Ktm 640

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fick ganska precis ett problem på min 03a. den började knacka och blev orkeslös. Någon som varit med om liknande?

Har rivit ner ventilkåpan och såg att kammen gått ner sig kan ju vara en sak. annars har jag hört att autodecompsfjädern brukar slakka. Stämmer symtomen ifall fjädern slakkar?

Bild på den nedgångna kammen? Börjar autodekompen strula blir den svårstartad och skramlar, den tappar inte effekt.

Knackande LC4 brukar stavas vevlager eller ramlager...

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Bild på den nedgångna kammen? Börjar autodekompen strula blir den svårstartad och skramlar, den tappar inte effekt.

Knackande LC4 brukar stavas vevlager eller ramlager...

Får fixa en bild på dedå.
Men om det är ramlager brukar det inte knacka snabbare då. tyckte inte det lät som de när jag körde. Har däremot spån i oljan. så jag får väl plocka ner hela rasket ändå :/

JoeyJ

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
KTM 640
bytte bromsbelägg i samma veva när jag bytte däck och nu ligger frambromsen på hela tiden, skivan ligger mot ena belägget, det som sitter närmast ekrarna, och det kan nog inte komma ut längre, det är precis att inte skivan tar i oket på ena sidan

oket skulle behöva flyttas 1mm åt sidan så att skivan kommer mitt i, har testat montera bort och dit både ok och fälg flera gånger men får det inte att passa riktigt, är det något speciellt man måste tänka på? kan typ hjullagret åkt ut lite när de bytte däck på fälgarna så gaffeln hamnar lite längre ut eller nått sånt?

Skulle förmodligen funka att lägga brickor mellan oket och gaffelbenet men det känns ju inte jättestabilt

mickepicke

Moppebus för hela slanten
Gick med
5 May 2011
Hoj
hemligt
Hejsan !
Jag har en 640 -05, som jag precis monterat keihin fcr41-mx fugge och rallykam i, har även dubbla sebring slipon,har tagit bort locket på ovansidan av luftburken

är det någon här som kör med samma setup , för jag skulle gärna vilja höra vad ni kör på för bestyckning och förgasarinställning :)?

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Tänkte testa ett 38kuggars bakdrev till min 640 -05, nån som har nått som ligger å dammar? Eller, finns det några billiga drev på nätet? Har letat, men det verkar tunnt. Finns det drev som passar från andra maskiner till KTM?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tänkte testa ett 38kuggars bakdrev till min 640 -05, nån som har nått som ligger å dammar? Eller, finns det några billiga drev på nätet? Har letat, men det verkar tunnt. Finns det drev som passar från andra maskiner till KTM?

Är det något som finns i drivor så är det drev till KTM. Alla bakdrev är ju samma.

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
LC4 640
Ni som har petat en massa med dessa FCR förgasare kan ni kolla upp denna, bilden är skickad av en som har den till salu och han vet inte mycket om den och jag har aldrig sett dessa påriktit men är detta frågan om en MX eller gammal modell och saknar denna några fästen att klämma den på min 640a?

keihin 1.jpg

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
LC4 640
Ni som har petat en massa med dessa FCR förgasare kan ni kolla upp denna, bilden är skickad av en som har den till salu och han vet inte mycket om den och jag har aldrig sett dessa påriktit men är detta frågan om en MX eller gammal modell och saknar denna några fästen att klämma den på min 640a?

View attachment 361242
keihin 2.jpg

Sorry för dubbelpost.

Snowman89

Guest
Skulle någon här med en 640 motard kunna mäta avståndet mellan mitten av gaffelbenen, uppe vid styrhuvudet? Ska ev använda mig av en gaffel från en 640 och behöver veta ifall det är samma avstånd så distanser och allt sånt passar.

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 640 SM
Jag saknar verktygskitet som ska finnas i plastburken bakom höger bakre kåpa...
Är det någon som skulle vilja berätta vad den innehåller?
Alterativt, vad för verktyg känns vettiga att ha med sig?
1/4 spärrskaft med lång 8mm hylsa känns som ett måste.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hejsan !
Jag har en 640 -05, som jag precis monterat keihin fcr41-mx fugge och rallykam i, har även dubbla sebring slipon,har tagit bort locket på ovansidan av luftburken

är det någon här som kör med samma setup , för jag skulle gärna vilja höra vad ni kör på för bestyckning och förgasarinställning :)?

Det finns massa trådar om ämnet både här och på soe!

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 640 SM
Bara en fundering som kanske inte spelar någon som helst roll.
Mitt avgassystem är blåanlöpt kraftigt där båda krökarna går ihop till en, men enligt många bilder jag sett så är dom flesta kraftigt blåanlöpta i krökarna, men inte där rören går ihop.

Vad kan detta bero på?

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Hur vanligt förekommande är det att topparna på KTM 640LC4 spricker?
Nu är den här hojen orginal men jag läste på forumet att dom som trimmar
LC4 löper stor risk för sprickor i topparna stämmer det?
Jag ska hjälpa en vän vars topp spruckit o vattnet runnit ner i motorn
så jag leta efter en beg topp som är hel.Ny priset på en topp ligger
11000kr enligt honom låter mycket faktiskt men stämmer säkert.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Min lc4 tickar fast ventilerna står rätt, har kollat dom flera ggr om. Nån som har någon ide om vad som skulle kunna vara felet?
Har läst lite och nån pratade om att det kunde vara trotteln i fcren som slamrar men det känns långsökt, autodecompen?

Catalystic

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2012
Hoj
LC4 640
Hej:)

Hur vanligt förekommande är det att topparna på KTM 640LC4 spricker?
Nu är den här hojen orginal men jag läste på forumet att dom som trimmar
LC4 löper stor risk för sprickor i topparna stämmer det?
Jag ska hjälpa en vän vars topp spruckit o vattnet runnit ner i motorn
så jag leta efter en beg topp som är hel.Ny priset på en topp ligger
11000kr enligt honom låter mycket faktiskt men stämmer säkert.

Min topp sprack i våras i varje fall, orsak vet jag ej men det var en high flow topp som sprack mellan avgasventilerna. En bekant till mig köpte en lc4a med smällt topp, den hade smällt för förra ägaren hade kört mig about 130 huvudmunstycke men han förde locket till en firma som svetsade locket för ca 200 euro (2000 kronor ungefär dvs) och den fungerar utmärkt nu dock inte så hemskt många kilometrar ännu...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Bara en fundering som kanske inte spelar någon som helst roll.
Mitt avgassystem är blåanlöpt kraftigt där båda krökarna går ihop till en, men enligt många bilder jag sett så är dom flesta kraftigt blåanlöpta i krökarna, men inte där rören går ihop.

Vad kan detta bero på?

Jag har på min ända fram till ljuddämparen då, kanske inte kraftigt blått då men blått iaf... Vissa tycker de ser snyggt å inte andra.... En obekräftad gammal skröna är att "då går den bra"..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln