Var sitter blinkrelät på -02orna? Mina blinkers lyser hela tiden.
Sen undrar jag om några bra modds man kan göra för att få lite fart på den. Har precis köpt den och vill ha lite mer drag i botten och mellanregistret
Tror det sitter innanför lyskåpan...inte säker...fungerar det ej?
Trimma redan...börja med att byta ljuddämpare i allafall!
Lite tips:
Jag frågade:
Hur är det med KTM 625/640 (99-02 dom som inte har highflowtopp) är dom lika "lätt" trimmade,var börjar man och vad kan man vänta sig för effekt?
640 har väl vacumförgasare så den måste kanske bytas...
Hur är dom i hållbarhet? Har hört att lc4 ska vara pålitlig.
Ps.Har eventuellt en 625-02 på gång...Ds.
Cooler hade ett utomordentligt svar!
Hallå.
Tar mig friheten och svara lite före Boost...
Har själv haft en 640 -02 (SM) som jag fixade till lite i motorn.
Rent generellt kan man väl säga att de (LC4) är ganska lika i sin grundkonstuktion. Lätt att skruva i och ganska lätta att få fart på. Till KTM:s LC4 motorer finns ju även en uppsjö av trimdelar.
På min -00 utrustade/fixade jag:
670cc-kit
Högkomp kolv
Portad topp
Kam
Egenbyggt 2-2-system med egna öppna dämpare
42 mm mikuni
KN-filter (obefintlig luftburk)
Original vaccumförgasaren inte är mycket att hänga i julgranen om man vill öka effekten och förbättra "kuligheten" i motorkaraktären.
Flödet i "icke highflow-toppen" är väl inte heller det bästa. En portning av denna gav stor skillnad tycke jag, och då var det inte heller någon extrem portning som gjordes. (Jag körde till en början med endast portad topp och öppnad scx?-dämpare)
Jämfört med ex. SMC 660 så har väl inte heller 640/625(?) så hög kompression.
Att som mig gå upp i cc var kanske lite bortkastade pengar (dyrt och besvärligt!) Så här i efterhand så skulle jag rekommendera dessa modifikationer på äldre LC4
r i turordning efter hur mycket pengar man vill spendera:
1. Riktig förgasare (gärna med acc-pump)
2. Öppet luftfilter
3. Avgassytem (av "öppet" snitt)
Effektökning 10-20 % från original. Kostnad ca 10-15.000 kr
4. Ett portningsjobb med höjning av komp
5. Kamaxel (typ efter hur man kör)
Effektökning 35-40 % från original. Kostnad ca 6-7.000 (+ p 1-3)
6. Ökning av cc (660, 675, 710)
7. Större ventiler
Effektökning 40-50 % från original. Kostnad ca 10.000 (+ p.1-5)
(8. I värsta fall ett "Boost-turbosystem" om man inte är nöjd) (+30-100% effektökning) Kostnad, håller det på en KTM, och får man Boost att bygga ett sådant??
Vad man får ut för effekt beror på vilka delar som används, hur skicklig man är på att sammanfoga allt på ett bra sätt och hur allt i slutändan justeras in.
Jag var inte så här i efterhand direkt nöjd hur allt blev på min 640 (675) men det räckte i alla fall till att få närmare 200 km/h på den cykeldator hojen var utrustad med då original hastighetsmätare INTE räckte till... Och det var i alla fall ingen annan stånka som hängde med när man vred på rullen
Har man tur kan man hitta begagnade delar, och bygga mycket själv..
/Cooler