Öhh menar du att du hade db killern i vid bänkningen? Och är 3st 10mm hål enda utsläppet ur dämparen med db instoppad?
Packa om ljuddämpare brukar inte ge speciellt lägre ljud bara mindre burkigt.
Ja jag tänkte att jag skulle ställa in bestyckningen som jag tänkt köra me den. Nej totalt är det 6 st 10 mm hål om man räknar hela. Men jag har lärt känna killen me bänken lite o han sa att ja skulle ut o känna på den nu så kunde vi kika igen om de e nåt ja inte tkr känns rätt. så ska kolla över tajmingen och ventiljuateringen, ta ur dbkillern och packa om dämparen sen ta dit den igen.
Ok 6st 10mm hål ,,,jag vet inte hur mycket den tappar på det men de kan vara MYCKET. Bästa sättet att få ner ljud men inte tappa så mycket hk är att bygga en 45gr kona längst bak i dämparen de är uttestat i bänk. Din motor behöver ca 50-60mm utsläpp för att ge full effekt men för att få ner ljudet till rimligare db brukar jag göra en kona som är ca 40-48mm.
48mm utsläpp tappar din motor ca 2 hk grovt gissat. Med 40 mm hål 2-4hk . Jag har inte bromsat fram dessa siffror de är bara testat med baken.
Ni herrar i denna tråden hur gör man om man har Ackra helsystem och inte vill svetsa dit en mutter på grenröret men ändå kunna använda lambda?
De finns titan lambdamuttrar att köpa så det går bra svetsa dit.
Ang ljudet med vridet kryss i utblåset så har jag testat det och de låter bedrövligt högt. Krysset tar ner effekten mer än kona. Jag brukar svetsa fast en m6 mutter i konan och drar fast den underifrån i utblåspipen. Konan ska vara vänd med stora änden mot avgasriktningen dvs minsta utblåset i konan riktad bakåt.
Ok de var bara 48mm perforör genom dämparen. Ny bänkning blir kul och jag antar du kör med motard bakhjul så de inte slirar på rullen.
Aj då den vers har jag aldrig råkat ut för men de lär vara toppackningen. Du kan prova efterdra för ktm ju tjockismjukpackning som man bör efterdra om man ska vara seriös. Men nu har den läckt ett tag så risk finns att du åker på byta packningen. Om du måste byta packning så efterdra den efter första provturen.
Jag sprutar alltid på loctite packninsspray men de har jag säkert redan tvingat dig köpa
Idag var det dags igen för bänkning, ompackad ljuddämpare, ställda ventiler och ingen db-killer var ändrat sen sist. Man kan väl lugnt påstå att både jag och bänkkillen blev chockade när hojen presterade 60,7 hk på bakhjulet! Alltså en ökning på nästan 11 hk.
Nu blev de ju stenbra siffror!! Vridet är tidigt och otroligt högt också de här är högsta och bästa effekt & nm jag sett med original borr och och "bara hotcams" stage II
De måste ha varit något fel förra bänkningen för endast öppen dämpare ska inte kunna göra så många hk.
De går få ut ca 2hk mer om du byter ut ljuddämparen till en som perforöret är minst 51mm inv mått. Om du hittar ett slipon från sporthoj typ en Titandämpare eller kolfiberdämpare så brukar de ligga på 51+mm inv mått och ha stor dämparkropp så de går rel tyst. Arrow och Acraprovic och flera andra märken kör med minst 51mm. De går faktiskt plåga ur 3hk mer om du även kapar av länden på en sådan dämpare men då losar du effekt längre ner i registret! På vissa maskiner kortar jag dämparna så mycket att de bara blir ca 40cm långa och de höjer hela effektkurvan ca 500 varv.
Portad förgasare till 42-44mm ger 2-3hk extra!!
haha nån gång måste galenskaperna ta slut! Jag tror jag är där nu
Det enda jag tänkt göra med motorn nu är att fixa gängpajen i bottenpluggen som fortf läcker lite. Jag funderar på att gå över på Okq8 SWK olja som man kan köpa i 20L dunk och tillsätta oljetillsats från payback istället. Vad tror du om de Benny? Som det är nu så blir oljebytena ganska frekventa och farligt dyra.
Jag törs inte köra annan olja än de som klarar timken skärtester sedan jag själv kört otaliga oljer i tikmen. Jag har bara hittat en olja till som klarar skärtestet hyfsat och det är Arcticat 0-40w helsyntet. Den oljan är inte billigare och den har onödigt låg visko i botten den är mest anpassad för Ac 4 skotrar (vinterbruk) och kan ev slira lammeller.
Jag vill påstå att Paybacks 5-50w suprem helsyntet är så bra att du kan köra tredubbla tiden mot okq8 oljan och de flesta andra oljer men ändå ha lägre slitage så vill du snåla så förläng hellre intervallerna. Den här oljan är så sjukt bra så det finns inte ord för det .Testa oljan i en svarv stål mot stål och försök få stålen att skära det är nästan omöjligt och när man sedan provar andra oljer blir man mörkrädd hur lätt de skär i en sådan test. Obs man måste ha hårt härdade stål typ borrar eller kolvbultar vid test i svarv.
Payback har visserligen billigare oljer suprem 10-40w och 15-40 som också är "nästan " lika bra som 5-50 suprem. De kommer också från schaffer och har samma egenskaper men de kan ev slira lammeller för de är inte gjorda för hojar. Risken för slir är dock liten så prova gärna den oljan om du vil snåla in för den kostar ca 30kr litern mindre än 5-50 suprem oljan.
Vad du än gör byt inte oljemärke snåla hellre in på snus/sprit/porr/godis
Hmm så om man kan köra 5 timmar med oljan om man tävlar borde man kunna köra 10 timmar på gata. Tror du jag skulle kunna köra 30 timmar med paybackoljan då?
30 timmar på gata motsvarar 30tim x 60kmt i genomsnitt = 180 mil. Ja de kan du köra med lätthet jag har kört 300 mil med Husaberg 650 på gata och den höll bra och har också bara 1 liters oljevolym. Du kan köra 30 tim även med annan bra olja men Payback är den bästa jag vet om.
60kmt i genomsnitt är baserat på när vi i ett gäng far ut en helgdag och kör allt från asfaltsvägar till grusvägar med traktorväginslag de brukar bli 50-60kmt i genomsnitt på cyckeldatorn.
De som tar kol på oljan är lammellslir som frigör otrevliga particklar från lammellerna och fastkörning = hetta som de brukar bli gott om vid endurokörning därav korta intervaller där men 5 timmar är överkurs även där. 15 tim duger gott om man inte slirat ovanligt mycket på lammellerna eller suttit fast i evigeheter i lera = överhettad olja.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |