Ktm 640

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Märsta
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Dom här prylarna fick jag med i en påse när jag köpte min, så jag antar att dom inte behövs ;) Den slanggrejen som är T-formad ser man ju på din bild, och på toppen av den J-formade finns en honkontakt som ser ut att passa med din lösa hankontakt.
View attachment 341334


Tackar, det där gav mig lite klarhet angående EPCn iaf =), nu har jag dock hittat massa nya roliga problem, så klart ^^ borde man plugga alla hålen till den, eller bara det hålet i förgasaren ?

Nr 1 Gaswire knas, ena wiren har gått av i gängorna där den är fäst i förgasare, 800 riksdaler hos närmaste KTM återförsäljare, jippi ! Kanske påverkat gasen då röret/wiren böjt sig vid gaspådrag.

2 När jag i mitt meckande med gaswiren så tog jag lite spjärn mot chokewiren med fingrarna, och fick den i näven. Det visade sig att plastmuttern som håller fast denna hade sönderdragna gängor PLUS att fjädern till chokekolven saknades. Kan detta ha gjort att det legat choke på lite hela tiden ?

3 Vart exakt sitter luft/soppa skruven på förgasaren ? I det större av de två hålen undertill ?

Man kan hålla sig för skratt när man köper begagnat och inser hur misshandlad och oälskad en hoj kan vara, mkt tråkigt. Men så går det när man snålar :huvet Billigare ÄR sämre, så enkelt är det.
 

Bifogat

  • Brusten gaswire.jpg
    Brusten gaswire.jpg
    198 KB · Visningar: 87
  • Dålig chokeskruv.jpg
    Dålig chokeskruv.jpg
    106.5 KB · Visningar: 87

Sahlis88

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2011
Ort
Sthlm
Hoj
BMW F800R -09
Är ute efter en KYLFLÄKT till KTM 640/625, årsmod runt -03 framåt...Någon som har en liggandes?
 

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Märsta
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Mindre bitter =)

Nu har jag kommit igång och byta grejer, känns helt plötsligt mkt bättre allting.

Nya slip-onet på plats, personligt väldigt nöjd. Inte lika fräsigt som ett acra, men heller inte lika dyrt. Har dock inte provstartat då hojen mer eller mindre är vuxen lego just nu :)

Ny gaswire och chokemutter+fjäder på plats med, förhoppningsvis ger det lite resultat. Passar även på att byta tändstift när jag ändå är på gång. Sen ska jag även kika över bestyckningen och nålinställningen innan jag plockar ihop knarren.

Låter 157.5 main och nålen i fjärde hacket som en bra utgångspunkt med öppen luftburk och slip-on ? Har ju ingen aning om hur det ser ut just nu eller vilka munstycken som sitter i, men det skulle vara lite lättare att ha något att gå efter när man väl öppnar pandoras ask =D

über unt aus
 

Bifogat

  • Viper slipon.jpg
    Viper slipon.jpg
    162.7 KB · Visningar: 103
Last edited:

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
KTM bandagar på LMS 18-19 aug

Tänkte bara påminna om KTM Club Scandinavias bankörning 18-19 Augusti på Sviestad.
Vi har några få platser kvar!

Bandagen är i kombination med KTM’s egen bandag och detta innebär att det blir två härliga dagar på raken!

KTM piloter anmälda till klubbkörningen har förtur till gratisdagen!!

Alltså:
18:e augusti 09:00 – 17:00 KTM’s bandag,
18:e augusti 17:00 -19:00 kvällskörning med klubben
19:e augusti 09:00 – 17:00 klubbens bandag

Det kommer att bli 3 grupper; Långsam, medel och snabb!
Och vi har satt ett maxantal till 45 personer.

Vi försöker vara så nära självkostnadspris som möjligt; 900 kr /person
(banhyra; kväll + heldag 30 000 kr + ambulans 10 000 kr)

18 h bankörning för 900 kr!!
För att underlätta har vi även fått låna klubbhuset på Sviestad.
Där kan de som vill övernatta, det finns kök, duschar och bastu.

OM du mot förmodan inte kör KTM (än) så är dagen numera öppen även för dig.
DVS. torsdag kväll och hela fredagen…


Anmäl dig nu! :banana

http://www.ktmclubscandinavia.se/forum/viewtopic.php?f=10&t=82&start=70
 

jimb0b

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R
Slirande koppling efter service.

Hämtade precis ut min 640 -05 från DinMC efter 1100 servicen. Vart lite dyrt med tanke på att hjullager o drivpaket behövdes bytas, men vad gör man...

Hur som helst så slirar kopplingen efter servicen. :huvet Känns lite sådär, tips på åtgärder som man kan kika på själv här hemma?

Tips mottaget tacksamt!
 

rasmussen

Guest
Hämtade precis ut min 640 -05 från DinMC efter 1100 servicen. Vart lite dyrt med tanke på att hjullager o drivpaket behövdes bytas, men vad gör man...

Hur som helst så slirar kopplingen efter servicen. :huvet Känns lite sådär, tips på åtgärder som man kan kika på själv här hemma?

Tips mottaget tacksamt!

Den slirade inte innan? Om inte så kanske dom hällde i fel olja?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Slirade inte det minsta innan, ska ringa o höra imorrn, men nu slirar den så fort man står på någorlunda.... :va

Det är inte helt ovanligt att den nya halare oljan som man häller i vid byte tippar en sliten koppling över kanten. Men fråga för all del vad de hällde i...
 

jimb0b

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det är inte helt ovanligt att den nya halare oljan som man häller i vid byte tippar en sliten koppling över kanten. Men fråga för all del vad de hällde i...

Ringde o pratade en sväng med dom, så jag ska dit igen efter jobbet får vi se vad vi kommer fram till! Grymt bra bemötande från DinMC dock!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Ringde o pratade en sväng med dom, så jag ska dit igen efter jobbet får vi se vad vi kommer fram till! Grymt bra bemötande från DinMC dock!

Ragnar eller? Han brukar vara väldigt hjälpsam, fixade bort ramlagrena från min vev gratis efter stängning... Det är service :tummenupp
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Måste nog till ett byte av drivpaket om ett tag. 17:42 är ju original.
Vissa säger att det ska kuggas ned etc etc eller upp.
Jag gillar det som det är nu, men är det svårt att byta detta själv/kostnad på firma?
Har ju inte tummen mitt i handen, men tänkte mer på linjering av kedja och etc.
Finns det "färdiga kitt" att köpa?

Så sjukt nöjd över att köra motard btw.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Måste nog till ett byte av drivpaket om ett tag. 17:42 är ju original.
Vissa säger att det ska kuggas ned etc etc eller upp.
Jag gillar det som det är nu, men är det svårt att byta detta själv/kostnad på firma?
Har ju inte tummen mitt i handen, men tänkte mer på linjering av kedja och etc.
Finns det "färdiga kitt" att köpa?

Så sjukt nöjd över att köra motard btw.

Pissenkelt det fixar du själv! Glöm inte att köpa en liten flaska med loctite, behövs till bultarna som håller fast fram+bakdrev. Ny kedja kommer töjas ganska snabbt så man får hålla koll och återspänna
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Pissenkelt det fixar du själv! Glöm inte att köpa en liten flaska med loctite, behövs till bultarna som håller fast fram+bakdrev. Ny kedja kommer töjas ganska snabbt så man får hålla koll och återspänna

Vart hittar jag ett drivpaket till vettigt pris då?
Har nu märkt att det fuktar olja om motorn. Blir en liten pöl undertill när den får stå. 5-krona typ. Ser inte riktigt vartifrån det fuktar, hur pass "farligt" är detta?
 

Brahman

Glad Amatör
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Märsta
Hoj
Tidigare Ktm 640, numera Fireblade
Äntligen hojen iordning !

Nu är den fanimej klar ! Nytt bakdäck, ny gaswire, fjäder till choke, tändstift, olja, alla filter, slip-on, rätt munstycken i förgasaren, nålen i rätt läge, styrhöjare på plats, nya packboxar i gaffelbenen och så passade jag på att klämma dit ett gäng mini-blinkers och motstånd när jag ändå var på gång.

Nu går det t.o.m att gasa upp den på slangen, jag trodde folk snackade skit förut =P tänk vad lite kärlek kan göra !

Ska man bara få tummen ur och ta det jäkla kortet med :banana
 

Bifogat

  • Skillnad =).jpg
    Skillnad =).jpg
    188.2 KB · Visningar: 97
  • blinkers.jpg
    blinkers.jpg
    206.9 KB · Visningar: 94

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Vad rekommenderar ni för olja 10-40 eller 10-50. Vet att biltema har sin racing olja 4T 10-40w vågar man hälla i den?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-Kemikalier/Helsyntetisk-MC-olja-10W40/

10-40 bättre för lägre starttemperatur , men inte lika bra vid hög motortemp/belastning. Oljan är perfekt för inkörning eller att ha i under vår/höst, där motortemperaturen oftast inte kommer upp i mer än arbetstemperatur.

15-50/20-50 har sämre startegenskaper, men istället en tjock oljefilm som ligger kvar länge efter att du slagit av motorn. Lite mer trögstartad i kallt väder, men ger extremt bra smörjning även vid mycket höga belastningar och temperaturer. Oljan du bör välja under sommarens varma månader eller vid mycket stadskörning ii köer och liknande, där motorn ej har mycket hjälp av fartvinden för att sänka temperaturen...

Kör 10-50 fungerar bra till allt!

Jag gör det:) dock har jag ingen erfarenhet av biltema...
 
Last edited:

Ormfn

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Soundsvall
Hoj
KTM Supermoto
Är ganska nybliven 640 ägare, och är fortfarande ganska nöjd över den. Riktigt kul med motard!

Bifogar ett par bilder på den lilla förvandlingen på den, när jag köpte den, men enduro däck osv.. Det är en årsmodell -00. och hur den ser ut nu, helsvart med motardhjul, 6 kolvsok fram -05ans bakdel osv. Ganska dåliga bilder, me det kommer kanske nya så småningom.. Och ljuddämparen ska bytas. Kör hårt! :)

Och nej backspegel är inte snyggt, men bekvämt :)

//S

Före:
2011-06-17-13.13_1000.jpg



Efter:
2011-07-29-21.10_1000.jpg
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Är ganska nybliven 640 ägare, och är fortfarande ganska nöjd över den. Riktigt kul med motard!

Bifogar ett par bilder på den lilla förvandlingen på den, när jag köpte den, men enduro däck osv.. Det är en årsmodell -00. och hur den ser ut nu, helsvart med motardhjul, 6 kolvsok fram -05ans bakdel osv. Ganska dåliga bilder, me det kommer kanske nya så småningom.. Och ljuddämparen ska bytas. Kör hårt! :)

Och nej backspegel är inte snyggt, men bekvämt :)

//S

Vad är det för sadelöverdrag du har? Någon som passar på orginal-sadel -03 tror du?
 

Ormfn

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2011
Ort
Soundsvall
Hoj
KTM Supermoto
Vad är det för sadelöverdrag du har? Någon som passar på orginal-sadel -03 tror du?

Det är ett överdrag från black bird racing.. Det passar säkerligen. Detta som jag köpte var inte just till denna heller, det blev liiite tajt så man fick sträcka det rätt bra när jag montera det.. Men det vart helt okej.

Kanonpris är det just nu på det med= 260kr :)

Beställde det härifrån:
Blackbird sadelöverdrag

De var detta jag beställde: Sadelöverdrag KTM 4-takt 93-99
 
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top