberg så det spelar ingen roll vika man köper till.
Man besiktar rullyftarna när man har ventilkåpan lös genom att bryta i dem med lite spårmejsel och känn med fingrarna om de glappar radiellt. Axiellt ska de kunna röra sig lite. De som slits hårdast är axeln i ett visst läge där det är högts belastning så det gäller bryta i alla lägen för glappet visar sig bara på ett ställe. Man kan även märka att lagret håller på ge sig genom vid justering av ventilspel. Om man har svårt att ställa spelet rätt dvs det ändrar sig såfort man ställt det rätt och drar runt motorn ett varv så är det åt hell.. igen. Då ska man omedelbar riva av ventilkåpan o besikta dessa lager noga.

Ett löst rullager ink pinnbult kostar bara ca 280kr har jag för mig,,någ billigare än 1700kr för en hel arm! Har man kört 150 tim. är man lilla minsta osäker på tim eller misstänker att de glappa så byter man omedelbart dessa.
Om ett rullager går väck så nålarna hoppar ut blir det mindre kul för de brukar såklart ramla ner i motorn & ............:näsblod
 
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Fan jag glömde be dig besikta dem noga innan du monterade ihop motorn! De sitter på lyftarmarna och rullarna går köpa lös med pinnbulten fast det syns inte på ktm parts reservdelslistor. Ktm vill bara sälja hela vipparmen komplett och den är svindyr. Det går rel lätt att trycka ur den nitade pinnbulten och byta lager & nita fast igen. Man kan köpa dem hos terrängkompitens i Östersund och hos knåda sport om jag mins rätt ,de flesta ktm försäljare bör veta om dessa special rullager kitt numera hoppas jag men man måste fråga om det speciellt. De passar även Husaberg så det spelar ingen roll vika man köper till.
Man besiktar rullyftarna när man har ventilkåpan lös genom att bryta i dem med lite spårmejsel och känn med fingrarna om de glappar radiellt. Axiellt ska de kunna röra sig lite. De som slits hårdast är axeln i ett visst läge där det är högts belastning så det gäller bryta i alla lägen för glappet visar sig bara på ett ställe. Man kan även märka att lagret håller på ge sig genom vid justering av ventilspel. Om man har svårt att ställa spelet rätt dvs det ändrar sig såfort man ställt det rätt och drar runt motorn ett varv så är det åt hell.. igen. Då ska man omedelbar riva av ventilkåpan o besikta dessa lager noga.

Ett löst rullager ink pinnbult kostar bara ca 280kr har jag för mig,,någ billigare än 1700kr för en hel arm! Har man kört 150 tim. är man lilla minsta osäker på tim eller misstänker att de glappa så byter man omedelbart dessa.
Om ett rullager går väck så nålarna hoppar ut blir det mindre kul för de brukar såklart ramla ner i motorn & ............:näsblod

Hmm jaja då har jag någonting att göra imorgon. Är ju inte hela världen att lossa ventilkåpan. Är det inte Nr 12 du menar man köper? http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1598&c=C00590363_089401#partslist
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm jaja då har jag någonting att göra imorgon. Är ju inte hela världen att lossa ventilkåpan. Är det inte Nr 12 du menar man köper? http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1598&c=C00590363_089401#partslist

Ja nr 12 är det,,,, de va första gången jag ser att någ firma visat i sprängskiss att de går köpa! Om du inte orkar ta av ventilkåpan kan du dubbelkolla ventilspelet. Om det är svårt att ställa rätt ventilspel ex att det är svårt att få ett jämnt tryck på bladmåttet upprepade gånger så kan lagret vara slitet. En kompisare körde nyss med ett slitet nållager och första tecknet för honom var ojämn motorgång på låga varv. Ojämnt tickande kan höras också i samband med slut nållager
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ja nr 12 är det,,,, de va första gången jag ser att någ firma visat i sprängskiss att de går köpa! Om du inte orkar ta av ventilkåpan kan du dubbelkolla ventilspelet. Om det är svårt att ställa rätt ventilspel ex att det är svårt att få ett jämnt tryck på bladmåttet upprepade gånger så kan lagret vara slitet. En kompisare körde nyss med ett slitet nållager och första tecknet för honom var ojämn motorgång på låga varv. Ojämnt tickande kan höras också i samband med slut nållager

