Ktm 640

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tja.
Har besiktning på måndag, så nu har jag en fråga angående parkeringsljuset. När jag vrider nyckeln till förstaläget (så man kan starta hojen, men fram- och bakljuset är avstängda) så lyser inte mitt lilla parkeringsljus. Om jag däremot vrider om nyckeln till "läge 2", så fram- och bakljus tänds, då tänds även mitt parkeringsljus. Ska det verkligen vara så här? Borde inte parkeringsljuset vara tänt när man har läge 1 i? Eller tänker jag fel?

bye for now...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
som sagt är det besiktning för min del imon, vilket betyder att ljuddämparen måste bytas (kör med orginalrör fram till dämparen). Slängde på orginal-dämparen och startade hojen. Blev rätt förvånad när jag insåg att hojen inte lät speciellt mycket mindre med orginal på. Inte lika dovt som den andra jag har, men nästan lika högt. Jag kör förvisso inte med någon häftig akra-pipa, utan har KTM's egna "trimdämpare". Det känns som om att bes.mannen bara kommer skratta åt mig när jag kommer in imon och be mig fixa till ljudet... :huvet

Ni som har en 640, låter era mycket med orginal? Trodde den skulle låta som körskolans enduro ungefär (Suzuki DR650, uppborrad till 701cc).... men ack så fel jag hade...

//Magnus
 

KTMicho

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Köping
Hoj
-05 KTM 640 SMC
Nån som har ett bromshandtag till ktm 640 -05 liggandes.. kanske nån som bytt till snyggt orange handtag som har ett orginal som ligger o skräpar? :kryckor
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
hej hej. vet inte om de e i rätt forum att skriva om detta men kan ju försöka. ja har en ktm 640 Lc4. idag när ja var ute o åkte så märkte ja vid 2 tillfällen att hojjen bara dog... (men endast för en kort stund o startade igen i farten) några timmar senare när ja åker så händer samma sak... sen går hojjen väldigt orent o blöddrar o smäller o har sig. den håller inte tomgång o går mkt illa (ojämt o smäller) NÅGON som har en aning om vad felet kan vara
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
hej hej. vet inte om de e i rätt forum att skriva om detta men kan ju försöka. ja har en ktm 640 Lc4. idag när ja var ute o åkte så märkte ja vid 2 tillfällen att hojjen bara dog... (men endast för en kort stund o startade igen i farten) några timmar senare när ja åker så händer samma sak... sen går hojjen väldigt orent o blöddrar o smäller o har sig. den håller inte tomgång o går mkt illa (ojämt o smäller) NÅGON som har en aning om vad felet kan vara

Det kan vara skit i förgasaren, tex ett igenkorkat lågfartsmunstycke.

Ta loss och gör rent :)
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
okej felet är hittat.. de var en kabel som hade gått av till ett relä som sitter vid batteriet.. men den va inte helt av (därav att den gick som den gick. ) tack för alla tips :)
 

burra7

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Vasa/Finland
Hoj
LC4 640 2001
Hej, har en LC4 640 2001 som har börjat läcka olja på vänster sida ungefär vid ventilkåpan. Läste någonstans att detta är vanligt på LC4. Hur skall man bäst åtgärda detta problem?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej, har en LC4 640 2001 som har börjat läcka olja på vänster sida ungefär vid ventilkåpan. Läste någonstans att detta är vanligt på LC4. Hur skall man bäst åtgärda detta problem?

Threebond fungerar kalas en del brukar använda biltemas vad det nu är för något. Threebond har aldrig svikit mig iallafall
 

burra7

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Vasa/Finland
Hoj
LC4 640 2001
Tackar gnutten, kolla just i LC4 reparations manualen och även de nämner three-bond. Var de så att de hade slarvat med ihopsättningen vid KTM eller varför börjar det läcka?
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Hej Svejs! har en ktm 640-00 som har gått 1700 mil och ska in på service om ca. 50 mil.
Här om dagen när jag var ute o körde då det var så cp-varmt här i sthlm så upptäckte jag att någon skum blå vätska läckte uppifrån burken under sadeln med kudden i. Vad är detta för fenomen? :5sure
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hej Svejs! har en ktm 640-00 som har gått 1700 mil och ska in på service om ca. 50 mil.
Här om dagen när jag var ute o körde då det var så cp-varmt här i sthlm så upptäckte jag att någon skum blå vätska läckte uppifrån burken under sadeln med kudden i. Vad är detta för fenomen? :5sure
Burk under sadeln med kudde i:va Det kanske har runnit ur lite filterolja ur luftfiltret?
 

