Ktm 625

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Det är säkert märkning på ditt drev också men det är ju ändå skit samma vad det pekar åt för håll när du ska ta bort kamkedja och drev...
pratade med syrrans kille nu, fick lite klarhet i det hela och att det tydligen bara var att riva på =)

Tack Busa!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
pratade med syrrans kille nu, fick lite klarhet i det hela och att det tydligen bara var att riva på =)

Tack Busa!

När du tar av är det skitsamma, när du sätter ihop är den stor fördel dock. Markeringen sitter nästan under kedjan vid ett av kuggen på drevet. Du kommer nog se när du får bort kedjan.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
När du tar av är det skitsamma, när du sätter ihop är den stor fördel dock. Markeringen sitter nästan under kedjan vid ett av kuggen på drevet. Du kommer nog se när du får bort kedjan.
Nae, däremot vart de en markering bakom skruven som håller ihop drevet med kamaxeln eller hur det var=) Men det ska nog gå bra!

Däremot såg jag att det hade gått ur en liiiten bit ur toppen där ventilen fram till vänster sitter! Där godset är så jävulskt tunt... Kan detta göra något tror ni?
 

Bifogat

  • 20111119418.jpg
    20111119418.jpg
    238.9 KB · Visningar: 110

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nae, däremot vart de en markering bakom skruven som håller ihop drevet med kamaxeln eller hur det var=) Men det ska nog gå bra!

Däremot såg jag att det hade gått ur en liiiten bit ur toppen där ventilen fram till vänster sitter! Där godset är så jävulskt tunt... Kan detta göra något tror ni?

Att den där biten är borta gör inte så mycke, mer frågan var den biten är då???? Inne i motorn eller någe som hämt tidigare ägare eller så....
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Att den där biten är borta gör inte så mycke, mer frågan var den biten är då???? Inne i motorn eller någe som hämt tidigare ägare eller så....
Motorn är ju "påväg ner" så den ska nog försvinna om den ligger nånstans och gömmer sig! Aldrig märkt av nåt missljud, heller aldrig något läckage nånstans på hojen så det verkar ju inte så farligt =)
"Lättad topp" - Går som fan!

Ett litet kvitter fanns, men gissar att det är att den tar lite, lite luft någonstans?!
http://www.youtube.com/watch?v=Fef2NieI4Sk
 

patrikwa

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Umeå
Hoj
2010, KTM Superduke R
Hallåj!
Jag är i farten att handla på mig en 625 sxc från 2004, är det något speciellt man ska tänka på när den inspekteras?

Hojen hittades här:
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=57839

Jag tycker det verkar som ett sjukt rätt pris utifrån annonsen iaf och av att ha läst runt en hel del verkar hojarna pålitliga sålänge dom är skötta ordentligt.

Tänkte i första hand ha hojen som pendlarhoj till jobbet men även ge mig på lite motionsenduro och kanske även busa runt lite på gatan då och då. Kan även tänkas bli någon lite längre tur, typ köra småvägar över till och i norge.
Är jag helt ute och cyklar på hojvalet då eller? =) (tänkte om den är FÖR busig för att ta sig runt längre sträckor)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Pendla på en LC4 då har man antingen kort bit till jobb eller extraknäcker som fakir. För aktiv nöjesåkning är det en bra hoj som inte bangar en norgetur men att smiska 3 mil motorväg hem från jobb när man är hungrig och trött gör man bättre på andra mc.

Enduro light fungerar utmärkt men för riktig enduro på bana kommer den att trötta ut dig på nolltid då den är tung och har mycket effekt. En 250-450 är mer lagom....
 

patrikwa

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Umeå
Hoj
2010, KTM Superduke R
Har en halvmil till jobbet så det är ingen större fara :)
Jo precis, hade jag haft möjlighet att ha fler hojar så hade jag nog köpt en liten nätt renodlad enduro för banan, tänkte mer ha möjlighet att i princip åka direkt från jobbet till banan och sen vidare hem på samma hoj, att det är tungt gör egentligen inte jättemycket, mest för min egen kondition jag gör det, roligare än att dra ut och springa ;)
Men 04:an väger väl bara drygt 130kg? För en 10 år sen hade jag en gammal husqvarna 510 TE som jag brummade runt enduro med, har för mig den vägde nåt liknande utan att kännas överdrivet tung, men ja som sagt, blir ju ingen "hård" körning alls =)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har uppfattningen att lc4 modellen är klart bra att pedla me... Har haft den till att pendla till tjejen å då är det 10 mil enkel resa, typ en timme.. Många säger att den vibbrerar, men jag tycker de inte är så farligt, men har ju tillbehör, en vibbradämpande gummi klossar på fotpinnarna... Ända som kan vara lite jobbigt me att pendla är fartvinds trycket i bröstet i farter på 120km/h, men de tränar ju magmusklerna då...
Går bra att ta sig fram i enduro spåret, men visst är den onödigt stor å tung om man jämnför mot en exc modell...
Är ju som att ha ett stort kylskåp på ryggen, men de är träning oxå....
Lc4 modellen är en oki allruond hoj, å säkert en lämplig för dina ändamål...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hallåj!
Tänkte i första hand ha hojen som pendlarhoj till jobbet men även ge mig på lite motionsenduro och kanske även busa runt lite på gatan då och då. Kan även tänkas bli någon lite längre tur, typ köra småvägar över till och i norge.
Är jag helt ute och cyklar på hojvalet då eller? =) (tänkte om den är FÖR busig för att ta sig runt längre sträckor)

Jag använder min 640 exakt som det du vill använda din till. Pendlar fortfarande till jobbet, knappt 2 mil varav halvvägs är motorväg... inga problem, längtar till att man får köra hoj hem varje gång dagen börjar ta slut!

Körde en sväng över till Norge och tillbaka i somras, gick bra förutom lite saker som vibrerade sönder och en relativt ofarlig highsider i 50km/h(mer mitt fel än hojen såklart).

Hur kul som helst att dra ut och busa med!

Negativa med hojen är om ska du köra mer än 10mil 90/110-väg, då blir det jobbigt. Klarar aldrig mer än 10mil utan paus i minst 10-15min. Kör man småväger istället på längre turer rullar milen på snabbt :)
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag har i många års tid pendlat med en 625a. Det gick bra i några år men sen blev det lite tröttsamt...
Framförallt ströde jag mej på ljud, höga varvtal, inga kåpor och att ständigt behöva växla.

Förmodligen börjar jag bli gammal...

Dom första åren var det dock väldigt väldigt kul men sen började jag köra en hoj med stor motor och trots att den var tung och otymplig kändes det såå skönt att slipa växla var hundrade meter, att slippa ljudet och vibrationerna...

Jag sålde min 625 och har nu köpt en 990, hoppas att den passar mina behov bättre.

Men som sagt, det går och det är väldigt kul men inte år ut och år in...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har i många års tid pendlat med en 625a. Det gick bra i några år men sen blev det lite tröttsamt...
Framförallt ströde jag mej på ljud, höga varvtal, inga kåpor och att ständigt behöva växla.

Förmodligen börjar jag bli gammal...

Dom första åren var det dock väldigt väldigt kul men sen började jag köra en hoj med stor motor och trots att den var tung och otymplig kändes det såå skönt att slipa växla var hundrade meter, att slippa ljudet och vibrationerna...

Jag sålde min 625 och har nu köpt en 990, hoppas att den passar mina behov bättre.

Men som sagt, det går och det är väldigt kul men inte år ut och år in...



Då måste man vara lite knäpp för de är roligt fortfarande efter 7 år med samma hojar...
 

patrikwa

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Umeå
Hoj
2010, KTM Superduke R
Tack för svaren!
Är nog ganska orubbad i min övertygelse att det borde vara rätt hoj för mig efter att ha läst era tankar om det =)

Men hur är det med det rent mekaniska? Är 1500 mil långt för dom? 250 mils service på <05 som jag fattat det, vad görs för något då? När ska man göra någon "större" service etc. Inget speciellt man bör titta efter? Standardfel etc...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tack för svaren!
Är nog ganska orubbad i min övertygelse att det borde vara rätt hoj för mig efter att ha läst era tankar om det =)

Men hur är det med det rent mekaniska? Är 1500 mil långt för dom? 250 mils service på <05 som jag fattat det, vad görs för något då? När ska man göra någon "större" service etc. Inget speciellt man bör titta efter? Standardfel etc...

Kolla på ktmshop.se... Där kan du läsa om olika modeller å alla reservdelar samt priser... De där me service kan du läsa på länken http://www.ktmshop.se/documents/11856_%C4gar_Handbok_Tilll%E4gg.pdf sidan 21... Där börjar de me service intervaller...
 

patrikwa

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Umeå
Hoj
2010, KTM Superduke R
Kolla på ktmshop.se... Där kan du läsa om olika modeller å alla reservdelar samt priser... De där me service kan du läsa på länken http://www.ktmshop.se/documents/11856_%C4gar_Handbok_Tilll%E4gg.pdf sidan 21... Där börjar de me service intervaller...

Tackar! Skummade igenom manualen igår, verkar inte vara några jobbiga grejer där iaf.
Dock smått förbryllad över reservdelspriserna (det lilla jag tittat hittills), plasten är ju snorbillig på alla sätt å vis, 279 spänn för en framskärm är ju i princip gratis, men det mekaniska är ju åt andra hållet, nästan 12000 spänn för en förgasare??? Nu går väl iofs en sån "aldrig" sönder men ändå =)

Upplever ni att det är dyrt att äga dom här? Med hänsyn till reparationer främst då.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Upplever ni att det är dyrt att äga dom här? Med hänsyn till reparationer främst då.

Om man räknar bort den billiga försäkringen och soppaförbrukningen och dom delar man kör sönder så är ju service osv inte allt för dyrt däremot så är det mkt som vibrerar sönder, saker lossnar osv och visst det blir ju en del pengar men sammantaget blir det per månad ungefär vad en premie på en sporthoj skulle gå på om ens de så :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Upplever ni att det är dyrt att äga dom här? Med hänsyn till reparationer främst då.[/QUOTE]

Motarden som jag haft i över 7 år har bara kopplingswiren gått å ett baklyse har vibrerat sönder helt, några blinkers bak genom att komma åt me knät när man ska gränsla hojen... De är ända reparationerna jag haft.. Sen är de några kronor på olje byten å filter samt tändstift å däck...
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag la inte ner många kronor på min. Ett par lampor, bromsbelägg, däck, olja, filter och drivpaket.
Så i mitt fall var det ju i stort sett ingenting.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Någon som vet på rak arm vart man kan hitta originalstrypningar för en 06a? :) Hörde att om man kör upp privat så bänkar dom hojen man kör upp med?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som vet på rak arm vart man kan hitta originalstrypningar för en 06a? :) Hörde att om man kör upp privat så bänkar dom hojen man kör upp med?

Var har du hört det?

De tittar i regbeviset att cykeln uppfyller kraven och sen gör de inte mer.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top