Slappa
Rage closed inside!
Hur får ja bort avgassmällarna vid avslag annars?
Hur får ja bort avgassmällarna vid avslag annars?
Som jag tipsade om i andra tråden du frågade.
Har du kollat så inte avgassystemet läker? Man får lätt avgassmällar då.
I slutet av körningen nu senast så trycktes första skarven på grenröret isär ganska rejält men fixade sedan de.
Mer nojjig då... De låter om motorn... Haft min i 9 år å får för mig också att de låter mer ibland.....
Nu slog nojjan in som fan igen..hur märker man att ventilerna behöver justeras? Smäller det mycket? Läste nånting att den blir svårstartad, men jag har inga problem med det (man får choke:a, men det står i manualen att det är normal procedur).
Förre ägaren sade att han bytte olja och justerade ventilerna vid 860mil (hojen har nu gått 980)...
Oljan ser ju bra ut i fönstrena, men..
Nojjig, är nog förnamnet...
Choke är helt vanligt att använda... Svårstartad är det när den tänder till å inte vill gå för egen maskin... Flertal startförsök innan den börjar gå...
Ventilskramel är typ å lyssna på en gammal volvo me b18/b20 motor.... Ett skrammel som följer me varvtalet upp....
Jag har justerat ventilspelet en gång på min å då fick jag skruva till lite på ena insuget å ena avgasen... Fick fram måttet knappt 0,20 på bladmåttet, å då skramla inte ventilerna utan va en koll... Köpte hojen för 9 år sen å då hade den gått 652mil å nu har den gått 1560, någonting....
Haha, okej, det skramlar löjligt mycket då eller? (jag tycker iofs att ALLT skrammel är mycket ) Är ju ny på den här maskinen, så hade vart bra att få jämföra med någon annan
Kan man bara kontrollera ventilerna, genom att trycka in ett bladmått, eller måste man justera? Måste man kontrollera under både främre och bakre kåpan?
Hur ser man att ventilerna är rätt ställda när man ska justera?
Främre å bakre kåpan... Ena är avgas ventilrna andra är insug.... Längst fram nere på motorn, under oljefiltret finns en insex skruv som man skruvar ur å tar bort brickan på.... Den skruven har en spets som ska passa i ett hack på ena vevskivan... Då är motorn i noll läge, men de ska vara rätt läge me ventilerna... Dvs. när avgasventilerna vippat å kolven är i topp innan insug öppnar...
Då kollar du me bladmått 0,1 alt. 0,15 kall motor...
Okek, så det lättaste är att sätta kolven i topp, för att ordna avgasventilerna..Hur får man den i topp och hur kan man bekräfta det? Och hur ska kolven stå när man ska justera insuget?
Uppskattar din hjälp!
Ut me tändstiftet så känner du me typ en mejsel om kolven är i topp... Hittar du hacket så kan du ställa både insug å avgas....
Den här är för Rfs motorn, men prinsipen är den samma...
http://www.youtube.com/watch?v=hWS9RuEQzc8
Här har du också instrutioner.... http://wordpress.soe.se/?page_id=97
Kanon! Tack så jättemycket!
Måste bara upprepa, så jag förstått, bear with me
1. Lossa ventilkåporna (byta packningar också?)
2. Kolv i ÖD (känn efter kolv, leta efter hack i fönstret, se så att ventilerna är öppna, "lösa")
3. Stick in 0.1, får jag in det, testa 0.15, går inte det så är det OK (hur mycket är ok? Upp till 0.2?)
4. Om kass, justera
5. Byt ventiler, börja om från punkt 2.
Har jag fattat rätt?
Sen måste jag dubbelkolla oljebytet (Igen, jag ber om ursäkt )
1. Tappa ur från båda bottenpluggarna.
2. Skruva ur det stora, främre filtret
3. Skruva ur den mindre skruven, tappa ur olja.
4. Fyll nytt filter med olja, skruva tillbaka allt.
5. Byt filter på sidan (måste man lossa banjoskruven osv? Och byta packning?)
6. Fyll olja i motorn. 1.6 liter
7. Öppna skruven uppe vid styret. Fyll på med 0.6 liter.
Done!
Okej, fick byta grafitringen på mitt originalsystem för att få det tätt. Smällde som satan innan.. Tog även bort SAS, då den också pytsar in luft i systemet.
Hur blev det efteråt då?
Min är tät där men smäller ändå rätt bra vid avslag.
Här är instrutioner just för Lc4 motorn.... http://wordpress.soe.se/?page_id=97
Packningarna ska du inte behöva byta om dom är hela....
Du kan ställa både insug å avgasvetilerna samtidigt när motorn står rätt...
0,15 oki 0,20 justera...
Om oljan inte är svart å är genomskinlig som ny olja så behöver du inte byta....
Fyll hellre lite olja i skruvfiltret & ca 0, 4 i ramen för att dubbelkolla senare så det inte är för mkt. Det där m hacket kör inte ja med utan sätter hojen på depåstödet lägger i högsta växeln ur m stiftet samt snurrar på hjulet & känner på vipparmarna när både insug å utsug är lösa.
Grymt bra guide!
Oljan är riktigt fin. Jag ville bara vara säker, så att jag har förstått proceduren. Verkar konstigt att fylla i ramen och att fylla ena filtret innan man skruvar på det :S
Jag tackar för din hjälp och ditt tålamod!
Man fyller alltid oljefilter me olja innan för när man sen kör igång så oljetrycket kommer fortare....Specielt när man har haft isär motorn å rengjort alla kanaler....
Att fylla 0,6l i ramen har säkert göra me att få dit oljan utan luftfickor så samt få igång hela systemet....
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |