Ktm 640

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jahopp, så hade man oljeläck.

Har torkat rent och varit ute på en liten sväng men har ändå lite svårt att lokalisera var det kommer ifrån. Jag hoppas det är från ventilkåpan/skruven till avgasflänsen men tycker det är lite mycket olja vid cylinderfoten för att vara dropp uppifrån.

Kommer väl se bättre imorrn när jag börjar riva men hur vanligt är det att dom läcker vid cylinder foten(-06 med stålpackning), dom gamla med mjölkkartonspackning har jag läst kan läcka därifrån.

I förebyggande syfte hade jag tänkt höra lite vad som rekommenderas om man ska kladda om ventilkåpan, har kikat på loctite 501 som ska vara värmetåligt o täta gap på upp till 0,25mm om jag minns rätt.

Angående skruven till avgasflänsen som jag antar kan läcka för den är är gängad rakt genom godset läste jag nåt om att köra en stoppskruv i bott med lite gängtätning och sen dra i skruven till flänsen.

Nån som har några bra tips?

Tätningar på idiot-skruven brukar räcka. Tycker det låter som ventilkåpans packningslimm börjar ge upp. Blir ganska mkt "klägg" neråt cylinderbotten/lite bakåt av fartvinden. Jag har kört på orginal-packningskletet från ktm, three-bond eller vad den nu heter, relativt dyr men aldrig något läckage sen jag smetade på den.

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Hoj
KTM 660 -06
Nu har jag iaf gjort ett försök med ventilkåpan.

Allting gick jättebra tills jag skulle justera ventilerna efteråt, rullade hojen framåt med 5:an i efter jag var klar och alldeles efter att avgasventilerna öppnat klickade det till.
Lät precis som kolv vs. ventil....

Kan det vara så? allt jag gjort är att lyfta av ventilkåpan....

:edit Hade inte vajern i till dekompen, kan den ha hoppat till? edit:

Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Nu har jag iaf gjort ett försök med ventilkåpan.

Allting gick jättebra tills jag skulle justera ventilerna efteråt, rullade hojen framåt med 5:an i efter jag var klar och alldeles efter att avgasventilerna öppnat klickade det till.
Lät precis som kolv vs. ventil....

Kan det vara så? allt jag gjort är att lyfta av ventilkåpan....

:edit Hade inte vajern i till dekompen, kan den ha hoppat till? edit:

autodekompen klickar till i ett läge :) Är nog den du hört. Om du inte har satt kamaxeln helt fel på kamdrevet har jag svårt att tänka mig hur du skulle kunna få kolven att toucha ventilerna. Du kollade så de två markeringarna på kamdrevet och kamaxelns markering stämde överens med varandra? Eller du plockade kanske inte ens av kamaxeln...

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Hoj
KTM 660 -06
Plockade aldrig av kammen.
Blev helt nojjig när jag hörde ljudet, var väldigt distinkt.

Då ska jag ta mig en tur ut i garaget igen, tack för snabba svaret.

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Läcker olja...

Halloj, såg efter 12 mils körning igår att det är som ett tunt lager med olja på höger sida utanpå cylindern?

Väntersidan är helt ren å fin, alltså något som läcker på högersidan... Bifogar några bilder här nedan, är det någon skruv eller packning som brukar ge med sig? Den har gått 1800 mil utan strul nu:tummenupp

Det enda jag la märke till var en guldskruv som satt med någon typ av kabelsko på, den var inte helt nedskruvad, ska det vara så? (se bild)

har försökt att lokalisera och hitta men är riktigt jävla dålig på sånthär asså:confused:

http://www.geting.se/viewimage/image/303804-IMG_1095.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303805-IMG_1096.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303806-IMG_1097.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303807-IMG_1099.JPG
http://www.geting.se/viewimage/image/303810-IMG_1100.JPG

Är det någon fara att köra?
TACK!

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Tätningar på idiot-skruven brukar räcka. Tycker det låter som ventilkåpans packningslimm börjar ge upp. Blir ganska mkt "klägg" neråt cylinderbotten/lite bakåt av fartvinden. Jag har kört på orginal-packningskletet från ktm, three-bond eller vad den nu heter, relativt dyr men aldrig något läckage sen jag smetade på den.

Smetar man på den på utsidan mellan ventilkåpan och toppen?
eller måste man öppna och lägga det mellan innan man skruvar ihop igen?

Brukar ni lägga som en lite tjockare "remsa" runt hela ventilkåpan, eller bara där det läcker?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Halloj, såg efter 12 mils körning igår att det är som ett tunt lager med olja på höger sida utanpå cylindern?

Väntersidan är helt ren å fin, alltså något som läcker på högersidan... Bifogar några bilder här nedan, är det någon skruv eller packning som brukar ge med sig? Den har gått 1800 mil utan strul nu:tummenupp

Det enda jag la märke till var en guldskruv som satt med någon typ av kabelsko på, den var inte helt nedskruvad, ska det vara så? (se bild)

har försökt att lokalisera och hitta men är riktigt jävla dålig på sånthär asså:confused:

Har du kolla om det inte är pluggen uppe vid styrhuvudet som det läcker olja från.....

