KTM 525 mod-tråden

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Startade upp 525an nu efter att jag precis ställt ventilerna. Hojen har stått länge och jag tyckte den gick lite varmt samt ojämt. Efter en kort rundtur så ställde jag tomgången, sen när jag skulle starta upp den igen så var startmotorn tvärdöd. Batteriet är nyladdat och man hör inte ens klickljudet. Kan det vara någon säkring som har gått eller vad tror ni?

Finns en säkring bakom vänster lock för luftboxen. Borde finnas en reservsäkring där också, om den inte är använd och någon inte stoppat dit en ny. :p

Prova kicka igång den annars, då märker du.
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Finns en säkring bakom vänster lock för luftboxen. Borde finnas en reservsäkring där också, om den inte är använd och någon inte stoppat dit en ny. :p

Prova kicka igång den annars, då märker du.

Kicka igång den fungerar, det gjorde jag direkt efter att startmotorn dog. Om det har gått en säkring, går det inte att kicka igång hojen då heller?
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
hej hej! :)
Tänkte bara höre lite med er grabbar som kör 525.. Råkar va så att jag e lite sugen på att kanske byta bort min 660 mot en 525 då jag tycker att 660'n känns lite stor o klumpig för att vara en motard. hört att 525 är mera en "riktig motard" dvs lätt o smidig o pigg som fan :p
Iaf hur är dessa hojar maskinellt sett? hur ofta bör man byta olja samt hur länge går dom innan det är dags för renovering? vad ska renoveras då och är det fruktansvärt kostsamt eller kan man gemföra det med typ en 4takt cross?
Annars vad tycker ni om era hojar, är dom helt perfekta som motard eller? :)

tacksam för svar, mvh Johan
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Kicka igång den fungerar, det gjorde jag direkt efter att startmotorn dog. Om det har gått en säkring, går det inte att kicka igång hojen då heller?

Om den går att kicka igång men inte elstarten funkar är säkringen med största sannolikhet slut. Som sagt, öppna locket till luftburken på vänster sida och titta, svårare än så är det inte. :tummenupp

hej hej! :)
Tänkte bara höre lite med er grabbar som kör 525.. Råkar va så att jag e lite sugen på att kanske byta bort min 660 mot en 525 då jag tycker att 660'n känns lite stor o klumpig för att vara en motard. hört att 525 är mera en "riktig motard" dvs lätt o smidig o pigg som fan :p
Iaf hur är dessa hojar maskinellt sett? hur ofta bör man byta olja samt hur länge går dom innan det är dags för renovering? vad ska renoveras då och är det fruktansvärt kostsamt eller kan man gemföra det med typ en 4takt cross?
Annars vad tycker ni om era hojar, är dom helt perfekta som motard eller? :)

tacksam för svar, mvh Johan

Olja + filter heter väl att ska bytas vid 15h ungefär, men de flesta byter väl vid 5 eller 10h (och filter varannan gång). Ventiler kollas varannan gång.
Vad gäller motorn skulle jag börja fundera på att plocka isär och gå igenom allting vid 100h, och vid 150h är det definitivt dags.
Vad gäller renovering då brukar väl stora renoveringskitet gå på mellan 8000 och 10000kr, exkl. arbete. Nu har jag inte haft min 525a så länge, men så tycker jag mig minnas iaf. Då byts alla lager, antagligen kolv och kanske kamkedja och lite annat smått och gott.

Så här skrevs i en annan tråd:
angående priser, en PROX vevstakssats kostar 1975:- på speedstore.nu Ramlager 425/st. Jag bytte nu vevstake, ramlager, balansaxellager. 3lager i lådan, topp och fotpackning, kamkedja, kamlager, kolvringar och diverse oringar och annat småplock. 4500-5000:- ungefär...

Jag hade en 660 innan (som blev stulen i Sthlm, må tjuven drabbas av det mest horribla fall av hemorrojder världen skådat!) och jag är brutalt nöjd med 525an. Vibrerar ingenting i jämförelse. Sitsen är visserligen smalare och hårdare, men jag tycker ändå den är skönare att åka länge på. Den har elstart, och är dessutom lättkickad (har tagit bort dekomphandtaget då det inte behövs). Att den väger mycket mindre är väldigt märkbart. Jag gillar att köra lite knixigare vägar (skog, stig, trappor osv) och det är STOR skillnad.

Köp du en 525, jag tror inte du blir annat än nöjd!
 

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Ort
gbg
Hoj
Röd
Hos vilka f-bolag ska man försäkra en 525a som 18 år som bor precis utan för göteborg?
(Mest aktivitet här, förlåt att jag frågar här om det e fel :tummenupp:;)
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
billigast bland dom stora företagen var för mig folksams försäkring, 5000 halv helår
18år zon1 i Stockholm
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Jag var och kikade på en 525'a -03 idag! hojen så ut att va i hyfsat skick tycker ja, dock undrar jag ett par saker.

Dels så skramlade det nåt fruktansvärt mycket om motorn men han som säljer den sa att det var fullt normalt, lite oroväckande tycker iaf jag. dock skramlar min 660 väldigt mycket men det är inget om man gemför med denna 525'a så vad tror ni om det? farligt?

