Ktm 640

Raketen2000

Per Silja
Gick med
26 Oct 2008
Hoj
KTM 640
Problem med en insexskruv

Hej.

Har köpt en KTM 640 SM -00 och idag skulle jag skruva av vänster (sett om man sitter på hojen) framkåpa.

Problemet var att den övre insexskruven inte ville skruva ur sig från fästet i bensintanken.

När jag började att skruva noterade jag att den inte var helt iskruvad.
När jag skruvade ett varv så möttes jag av lite motstånd på ett ställe, nästan som om skruven vore skev, men den kunde varken skruvas in eller ut.

Misstänker att någon skruvat in fel skruv i fästet och förstört det.

Tittar man på motsvarande skruv på andra sidan är den betydligt kortare.

Så, hur får man ut den lille skojaren..?
Tips?

Mvh
Raketen2000

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Grymt mannen.. va blev det?
Kit me stickers o allt?
Funderar på att beställa lite svart plast till mig med.
:yoparty

Svart bakskärm och svart framkåpa:yoparty jag har redan vingar med stickers, men det blir bilder sen när den är färdig.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Efter att ha bytt koppling och diverse filter, packningar så tänkte jag avsluta med att byta olja på 640in.

Hällde i olja i motor och körde runt startmotorn men lyckas inte få upp nån olja i ramen :huvet

Är för trött för att mecka! :mad:

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Efter att ha bytt koppling och diverse filter, packningar så tänkte jag avsluta med att byta olja på 640in.

Hällde i olja i motor och körde runt startmotorn men lyckas inte få upp nån olja i ramen :huvet

Är för trött för att mecka! :mad:

Du skall hälla på olja uppe vid styrhuvudet, du behöver en slang eller flaska med pip

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jo enligt manulen men som ja har fattat de hela ska man kunna undvika de genom att pumpa upp oljan med motorn?

Har du skruvat ur pluggen längst upp på ramen? Sitter på högersidan (om man sitter på hojen) nästan uppe vid styret. Om man häller i all olja i motorn och skruvar ut den skruven och startar motorn, kommer det till slut spruta ut olja därifrån. Men det gör inte det för dig eller?
Det kan ta nån minut innan oljan pumpas upp dit...

Var beredd på att slå av motorn direkt när oljan sprutar ut därifrån. Kan bli rätt högt tryck....

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Har du skruvat ur pluggen längst upp på ramen? Sitter på högersidan (om man sitter på hojen) nästan uppe vid styret. Om man häller i all olja i motorn och skruvar ut den skruven och startar motorn, kommer det till slut spruta ut olja därifrån. Men det gör inte det för dig eller?
Det kan ta nån minut innan oljan pumpas upp dit...

Var beredd på att slå av motorn direkt när oljan sprutar ut därifrån. Kan bli rätt högt tryck....
Händer inte ett dugg, luktar bara brännt från motorn :va :huvet

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
Ktm especiale 450/620/660
Tjaba!
tänkte börja riva i min 640 över vinter för liten genomgång/renovering/"göra om till önskad funktion/utseende"

Så skulle någon vänlig själ kunna lägga ut lite bilder på en halv nerriven och helt nerriven 640 så man kan se en aning om vad jag har framför mig.
Aldrig haft några problem med meckat med det är lite kul att se hur hojen är uppbyggd under alla kåpor innan man sätter igång.

Ha det bra
/Hagberg

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tjaba!
tänkte börja riva i min 640 över vinter för liten genomgång/renovering/"göra om till önskad funktion/utseende"

Så skulle någon vänlig själ kunna lägga ut lite bilder på en halv nerriven och helt nerriven 640 så man kan se en aning om vad jag har framför mig.
Aldrig haft några problem med meckat med det är lite kul att se hur hojen är uppbyggd under alla kåpor innan man sätter igång.

Ha det bra
/Hagberg

Kolla:
http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
haha nej jag är inte medlem på SOE, och heter inte kjell.

Jag heter Victor och är 19 år gammal och
mina vänner skulle väl kalla mig kung på att
skruva. Jag vill bara ha en liten helhets bild på hur krångligt
allt ser ut under kåpor och dyligt för att avgöra
vart jag ska befinna mig med hojen för att ha "resurser" till
att klara av min tänkte uppgift. ;)

Mvh
/Hagberg

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Är snart 2 veckor sen jag beställde från racestyles men har inte sett några delar än, någon annan som har beställt därifrån nyligen och fått sina prylar?

Mag: Det funkade ju utmärkt att pumpa upp oljan med motorn....när hojen stog i lod, jag hade min på stödet första gången:huvet

Hagberg

Fuckhead!
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
okej, nu har jag rivit ner en väldigt stor del av hojen och
den var ju knappt mer komplicerad än min föredetta moped.
Så det var ju inge större problem.
MEN, nu kom vi ju då till ett problem orsakat av latmasken.
Till min moped, kunde jag knappa in på en fin liten internet sida
(med tanke på att jag inte är så gammal) och hitta iprincip vad som
helst till moppen, tryckte vidare och 3 dagar senare fick jag ett litet paket.

Nu vill jag ha en sida som fungerar så för min kära motorcykel.
Och p.g.a att latmasken har bitit mig så vill jag helst slippa
sitta och bläddra på en annan sida för att hitta ett artikelnummer till
nån halv tydlig bild och ett engelskt ologiskt namn för att sedan kopiera
och klistra in det i en liten ruta för att få fram samma namn på detta utländska språk och ingen bild. Så när jag beställer och därmed gör mig skyldig att betala, bara har en gissning om skiten kommer passa.

Nu till frågan :D
Finns det överhuvudtaget en komplett webshop med delar till
ktm och specifikt då ktm 640 lc4?

Sen en annan fråga. När jag tog isär lille ktmen så (så nära beskrivligt som möjligt) ramlade halva mitt el-system isär. Kablarna är stela som fan och
dom iprincip smular sönder när jag rör dom.
Finns det en möjlighet ens för en halv idiot att dra ett komplett nytt elsystem
(förenklat) och få allt att funka? utan att använda 15mil kabel och svära arslet av sig i 100timmar.

Ha det bra :D
/Hagberg

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Är snart 2 veckor sen jag beställde från racestyles men har inte sett några delar än, någon annan som har beställt därifrån nyligen och fått sina prylar?

Mag: Det funkade ju utmärkt att pumpa upp oljan med motorn....när hojen stog i lod, jag hade min på stödet första gången:huvet

Bra att det löste sig med oljan.

Jag beställde mina nya kåpor förra veckan och pengarna är dragna från kontot och jag fick ett mail om att grejerna är nu skickade med DHL. Har du fått nåt sånt mail?

//Magnus

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Bra att det löste sig med oljan.

Jag beställde mina nya kåpor förra veckan och pengarna är dragna från kontot och jag fick ett mail om att grejerna är nu skickade med DHL. Har du fått nåt sånt mail?

//Magnus

jag fick mina grejjor idag ca 10 dagar efter jag betalade.
efter halva tiden så fick jag ett mail om att det var skickat med dhl och ett tracking no så att man kan spåra det men var tvungen att spåra det på postens hemmsida.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati