Ktm 640

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tjena.. Ny 640 ägare här. Tycker hojjen är lite slö, tror inte den är avstypt.. Drog ur "epc" kontaken idag, gjorde ju faktiskt lite skillnad:) Ska plocka bort den vid ett annat tillfälle. Tänkte även kolla förgasarn, om det är gjort nåt där eller inte.

Stämmer det att man ska byta pluggarna (se bild) nr 1 och 3?? Eller kan man ta bort nr 1 och byta nr 3. Vilken storlek på munstycke i så fall. Är det nåt annat som ska göras. luftburken ska jag oxå ta itu med..

/Jompe..

Har ett DAM slipon oxå..

Om du vill få iordning på din förgasare så får du byta den... :D
Jag har också original nu, men snart kommer en flat side-fugge sitta på min. Då kommer den bli rappare. Fråga Boost 3 här på forumet vad han tycker om vacuum-förgasare :D (Han är en av dem som hjälpt mig välja förgasare och kommit med tips)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tjena.. Ny 640 ägare här. Tycker hojjen är lite slö, tror inte den är avstypt.. Drog ur "epc" kontaken idag, gjorde ju faktiskt lite skillnad:) Ska plocka bort den vid ett annat tillfälle. Tänkte även kolla förgasarn, om det är gjort nåt där eller inte.

Stämmer det att man ska byta pluggarna (se bild) nr 1 och 3?? Eller kan man ta bort nr 1 och byta nr 3. Vilken storlek på munstycke i så fall. Är det nåt annat som ska göras. luftburken ska jag oxå ta itu med..

/Jompe..

Har ett DAM slipon oxå..

Du kan ta bort den stora prylen som sitter fastskruvad vid cylindern som det går en slang till toppen av förgasaren, och plugga hålet i locket på förgasaren
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Du kan ta bort den stora prylen som sitter fastskruvad vid cylindern som det går en slang till toppen av förgasaren, och plugga hålet i locket på förgasaren

Detta var gjort redan när jag köpte min, men hur mycket skiljer det egentligen?
Jag har hört nåt om att det inte gick att dra ut 2an och 3an ordentligt om inte detta var gjort. Eller var det kontakterna man drog ut som gjorde detta?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Detta var gjort redan när jag köpte min, men hur mycket skiljer det egentligen?
Jag har hört nåt om att det inte gick att dra ut 2an och 3an ordentligt om inte detta var gjort. Eller var det kontakterna man drog ut som gjorde detta?


" prylen vid cylindern med sladden" För att strypa effekten lite så släppte den över lite luft vid membramet. detta gjorde så att trotteln inte lyftes så mycket/snabbt. Men om hålet i locket är pluggat så spelar det ingen roll om kontakten sitter i eller inte.

Jag har aldrig kör med fungerande SAS, så jag vet inte hur stor skillnaden är :)
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Du kan ta bort den stora prylen som sitter fastskruvad vid cylindern som det går en slang till toppen av förgasaren, och plugga hålet i locket på förgasaren


Det var den kontakten jag drog ur.. Vad jag har förstått är det ingen skillnad om kopplar bort hela kontakten med tillhörande slangar!?! Men det kanske blir skillnad. Ska göra det nån dag när man har tid.

Det blev inte nån jättestor skillnad, men visst blev den lite vassare:)

Men är det ingen som vet nåt om förgasaren, & vilket munstycke man ska ha??
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Såvida du inte bytt avgasrör,insug,kam eller något annat på hojen så behöver du inte röra munstyckena.

Dom i sig ger ingen effektökning att byta,såvida det inte sitter åt helvete fel munstycken i den.

Det ger ingen märkbar skillnad att koppla ur kontakten,visst en del placeboeffekt kan det ge,men annars inget.
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Såvida du inte bytt avgasrör,insug,kam eller något annat på hojen så behöver du inte röra munstyckena.

Dom i sig ger ingen effektökning att byta,såvida det inte sitter åt helvete fel munstycken i den.

Det ger ingen märkbar skillnad att koppla ur kontakten,visst en del placeboeffekt kan det ge,men annars inget.


Men om jag tar bort "pluggen" Nr 1 på bilden lite högre upp, så får den väl mer soppa och går bättre, eller måste jag göra några mer justeringar då?? Sen ska den väl ha mer luft i så fall oxå..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Men om jag tar bort "pluggen" Nr 1 på bilden lite högre upp, så får den väl mer soppa och går bättre, eller måste jag göra några mer justeringar då?? Sen ska den väl ha mer luft i så fall oxå..

Nr 1 på bilden är tomgångsmunstycket dvs den påverkar bara soppan på tomgång och strax ovanför ,tar du bort den så går det nog inget bra.

Dom som man labbar med är huvudmunstycke nr3 och lågfrtasmunstycke nr2 ,men går den som den skall utan att smälla eller dyl så ger det fortfarande inget att byta dom.
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Nr 1 på bilden är tomgångsmunstycket dvs den påverkar bara soppan på tomgång och strax ovanför ,tar du bort den så går det nog inget bra.

