Ktm 625

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
när jag skulle byta olja idag så vill den inte pumpa upp oljan i ramen, nån som vet felet? har oljepumpen gått sönder? eller räcker det och göra om det som man ska göra så kommer de funka igen?

Oavsett om du fyller all olja i motorn, eller om du slå i ca. 6dl i ramen (som man ska enligt boken) så ska oljan pumpas upp.

Hur länge lät du hojen stå och puttra innan du gav upp? När man fyller på all olja i motorn tar det ju mycket längre tid att få upp oljan.
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Oavsett om du fyller all olja i motorn, eller om du slå i ca. 6dl i ramen (som man ska enligt boken) så ska oljan pumpas upp.

Hur länge lät du hojen stå och puttra innan du gav upp? När man fyller på all olja i motorn tar det ju mycket längre tid att få upp oljan.

ca 5 min. tyckte det gick mkt snabbare förra gången jag böt olja:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ca 5 min. tyckte det gick mkt snabbare förra gången jag böt olja:va

Tar det 5 min hoppas jag att dina lager mår bra.....

Har där inte kommit flöde innebär det att pumpen pumpar luft= för lågt eller inget oljetryck. Tack och lov har LC4 rullager på de flesta ställen så den är inte så kinkig som en 1000cc japsfyra på oljetryck men det är absolut ingen hälsokur att gå utan smörjning....

Rasade oljepumpar förekommer i princip nästan enbart efter ras då de fått tugga metallspån men det händer att drivningen går sönder....
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Tar det 5 min hoppas jag att dina lager mår bra.....

Har där inte kommit flöde innebär det att pumpen pumpar luft= för lågt eller inget oljetryck. Tack och lov har LC4 rullager på de flesta ställen så den är inte så kinkig som en 1000cc japsfyra på oljetryck men det är absolut ingen hälsokur att gå utan smörjning....

Rasade oljepumpar förekommer i princip nästan enbart efter ras då de fått tugga metallspån men det händer att drivningen går sönder....

fan det låter inget bra. är det stor risk för ras sen?:(
 

Gunsmoke

Framgång kostar på!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Pajala
Hoj
KTM 525exc -05
Tja! Ny på SH och har skarpa planer på en KTM 625 EXC dock osäker på årsmod! Har en polare som har en sådan och därav valet. Men Har även fundera på en 525 exc och ja det är annan motor och vidare.. Men vad rekomenderar ni för en som har typ 0 hojtimmar? Och vad ska man kolla extra på vid köp av 625 alt. 525?

Tack på förhand! :D
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tja! Ny på SH och har skarpa planer på en KTM 625 EXC dock osäker på årsmod! Har en polare som har en sådan och därav valet. Men Har även fundera på en 525 exc och ja det är annan motor och vidare.. Men vad rekomenderar ni för en som har typ 0 hojtimmar? Och vad ska man kolla extra på vid köp av 625 alt. 525?

Tack på förhand! :D

Jadu, frågan har varit uppe innan och du hittar en massa info de båda hojarna här på SH.
Men i stora drag är en 525a mer racehoj, vilket betyder att man behöver ge hojen mer kärlek. 625an är lite mer anpassad för gatåkning och det återspeglas bl.a. i de lite längre serviceintervallerna. Som förstahoj är jag övertygad om att en 625a skulle passa bra!

Lycka till ....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En 625 är betydligt bättre som gathoj....

Det absolut viktigaste är att olja+filter är skött och att puckot till ägare inte burnat/kan växla. Cyklarna överlever busåkning i det oändliga om man har motoröra men övervarv och sparka på växelspaken är det som ger dyra reparationer i onödan....
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
KTM 625-tråden

Hejsan alla här :)

Får man höra lite nack och fördelar med 625an ?

Service intervaller och liknande

+ är det möjligt att byta bakskärm till något liknande som 525an?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hejsan alla här :)

Får man höra lite nack och fördelar med 625an ?

Service intervaller och liknande

+ är det möjligt att byta bakskärm till något liknande som 525an?

LÄS LÄS LÄS tråden.....

250mil på olja ev filterbyte varannan gång om man vill snåla. 500-1000 på ventilerna och 3-5000 på större renovering.

Där finns bilder i tråden på folk som byggt om till 525 bak och flera andra moddar. Personligen tycker jag det är måttligt snyggt men smaken är som baken...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
En 625 är betydligt bättre som gathoj....

Det absolut viktigaste är att olja+filter är skött och att puckot till ägare inte burnat/kan växla. Cyklarna överlever busåkning i det oändliga om man har motoröra men övervarv och sparka på växelspaken är det som ger dyra reparationer i onödan....

Finns det något man har att gå på när det gäller övervarv?
Det jag tänker på är banåkning... Då framförallt på lite större banor som Kinnekulle och liknande. Hur mycket varvande pallar hojen?
Finns det dem som plågat en LC4 på bana 100 gånger och ändå håller dem?
Min gamla hoj varvade jag nästan ut varje varv på rakan på Kinnekulle. Men den verkade inte ta någon skada av det när helgen var över, men frågan är hur många helger man kan göra så...
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Finns det något man har att gå på när det gäller övervarv?
Det jag tänker på är banåkning... Då framförallt på lite större banor som Kinnekulle och liknande. Hur mycket varvande pallar hojen?
Finns det dem som plågat en LC4 på bana 100 gånger och ändå håller dem?
Min gamla hoj varvade jag nästan ut varje varv på rakan på Kinnekulle. Men den verkade inte ta någon skada av det när helgen var över, men frågan är hur många helger man kan göra så...
Ett extra oljebyte är väl till hands efter en plågande helg...:gnissla:tungan:D
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nån som har en orange framskärm liggande o vill bli av med den? Till endurohjul
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det jag tänker på är banåkning..
Min gamla hoj varvade jag nästan ut varje varv på rakan på Kinnekulle. Men den verkade inte ta någon skada av det när helgen var över, men frågan är hur många helger man kan göra så...

Jag körde in min 625 i helgen på gotland ring i snabba gruppen i 3 dagar, tyckte bara den gick bättre och bättre så jag tror inte de ska vara nån fara.
Du ligger ändå inte och varvstoppar en sån hoj!
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag körde in min 625 i helgen på gotland ring i snabba gruppen i 3 dagar, tyckte bara den gick bättre och bättre så jag tror inte de ska vara nån fara.
Du ligger ändå inte och varvstoppar en sån hoj!

Precis....

Hård bankörning är inga problem om man nu inte envisas med att ge fan i att växla upp förrän det tuggar mot varvstoppet. Burnouter och hårda nerväxlingar med motorbroms är det som dödar grejerna...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Precis....

Hård bankörning är inga problem om man nu inte envisas med att ge fan i att växla upp förrän det tuggar mot varvstoppet. Burnouter och hårda nerväxlingar med motorbroms är det som dödar grejerna...

Ok. En go-kartbana är alltså mycket värre för hojen. Fast det känns ju när man kör att det sliter på hojen. Man tycker ju nästan synd om den ibland... :D

Burnout's låter jag bli. Minutpriset för en burnis är alldeles för högt... :D
Det är ju dyrt med däck...:gnissla
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Om du åker på ettan hela körpasset möjligtvis.Hur länge håller man fullt på en gokartbana,tre sekunder i taget som mest?

Hehe. Ja precis så.
Nej men det känns mer aggressivt mot lådan på knixiga banor. Men det kanske bara är kag som tycker det...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top