Meckoholic
Vroom
- Gick med
- 24 Jul 2005
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jahopp, så hade man oljeläck.
Har torkat rent och varit ute på en liten sväng men har ändå lite svårt att lokalisera var det kommer ifrån. Jag hoppas det är från ventilkåpan/skruven till avgasflänsen men tycker det är lite mycket olja vid cylinderfoten för att vara dropp uppifrån.
Kommer väl se bättre imorrn när jag börjar riva men hur vanligt är det att dom läcker vid cylinder foten(-06 med stålpackning), dom gamla med mjölkkartonspackning har jag läst kan läcka därifrån.
I förebyggande syfte hade jag tänkt höra lite vad som rekommenderas om man ska kladda om ventilkåpan, har kikat på loctite 501 som ska vara värmetåligt o täta gap på upp till 0,25mm om jag minns rätt.
Angående skruven till avgasflänsen som jag antar kan läcka för den är är gängad rakt genom godset läste jag nåt om att köra en stoppskruv i bott med lite gängtätning och sen dra i skruven till flänsen.
Nån som har några bra tips?
Tätningar på idiot-skruven brukar räcka. Tycker det låter som ventilkåpans packningslimm börjar ge upp. Blir ganska mkt "klägg" neråt cylinderbotten/lite bakåt av fartvinden. Jag har kört på orginal-packningskletet från ktm, three-bond eller vad den nu heter, relativt dyr men aldrig något läckage sen jag smetade på den.