Dessutom så hade hojen gått 160 timmar och motorn har aldrig varit isärplockad. Ska den inte renoveras efter typ 150 timmar eller så?

tacksam för svar! :)
 

axelsson_vpg

Guest
Jag var och kikade på en 525'a -03 idag! hojen så ut att va i hyfsat skick tycker ja, dock undrar jag ett par saker.

Dels så skramlade det nåt fruktansvärt mycket om motorn men han som säljer den sa att det var fullt normalt, lite oroväckande tycker iaf jag. dock skramlar min 660 väldigt mycket men det är inget om man gemför med denna 525'a så vad tror ni om det? farligt?

Dessutom så hade hojen gått 160 timmar och motorn har aldrig varit isärplockad. Ska den inte renoveras efter typ 150 timmar eller så?

tacksam för svar! :)

tjenare,


Om kolven inte har blivit bytt så är det dags för den, men 160h är ganska normalt för en 4t kolv.

skramlet som du hör är mest troligen lamellerna och ligger och skakar mot varandra = ingen fara.

fram till -03 så hade ktm problem med kilen som håller i drivaxeln så den ligger och glappar och kan därmed låta lite som en gamal merca diesel. Så om du hör något sånt ljud som inte är lamellerna så är det granterat detta, har bytt kil 3ggr på drivaxeln på mina ktms.

Det här är inget dyrt ingrepp så det behöver du inte vara orolig för om de skulle vara det. ca. 1000-1500 tar dom med matterial.

Lycka till ! KTM rules!
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
tjenare,


Om kolven inte har blivit bytt så är det dags för den, men 160h är ganska normalt för en 4t kolv.

skramlet som du hör är mest troligen lamellerna och ligger och skakar mot varandra = ingen fara.

fram till -03 så hade ktm problem med kilen som håller i drivaxeln så den ligger och glappar och kan därmed låta lite som en gamal merca diesel. Så om du hör något sånt ljud som inte är lamellerna så är det granterat detta, har bytt kil 3ggr på drivaxeln på mina ktms.

Det här är inget dyrt ingrepp så det behöver du inte vara orolig för om de skulle vara det. ca. 1000-1500 tar dom med matterial.

Lycka till ! KTM rules!

Aha okej man tackar för infon! :)

Men det kanske är idé på att sata på en lite nyare modell då? typ runt 05-06 kanske. och dessutom inte så kul o köpa nånting o börja renovera de första man gör hehe :p

¨Men angående renoveringen, när man då byter kolv är det nåt mer som är lämpligt att byta samtidigt? typ ram o vev lager, kamkedja o drev och lite sådana prylar eller håller dom betydligt längre?
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
Aha okej man tackar för infon! :)

Men det kanske är idé på att sata på en lite nyare modell då? typ runt 05-06 kanske. och dessutom inte så kul o köpa nånting o börja renovera de första man gör hehe :p

¨Men angående renoveringen, när man då byter kolv är det nåt mer som är lämpligt att byta samtidigt? typ ram o vev lager, kamkedja o drev och lite sådana prylar eller håller dom betydligt längre?


nejdå sånt håller .

fast kamkedjan kan du ju kolla på kamkedje sträckarn och kolla hur många snäpp den har kvar, är de lite kan man byta den också. rasar kamkedjan så har man tur om bara halva motorn går sönder.

:)
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
nejdå sånt håller .

fast kamkedjan kan du ju kolla på kamkedje sträckarn och kolla hur många snäpp den har kvar, är de lite kan man byta den också. rasar kamkedjan så har man tur om bara halva motorn går sönder.

:)

Jaha men de låter ju trevligt de :tummenupp
Trodde det var typ totalrenovering som gällde efter 150h men om det bara är kolven så är det ju en baggis, Nån som vet vart det kan vara lämpligt att köpa kolv? :)
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Nån som har bytt kolv o vet hur det är?
är det ett jättejobb eller? behöver man plocka bort motorn eller får man bort topp o cylindern endå?
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Tjena!
försöker ta bort motorn från hojen men får fan mig inte ut den.
Måste man plocka bort toppen innan man får ut den ur ramen?
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Tjena!
försöker ta bort motorn från hojen men får fan mig inte ut den.
Måste man plocka bort toppen innan man får ut den ur ramen?

Nej det måste man inte!
Ta bort dom där grejerna till tanken kanske hjälper. Kommer ihåg att det var pilligt, men det går! Är nog värre när den ska i!
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
jo det var knepigt som fan, men vi lyckades så ur och i den :)
Vad kör ni för dim på däcken på era motardfälgar? Har en 04a
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Nån som har bytt kolv o vet hur det är?
är det ett jättejobb eller? behöver man plocka bort motorn eller får man bort topp o cylindern endå?

jag har bytt kolv med motorn kvar i hojen. met är rätt pilligt men går. jag rekomenderar dock att du tar ur motorn. det är 2 skruvar samt svingen som du måste få bort extra gämfört med o ha motorn kvar. och genast mycket mindre bekymmer.:tummenupp
 

axelsson_vpg

Guest
HMM är det någon som vet hur man ändrar wheel size från 21 tum till 17' tum på en ktm 525 jag har tripmaster switch..??

just nu går den 250 km/h typ. tror nog den är inställd på 21. hehe.

tacksam för svar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top