Ktm 640

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Okej, fick byta grafitringen på mitt originalsystem för att få det tätt. Smällde som satan innan.. Tog även bort SAS, då den också pytsar in luft i systemet.

I slutet av körningen nu senast så trycktes första skarven på grenröret isär ganska rejält men fixade sedan de.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Mer nojjig då... De låter om motorn... Haft min i 9 år å får för mig också att de låter mer ibland.....

Nu slog nojjan in som fan igen..hur märker man att ventilerna behöver justeras? Smäller det mycket? Läste nånting att den blir svårstartad, men jag har inga problem med det (man får choke:a, men det står i manualen att det är normal procedur).

Förre ägaren sade att han bytte olja och justerade ventilerna vid 860mil (hojen har nu gått 980)...
Oljan ser ju bra ut i fönstrena, men..
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Justerade ventilerna på flickvännens ktm625sxc, behövde knappt göra det. Den har rullat precis över 1000mil. Btw ni som kan KTM LC4 har ju inte direkt meka m dem sen -06 men gällande kam kedjesträckaren går det verkligen att utläsa på den när kedjan börjar bli sliten?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu slog nojjan in som fan igen..hur märker man att ventilerna behöver justeras? Smäller det mycket? Läste nånting att den blir svårstartad, men jag har inga problem med det (man får choke:a, men det står i manualen att det är normal procedur).

Förre ägaren sade att han bytte olja och justerade ventilerna vid 860mil (hojen har nu gått 980)...
Oljan ser ju bra ut i fönstrena, men..

Nojjig, är nog förnamnet... :)
Choke är helt vanligt att använda... Svårstartad är det när den tänder till å inte vill gå för egen maskin... Flertal startförsök innan den börjar gå...
Ventilskramel är typ å lyssna på en gammal volvo me b18/b20 motor.... Ett skrammel som följer me varvtalet upp....
Jag har justerat ventilspelet en gång på min å då fick jag skruva till lite på ena insuget å ena avgasen... Fick fram måttet knappt 0,20 på bladmåttet, å då skramla inte ventilerna utan va en koll... Köpte hojen för 9 år sen å då hade den gått 652mil å nu har den gått 1560, någonting....
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Nojjig, är nog förnamnet... :)
Choke är helt vanligt att använda... Svårstartad är det när den tänder till å inte vill gå för egen maskin... Flertal startförsök innan den börjar gå...
Ventilskramel är typ å lyssna på en gammal volvo me b18/b20 motor.... Ett skrammel som följer me varvtalet upp....
Jag har justerat ventilspelet en gång på min å då fick jag skruva till lite på ena insuget å ena avgasen... Fick fram måttet knappt 0,20 på bladmåttet, å då skramla inte ventilerna utan va en koll... Köpte hojen för 9 år sen å då hade den gått 652mil å nu har den gått 1560, någonting....

Haha, okej, det skramlar löjligt mycket då eller? (jag tycker iofs att ALLT skrammel är mycket :p) Är ju ny på den här maskinen, så hade vart bra att få jämföra med någon annan :)

Kan man bara kontrollera ventilerna, genom att trycka in ett bladmått, eller måste man justera? Måste man kontrollera under både främre och bakre kåpan?
Hur ser man att ventilerna är rätt ställda när man ska justera?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Haha, okej, det skramlar löjligt mycket då eller? (jag tycker iofs att ALLT skrammel är mycket :p) Är ju ny på den här maskinen, så hade vart bra att få jämföra med någon annan :)

Kan man bara kontrollera ventilerna, genom att trycka in ett bladmått, eller måste man justera? Måste man kontrollera under både främre och bakre kåpan?
Hur ser man att ventilerna är rätt ställda när man ska justera?

Främre å bakre kåpan... Ena är avgas ventilrna andra är insug.... Längst fram nere på motorn, under oljefiltret finns en insex skruv som man skruvar ur å tar bort brickan på.... Den skruven har en spets som ska passa i ett hack på ena vevskivan... Då är motorn i noll läge, men de ska vara rätt läge me ventilerna... Dvs. när avgasventilerna vippat å kolven är i topp innan insug öppnar...
Då kollar du me bladmått 0,1 alt. 0,15 kall motor...
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Främre å bakre kåpan... Ena är avgas ventilrna andra är insug.... Längst fram nere på motorn, under oljefiltret finns en insex skruv som man skruvar ur å tar bort brickan på.... Den skruven har en spets som ska passa i ett hack på ena vevskivan... Då är motorn i noll läge, men de ska vara rätt läge me ventilerna... Dvs. när avgasventilerna vippat å kolven är i topp innan insug öppnar...
Då kollar du me bladmått 0,1 alt. 0,15 kall motor...

Okek, så det lättaste är att sätta kolven i topp, för att ordna avgasventilerna..Hur får man den i topp och hur kan man bekräfta det? Och hur ska kolven stå när man ska justera insuget?
Uppskattar din hjälp! :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Okek, så det lättaste är att sätta kolven i topp, för att ordna avgasventilerna..Hur får man den i topp och hur kan man bekräfta det? Och hur ska kolven stå när man ska justera insuget?
Uppskattar din hjälp! :)

Ut me tändstiftet så känner du me typ en mejsel om kolven är i topp... Hittar du hacket så kan du ställa både insug å avgas....

Den här är för Rfs motorn, men prinsipen är den samma...
http://www.youtube.com/watch?v=hWS9RuEQzc8

Här har du också instrutioner.... http://wordpress.soe.se/?page_id=97
 
Last edited:

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Ut me tändstiftet så känner du me typ en mejsel om kolven är i topp... Hittar du hacket så kan du ställa både insug å avgas....

