Ktm 640

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Hur är det med kopplingen på 640 när man ska upp på slangen blir rasrisken hög? Hur gör ni andra som kör 640.
Tycker man kommer upp så jävla fort i hastighet om man inte kopplar upp den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur är det med kopplingen på 640 när man ska upp på slangen blir rasrisken hög? Hur gör ni andra som kör 640.
Tycker man kommer upp så jävla fort i hastighet om man inte kopplar upp den.

Kopplingen överlever om du inte heltidsstuntar med den. Givetvis slits lamellerna men det är inte gjort över en natt. Tenderar det att slira byt till Rallyfjädrar och kör lite till innan lamellbyte.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Kopplingen överlever om du inte heltidsstuntar med den. Givetvis slits lamellerna men det är inte gjort över en natt. Tenderar det att slira byt till Rallyfjädrar och kör lite till innan lamellbyte.


Man tackar man tackar då fortsätter jag koppla upp den.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Hur är det med kopplingen på 640 när man ska upp på slangen blir rasrisken hög? Hur gör ni andra som kör 640.
Tycker man kommer upp så jävla fort i hastighet om man inte kopplar upp den.
Använd gasen annars kommer du nöta ut kopplingen, finns ingen anledning att använda koppling om du inte ska upp på dom högre växlarna där den är lite tröttare.

Kommer du upp i hastighet fort så ligger du för lågt! :)
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Använd gasen annars kommer du nöta ut kopplingen, finns ingen anledning att använda koppling om du inte ska upp på dom högre växlarna där den är lite tröttare.

Kommer du upp i hastighet fort så ligger du för lågt! :)


Ganska omöjligt att gasa upp utan att man kommer upp ganska mycket i hastighet fast man tar upp den mycket imo. Och på 3an tycker jag den e ganska svår att gasa upp sittande.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ganska omöjligt att gasa upp utan att man kommer upp ganska mycket i hastighet fast man tar upp den mycket imo. Och på 3an tycker jag den e ganska svår att gasa upp sittande.

Mm det är omöjligt att få upp en hayabusa med turbo och 600 hk på slangen också ;)

Det är teknik klart de går, får ut och öva mer bara!
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Mm det är omöjligt att få upp en hayabusa med turbo och 600 hk på slangen också ;)

Det är teknik klart de går, får ut och öva mer bara!

Jag sa ganska svårt inte omöjligt! :) Tycker bara det blir mer kontrolerbart med kopplingen.

Sen är jag ingen wheeliekung heller för den delen.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
25 kw strypning?

Är det mycket bök att få bort trottelspärren som sitter i fuggen för 25 kw? Någon som har guide?:confused:

Antar att den sitter i fuggen men var??

Vad är det för förgasare original och om jag ska byta vad rekomenderas??

Tack!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det mycket bök att få bort trottelspärren som sitter i fuggen för 25 kw? Någon som har guide?:confused:

Antar att den sitter i fuggen men var??

Vad är det för förgasare original och om jag ska byta vad rekomenderas??

Tack!

Lyft på locket på förgasaren.....

Där sitter en Mikuni BST40 original och den bytes lämpligen mot Keihin FCR39/41
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sitter Trottelspärren under det svarta locket på bilden och hur ser den ut? bild?

http://www.geting.se/viewimage/image/269305-forgasare.jpg

Kan arbetet göras på plats, eller måste den av hojen?

Tidsåtgång?

Det varierar. Antingen är det ett bleck som sitter på trottelmekanismen eller så ligger där en distans under det svarta locket. Går att få av med förgasaren på plats men smidigare om man tar bort den. Tidsåtgång typ 15min
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Trodde det bara var munstycke - koppla bort microswitchen - fixa vakkumslangarna, plugga den på locket & låta den på sidan vara öppen när man tagit bort backventilen mm. Dock vore det bra att skydda hålet på sidan med något filter.

På FCR41 så var det nog trottelstopp antingen på trotteln eller på utsidan på t,ex 625-02 samt nål & munstycke.
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Vad ligger ett fuggebyte på i pris från BST40 till en FCR41?

Känns som det borde finnas lite större förgasare att slänga på för bättre flöde? typ 44?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad ligger ett fuggebyte på i pris från BST40 till en FCR41?

Känns som det borde finnas lite större förgasare att slänga på för bättre flöde? typ 44?

Större förgasare behövs inte. Original topp och kam flödar inte bättre än att FCR39 ger bäst totalregister. FCR41 ger högst maxeffekt ffa om man börjar porta och trimma mer.

FCR41 borrad till 43mm används när man bygger +700cc racemotorer på LC4 bas....
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Och ungefärligt pris på ett ombygge till FCR41?:tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Värt alla gånger så slipper du den sega reaktionsförmågan hos BST40
 

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Känner mig dick riktigt okunnig på just förgasarbiten och inställningar därtill..

Vad att göra? Lite nog hellre på någon kunnig på forumet som vill tjäna en hacka än att slänga in den på någon verkstad?

Tips på folk i sthlm?

/D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Känner mig dick riktigt okunnig på just förgasarbiten och inställningar därtill..

Vad att göra? Lite nog hellre på någon kunnig på forumet som vill tjäna en hacka än att slänga in den på någon verkstad?

Tips på folk i sthlm?

/D


Du lär dig snabbt, ta t,ex denna tråd & det ger dig en liten fingervisning även om du ska räkna bort racekammen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51305 Om du skaffar en ifrån Boris så har du där mkt redan klart. Det som ger en bra inblick vilken blandning din hoj får är just kolla ständstiftet, är det vitt ja då går den för snålt & är det svart ja det kan du nog räkna ut själv.
 

A.G

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 640 -05
försäljningsråd ktm 640

Har bestämt mig för att sälja hojen pga en delvis misslyckad fotoperation som gör att jag inte kan köra hoj på ett väldigt bra tag..

Ska man lägga ut den till försäljning nu eller ska man vänta tills i vår? Hojen i fråga är en ktm 640 "ombyggd" till 625 (2005).


/Andreas
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top