Ktm 640

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Någon som har nåt bra tips på backspeglar till min 05a?
Har kollat efter prodnummer till nyare "Kåttar" men verkar ju inte finnas speglar att köpa.

Jag har ev ett par. Köpte ett par nyare snyggare speglar till min 03 då killen sade att de skulle passa men det är mindre gänga på de och det finns inga vänstergängade mutteradapters i hela universum verkar det som :huvet

Så de har bara legat hemma i en låda och är helt färska...

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Yzf 1000
jo, det har du rätt i! ;)
så här löste jag det nu iaf...

ska göra det ordentligt i vinter.

Tjenixen!

Deb där gula plastraketen på bilden är köpt i Gävle eller?isåfall min gamla haha!såg den ute på blocket med,själv så har jag hunnit avverka en speed triple och åker nu KTM.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Tjenixen!

Deb där gula plastraketen på bilden är köpt i Gävle eller?isåfall min gamla haha!såg den ute på blocket med,själv så har jag hunnit avverka en speed triple och åker nu KTM.

Kastar in en liten fråga:
Jag är på väg att sälja min 640 LC4 -03 för att skaffa mig en Speed Triple -05 och framåt, du har gjort tvärtom. Får man fråga varför?
Min tanke är att jag vill ha en lite större hoj för lite längre turer, LC4:an ger mig vibrationsskador om man är ute en längre stund :gnissla

Och hey, YOU CAN'T BRING ME DOWN !!!! :yoparty

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
Sexförti!
Dags för ett oljebyte nu, det första i min regi. Någon som har koll på KTMs nummer till "Finfiltret" samt oljefiltret? :)

Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)

JimdOe

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2009
Hoj
-01 GSXR 1000
Har skaffat en 640 duke -02 och har funderat på en sak! Den lilla extra spaken ovanför kopplingshamdtaget... Vad är den till för? Han bubbla om något med komp men fattar ändå inte vad det är till för och när det ska användas!?!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Decomp, du använder den när du ska kicka igång hojen.

Drar du in den kan du utan vidare motstånd lätt kicka runt motorn till rätt läge, släpp sedan upp den och kicka till ordentligt så ska den förhoppningsvis hoppa igång :) (handlar mer om teknik än kraft)

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Ska mer eller mindre totalrenovera hojen i vinter och sitter och planerar projektet. Motorn renoveras först och sen får man se hur mycket pengarna räcker till.

En tanke är att pulverlacka fälgarna, men vet inte hur jag vill ha det. Vad tror ni om halva fälgbanan svart och halva orange? Kanske blir för mycket disco av det hela :p

Andra tips/bilder för upphottning utseendemässigt välkomnas! Behöver lite inspiration :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ska mer eller mindre totalrenovera hojen i vinter och sitter och planerar projektet. Motorn renoveras först och sen får man se hur mycket pengarna räcker till.

En tanke är att pulverlacka fälgarna, men vet inte hur jag vill ha det. Vad tror ni om halva fälgbanan svart och halva orange? Kanske blir för mycket disco av det hela :p

Andra tips/bilder för upphottning utseendemässigt välkomnas! Behöver lite inspiration :tummenupp

Vad skall du renovera i motorn?

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Ah då har du lite vuxenmekano att se fram emot :tungan

Haha precis, nästan så man längtar till snön kommer och man ställer in hojen :näsblod

Vad skall du renovera i motorn?

Jadu bra fråga :D Hade tänkt alla lager först, resten får vi ser hur det ser ut! Kopplingen behöver nog kärlek också. Räcker pengarna ska jag ta titt på att ge toppen lite godis och antagligen ny kam. Har redan roligare förgasare(tmr41) och helsystem i titan. Nästa steg blir väl att pilla i toppen och roligare kam innan man tittar åt bigbore-hållet

Första gången jag kommer att dela en motor :yoparty Förutom mopeden för 8 år sen...:rolleyes:

EDIT: Sett att du sålt fina ktm-saker förut Boris, har du något till en lc4 -03 så är det bara att säga till! Kan behöva det mesta från packningskit till trimkam

EDIT2: Kom på att ni som är lite mer rutinerade på detta kanske har fina tips på verktyg man kan behöva också, helst billigt såklart :tummenupp Som olika lageravdragare osv...

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Haha precis, nästan så man längtar till snön kommer och man ställer in hojen :näsblod

Jadu bra fråga :D Hade tänkt alla lager först, resten får vi ser hur det ser ut! Kopplingen behöver nog kärlek också. Räcker pengarna ska jag ta titt på att ge toppen lite godis och antagligen ny kam. Har redan roligare förgasare(tmr41) och helsystem i titan. Nästa steg blir väl att pilla i toppen och roligare kam innan man tittar åt bigbore-hållet

Första gången jag kommer att dela en motor :yoparty Förutom mopeden för 8 år sen...:rolleyes:

EDIT: Sett att du sålt fina ktm-saker förut Boris, har du något till en lc4 -03 så är det bara att säga till! Kan behöva det mesta från packningskit till trimkam

EDIT2: Kom på att ni som är lite mer rutinerade på detta kanske har fina tips på verktyg man kan behöva också, helst billigt såklart :tummenupp Som olika lageravdragare osv...

Just nu har jag nytt följande:
Komplett vevparti 640 och 660 (78 och 80mm slag)
Cylinder 101,102,105mm (640/660/700 factory)
Kopplingslameller
Samtliga lager i motorn
Det mesta i Pbox, o-ring och packningsväg
Drivpaket med blingbling kedja+drev

Avdragare behöver du till svänghjulet resten går i princip att fixa med saker som finns i garaget. Dock är ramlagren lite halvnoga att få rätt vid återmonteringen om man inte bygger om till kullager.

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Härligt härligt! Om du kan fixa ihop komplett packningskit + pboxar/renoveringskit till framdämparna till trevligt pris plockar jag det gärna :)

Vevparti, hmm.. Hade tänkt byta lagrena där bara(om man klarar det som hemmaklåpare)

Kommer nog behöva dela motorn innan jag vet mer exakt vad jag behöver. Men alla "måste-ha" saker för renovering som du har är intressant! PM:a gärna med lite priser och så.

Bygga om till kullager istället för de vanliga ramlagrena hmm.. Detta har jag 0 koll på.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Härligt härligt! Om du kan fixa ihop komplett packningskit + pboxar/renoveringskit till framdämparna till trevligt pris plockar jag det gärna :)

Vevparti, hmm.. Hade tänkt byta lagrena där bara(om man klarar det som hemmaklåpare)

Kommer nog behöva dela motorn innan jag vet mer exakt vad jag behöver. Men alla "måste-ha" saker för renovering som du har är intressant! PM:a gärna med lite priser och så.

Bygga om till kullager istället för de vanliga ramlagrena hmm.. Detta har jag 0 koll på.

Att bara byta ramlager är bortkastat då är det lika bra att bara köra motorn tills lagren ger upp. Vevstake och vevstakslager byter man och det måste pressas och riktas av proffs. Jag fixar dig en helt ny vev billigare än vad vevstakskit+arbete kostar.

Ramlagren består av en ytterbana i blocket och en innerbana påkrympt på veven. Avståndet mellan innerbanorna måste bli detsamma efter lagerbytet för korrekt spel. Alternativet som jag gör på racemotorer är att byta ramlagren till kullager där innerbanan är flytande på veven. Fördelen är att veven tillåts flexa mer utan att lagren rasar. KTM gör detta på sina SM racemoppar och det är en vanlig modd bland raceteam. Aningen overkill för gatåka dock....

101mm toppackning+fotpackning+blockpackning+pboxar fixar vi...

MikeNoOne

9 Lives
Gick med
25 May 2009
Hoj
2008, KTM, 530exc-r
Tjenixen!

det är inte omöjligt.
kommer inte ihåg vart jocke köpte den.
ja, jag tror den ligger ute på blocket nu.
han köpte också en ktm och nu står det gula skrället bara och skräpar i garaget ;)

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Yzf 1000
Tjenare..
Har prexis införskaffat en ktm 640-01 och vill få tag i ett par extrafälgar med däck som passar för grusbus.Vilka passar till den?Har ni några kompletta att sälja så hör av er!!

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Har tänkt på en sak.
Alla hojar som säljs på blocket (under 40k) ligger på ett miltal runt 1400mil.
Är det så jävla dyrt att göra 1500mil servicen eller vad är det frågan om?
Jag skulle inte tveka att köpa en som gått 2k mil om den är skött därefter.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Och vipps så står det en ktm 640 2003a i mitt garage. Den kommer nog funka fint som pendlarhoj och lite bus blir de.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har tänkt på en sak.
Alla hojar som säljs på blocket (under 40k) ligger på ett miltal runt 1400mil.
Är det så jävla dyrt att göra 1500mil servicen eller vad är det frågan om?
Jag skulle inte tveka att köpa en som gått 2k mil om den är skött därefter.

Man kan inte lita på miltalen..... man får gå på känsla :va
Många hojar har orimligt låga miltal.
varför köpa en hoj om man inte använder den ?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC