Ktm 640

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
jag är ingen kung på att köra på bakhjulet, och har inte tränat mycket heller (jävla skitsommar i år...) - men (t.o.m.) jag har inga problem att med ett enkelt ryck få upp den på tvåan. så trean lär nog inte vara några problem med lite mer teknik och rutin!
 

Victor87

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM
Tja! Ja tog mitt kort för några månader sen å nu ska hojköpet fan bli av!:) Ja ska kolla på en KTM 640 -02 nu i veckan. Ni som kan de här (ja e väldigt mkt nybörjare), va ska man kolla på i allmänhet när man köper en beggad 640? Och finns det något speciellt man bör kolla efter på just den modellen?

MVH Victor
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tja! Ja tog mitt kort för några månader sen å nu ska hojköpet fan bli av!:) Ja ska kolla på en KTM 640 -02 nu i veckan. Ni som kan de här (ja e väldigt mkt nybörjare), va ska man kolla på i allmänhet när man köper en beggad 640? Och finns det något speciellt man bör kolla efter på just den modellen?

MVH Victor


Nja det viktigaste jag känner till är att styrkronorna är kollade då dessa var ett problem hos KTM. Kommer inte ihåg vilka nummer man skulle kolla med.

Annars är det inte så mkt förutom det vanliga slitaget. Kolla med ägaren när han verkligen tog isär länkaget och fettat då detta verka många fuska med.
Känn på ekrarna så ingen sitter löst. Kolla på vänster sida om motorn längst upp vis kåpan. KTM,s ventilkåpor är tätade med packningsmassa och detta fuskade man på fabriken med så detta läckage är mkt vanligt på alla LC4. När ägaren nu startar hojen så bli inte skrämd du att hela skiten vibrerar och kanske i dina öron låter illa. Hör efter onormala ljud både när du kör samt står på tomgång. Se till att dra ut hojen ordentligt på alla växlar och hoppas ingen hoppar ur. Obs var bestämt när du växlar annars hamnar du i ett
mellanläge och du tror att växeln hoppat ur. Nja annars är LC4 pålitligt så länge man har skött den väl. Bra att du väljer -02 så får du 5" fälgen bak, grövre styre "magura" samt lättare att byta oljefiltret på höger sida nere vid bromspedalen + säkert andra kosmetiska saker jag inte kommer ihåg.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Tja! Ja tog mitt kort för några månader sen å nu ska hojköpet fan bli av!:) Ja ska kolla på en KTM 640 -02 nu i veckan. Ni som kan de här (ja e väldigt mkt nybörjare), va ska man kolla på i allmänhet när man köper en beggad 640? Och finns det något speciellt man bör kolla efter på just den modellen?

MVH Victor



Hur F-N har du klarat dig utan hoj SÅÅÅÅÅÅ länge?? jag köpte hoj långt innan kortet kom i min ägo..... ville ju inte stå utan hoj med körkort
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Fanken!

Var nere på Superbike i GBG igår.
Vi diskuterade lite KTM:er och han som jobbade där tyckte inte alls att jag skulle köpa en 640, mest pga vaccumförgasaren och att den är mer klumpig än tex en 625:a.
Det är ju samma motor i båda så serviceintervaller och liknande borde ju vara samma.
Men vad ska jag köpa?
Han sa att anledningen till att jag har hittat en hel del 640:s med bara några 100 mil på mätaren är att folk ångrar sig och köper nåt vassare för att dom inser att den är för slö.

Hjälp mig snälla!

Eller ska jag vända tvärt och kolla på nåt annat än KTM? Husaberg och Husqvarna är inget för en okunnig kille som mig.
 

legionRider

Nu med fetaste larmet installerat...
Gick med
25 May 2005
Ort
Under tak
Hoj
ca 8
Att 640 är slö är rent skitsnack! Sprutar med lätthet upp min på bakan på alla växlar. Har dock en -00 som enbart väger 136 kg org. och något lättare med effektsystemet. Om folk byter handlar det mer om att den som haft hojen eller tidigare ägere inte haft kunskap kring bestyckning, effekt mm för att få hojen att snurra som det är tänkt. Har även haft Husaberg 650 och kan säga att visst, hojen är lättare, 6 växlad och ser lite mer ut som en moppe på håll... Men jag skulle välja en KTM i alla lägen. Inte så jävla kul att klyva motorn efter 100 timmar... Har även en 625a vilken jag varmt rekommenderar...

En hoj jag anser grymt underskattad är Husqvarna 610. Lätt känsla, snygg och ramlar lätt upp på bakan på flera växlar, allt tillsammans med ett bra serviceintervall, och insprutning i årets modell...




Fanken!

Var nere på Superbike i GBG igår.
Vi diskuterade lite KTM:er och han som jobbade där tyckte inte alls att jag skulle köpa en 640, mest pga vaccumförgasaren och att den är mer klumpig än tex en 625:a.
Det är ju samma motor i båda så serviceintervaller och liknande borde ju vara samma.
Men vad ska jag köpa?
Han sa att anledningen till att jag har hittat en hel del 640:s med bara några 100 mil på mätaren är att folk ångrar sig och köper nåt vassare för att dom inser att den är för slö.

Hjälp mig snälla!

Eller ska jag vända tvärt och kolla på nåt annat än KTM? Husaberg och Husqvarna är inget för en okunnig kille som mig.
 
Last edited:

JonasDJ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2007
Ort
örebro
Hoj
Gsx750f -99& KTM exc250f -07
Hej!
funderar på och skaffa en Ktm 640 typ -03...funderar lite på vad de är för skillnad på 640in å 660in... kör en yamha xt600 nu, tror ni man kan bli nöjd med en ktm, har fått uppfattningen om att de e en kul hoj :) nått speciellt att tänka på vid köp?

