Ktm 625

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Vilken omdrevning skulle kunna vara lämplig för att ta ut 625 SMC på en större bana (tänk Kinnekulle Ring)? Kan man klara sig med bara byta till annat bakdrev för att enkelt kunna byta tillbaka senare? Nån med erfarenhet?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Någon som vet på rak arm vart man kan hitta originalstrypningar för en 06a? :) Hörde att om man kör upp privat så bänkar dom hojen man kör upp med?

Va på uppkörning me gabben i höstas å dom kollar reg bevis... Å de va som privatist....
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Va på uppkörning me gabben i höstas å dom kollar reg bevis... Å de va som privatist....
jaha, det var morbror som sa det, men det gick genom morsan så kan nog blivit missförstånd däremellan :) Han sa nog att den måste vara strypt i regbeviset
 

patrikwa

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2011
Ort
Umeå
Hoj
2010, KTM Superduke R
Tänkte bara säga att jag nu köpt den 625 sxc -04 som jag nämnt här tidigare.
Grattis mig! ;)
Men satan vad fint dom går, klev ju nästan upp på bakhjulet på 3:an genom att bara gasa, trots att jag satt smått framåtlutad :) Fram med frusna sjöar omedelbums så man får leka av sig i vinter!
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Tjockisfjäder

KTM 625 SMC -05

Fjädern bak. Om man vill beställa ny (för mig som är lite tyngre än 75 kilo)
Någon som vet måtten, eller åtminstone vad det är man skall mäta?
Av det jag lyckats läsa mig till så är den 70x260mm.
Någon som vet om det stämmer samt vilka mått det är?
(innerdiameter, ytter, cc?)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fjädern är LC4 special och fjädrar tll andra KTM modeller passar inte. KTM har ett ganska smalt sortiment fjädrar för fullvuxna vikingar så bäst är att specialbeställa från www.slavensracing.com han kan allt om fjädrar till KTM.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vet ej hur de levererades -05 men Pirelli MT60RS Corsa som är ett regndäck monterades på många modeller. Hade det orig på 640-01 / 625-02 / 660-03.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Ni har väl inte missat kampanjen från ktm? Köp för 1500:- och få 500:- rabbat. Gäller bara i deras poverware och powerparts delar. Själv slog jag till på drev, kedja, filter, packningar så att hojen är nyservad inför våren.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Vet ej hur de levererades -05 men Pirelli MT60RS Corsa som är ett regndäck monterades på många modeller. Hade det orig på 640-01 / 625-02 / 660-03.
okej, för min 625a har sånt däck fram och har gått 700mil..(snart dax att byta)
En kompis är sugen på en hoj där han skriver att det fortfarande är originaldäck på, men det är inte samma som mitt framdäck, som jag tror är originaldäck..

Därför undrar jag ifall alla kom med domdär lite grövre däcken eller om de fanns med andra däck också :)
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?

Byter det som är slitet men ett drivpaket per år beroende på hur mycket man kör känns normalt. Drevningen är subjektiv.....har du kass teknik så kan du ju dreva upp ordentligt men när du väl behärskat talangen kommer "original" funka klockren.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?

Handla inte från 24mx, deras twenty drev+kedja är skit, kinesiskt mjukjärn till överpris. Skall du spara pengar så köp i så fall biltema.

Jag har nog drev+kedja till dig för lite olika kombinationer. Åker du lite enduro och inte vill ha 2 kedjor är det rimligast med ett litet framdrev typ 13-14 för enduron och sen åker du 15/42 eller 15/45 på motardhjulen.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag körde 15/42 på min SXC. Helt ok för min slangning....
Halloj!

Om man ska ha nytt fram och bak-drev + kedja (antar att man ska byta den samtidigt?), vad ska man köpa då, vad passar? Kollade lite på 24mx men hittar inget till den specifika modellen..

Edit: Idag har jag 15 kugg fram och 40 bak (endurohjul), har inte räknat kugg på motardfälgen. Vill att hojen skall bli mer slangvänlig och trevligare att köra med offroad (idag blir det bara 1an och 2an typ). Vad rekommenderas att man byter till?
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Tack för lite input. Vart en tur till Din mc i stället och köpte kedja och drev av märket Afam, vet inte riktigt vad det är för kvalité..? Det blev 14/40, känns som det kan funka till det mesta. Ang slangning stämmer det ju att det handlar om tekniken. Men vill även att hojen ska bli trevligare och roligare i skogen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för lite input. Vart en tur till Din mc i stället och köpte kedja och drev av märket Afam, vet inte riktigt vad det är för kvalité..? Det blev 14/40, känns som det kan funka till det mesta. Ang slangning stämmer det ju att det handlar om tekniken. Men vill även att hojen ska bli trevligare och roligare i skogen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Att säga AFAM är ungefär som att säga SUV. De har billiga skitkedjor och bra produkter i sitt sortiment. 14/40 blir säkert bra.
 

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Att säga AFAM är ungefär som att säga SUV. De har billiga skitkedjor och bra produkter i sitt sortiment. 14/40 blir säkert bra.

Aha, kedjan var en AFAM 520XSRG X-Ring, vet inte om X-ring är bättre än O-Ring? Skillnad? :S
Dreven kommer jag inte ihåg men det var några billiga ståldrev för ca 350kr/st.

Hade en annan fråga, finns det något sätt att montera bort bromsoket bak utan att ta bort hjulet? Anledningen till att jag frågar är att det krånglar som fan när man skall montera av/på motardhjulen, som har mycket mindre fälg än endurofälgen. Nu är det typ omöjligt att få av hjulet utan att repa fälgen..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Aha, kedjan var en AFAM 520XSRG X-Ring, vet inte om X-ring är bättre än O-Ring? Skillnad? :S
Dreven kommer jag inte ihåg men det var några billiga ståldrev för ca 350kr/st.

Hade en annan fråga, finns det något sätt att montera bort bromsoket bak utan att ta bort hjulet? Anledningen till att jag frågar är att det krånglar som fan när man skall montera av/på motardhjulen, som har mycket mindre fälg än endurofälgen. Nu är det typ omöjligt att få av hjulet utan att repa fälgen..


Inte omöjligt men prova ta bort kedjeskyddet eller lossa på det & vinkla hjulet så kommer du få bort det!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Aha, kedjan var en AFAM 520XSRG X-Ring, vet inte om X-ring är bättre än O-Ring? Skillnad? :S
Dreven kommer jag inte ihåg men det var några billiga ståldrev för ca 350kr/st.

Hade en annan fråga, finns det något sätt att montera bort bromsoket bak utan att ta bort hjulet? Anledningen till att jag frågar är att det krånglar som fan när man skall montera av/på motardhjulen, som har mycket mindre fälg än endurofälgen. Nu är det typ omöjligt att få av hjulet utan att repa fälgen..

Du kan lägga en trasa om oket så slipper du märken i fälgen... Annars kan du göra som jag gjort de är att lossa på bromsskivan, då är det lättare att få av hjulet, specielt om du har 5" fälgen....
Angående utväxlingen så blir de ett bra mellan ting med 14/40... Jag har på motarden 17/38 för att den inte ska vara för hoppig å på enduron har jag 14/46..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top