Ktm 640

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
jag kollar min på sidostödet men jag tror inte det är ngn större skillnad. Kan den nudda svingen så tror jag inte den är för spänd, kolla så det är rakt bara :)
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Någon som vet om en stötdämpare från en 660 -04 passar på en 640 -02?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Tjena,

Får avgassmällar när jag släpper gasen efter lite varvning, är blandningen åt skogen då?
Det sitter en FCR tror jag på den (Boris som monterat åt den tidigare ägaren).

Nån som har en manual el. liknande för justering av blandningen? Några övriga tips för hur man ställer in rätt blandning? :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det kan vara avgassystenet som är lite otät och drar in lite luft när du släpper gasen, -ingen fara.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Ok, det sitter dubbla acraslutdämpare på den. Bestyckningen har jag inte en aning om då det inte är jag som "gjort" förgasarbytet.
Tror det är en förgasare av model FCR 39 (?)... Kan ha fel :p

Och ja, locket för luftburken är bortplockad.
 

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
På höger sida utav motorn under decompen så sitter där en svart klump som lite slangar går in i. Är det SAS-ventilen? Kollade på polarns hoj, exakt som min men han hade ingenting där. Ska man plocka bort den? Vad gör det och vad säger besiktningen? Hur pluggas allt?
 

kallebanan88

Vass KTM 640SM
Gick med
26 Jun 2011
Ort
Vendelsö
Hoj
KTM 640 SM 2003
Nu ligger min 640 SM under köp och sälj tillsalu, 400mil sedan ny svensksåld med trimkam förgasare och sebring slipon, nyskick på hojjen! pris 33.000kr först till kvarn!
 

JoeyJ

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sorsele
Hoj
KTM 640
Ska det vara autodecomp på en -99? Jag måste dra i spaken för att startmotorn ska orka dra runt.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Testa med att ställa ventilerna. Är spelet för stort lyfts inte ventilerna lika högt och det kan bli lite tyngre att dra runt.
 

JoeyJ

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sorsele
Hoj
KTM 640
Testa med att ställa ventilerna. Är spelet för stort lyfts inte ventilerna lika högt och det kan bli lite tyngre att dra runt.

ok ska testa det

Vad är ett vettigt pris på en komplett high-flow topp från en -04?
Passar den bolt on på en -99? funderar på att samla ihop lite saker till vinterpysslet :p
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ok ska testa det

Vad är ett vettigt pris på en komplett high-flow topp från en -04?
Passar den bolt on på en -99? funderar på att samla ihop lite saker till vinterpysslet :p

Frågan är hur friska ventilerna och sätena är så allt från 300kr till 3000kr. Varför skall du byta topp?
 

JoeyJ

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Sorsele
Hoj
KTM 640
Frågan är hur friska ventilerna och sätena är så allt från 300kr till 3000kr. Varför skall du byta topp?

Den nyare toppen är väl lite roligare än den som sitter på min -99 antar jag?
funderar på att byta förgasare och om toppen kan ge lite extra kan det ju vara kul att byta om man får tag på en till vettigt pris
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Fan vad skönt det är med motard. Vurpade i highsider runt 50km/h, enda som hände med hojen var något snett styre, lite repor på höger fotpinne + framskärm och bromshandtaget böjde sig ordentligt(gick ej av otroligt nog). :tummenupp

Spricka i vänster handled dock :crash
 

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Märsta
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Fortfarande lite problem.

Tjenare.

Håller fortfarande på och försöker få ordning på hojen, går illa på låga varv, och jag är rätt övertygad om att handlar om mer än skit bakom spakarna =)

Plockade ur stiftet idag, det ser mörkt ut i mina ögon, men någon mer kunnig kanske är av annan åsikt. Det betyder att den går lite fett va ?
Får bra avgasknallar vid motorbroms och även vid växlingar. Tror en del beror på den söndermoddade dämparen men sen tror jag inte att bestyckningen är som den ska heller. Beställt en Viper slipon från lockners, ska kolla över alla munstycken när jag får den, inte så stor mening att göra det innan.

Sen såg jag när jag plockat väck sadel o tank osv att luftburken är rätt ordentligt öppnad, detta påverkar väl med bestyckningen ?

Sen slutligen så har jag en sladd och en slang som inte är kopplat till något, kan detta vara kvarlevor av den elektroniska strypningen ? SAS prylen som folk pratar om ? Tror inte "hatten" som sitter uppe på förgasaren är 100% tät heller så det ska jag hitta någon bättre lösning till.

Om någon orkar kika på mina bilder och kanske komma med någon synpunkt så är jag evigt tacksam =)

//Patrik
 

Bifogat

  • Filterbox.jpg
    Filterbox.jpg
    133.9 KB · Visningar: 120
  • Strypning.jpg
    Strypning.jpg
    197.7 KB · Visningar: 147
  • Strypning2.jpg
    Strypning2.jpg
    135 KB · Visningar: 129
  • Tändstift.jpg
    Tändstift.jpg
    162.5 KB · Visningar: 92

ante_ante

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJ900 1984, Yamaha XT660X -06
Yes, då va hojen besiktigad idag utan anmärkning. Den gick igenom med rensade orginal ljuddämpare. Vart skeptiskt till DB när en gubbe innan med HD fick göra en mätning och åkte dit på ynka 2db. Jaja nu är det bara att gasa vidare. Börjar närma sig en 1000mila service och kollade med DinMC och dom ville ha nånstans emellan 3500-4000. En service man kan göra själv tro?
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Tjenare.

Håller fortfarande på och försöker få ordning på hojen, går illa på låga varv, och jag är rätt övertygad om att handlar om mer än skit bakom spakarna =)

Plockade ur stiftet idag, det ser mörkt ut i mina ögon, men någon mer kunnig kanske är av annan åsikt. Det betyder att den går lite fett va ?
Får bra avgasknallar vid motorbroms och även vid växlingar. Tror en del beror på den söndermoddade dämparen men sen tror jag inte att bestyckningen är som den ska heller. Beställt en Viper slipon från lockners, ska kolla över alla munstycken när jag får den, inte så stor mening att göra det innan.

Sen såg jag när jag plockat väck sadel o tank osv att luftburken är rätt ordentligt öppnad, detta påverkar väl med bestyckningen ?

Sen slutligen så har jag en sladd och en slang som inte är kopplat till något, kan detta vara kvarlevor av den elektroniska strypningen ? SAS prylen som folk pratar om ? Tror inte "hatten" som sitter uppe på förgasaren är 100% tät heller så det ska jag hitta någon bättre lösning till.

Om någon orkar kika på mina bilder och kanske komma med någon synpunkt så är jag evigt tacksam =)

//Patrik

Dom här prylarna fick jag med i en påse när jag köpte min, så jag antar att dom inte behövs ;) Den slanggrejen som är T-formad ser man ju på din bild, och på toppen av den J-formade finns en honkontakt som ser ut att passa med din lösa hankontakt.
IMAG0425.jpg
 

caferace

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ktm 640sm -03
Yes, då va hojen besiktigad idag utan anmärkning. Den gick igenom med rensade orginal ljuddämpare. Vart skeptiskt till DB när en gubbe innan med HD fick göra en mätning och åkte dit på ynka 2db. Jaja nu är det bara att gasa vidare. Börjar närma sig en 1000mila service och kollade med DinMC och dom ville ha nånstans emellan 3500-4000. En service man kan göra själv tro?

Här finns guider, har man tid och tålamod är det inga problem att serva själv..

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top