Mvh Jonas
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej!
funderar på och skaffa en Ktm 640 typ -03...funderar lite på vad de är för skillnad på 640in å 660in... kör en yamha xt600 nu, tror ni man kan bli nöjd med en ktm, har fått uppfattningen om att de e en kul hoj :) nått speciellt att tänka på vid köp?

Mvh Jonas

Om du är möjd med din XT600 med elstart så kommer du bli mer nöjd med en 640 med elstart. Vill du har mer mos och kicka så väljer du 660. Inget speciellt förutom rätt underhåll och istället för att uteslutet lyssna på oss här på SH masa iväg dig till någon mcbutik alt privatperson och provkör!!!!!!
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Fanken!

Var nere på Superbike i GBG igår.
Vi diskuterade lite KTM:er och han som jobbade där tyckte inte alls att jag skulle köpa en 640, mest pga vaccumförgasaren och att den är mer klumpig än tex en 625:a.
Det är ju samma motor i båda så serviceintervaller och liknande borde ju vara samma.
Men vad ska jag köpa?
Han sa att anledningen till att jag har hittat en hel del 640:s med bara några 100 mil på mätaren är att folk ångrar sig och köper nåt vassare för att dom inser att den är för slö.

Hjälp mig snälla!

Eller ska jag vända tvärt och kolla på nåt annat än KTM? Husaberg och Husqvarna är inget för en okunnig kille som mig.






Att man hittar 640 med bara några hundra mil? tycker de finns lika många 625/660 med några hundra mil... Anledningen till de tror jag är att komforten inte är den bästa så de räknar inte lika många mil som på andra typer av hojjar..Anledningen att jag sålde va just komforten då jag tröttnade på avdomnade händer o babianarsle efter 3 mil..o då ska de ändå va bra komfort i 640 mot 625/660 (på viffern kommer jag ialla fall 10 mil innan de domnar)..
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(

Jo du har säkert rätt.
Har funderat fram och tillbaka på vad man ska ha för något.
En 625 SMC med en uppsättning crossdäck med fälg och en uppsättning isdäck med fälg hade ju varit det ultimata.
Det där med babianarsle får jag väl stå ut med då, hade ju inte direkt väntat mig bättre komfort, ont i röven och i nävarna får jag redan på SVn så det kan jag nog stå ut med.

Om någon nu vill köpa mig finfina pedantskötta hoj vill säga så jag får loss lite deg. :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hej!
funderar på och skaffa en Ktm 640 typ -03...funderar lite på vad de är för skillnad på 640in å 660in... kör en yamha xt600 nu, tror ni man kan bli nöjd med en ktm, har fått uppfattningen om att de e en kul hoj :) nått speciellt att tänka på vid köp?

Mvh Jonas

nu har jag inte provkört någon 625 eller 660, men däremot var mina två senaste hojar Yamaha XT600E -00 och -01 (fick ena stulen).

kan säga att jag är totalnöjd med min 640 (-03'a, Prestige) - mycket körning och lite mek, mycket bus och lite... okej, medium, vibrationer hehe (men det är bara kärleks vibrationer hehe)

vilken du än köper så kommer du inte bli missnöjd.

frågan är om du vill/måste lägga extra tid och energi (och troligen pengar) på att ha en 660 för att få lite bättre prestanda. - PERSONLIGEN anser/tror jag inte det är värt allt det för lite schysstare siffror och rappare gas - jag har långt ifrån tråkigt på min 640.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Alltså, jag tycker inte det är nån skabbig komfort på 640'n. Jag åkte till Gelleråsen igår, 10 mil dit, 15mil bana, 10 mil hem... Visst, det kändes lite segt hem, men det gjorde det på Africa Twin'en efter 30 mil oxo... Ninjan är detsamma... efter 30 mil så börjar det kännas, lite olika beroende på hoj dock ;)
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Sitter det vanlig fugge på 640 typ 03 och 04?
Eller sitter det samma vacuumförgasare som på den nyaste modellen som kom 05?

Hur upplevs vacuumförgasaren rent allmänt?
Bra eller anus för en noobie som mig som bara vill leka lite.
Är det SÅ viktigt att ha en "vanlig" förgasare?
Är vacuumförgasaren mycket svårare att mecka med?

Kort sagt, ska jag köpa mig en 640?

Mvh Bobby
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Sitter det vanlig fugge på 640 typ 03 och 04?
Eller sitter det samma vacuumförgasare som på den nyaste modellen som kom 05?

Hur upplevs vacuumförgasaren rent allmänt?
Bra eller anus för en noobie som mig som bara vill leka lite.
Är det SÅ viktigt att ha en "vanlig" förgasare?
Är vacuumförgasaren mycket svårare att mecka med?

Kort sagt, ska jag köpa mig en 640?

Mvh Bobby

Ja samma fugge på alla årsmodeller.

Vaccumförgasare behöver just vaccum för att trottlen skall lyfta när du gasar,vaccum suger upp ett mebran som lyfter nålen ,på en "vanlig" så sitter wiren direkt i trottlen vilket gör att du får lite snabbare respons,dock gör accpumpen sitt till också.

Går att leka med allt,beror mest på föraren.

Nja du har lite mer prylar som skall lira vaccum,mebran osv men å andra sidan så har du ofta en accpump på den "vanliga" förgasaren som kan spöka om det vill sig illa,dock är det ingen raketforskning.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top