Dom som man labbar med är huvudmunstycke nr3 och lågfrtasmunstycke nr2 ,men går den som den skall utan att smälla eller dyl så ger det fortfarande inget att byta dom.


Ok, trodde att det var där strypningarna satt.. Men det sämmer alltså inte??
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Vilket biltemabatteri passar bäst i en 640 -02?

För att svara på plastfrågan så måste bakramen moddas/bytas ut mot en nyare för att den plasten ska passa. Kylarvingarna och stänkskärmen skall dock passa rakt av. Lyktkåpan är jag osäker på, någon som vet?

Gå in på tex www.touring.se (nere just nu) och kolla vilken storlek/batteri dom rekommenderar till din hoj. Sen köper du det som är närmast från biltema. Det jag köpte var en cm högre men det löste sig ändå.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Fan det är dåligt drag i 640-tråden nu.

Nån som har några heta vinterprojekt på gång??
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Det är för att det är dåligt drag i 640n...
kunde inte låta bli, sorry!







aldrig kört 640.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
bla bla bla...

Nä 5 ståfräsar av 5 möjliga till Motarden.

Härligt att du är nöjd.
Tanken är att mitt vinterprojekt ska bli att slänga på en HSR 42-förgasare.
Det borde bli skillnad. Nu har jag aldrig kört en 640 med flat side, men den borde bli rappare. En kugg ner där fram är nog på sin plats. Eller motsvarande där bak (3?)
Är det mer "hälsosamt" att dreva upp där bak, än att dreva ner fram? Tänker på vinklarna på framdrevet om man drar ner för många kuggar...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Härligt att du är nöjd.
Tanken är att mitt vinterprojekt ska bli att slänga på en HSR 42-förgasare.
Det borde bli skillnad. Nu har jag aldrig kört en 640 med flat side, men den borde bli rappare. En kugg ner där fram är nog på sin plats. Eller motsvarande där bak (3?)
Är det mer "hälsosamt" att dreva upp där bak, än att dreva ner fram? Tänker på vinklarna på framdrevet om man drar ner för många kuggar...

Små drev slits snabbare.... det vore smartare att sätta på större bak ( Om man skall byta hela drivpaketet).

Själv skall jag fixa bestyckningen och byta nål på HSR 42´n innan vintern.

Sedan blir det portning, ny kolv är redan beställd .:D

Trimma hojar meningslöst, men roligt :tummenupp
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Små drev slits snabbare.... det vore smartare att sätta på större bak ( Om man skall byta hela drivpaketet).

Själv skall jag fixa bestyckningen och byta nål på HSR 42´n innan vintern.

Sedan blir det portning, ny kolv är redan beställd .:D

Trimma hojar meningslöst, men roligt :tummenupp

Bänkade du hojen när du satte på HSRn? Man borde väl alltid köra hojen i bänk när man byter förgasare... För att få en så bra kurva som möjligt.

Vad fick du ge för kolven?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Bänkade du hojen när du satte på HSRn? Man borde väl alltid köra hojen i bänk när man byter förgasare... För att få en så bra kurva som möjligt.

Vad fick du ge för kolven?

Jag har inte bänkat hojen. Förgasaren ger ingen direkt effektökning, men lite bättre respons. Jag har mekat och bytt munstycken, den går skapligt men inte helt optimalt :huvet
Jag skall nu byta till en lite snålare nål(-97) samt lite mindre lågfarts munstycke( 27,5) samt att testa. Huvudmunstycket (155) får nog sitta kvar till efter jag har bytt kolv och portat. Eventuellt skall det kanske vara 150 eller 152,2 :confused: Jag har öppnad luftburk, avgassystem samt bytt kam.

Kolven är beställd från http://supermoto-umbauten.de/

CP-piston :va komp 12,5:1.
kostar 209 euro + 20 i frakt =229 euro
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag har inte bänkat hojen. Förgasaren ger ingen direkt effektökning, men lite bättre respons. Jag har mekat och bytt munstycken, den går skapligt men inte helt optimalt :huvet
Jag skall nu byta till en lite snålare nål(-97) samt lite mindre lågfarts munstycke( 27,5) samt att testa. Huvudmunstycket (155) får nog sitta kvar till efter jag har bytt kolv och portat. Eventuellt skall det kanske vara 150 eller 152,2 :confused: Jag har öppnad luftburk, avgassystem samt bytt kam.

Kolven är beställd från http://supermoto-umbauten.de/

CP-piston :va komp 12,5:1.
kostar 209 euro + 20 i frakt =229 euro

Men din hoj måste gå rätt bra nu med en riktig förgasare och en annan kam. Kört mot en 625a nångång? En 640 med en ordentlig flat side-förgasare borde ju gå rätt jämnt mot en sån. Eller har jag fel?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top