Var borta nu ikväll och slet av ventilkåpan, har jag gjort det ordentligt enda hittills så tänker jag inte börja ta
genvägar nu :) Allt kändes bra med lagrena inget radialspel vad jag kunde känna, inga missljud eller kännbara oregelbundheter så sätter tillbaka kåpan imorgon. Ska försöka komma ihåg dom kännetecknena.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Odjuret lever!

Nu jävlar har den startats! Går fint i garaget, låter så in i helvete. Ska iväg o köpa mig ett kedjelås imorgon så ska det ut o provåkas och börja inköras!

Startfilm:
https://www.dropbox.com/s/zlyu3kw4nl0rrm8/MOV_0637.mp4?dl=0

(Mobilkameramikrofon ger ljudet ett rättvisa, fick ha hörselskydd i garaget)

Upptäckte att laddningen inte var helt hundra, på tomgång så laddar den bara 12,7v på batteriet. Borde det inte vara över 13 iaf? :confused:
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Så vad säger ni, ska tempsensorn sitta innan eller efter kylarna?

Jag satte sensorn ovanför pumpen, innan termostaten. Vattnet sprutar väl den vägen? DVS, från toppen, upp genom termostaten och ner i kylarna, och sen in i cylindern underst.

Om jag inte tabbat mig med ovan resonerade jag som att jag är mer intresserad av vattnet som lämnar motorn, än det som kommer in i den.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Fasen va gött att den går! Känns väl skönt när allt var i delar ganska nyss =)

Svårt att höra hur den egentligen låter, mobilen får det nästan att låta som det läcker i röret innan dämparen..men så är det nog inte!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Du kan plugga hålet. Jag köpte en sån här http://cyclebuy.com/shopping/powernow/images/pns_info.jpg
och den hade inget hål för vevhusvent..

Upptäckte att hålet redan är pluggat på FCR41 så behövde icke gör nåt :)
Såhär satte ja min ventilering från motorn. Sticker upp strax över höger kylare.

DSC_0621.jpg

Fasen va gött att den går! Känns väl skönt när allt var i delar ganska nyss =)

Svårt att höra hur den egentligen låter, mobilen får det nästan att låta som det läcker i röret innan dämparen..men så är det nog inte!

Jo mobilljudet ihop med ekandet i garaget ger den inte rättvisa, ska försöka filma mer imorgon utomhus. Tror inte det läcker, tätat med tätningsmassa för avgassystemt just för att undvika detta :)

Jag satte sensorn ovanför pumpen, innan termostaten. Vattnet sprutar väl den vägen? DVS, från toppen, upp genom termostaten och ner i kylarna, och sen in i cylindern underst.

Om jag inte tabbat mig med ovan resonerade jag som att jag är mer intresserad av vattnet som lämnar motorn, än det som kommer in i den.

Hmm jag försökte sätta den efter kylarna, är ju ändå temperaturen på vattnet in i motorn som är intressant för att se att kylarna hänger med. Fanns dock inte plats att sätta den efter kylarna så jag fick sätta min på samma ställe som dig, tyckte inte det var optimalt men inte så mkt mer o göra :huvet
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den lät otroligt fint mekaniskt för inspelade motorljud brukar ta fram hårda knack men denna gick som den finaste motor jag hört på film.

Ang vevhusventen så ser slangen liten ut till filtret. Är det en synvilla eller har du på något vis strypt ner dim från vevhus till filter? Även om de är en synvilla så är dim på vevhusventnipplar ur motorer för små i många fall så man tappar effekt, man kan tappa flera hk faktiskt och packboxar kan tryckas ut samt bottenpackningen på cylindern kan börja läka. Hur stort inv hål är det ur slangnippeln från blocket?
De är fördel fippla dit grövre slang inv mått än själva hålet i nippeln för en slang med samma mått som nippeln stryper pga längden på slangen. Och oljan blåser lättare uppöver i en trång slang vs en överdrivet grov slang gärna en trädgårdsslngs grovlek. På motorer som ligger på gränsen till litet hål brukar jag borra hål i bakre ventilkåpans lock där man justerar ventiler och nita fast en slangnippel till på ca 12mm.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Den lät otroligt fint mekaniskt för inspelade motorljud brukar ta fram hårda knack men denna gick som den finaste motor jag hört på film.

Ang vevhusventen så ser slangen liten ut till filtret. Är det en synvilla eller har du på något vis strypt ner dim från vevhus till filter? Även om de är en synvilla så är dim på vevhusventnipplar ur motorer för små i många fall så man tappar effekt, man kan tappa flera hk faktiskt och packboxar kan tryckas ut samt bottenpackningen på cylindern kan börja läka. Hur stort inv hål är det ur slangnippeln från blocket?
De är fördel fippla dit grövre slang inv mått än själva hålet i nippeln för en slang med samma mått som nippeln stryper pga längden på slangen. Och oljan blåser lättare uppöver i en trång slang vs en överdrivet grov slang gärna en trädgårdsslngs grovlek. På motorer som ligger på gränsen till litet hål brukar jag borra hål i bakre ventilkåpans lock där man justerar ventiler och nita fast en slangnippel till på ca 12mm.

Härligt att höra att du tycker den låter bra!

Ska ta och mäta nippeln till vevhusventilationen imorgon.

Jag har kört lite idag. Fick ihop runt 45 min körtid och hojen känns bra. Lite inställningar o göra på föggen såklart. Med blandskruven satt på 1,5 varv från botten så verkar hojen gå lite fett vilket ju är bra vid inkörning. På 3-4an på lite lägre varv så tvekar hojen lite vid pådrag. Däremot är det ett jäkla drsg på 1-2 från låga varv.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Ditt vevhusfilter kommer väsnas lite. Jag störde mig lite på det när jag hade det d'r du har det, så jag flyttade ner det under/vid sidan av motorn.

Ang var tempgivaren till kylvattnet sitter så håller jag inte med dig. Ponera att dina kylare är otroligt effektiva och lyckas kyla 100C vatten till 50C innan det skickas in i motorn igen. Då kommer du endast se att vattnet är 50C och inte få en inblick i om motorns reella temp.

Vad du skall ha en tempmätare till är att snabbt se om motorn överhettar, vilket du kommer missa i fallet ovan (även om det är högst teoretiskt och extremt).

Jag resonerar mer som att om du mäter tempen efter motorn så ser du vilken motortemp kylarna faktiskt lyckas åstadkomma. Om kylarna funkar dåligt så kommer motortempen öka, funkar dem bra så kommer du kunna mäta det jämnviktsförhållande som kommer råda mellan producerad värme i motorn och förlorad värme i kylarna.

Min tanke endast och jag vet inte om det är korrekt att resonera såhär i praktiken!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Härligt att höra att du tycker den låter bra!

Ska ta och mäta nippeln till vevhusventilationen imorgon.

Jag har kört lite idag. Fick ihop runt 45 min körtid och hojen känns bra. Lite inställningar o göra på föggen såklart. Med blandskruven satt på 1,5 varv från botten så verkar hojen gå lite fett vilket ju är bra vid inkörning. På 3-4an på lite lägre varv så tvekar hojen lite vid pådrag. Däremot är det ett jäkla drsg på 1-2 från låga varv.

Om den går lite fett på 1,5v ut så skruva in den till 1 varv för då ska den få mindre soppa. Att den tvekar på 3-4-5an från lägre varv och plötsligt pådrag brukar vara för klen accpumpsstråle eller felriktad stråle. Kolla om du kan skruva på justerskruven vid accpump så den ger allt som går och att du har dubbla tighta oringar som drar med sig accpumpen. Och viktigast av allt är såklart att accpumpen ger en stråle och rakt in mot insug för de slår lätt igen. Trottelnålens höjd påverkar även mellangas så ev ska den höjas också.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ditt vevhusfilter kommer väsnas lite. Jag störde mig lite på det när jag hade det d'r du har det, så jag flyttade ner det under/vid sidan av motorn.

