Ktm 640

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Nu efter att jag servat min hoj har den blivit mer svårtstartad. Om man oljat in luftfiltret lite för mycket med ett luftfilterolja, blir hojen mer svårstartad då? Det är det enda jag kan tänka mig nämligen.

När jag startade upp hojen efter att den stått hela vintern, för att byta olja, så hoppa den igång på första(!) kicken...

Hur mycket sprayar ni era filter? Eller kör ni utan filterolja?


Lägger filtret i en bunke & häller i filterolja, ser till att olja täcker hela filtret sen krama jag ur det ordentligt. Ser du filterolja i botten på luftburken så har du nog inte kramat ur tillräckligt.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Lägger filtret i en bunke & häller i filterolja, ser till att olja täcker hela filtret sen krama jag ur det ordentligt. Ser du filterolja i botten på luftburken så har du nog inte kramat ur tillräckligt.

ahh smart. Jag sprayar... så går inte att krama ur direkt, men ska testa detta...

Tack för svaret...
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Har du varit på ventilerna?

Nope... bara bytt olja och filter. Hojen startade på första kicken efter den stått hela vintern, så det bara måste vara luftfiltret som är för geggigt.... Känns som att det går bättre och bättre för varje gång jag kör nu... var ute 7-8mil igår och 5-6 idag... känns som att det löser sig självt nästan. Men jag ska skölja ur filter och börja om på nytt tänkte jag...

Vet att om man geggar in för mycket olja kan hojen gå för fett ett tag, men att det ger sig. Förmodar att detta är fallet med min lilla hoj...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad visat tändstiftet?

Om man inte tömt förgasaren på soppa innan vintern så är det ett tips men nu har du kör lite så det ska inte vara nåt problem.
 

Tossloo

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Bagarmossen
Hoj
Yamaha WR426F -02 . Yamaha YZ426F -02 . Yamaha R6 -04
Soppa flöde?

Jag har ett problem med min gas...
när jag gasar tex 1/4 av totala gasen så bluddrar den bara i typ 0,5 sec - 1sec. Men när den har "bluddrat" färdeigt går den som fan...
Kan de vara något fel på vajern eller förgasaren eller va kan de vara?
det är sjukt irriterande det är lätt att få motorstopp specielt för en nybörjare som mig... :p eller ska man kanske behöva hålla hög gas på en lc4 640 ?
/ tacksam för svar

Den går typ lika dant när den e varm... kanske lite lite bättre
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Ställde ventilerna på en polares Duke2 idag och på ventilkåpslocken och i slangen mellan ramen och ena locket fanns något vitt klegg. Vad fan är det för något? Såg ut som fett men när man tog på det så luktade det lite bensin.
 

ElBrago

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Mantorp/Arvidsjaur
Hoj
KTM LC4 -02
Nu har jag stött på lite problem igen.

Igår skulle jag ta en tur på bågen. Drar igång den och låter den stå på tomgång under tiden jag klär på mig de sista sakerna. När jag sedan tippar upp hojen och sätter mig på så stendör den. Jag trycker på startknappen men då händer det ingenting. Inte ett ljud från startmotorn.

Det finns ström i hojen för all belysningen fungerar men som sagt händer det inget när jag trycker på startknappen.
Nån som stött på liknande problem eller har en aning om vad det kan vara?
Dödarknappen står i rätt läge men kan det vara den ändå?
Kabelbrott?
Jag har inte en aning så alla tips är välkommna.

Bågen är en KTM 640 SM -02.
 
Last edited:

ElBrago

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Mantorp/Arvidsjaur
Hoj
KTM LC4 -02
Eftersom all annan el fungerar så då borde man kunna utesluta att det är pluskabeln, eller? Men tack för tipset.
 
Last edited:

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
tjenare! dax för oljebyte på min ktm 640 -02, är det någon som har en guide på hur man lätt kan genomföra detta.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har ingen guide men kan skriva lite kort.

*Varmkör
*Töm ur oljan! motor+ram
*Lossa båda filtrena! motor+ram
*Montera nya filter
*Fyll på med ny olja i motorn och låt sedan motorn pumpa upp olja i ramen, fyll sedan efter i motorn till rätt mängd.

Sen är det bara att gazzaa fan och bomba satan ;)
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var försiktig när du byter microfiltret på högra sidan vid fotbromsen så du inte skadar packningen.
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
ok gött, men ska man skita i att fylla i ramen och ist låta motorn pumpa upp oljan, och sedan fylla på i motorn igen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ok gött, men ska man skita i att fylla i ramen och ist låta motorn pumpa upp oljan, och sedan fylla på i motorn igen.

Du kan ju fylla i lite olja i bilfiltret också, men häll inte i hela volymen direkt utan låt den tuffa lite någon minut så kan du kolla sen om du behöver fylla på!
 

dartaniang

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
I närheten
Hoj
640 motard
Vad skiljer avseende frambroms och framgaffel på en LC4E och en LC4SM 2002?
Kan jag slänga på mina SM-hjul och bromsar på en LC4E hoj utan problem med okadaptrar osv? Vad krävs?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Vad skiljer avseende frambroms och framgaffel på en LC4E och en LC4SM 2002?
Kan jag slänga på mina SM-hjul och bromsar på en LC4E hoj utan problem med okadaptrar osv? Vad krävs?

Ja det ska nog vara samma typ av gaffel då båda kör 2kolvsok samt ingen av den har några grövre axlar eller gafflar just den årsmodellen vad jag vet.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top