De guldiga me kabelsko är vatten tempgivaren....

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
@Daffa:
När jag köpte min läckte den olja från toppen. Sitter ett "lock" som man tar bort när man skall justera ventilspelet. Detta lock måste tätas korrekt, men är väldigt svårt att göra det om man inte tar bort massa delar.

Gissar att det kan vara där det trycker. Ser det ut som om det kommer "högt upp ifrån"? På dina bilder liknar det som det såg ut på min hoj.

Last edited:

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
@Daffa:
När jag köpte min läckte den olja från toppen. Sitter ett "lock" som man tar bort när man skall justera ventilspelet. Detta lock måste tätas korrekt, men är väldigt svårt att göra det om man inte tar bort massa delar.

Gissar att det kan vara där det trycker. Ser det ut som om det kommer "högt upp ifrån"? På dina bilder liknar det som det såg ut på min hoj.

Okej! Var ute och körde 12 mil igår och har inte hittat några mer oljespår efter att jag dragit av den översta skruven vid avgasflänsen...

Dock är det lite kladdigt under hojen precis vid oljedräneringen, och oljeskruvarna läcker inte...?

konstigt... någonstans kommer det ju ifrån:confused:

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
ktm 640sm -03
Okej! Var ute och körde 12 mil igår och har inte hittat några mer oljespår efter att jag dragit av den översta skruven vid avgasflänsen...

Dock är det lite kladdigt under hojen precis vid oljedräneringen, och oljeskruvarna läcker inte...?

konstigt... någonstans kommer det ju ifrån:confused:

min droppade lite kylarvätska från expansions/överfyllningsslangen som sitter på ramen när jag precis köpt den..fixade sig automatiskt när det blivit rätt nivå.

Last edited:

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
ktm 640sm -03
är det ok att man kan röra sitt bakbromsok i sidled typ en halv mm åt var håll? beläggen ligger alltså inte mot skivan, det är mellanrum..bromsen funkar bra men det känns lite skumt att oket är löst..

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
Hej!

Har ett lömskt problem med min 640 0-04.
Den har gått väldigt knackigt efter vinterförvaringen (och ganska dåligt förra säsongen också). Jag lämnade in den på verkstad då jag tyckte att den kvävde/dränkte sig vid gaspådrag. Min gissning var att problemet låg i förgasaren som hela tiden överflödade.
Verkstaden provkördes hojen, men upplevde inga motorstopp eller dyl. Dock rann det bensin ifrån förgasaren så vi enades om att rengöra denna.
Mekanikern tyckte dock motorcykeln saknade ca 50% av sin effekt - väldigt slö med andra ord. Vi diskuterade om det kunde röra sig om Kam eller ventiler, men han tyckte att motorn lät såpass bra att detta inte var troligt. Till saken hör att verkstaden inte vill ta sig an någon ytterligare felsökning då detta både skulle bli dyrt och mödosamt eftersom de inte har en aning om vad som skapar denna effektförlust.

Så med en viss panik och vädjan undrar jag om det är någon som känner igen problemet? Jag skall ärligt tillstå att jag inte har världens koll på tekniken och jag kan inte riktigt avgöra hur stor effektförlust vi pratar om. 640 är ju relativt snäll i originalutförande...

Tacksam för ideér!

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Hej!

han tyckte att motorn lät såpass bra att detta inte var troligt. Till saken hör att verkstaden inte vill ta sig an någon ytterligare felsökning då detta både skulle bli dyrt och mödosamt eftersom de inte har en aning om vad som skapar denna effektförlust.

Det är väll hans jobb att ta reda på vad som är fel?:)
Jag tror ju att förgasaren spökar, kan vara skit i bränslesystemet...

Kolla även så det mot förmodan inte är skit mellan luftfiltret och insuget, har otroligt nog sett löv & annat skit påväg in i förgasaren.

:yoparty

Maffa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Hoj
2004, KTM, 640 LC4
Tack för svar!
Det är absolut hans jobb att ta reda på vad som är fel. Men jag måste ändå premiera vederbörande att han inte ville ge mig en massa onödiga kostnader när han inte kände sig säker på hur arbetet skulle fortsätta. För övrigt så tog i princip inte betalt för det arbete som var nedlagt - tummen upp med andra ord!
Hämtade MC:n idag och jag anser att den går bättre än tidigare. Inga stopp och jämn fin gång. Förgasaren flödar fortfarande över men flottören skall ligga på rätt nivå och allt är rengjort. Vad jag vet så är det ingen skit mellan filter och insug...
Storleken på munstycket borde de ha kollat på verkstaden dock så kan det nog vara någon o-ring eller tätning som felar.
Vad jag undrar dock, är om effekt-tappet rimligen har med förgasaren att göra eller om det finns andra vägar att felsöka?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
om det rinner bensin ur förgasaren kan det vara något med flottören eller flottörsnålen eller liknade.

Plocka bort förgasaren gör rent igen, kolla/justera flottören och nålen

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...