Ang var tempgivaren till kylvattnet sitter så håller jag inte med dig. Ponera att dina kylare är otroligt effektiva och lyckas kyla 100C vatten till 50C innan det skickas in i motorn igen. Då kommer du endast se att vattnet är 50C och inte få en inblick i om motorns reella temp.

Vad du skall ha en tempmätare till är att snabbt se om motorn överhettar, vilket du kommer missa i fallet ovan (även om det är högst teoretiskt och extremt).

Jag resonerar mer som att om du mäter tempen efter motorn så ser du vilken motortemp kylarna faktiskt lyckas åstadkomma. Om kylarna funkar dåligt så kommer motortempen öka, funkar dem bra så kommer du kunna mäta det jämnviktsförhållande som kommer råda mellan producerad värme i motorn och förlorad värme i kylarna.

Min tanke endast och jag vet inte om det är korrekt att resonera såhär i praktiken!

Jo jag har märkt att det väser lite om filtret haha

Hmm jo det du säger är helt sant. Med givaren där den sitter nu så får jag ju en inblick i om motorn går varm som du säger :tummenupp


Har haft en OTROLIG tur i oturen idag... Har brappat runt en del idag, blev totalt omkring 2 timmar körtid enligt mätaren. Precis i slutet av min körning så tycker jag mig höra att motorn låter lite lustigt. Stannar och lyssnar och behöver inte lyssna länge för att höra att nåt är fel, det låter som en industrisymaskin om ventilerna :död
Film:
https://www.dropbox.com/s/3c2m4onyusvj7uh/MOV_0639.mp4?dl=0

Puttrade sakta hemåt och började kolla ventilspel mm. Tyckte att det var något skumt med ventilspelet så jag tog av ventilkåpan, upptäckte där att de två bultarna som håller kamdrevet i kamaxeln hade börjat vandra ut.... Som tur var så hade dom inte lossnat eller skadat något annat.
Bild:
https://www.dropbox.com/s/zlz10fbgij5wisv/FB_IMG_1418765779951.jpg?dl=0

Blir till att beställa två nya bultar och lägga på ordentligt med Loctite nästa gång, måste ha lagt på för lite eller missat det på just dessa :huvet

Innan jag slet isär allting dränerade jag oljan för att kolla efter partiklar eller liknande på magnetpluggen och i finfiltrena. Det såg prima ut. Vad som inte såg prima ut var gängorna till oljepluggen till ett av finfiltrena (Nr 35 http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1598&c=C00590300_089401#partslist)
De e nån jävla gorilla som varit där och dragit sönder :huvet
Av nån anledning så märkte jag inte detta när jag byggde motorn, måste ha haft tur och fått i pluggen precis rätt.. Hursom så blir det att köpa ett kit med fingängade M16 helicoil och fixa....

Passade på att kika på stiftet när jag var igång, den verkar gå fett vilket ju är bra vid inkörning. Känner även det ibland när man drar på.

Bild: https://www.dropbox.com/s/9tncblxrnejp7im/DSC_0647.JPG?dl=0

Sitter i 200/42 nu med OBDTP nål. försökte justera in tomgången som det står i KTM-handboken. Justera upp blandskruven tills tomgången går ner, fick 4 varv. Justera sedan in blandskruven tills tomgången går ner, fick 0 varv alltså i botten. Vad kan man läsa ut av detta? Ska jag testa att göra om testet, vet att min tomgång var lite högre än dom skrev i boken att den skulle vara när jag gjord detta.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Om den går lite fett på 1,5v ut så skruva in den till 1 varv för då ska den få mindre soppa. Att den tvekar på 3-4-5an från lägre varv och plötsligt pådrag brukar vara för klen accpumpsstråle eller felriktad stråle. Kolla om du kan skruva på justerskruven vid accpump så den ger allt som går och att du har dubbla tighta oringar som drar med sig accpumpen. Och viktigast av allt är såklart att accpumpen ger en stråle och rakt in mot insug för de slår lätt igen. Trottelnålens höjd påverkar även mellangas så ev ska den höjas också.

Tror jag har satt den på två varv nu om jag minns rätt. Är acc-pumpen maxad om justerskruven är max urskruvad eller ska den vara max iskruvad? O-ring har jag satt dit redan. Strålen var jag dum och missade att kolla.... Nu sitter ju nålen på 3e uppifrån om jag minns rätt, ska jag sätta den på 4e uppifrån då?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok tur med kamdrevet kan man säga kör igenom minst 2 oljebyten på raken så blir det nog bra.

Ang accpumpen så är jag osäker,du ser åt vilket håll som gör längst slaglängt på pumparmen. Ang bränsleblandskruven så är 2 varv ut helt ok men om an ska vara noga skulle man kunna sätta i 1 snäpp större lf . Men gör inte det för 2 varv ut på skruven är bra såhärårs för till sommaren kan du säkert skruva in ett varv.

Stiftet ser bra ut på elektråden ,,sotet kan komma från dåligt inställd blandskruv och lite för högt ställd trottelnål. Du kan nog sänka nålen ett hack med andra ord = andra hacket uppifrån på nålen men gör inte det än,,,vänta tills du kört den mer med blandskruven 2 varv ut!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ok tur med kamdrevet kan man säga kör igenom minst 2 oljebyten på raken så blir det nog bra.

Ang accpumpen så är jag osäker,du ser åt vilket håll som gör längst slaglängt på pumparmen. Ang bränsleblandskruven så är 2 varv ut helt ok men om an ska vara noga skulle man kunna sätta i 1 snäpp större lf . Men gör inte det för 2 varv ut på skruven är bra såhärårs för till sommaren kan du säkert skruva in ett varv.

Stiftet ser bra ut på elektråden ,,sotet kan komma från dåligt inställd blandskruv och lite för högt ställd trottelnål. Du kan nog sänka nålen ett hack med andra ord = andra hacket uppifrån på nålen men gör inte det än,,,vänta tills du kört den mer med blandskruven 2 varv ut!

Det låter bra, har tappat i ny olja idag och väntar på delar från KTMshop, ska nog få ihop den imorgon igen och göra ytterligare ett oljebyte och inspektera alla filter.

Jag tror jag har ställt den rätt nu, dvs max utskruvad på justerskruven. Även dratt dit två nya kraftiga 6 mm o-ringar då den jag satt dit hade gått av. Det låter bra, då ska ja bara få ihop skiten igen. Åker ut till sjöss igen i slutet på den här veckan och är borta till mitten på januari så nu är väl sista chansen att köra in hojen innan våren.

Jag mätte förresten vevhusventilationen, nippelns utlopp är 8 mm, slangens invändiga diameter är 10 mm. Är det för litet? jag TROR att nipplen har M8 el M10 för anslutning i blocket.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok det låter bra.
Ang vevhusvent nippel o slang . De är inget måste att ta upp extra vent men "jag" gör det på alla motorer jag trimmar för säkerhets skull. 8mm utsläpp utan vacumsug från förgasare är egentligen för litet för en 500cc stånka. De finns risk att man går miste om effekt helt enkelt för tänk lågiskt hur mycket cc luft en 95mm kolv trycker ner under sig som ska ut genom ett litet 8mm hål vid 8000varv. Alla racemotorer har ca 18-28mm ventnipplar . Jag brukar borra hål i ventilkåpa eller ventilkåpans lock & nita fast slangfäste på ca 15mm då har man dubbla vevhusventar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KTM säljer ju ventiljusteringslock med ventilationshål färdigt för att ansluta slang. Sitter original på LC4 bla....

Jag är inget fan av att montera filter på ventilationen öht. SX motorerna går med slang rätt ut i naturen utan att det leder till några problem med insugen skit och din körning kommer att vara renare än sandcrossbana i Juli. Anledningen att jag ogillar filter är att efter lite bakhjulsåka så brukar där vara så mycket olja i filtret att man får tvätta det för att återställa flödet.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top