Skytt

Fattig student
Gick med
10 Sep 2006
Ort
Boden/Luleå
Hoj
Hojlös
Testar en longshot:

Någon som har orginalpipor till en KTM Duke II 00-06 liggandes skräpandes hemma och vill tjäna en slant? Eller kanske ett annat avgassystem som passar?

Tänkte testa snickra till egna och eftersom det inte finns en modellspecifiktråd för Duke så tänkte jag att jag fråga här. Om det är nån som känner sig träffad ta och skicka mig ett PM:tummenupp
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Vart köper man billiga kåpor till ktm 640? Gärna hela kit!

Har sökt men som vanligt är sökfunktionen kass!
 

squad

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2006
Ort
nORRKÖPING
Hoj
aprilia
Hej
funderar på att köpa en ktm supermoto i veckan här.
hittat en hoj men jag undrar om den dämpare som följer med är orginal?
"ktm supermoto" står det på den.. går den igenom en besiktining med den?
annars får man ju hosta upp en summa för en orginaldämpare vid besiktning.

min avatar är bilden på dämparen..
tack för ett svar

"squad"
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej
funderar på att köpa en ktm supermoto i veckan här.
hittat en hoj men jag undrar om den dämpare som följer med är orginal?
"ktm supermoto" står det på den.. går den igenom en besiktining med den?
annars får man ju hosta upp en summa för en orginaldämpare vid besiktning.

min avatar är bilden på dämparen..
tack för ett svar

"squad"

Supermoto dämparen är inte orig för du ska ha en stooor jävla rostfri burk. Den som sitter på 625/660 är SXC & supermoto varianten är öppnare dvs utblåset är moddat! Orig dämpare kastar de iväg för några hundralappar så det lär inte bli svårt att få tag i en!
 

burra7

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Vasa/Finland
Hoj
LC4 640 2001
Hej,
har just köpt en beg. ktm 640 2001 åt mig. Var på en lite längre resa med den 1200km. Under resan märkte jag att den läcker olja vid drev axeln och vid ventilkåpan/vattenpumpen. Det ledde till att jag fick fylla på olja nu som då. Har nu mera ett konstigt knackande ljud från motorn som kommer när man drar på för fullt i fyrans och femmans växel. Jag anade att det var ventilerna som måste ställas fast det endast var 3000km sedan senaste service.

Bytte även olja när jag var på gång. Eftersom det var förstagången som jag bytte olja så vet ja inte hur mycket järnspån som är vanligt på magnet bulten. Tycker däremot att det var mycke. Lägger en bild så ni får avgöra.

for_web.jpg


Har bytt olja nu och ställt ventilerna. Skulle säga att det blev lite bättre men ljuden är nog ännu kvar.

Någon aning om vad som kan orsaka detta ljud. Blir väll ändå att riva maskinen nu.

PS.
Billiga kåpor till ktm 640 kan man hitta vid http://www.shop.race-styles.com de har både kit och separata delar. Har inte testat handla därifrån ännu men skall göra det snart.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har du kollat kopplingslagret när du drar in kopplingen & ut?
 

burra7

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Vasa/Finland
Hoj
LC4 640 2001
Har du kollat kopplingslagret när du drar in kopplingen & ut?

har inte kollad det. När ja slog upp i boken såg det ut att finnas två lager. Ett nållager och ett kullager. Är det nållagret som kan vara dåligt. Det som jag annars har märkt är att kopplingen kanske har blivit lite tyngre att dra in.

skall kolla detta när jag får tid.
Tackar

Kan inte hitta vad orginaldekalerna kostar?

Synd att dom inte hade vita kåpor till lc4an heller :gnissla

jag har inte heller sett vita kåpor eller orginal dekaler. Men custom dekaler är ju bra det med :)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top