Ktm 640

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Nu blir det mycket spammande med frågor från min sida, men kollade ett 640 från 03 på transportstyrelsen och under antal passagerare och liknande så står det inget ifyllt. Innebär det att man inte får skjutsa på hojen?
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Min 640a släpper kylarvatten in till cylindern och vidare till oljan osv, men problemet är att min mekaniker inte hittar var vattnet kommer ifrån. Har det hänt sig att locket eller cylindern har spruckit på lc4or? Motorn har inte frusit under förra ägarens tid men längre bak vet jag ej. Själv hann jag köra ganska exakt 10 mil från inköpet tills haveriet och gick då felfritt. Så vad kan vara på tok eftersom tills vidare har min mekaniker inte hittat felet. Han har plockat ner den en gång och monterat ihop med alla nya packningar men läcker fortfarande och han har inte hittat sprickor tills vidare, det är alltså frågan om ca 1 kaffekåpp med vatten på enbart några varv.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
På 640:n får man skjutsa vad jag vet..


Ingen som vet något om andra broms/kopplingshandtag som är kortare till en KTM 640 04?
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Har sprucket lock på min 640 så locket och avgasventiler kommer bytas ut, finns det andra delar som borde bytas i samband med detta ingrepp? Och är alla modellers lock identiska efter 2003 och framåt?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har sprucket lock på min 640 så locket och avgasventiler kommer bytas ut, finns det andra delar som borde bytas i samband med detta ingrepp? Och är alla modellers lock identiska efter 2003 och framåt?

Vad har du gjort för att sabba lock och ventiler är frågan för att avgöra vad som mer behöver göras?
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Vad har du gjort för att sabba lock och ventiler är frågan för att avgöra vad som mer behöver göras?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag altså kört ca 10mil med cykeln och förra ägaren ca 200mil, den har under denna tid ej utsatts för kyla eller på något sätt misshandlad genom körning. Ventilerna byts mera ut som allmän service eftersom enligt min mekaniker verkar de sotiga och slitna. Cykeln startade alltså på förmiddagen gick på tomgång 2-3 minuter för att sedan stängas och på eftermiddagen skulle processen upprepas men den startade inte för då tog den in vatten helt plötsligt. Läckaget upptäcktes äntligen med hjälp av sinol och trycklyft. Läs mitt tidigare inlägg för mera info.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg har jag altså kört ca 10mil med cykeln och förra ägaren ca 200mil, den har under denna tid ej utsatts för kyla eller på något sätt misshandlad genom körning. Ventilerna byts mera ut som allmän service eftersom enligt min mekaniker verkar de sotiga och slitna. Cykeln startade alltså på förmiddagen gick på tomgång 2-3 minuter för att sedan stängas och på eftermiddagen skulle processen upprepas men den startade inte för då tog den in vatten helt plötsligt. Läckaget upptäcktes äntligen med hjälp av sinol och trycklyft. Läs mitt tidigare inlägg för mera info.

Jag skulle bytt hela toppen med vippor och allt. Alla highflowtoppar passar.
 

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Nu så är jag nybliven 640 ägare :)
Det blev en 04 uttagen 05 med blygsamma 650 mil på mätaren. Är dock obesiktad och har stått ett par år så det ska göras service på den innan besiktning..

Jag fick med ett par flaskor Shell Helix Ultra 5w40, vad tror ni om att köra på den oljan?
 

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Då kan jag passa på att svara på min egna fråga..
Det gick alldeles utmärkt att köra på 5w40 oljan än så länge, ska visst vara "vinterolja" till dessa hojar men jag får väl göra ett byte till när det börjar bli varmt!

Bes. gick fint sånär som på att kedjan var lite översträckt så nu rullar hon i 2 år!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Då kan jag passa på att svara på min egna fråga..
Det gick alldeles utmärkt att köra på 5w40 oljan än så länge, ska visst vara "vinterolja" till dessa hojar men jag får väl göra ett byte till när det börjar bli varmt!

Bes. gick fint sånär som på att kedjan var lite översträckt så nu rullar hon i 2 år!



Det finns en risk att kopplingen börjar slira, du skall ha en olja med lite tillsatser .-
JASO tror jag att det skall stå på oljeflaskan :huvet
 
Last edited:

Kebbekustom

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Örnsköldsvik / köpmanholmen
Hoj
Yamaha MT-01 -05
skruvar i en -02:a ktm duke 2 som jag köpt osett och oprövad pga motorskrammel, som det ser ut så har startmotor kopplingen (typ kullagret som sitter fastskruvat på svänghjulet har gett sej på den)..min fråga är..när motorn är ca 45grader från ÖD så hugger den till, känns som något tar i..men sen släpper det och den går upp i ÖD sen hör man det där lilla knäppet från autodecompen tror jag..känner nån igen att det ska va så eller är det nått galet inne i motorn? har inte provkört den än kan tilläggas :gnissla
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Kör en 640 LC4 Enduro från 03 och har en fråga om varning för låg bränslenivå. I manualen står det att det finns en sådan funktion (någonting med F) och i displayen går det att stega fram till den funktionen. Dock varnade den aldrig när jag fick soppatorsk så jag antog att den inte fungerade. Hade av tanken i ett helt annat syfte och så här i efterhand kom jag på att jag aldrig kopplade bort någon elkabel till tanken. Och när jag kollar sprängskisser på ktmshop.se så finns det ingen givare för låg bränslenivå men det finns det till Adventure. Har jag alltså ingen sån funktion trots att det står i manualen och finns i displayen? KTM med mig skämta aprillo?
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Hej igen alla glada.

Jag är nu spekulant på en motardmodell av 640'n från 2001. Den har gått drygt 2000 mil och fungerar, enligt säljaren, fint så när som på en sak - den trycker ur sig lite olja vid packningen till ventilkåpan när man kör hårt. Är detta ett allvarligt problem? Enligt honom var det ganska vanligt eftersom det bara var nån typ av packningsmassa där, är det så?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hej igen alla glada.

Jag är nu spekulant på en motardmodell av 640'n från 2001. Den har gått drygt 2000 mil och fungerar, enligt säljaren, fint så när som på en sak - den trycker ur sig lite olja vid packningen till ventilkåpan när man kör hårt. Är detta ett allvarligt problem? Enligt honom var det ganska vanligt eftersom det bara var nån typ av packningsmassa där, är det så?

Stämmer... Vanligt att de läcker där... Jag har en likadan årsmodell å den är snart uppe i 1500, men den läcker ingenting, har inte gjort de på alla 8 åren jag haft den...
 

rasmussen

Guest
Nej nej. Du måste ha kollat i fel manual eller något. När bensinen börjar sina så slår man på reserven och tankar inom en snar framtid.
 

rasmussen

Guest
Hej igen alla glada.

Jag är nu spekulant på en motardmodell av 640'n från 2001. Den har gått drygt 2000 mil och fungerar, enligt säljaren, fint så när som på en sak - den trycker ur sig lite olja vid packningen till ventilkåpan när man kör hårt. Är detta ett allvarligt problem? Enligt honom var det ganska vanligt eftersom det bara var nån typ av packningsmassa där, är det så?

Nä, inget allvarligt fel. Den svettas förmodligen bara lite. Antingen så kletar man på ny three bond packningsmassa eller så håller man koll på oljenivån.
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Stämmer... Vanligt att de läcker där... Jag har en likadan årsmodell å den är snart uppe i 1500, men den läcker ingenting, har inte gjort de på alla 8 åren jag haft den...

Nä, inget allvarligt fel. Den svettas förmodligen bara lite. Antingen så kletar man på ny three bond packningsmassa eller så håller man koll på oljenivån.
Okej, tack! Vad är det mer som kan vara slitet på en sån maskin? Antar att kolven kan se lite sådär ut ifall den inte bytts ännu?

Jag har också för mig att jag läste nåt om någon ring eller dylikt i/runt kopplingen som brukar kunna fara åt fanders, har jag rätt då eller missminner jag mig helt?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top