Kicka igång den fungerar, det gjorde jag direkt efter att startmotorn dog. Om det har gått en säkring, går det inte att kicka igång hojen då heller?
Om den går att kicka igång men inte elstarten funkar är säkringen med största sannolikhet slut. Som sagt, öppna locket till luftburken på vänster sida och titta, svårare än så är det inte.
hej hej!
Tänkte bara höre lite med er grabbar som kör 525.. Råkar va så att jag e lite sugen på att kanske byta bort min 660 mot en 525 då jag tycker att 660'n känns lite stor o klumpig för att vara en motard. hört att 525 är mera en "riktig motard" dvs lätt o smidig o pigg som fan
Iaf hur är dessa hojar maskinellt sett? hur ofta bör man byta olja samt hur länge går dom innan det är dags för renovering? vad ska renoveras då och är det fruktansvärt kostsamt eller kan man gemföra det med typ en 4takt cross?
Annars vad tycker ni om era hojar, är dom helt perfekta som motard eller?
tacksam för svar, mvh Johan
Olja + filter heter väl att ska bytas vid 15h ungefär, men de flesta byter väl vid 5 eller 10h (och filter varannan gång). Ventiler kollas varannan gång.
Vad gäller motorn skulle jag börja fundera på att plocka isär och gå igenom allting vid 100h, och vid 150h är det definitivt dags.
Vad gäller renovering då brukar väl stora renoveringskitet gå på mellan 8000 och 10000kr, exkl. arbete. Nu har jag inte haft min 525a så länge, men så tycker jag mig minnas iaf. Då byts alla lager, antagligen kolv och kanske kamkedja och lite annat smått och gott.
Så här skrevs i en annan tråd:
angående priser, en PROX vevstakssats kostar 1975:- på speedstore.nu Ramlager 425/st. Jag bytte nu vevstake, ramlager, balansaxellager. 3lager i lådan, topp och fotpackning, kamkedja, kamlager, kolvringar och diverse oringar och annat småplock. 4500-5000:- ungefär...
Jag hade en 660 innan (som blev stulen i Sthlm, må tjuven drabbas av det mest horribla fall av hemorrojder världen skådat!) och jag är brutalt nöjd med 525an. Vibrerar ingenting i jämförelse. Sitsen är visserligen smalare och hårdare, men jag tycker ändå den är skönare att åka länge på. Den har elstart, och är dessutom lättkickad (har tagit bort dekomphandtaget då det inte behövs). Att den väger mycket mindre är väldigt märkbart. Jag gillar att köra lite knixigare vägar (skog, stig, trappor osv) och det är STOR skillnad.
Köp du en 525, jag tror inte du blir annat än nöjd!