Ktm 640

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Hej alla glada! Jag har följande problem i samband med förgasarbyte:

MC = KTM 640 SM 2006

Originalförgasare = Mikuni
Ersättningsförgasare = Keihin FCR 39

Har hållt på hela dagen men jag gav upp nu. Den vägrar starta efter att jag bytt men jag har uppmärksammat följande:

På Mikunin så satt TPS med en flat kontakt med 3 stift och på Kehinen så är kontakten "trekantig" mao är den inte inkopplad. Kan det bero på detta?? Vad gör TPS:en? Är den livsnödvändig?

Från Mikunin satt det även en kontakt från "plasttratten" med t-korset som har anslutningar i förgasaren. Behövs den kontakten?

I nuläget är alltså två kontakter från hojen lösa och TPS-kontakten på Keihinen lös. Är det därför den inte startar eller vad i h-e kan det vara?

Om det är TPS:en går det att skarva ihop sladdarna så att den funkar? ¨
Är lite tveksam om insugsgummit är för kort också men den känns stadig när allt är åtdraget..

Hoppas nån har lust o kunskap att svara o att alla inte är ute o grillar.. :banana
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej alla glada! Jag har följande problem i samband med förgasarbyte:

MC = KTM 640 SM 2006

Originalförgasare = Mikuni
Ersättningsförgasare = Keihin FCR 39

Har hållt på hela dagen men jag gav upp nu. Den vägrar starta efter att jag bytt men jag har uppmärksammat följande:

På Mikunin så satt TPS med en flat kontakt med 3 stift och på Kehinen så är kontakten "trekantig" mao är den inte inkopplad. Kan det bero på detta?? Vad gör TPS:en? Är den livsnödvändig?

Från Mikunin satt det även en kontakt från "plasttratten" med t-korset som har anslutningar i förgasaren. Behövs den kontakten?

I nuläget är alltså två kontakter från hojen lösa och TPS-kontakten på Keihinen lös. Är det därför den inte startar eller vad i h-e kan det vara?

Om det är TPS:en går det att skarva ihop sladdarna så att den funkar? ¨
Är lite tveksam om insugsgummit är för kort också men den känns stadig när allt är åtdraget..

Hoppas nån har lust o kunskap att svara o att alla inte är ute o grillar.. :banana

Nej det är inte TPS som är problemet. Den skall gå urkopplad då den ändå bara används för att klara bullerkrav.

Insugsgummit är samma på alla LC4.

Startar den på startgas? Surar cykeln ner sig? Har du fällt upp stödet?
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Nej det är inte TPS som är problemet. Den skall gå urkopplad då den ändå bara används för att klara bullerkrav.

Insugsgummit är samma på alla LC4.

Startar den på startgas? Surar cykeln ner sig? Har du fällt upp stödet?

Hej! En som inte grillar :tummenupp

Ok, tycker att FCR:en är smalare mellan gummina än Mikunin men det kanske bara är inbillning?!? Ska prova startgas imorn.. Bara att spraya på luftfiltret va?

Hur kollar jag om den blir sur? Stiftet blött?

Stödet uppe. CHECK!

Det jag tänkte på är att startmotorn går o går o går, inte ens en hostning.

Hur kollar jag om det kommer soppa till fuggen resp cylindern?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej! En som inte grillar :tummenupp

Ok, tycker att FCR:en är smalare mellan gummina än Mikunin men det kanske bara är inbillning?!? Ska prova startgas imorn.. Bara att spraya på luftfiltret va?

Hur kollar jag om den blir sur? Stiftet blött?

Stödet uppe. CHECK!

Det jag tänkte på är att startmotorn går o går o går, inte ens en hostning.

Hur kollar jag om det kommer soppa till fuggen resp cylindern?

Ja FCR är kortare.

Kolla om stiftet är blött. Då där är accpump skall man inte röra gasen ty då sprutar den in en stråle av bensin och surar ner.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Ja FCR är kortare.

Kolla om stiftet är blött. Då där är accpump skall man inte röra gasen ty då sprutar den in en stråle av bensin och surar ner.

Men inte så kort att det inte ska funka med originalgummin? Right? :confused:

Om den surar ner sig, vad göra?

Hur kan jag prova så det öht kommer soppa fram igenom förgasaren. Det kommer genom kranen men sen vet jag ej.

Får prova mer imorn... återkommer med status.

Tack så länge..!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Men inte så kort att det inte ska funka med originalgummin? Right? :confused:

Om den surar ner sig, vad göra?

Hur kan jag prova så det öht kommer soppa fram igenom förgasaren. Det kommer genom kranen men sen vet jag ej.

Får prova mer imorn... återkommer med status.

Tack så länge..!

Lite kan jag bidra med. Startgas sprayar du rakt på luftfiltret. Ge det en dusch och testa. För att få fram soppa till stiftet har jag lutat ner hojen tills det rinner soppan genom skvallerslangen ner på golvet. Då vet man att hojen får bensin till fuggen. Surar hojen ner sej bör du känna bensinlukt.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Lite kan jag bidra med. Startgas sprayar du rakt på luftfiltret. Ge det en dusch och testa. För att få fram soppa till stiftet har jag lutat ner hojen tills det rinner soppan genom skvallerslangen ner på golvet. Då vet man att hojen får bensin till fuggen. Surar hojen ner sej bör du känna bensinlukt.

Det låter bra. Om det är nåt skit i förgasarn så kanske det försvinner om man bara får snurr på maskineriet.

Vilken är skvallerslangen på en FCR då? Den som sitter under gaswiren?

Får försöka på nytt imorn. Tålamodsmätaren är nog högre då än nu.. :(

Vill ju bara att det ska vara :yoparty:yoparty direkkct!!11!!!
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Blir det för tight med insugsgummit borde 58006026500 lösa biffen

Det gick bra utan extra gummin.

Nu sitter den på plats och den går hyffsat. Tomgången är ok men choken går inte att använda för då är tomgången sjukt hög.

En till sak jag noterat är att motorbromsen nästan är borta. Vad kan det bero på?

Är FCR:en så att det är minde motorbroms eller är det nåt som behöver justeras in? Det känns nästan som att köra radfyra när man släpper gasen.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det gick bra utan extra gummin.

Nu sitter den på plats och den går hyffsat. Tomgången är ok men choken går inte att använda för då är tomgången sjukt hög.

En till sak jag noterat är att motorbromsen nästan är borta. Vad kan det bero på?

Är FCR:en så att det är minde motorbroms eller är det nåt som behöver justeras in? Det känns nästan som att köra radfyra när man släpper gasen.

Jämför jag 660 med min 690 så är dom lika. 660 är till och med lite brutalare i motorbromsen så nej. Någon radfyra motorbroms ska det inte bli.
 

cerveza

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Söderköping
Hoj
2015 KTM Superduke 1290 R
Jämför jag 660 med min 690 så är dom lika. 660 är till och med lite brutalare i motorbromsen så nej. Någon radfyra motorbroms ska det inte bli.

Då är det fortf. nåt som e vajvaj... har luskat att det finns nån skruv framtill under fuggen som justerar luft/bränsleblandningen.. kan det vara den som är svaret?

Men gassvaret är ju stor skillnad på iaf. Alltid nåt. =)
 

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
om det rinner bensin ur förgasaren kan det vara något med flottören eller flottörsnålen eller liknade.

Plocka bort förgasaren gör rent igen, kolla/justera flottören och nålen

Tack för svar,

jag hade mc:n inne på en auktorisera KTM-verkstad. De ska ha fixat flottören och nålen vad jag vet.
Med andra ord förgasaren är genomgången men flödar fortfarande över :(

Dock är jag mer orolig över förlusten av effekt. Finns det något mer än kam, ventiler eller förgasare som uppenbart kan strypa hojen (återigen, jag är ny på tekniken)?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tack för svar,

jag hade mc:n inne på en auktorisera KTM-verkstad. De ska ha fixat flottören och nålen vad jag vet.
Med andra ord förgasaren är genomgången men flödar fortfarande över :(

Dock är jag mer orolig över förlusten av effekt. Finns det något mer än kam, ventiler eller förgasare som uppenbart kan strypa hojen (återigen, jag är ny på tekniken)?

Har du originalljuddämpare?
Jag satte på originalljuddämparna när jag skulle besiktiga hojen.
Den gick så dåligt att jag trodde den var trasig, -med öppna rör gick den bra igen :)

Kan den var konfigurerad för något annat när du köpte den ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det gick bra utan extra gummin.

Nu sitter den på plats och den går hyffsat. Tomgången är ok men choken går inte att använda för då är tomgången sjukt hög.

En till sak jag noterat är att motorbromsen nästan är borta. Vad kan det bero på?

Är FCR:en så att det är minde motorbroms eller är det nåt som behöver justeras in? Det känns nästan som att köra radfyra när man släpper gasen.

Trevligt att du fick igång den. Motorbromsen minskar när man höjer tomgången så justera ner tomgångskruven lite.

Den skruv du talar om sitter försänkt på undersidan av förgasaren och är bränsleskruven för att reglera lågfarten. Jag har gjort en grundinställning av den så rör inte om inte cykeln går illa på små trottelöppningar.

Tack för svar,

jag hade mc:n inne på en auktorisera KTM-verkstad. De ska ha fixat flottören och nålen vad jag vet.
Med andra ord förgasaren är genomgången men flödar fortfarande över :(

Dock är jag mer orolig över förlusten av effekt. Finns det något mer än kam, ventiler eller förgasare som uppenbart kan strypa hojen (återigen, jag är ny på tekniken)?

Flödar den över är det fel på flottören. Punkt.

Jag tror på förgasaren som boven i dramat med effektbristen. Sprucket membran skulle jag gissa på.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top