Den här är för Rfs motorn, men prinsipen är den samma...
http://www.youtube.com/watch?v=hWS9RuEQzc8

Här har du också instrutioner.... http://wordpress.soe.se/?page_id=97

Kanon! Tack så jättemycket!
Måste bara upprepa, så jag förstått, bear with me ;)

1. Lossa ventilkåporna (byta packningar också?)
2. Kolv i ÖD (känn efter kolv, leta efter hack i fönstret, se så att ventilerna är öppna, "lösa")
3. Stick in 0.1, får jag in det, testa 0.15, går inte det så är det OK (hur mycket är ok? Upp till 0.2?)
4. Om kass, justera
5. Byt ventiler, börja om från punkt 2.
Har jag fattat rätt?

Sen måste jag dubbelkolla oljebytet (Igen, jag ber om ursäkt :p)

1. Tappa ur från båda bottenpluggarna.
2. Skruva ur det stora, främre filtret
3. Skruva ur den mindre skruven, tappa ur olja.
4. Fyll nytt filter med olja, skruva tillbaka allt.
5. Byt filter på sidan (måste man lossa banjoskruven osv? Och byta packning?)
6. Fyll olja i motorn. 1.6 liter
7. Öppna skruven uppe vid styret. Fyll på med 0.6 liter.
Done!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kanon! Tack så jättemycket!
Måste bara upprepa, så jag förstått, bear with me ;)

1. Lossa ventilkåporna (byta packningar också?)
2. Kolv i ÖD (känn efter kolv, leta efter hack i fönstret, se så att ventilerna är öppna, "lösa")
3. Stick in 0.1, får jag in det, testa 0.15, går inte det så är det OK (hur mycket är ok? Upp till 0.2?)
4. Om kass, justera
5. Byt ventiler, börja om från punkt 2.
Har jag fattat rätt?

Sen måste jag dubbelkolla oljebytet (Igen, jag ber om ursäkt :p)

1. Tappa ur från båda bottenpluggarna.
2. Skruva ur det stora, främre filtret
3. Skruva ur den mindre skruven, tappa ur olja.
4. Fyll nytt filter med olja, skruva tillbaka allt.
5. Byt filter på sidan (måste man lossa banjoskruven osv? Och byta packning?)
6. Fyll olja i motorn. 1.6 liter
7. Öppna skruven uppe vid styret. Fyll på med 0.6 liter.
Done!

Här är instrutioner just för Lc4 motorn.... http://wordpress.soe.se/?page_id=97

Packningarna ska du inte behöva byta om dom är hela....
Du kan ställa både insug å avgasvetilerna samtidigt när motorn står rätt...
0,15 oki 0,20 justera...

Om oljan inte är svart å är genomskinlig som ny olja så behöver du inte byta....
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Den sluta smälla och gurglade bara efter det, den enda gången den smäller är om jag varvar ur den så det gör ont i kroppen och sen dumpar gasen.

Är den tät vid anslutningen mot toppen?

Hur blev det efteråt då?
Min är tät där men smäller ändå rätt bra vid avslag.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Här är instrutioner just för Lc4 motorn.... http://wordpress.soe.se/?page_id=97

Packningarna ska du inte behöva byta om dom är hela....
Du kan ställa både insug å avgasvetilerna samtidigt när motorn står rätt...
0,15 oki 0,20 justera...

Om oljan inte är svart å är genomskinlig som ny olja så behöver du inte byta....

Grymt bra guide!

Oljan är riktigt fin. Jag ville bara vara säker, så att jag har förstått proceduren. Verkar konstigt att fylla i ramen och att fylla ena filtret innan man skruvar på det :S

Jag tackar för din hjälp och ditt tålamod!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Fyll hellre lite olja i skruvfiltret & ca 0, 4 i ramen för att dubbelkolla senare så det inte är för mkt. Det där m hacket kör inte ja med utan sätter hojen på depåstödet lägger i högsta växeln ur m stiftet samt snurrar på hjulet & känner på vipparmarna när både insug å utsug är lösa.
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Fyll hellre lite olja i skruvfiltret & ca 0, 4 i ramen för att dubbelkolla senare så det inte är för mkt. Det där m hacket kör inte ja med utan sätter hojen på depåstödet lägger i högsta växeln ur m stiftet samt snurrar på hjulet & känner på vipparmarna när både insug å utsug är lösa.

Flla till kanten på filtret då?
Hur ser man om det är "för mycket"? Hörde av någon att man ska starta motorn tills det bubblar ut olja ur "styrhålet"..?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Grymt bra guide!

Oljan är riktigt fin. Jag ville bara vara säker, så att jag har förstått proceduren. Verkar konstigt att fylla i ramen och att fylla ena filtret innan man skruvar på det :S

Jag tackar för din hjälp och ditt tålamod!

Man fyller alltid oljefilter me olja innan för när man sen kör igång så oljetrycket kommer fortare....Specielt när man har haft isär motorn å rengjort alla kanaler....
Att fylla 0,6l i ramen har säkert göra me att få dit oljan utan luftfickor så samt få igång hela systemet....
 

Ollvid

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2012
Ort
På sadeln
Hoj
Honda Hornet 600 2001
Man fyller alltid oljefilter me olja innan för när man sen kör igång så oljetrycket kommer fortare....Specielt när man har haft isär motorn å rengjort alla kanaler....
Att fylla 0,6l i ramen har säkert göra me att få dit oljan utan luftfickor så samt få igång hela systemet....

Okej. En sista fråga: Hur ser man om man har för mycket olja?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top