Ktm 640

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Okej, tack! Vad är det mer som kan vara slitet på en sån maskin? Antar att kolven kan se lite sådär ut ifall den inte bytts ännu?

Jag har också för mig att jag läste nåt om någon ring eller dylikt i/runt kopplingen som brukar kunna fara åt fanders, har jag rätt då eller missminner jag mig helt?

Finns dom som kört både 3000 å 4000 utan att inte göra annat än service å sånt...
De me kopplingen du syftar till är gammla modeller som har kullager istället för rulllager till kopplingskorgen... Orsak å verkan till att de lagret sticker är att folk ska få upp hojen på bakhjulet me kopplingen.. De sliter på de lagret...
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Last edited:

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
http://www.ktmshop.se/documents/12966_%C4gar_Handbok.pdf

Längst ner på sidan 8 i det här dokumentet skriver de iaf om funktionen som varnar för låg bränslenivå.

Edit: Och den menyn med "F" får jag fram om jag stegar fram mellan menyerna med Mode-knappen

Den funktionen finns inte den den modellen. Inte min heller och jag äger en 04..
Funktionen finns i displayen, men det sitter ingen givare i tanken.
Det som finns är mätaren för kylartemp.
 

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Min bakfälg på min 640 från 04 ser lite halvmatt ut och jag funderade på om den är klarlackad eller om det bara är att köra på med autosol och få den blank och fin igen? Autosol lämnar väl kvar ett skyddande skikt efter sig? Räcker det med det skyddet eller är det lika bra att dra på ett lager vax?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Min bakfälg på min 640 från 04 ser lite halvmatt ut och jag funderade på om den är klarlackad eller om det bara är att köra på med autosol och få den blank och fin igen? Autosol lämnar väl kvar ett skyddande skikt efter sig? Räcker det med det skyddet eller är det lika bra att dra på ett lager vax?

Bara gnida me autosol... Blir klart fint.. Jag gör de typ en gång om året...
 

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
Bara gnida me autosol... Blir klart fint.. Jag gör de typ en gång om året...

Tack för snabbt svar!
Kanon då, blir till att putsa upp grejerna då!
Har lite smårepor i kåporna runt om som skulle behöva sig lite polish oxå!
Hojen är i BRA skick, men lite puts saknas. Även en busmaskin kan ju vara fin :)
Då får det bli en pilser eller två i garaget ikväll å putsa!
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Finns dom som kört både 3000 å 4000 utan att inte göra annat än service å sånt...
De me kopplingen du syftar till är gammla modeller som har kullager istället för rulllager till kopplingskorgen... Orsak å verkan till att de lagret sticker är att folk ska få upp hojen på bakhjulet me kopplingen.. De sliter på de lagret...

Okej! Det är en -01a så den har ju några år på nacken, har du någon koll när lagret uppgraderades?

Sen undrar jag också om någon har koll på 25kW-strypning till denna. Har för mig att det finns något slags gummibricka/-bussning som man sätter i förgasarn som ett trottelstopp så man inte kan gasa fullt? Gäller detta denna modell, och var köper man det?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Okej! Det är en -01a så den har ju några år på nacken, har du någon koll när lagret uppgraderades?

Sen undrar jag också om någon har koll på 25kW-strypning till denna. Har för mig att det finns något slags gummibricka/-bussning som man sätter i förgasarn som ett trottelstopp så man inte kan gasa fullt? Gäller detta denna modell, och var köper man det?

Strypning detalj nbr 29 på sidan.... http://ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=1002&c=C01584312_088179... ktmshop.se där finns allt i artikelnummer...
Vet inte när lagret uppdaterades... Andra som vet kanske närmare... Artikel nummer är iaf 58533025000 å kostar 785:-
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tack tack! Har du koll på var man kan få tag på intygspapper eller vad det nu är som krävs för att den ska gå igenom regbesiktningen?

Kommer inte ihåg va firman heter då.... För mig de va för både Ktm å Husaberg... Kanske någon annan vet, men kan kolla mina papper...
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Den funktionen finns inte den den modellen. Inte min heller och jag äger en 04..
Funktionen finns i displayen, men det sitter ingen givare i tanken.
Det som finns är mätaren för kylartemp.

Tack för ditt svar, då behöver jag inte bekymra mig för det! :)
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Jag har fått problem med min ny-servade hoj.
Hämtade den från Service i veckan som var.
Jag han köra ca 1.2 mil innan jag stötte på Köerna.
Då börjar hojen dumma sig, vill inte hålla varv när jag ska krypköra.
Börjar hosta och slutligen dör, men den hoppar igång igen om man jobbar lite på elstarten.

Stannade vid väggrenen och kollade om den var för varm, men inget sådant kunde påpekas.
Startar man upp den igen så står den på tomgång en stund för att sedan dö, även om jag höjer tomgången.

Så för att ta mig hem var jag tvungen att ligga på ganska högt varv (choke) för att ta mig hem.

Ringer till Mekken och frågar: Dafuq ?!

Eftersom den har stått ett tag hos dem (6 månader) pga att den blev stulen förra året, men sen upphittad inom 24 timmar. Då trodde han att det kunde ha varit något sådant..

Kanske ska tillägga att alla vätskor är bytta, filter, tändstift och ventiler ställda. Ruppet är liksom gjort, men den går som skit..

Min tanke var att det kanske är nått glapp från elen alternativt att det är skit i fuggen?

Vad tror ni att problemet kan vara?

Den gick skitbra innan den blev stulen :D (Dom hann inte köra den då den lastades in i en skåpbil och återfanns med skivbromslåset på skivan)
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Uppdatering på föregående inlägg.

Den går fortfarande skitdåligt när den blir varm. Har kollat ifall det har varit gammal soppa i tanken så all soppa är bytt.
Tappar fortfarande varv och dör. Även om jag ställer upp Tomgången.
Har inte kunnat kolla lågfarten för det sitter för mycket sladdar och slang i vägen.
Funderade på om jag skulle flytta nålen ett hack, men kom inte ihåg åt vilket håll för att den skulle gå lite fetare.
Alla säkringar är hela osv..

Tips någon?

Slappa: Boris har stenkoll på dem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Uppdatering på föregående inlägg.

Den går fortfarande skitdåligt när den blir varm. Har kollat ifall det har varit gammal soppa i tanken så all soppa är bytt.
Tappar fortfarande varv och dör. Även om jag ställer upp Tomgången.
Har inte kunnat kolla lågfarten för det sitter för mycket sladdar och slang i vägen.
Funderade på om jag skulle flytta nålen ett hack, men kom inte ihåg åt vilket håll för att den skulle gå lite fetare.
Alla säkringar är hela osv..

Tips någon?

Slappa: Boris har stenkoll på dem.

Skräp och korrosion i förgasaren är mitt tips. Be dem plocka ner och rengöra....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Någon som har koll på skillnaderna på ktms kammar? Vet inte riktigt hur dom olika ändrar karatären på motorn!

MSP3= Rallykam= Mer kräm i botten-mellan
MSP1= Supermoto= Mest knuff på topp
660= Mer effekt på topp än 249/1 dock ej lika extrem som MSP1
249/1 =Standard 625/640

Sen finns ett gäng aftermarketkammar som jag skrivit om ifall du pallar söka.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
MSP3= Rallykam= Mer kräm i botten-mellan
MSP1= Supermoto= Mest knuff på topp
660= Mer effekt på topp än 249/1 dock ej lika extrem som MSP1
249/1 =Standard 625/640

Sen finns ett gäng aftermarketkammar som jag skrivit om ifall du pallar söka.
Har sökt ganska mycket men det är svårt att hitta nån vidare vettig info om ktms egna kammar tex hur det blir med decomp/elstart med factorykammen osv.
 

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Ort
Finland
Hoj
LC4 640
Storlek på SAS plugg mellan utblåsen.

Som jag tidigare postat var jag tvungen att byta ut mitt topplock pga. en spricka och eftersom jag har en -03a hade det gamla locket inget hål för SAS medan det nya locket naturligtvis hade det. Pluggen är beställd men skulle få hålet pluggat fortare om en bekant kunde svarva en motsvarande plugg. Så frågan är har någon exakta mått på pluggen som kommer mellan utblåsena? Har inte hojen här för tillfället så kan inte måtta upp det själv och även då med mina verktyg kan det bli för stort kasst. Men om någon har en plugg som de kan mäta vore det väldigt tacksamt. Materialet är som jag förstod aluminium, stämmer detta?

Tacksam för svar /Kille som köpte en hoj och hann köra 10mil innan locket sprack och har haft sin hoj på reparation i 5 veckor nu... :Bugar
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Fick ganska precis ett problem på min 03a. den började knacka och blev orkeslös. Någon som varit med om liknande?

Har rivit ner ventilkåpan och såg att kammen gått ner sig kan ju vara en sak. annars har jag hört att autodecompsfjädern brukar slakka. Stämmer symtomen ifall fjädern slakkar?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top