Ktm 640

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Hallå Gnutten o ni andra.

Sitter och funderar på att byta min förgasare på min 640 -04a för att få lite mer tryck i knarren.
Tips på detta skulle vara gött. Vilken förgasare ska man ta?
Har ackra och öppnat för luft. m.m.
Fallgropar som Ni alla råkat ut för? :)

Är det värt hela mekandet eller ska man helt enkelt köpa in en aprilia -08a eller liknande?
//T
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Har aldrig bytt på mina hojar men FCR41 är gött om du får tag i en sådan men de är dyra beg så ev en TM40 med dina moddningar. Just förgasare grejer ska du nog ta med Boost3 tror jag han kallar sig, han har väldigt bra koll.
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Har aldrig bytt på mina hojar men FCR41 är gött om du får tag i en sådan men de är dyra beg så ev en TM40 med dina moddningar. Just förgasare grejer ska du nog ta med Boost3 tror jag han kallar sig, han har väldigt bra koll.

Ok, Will do.
Härmed efterlyses en Boost3 :)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tjenare.
Jag var också ute efter en ny förgasare, men visste inte vilken jag skulle ta. Jag slängde upp den här tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190749

Många där som hjälpte mig mycket. Hoppas tråden kan ge dig svar på dina frågor.

Det slutade med att jag köpte en HSR42, som dock står i bokhyllan. Men den ska åka på... förhoppningsvis inom en snar framtid.

Lycka till...
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
tjena.. skulle behöva lite tips av er 640 fanatiker :D
det är så att jag har en polare som har en 640 helt orginal i motorn samt en mikuni hsr42 förgasare till den som han aldrig har monterat.. är de ngn som kört med denna kombo eller är förgasaren för stor ? tipsa gärna om vilket munstycke vi ska pröva med?!

Han funderar åxå på att byta kolv. vet ni vart man kan få tag på bra piratkolvar eller billiga orginal ? mvh/victor
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
tjena.. skulle behöva lite tips av er 640 fanatiker :D
det är så att jag har en polare som har en 640 helt orginal i motorn samt en mikuni hsr42 förgasare till den som han aldrig har monterat.. är de ngn som kört med denna kombo eller är förgasaren för stor ? tipsa gärna om vilket munstycke vi ska pröva med?!

Han funderar åxå på att byta kolv. vet ni vart man kan få tag på bra piratkolvar eller billiga orginal ? mvh/victor

Jag kör med: lågfart 27,5. huvud 150, Nål -97 4:e hacket uppifrån . Ni borde hamna någonstans i närheten

Kolla på kolv:
www.abp-racing.de
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
å fy fan.. tyska ? :p hur vet ja om ja ska ha 101mm eller 102mm kolven ? och Verdichtung 11,0:1 antar jag är kompet ? är detta orginalkomp ? mvh/victor
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
å fy fan.. tyska ? :p hur vet ja om ja ska ha 101mm eller 102mm kolven ? och Verdichtung 11,0:1 antar jag är kompet ? är detta orginalkomp ? mvh/victor

om man frågar, finns det andra kolvar. Jag köpte en 12,5:1

Du skall "101 mm" kolven :tummenupp
 
Last edited:

ristarpen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2005
Ort
tjörn
Hoj
utan för tillfället.. tidigare ktm525 xr650 gsxr750
Jag ska byta olja på en kompis 640 -2004 i dag hur mycket olja ska det vara i den?? har även hört att man ska lufta den på något sätt
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag ska byta olja på en kompis 640 -2004 i dag hur mycket olja ska det vara i den?? har även hört att man ska lufta den på något sätt


2,1 liter och du tar bort stora skruven upp på höger sida av styrhuvudet & låter den gå till det kommer olja ur hålet då har du luftat systemet. Fyll i kanske 1,6liter i vanliga påfyllningshålet & sen fyller du oljefiltret men lite också. Återstående fyller du i när du luftat & kollat det är rätt nivå. För det brukar ibland finns lite kvar i motorn så nivån inte bli för hög!
 

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
karlstad
Hoj
kawasaki zx10r -05
Ska eventuellt montera ihop en lc4 motor från 2002.. med ny kolv osv. har läst ngnstans att man ska ha lite olika papper tillhands när man gör detta?

1:Arbetsmanual
2: sprängskiss med alla delar och artikelnummer så man får med allt när man monterar.
3. lista över hur hårt allt ska dras! (i NM)


är de någon som vet vart man kan få tag i detta.. gärna på svenska då det blir mindre chans till missförstånd ?

går det att återanvända blypackningen till toppen eller ska jag köpa en ny ?

tacksam för svar!
Mvh/victor
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska eventuellt montera ihop en lc4 motor från 2002.. med ny kolv osv. har läst ngnstans att man ska ha lite olika papper tillhands när man gör detta?

1:Arbetsmanual
2: sprängskiss med alla delar och artikelnummer så man får med allt när man monterar.
3. lista över hur hårt allt ska dras! (i NM)


är de någon som vet vart man kan få tag i detta.. gärna på svenska då det blir mindre chans till missförstånd ?

går det att återanvända blypackningen till toppen eller ska jag köpa en ny ?

tacksam för svar!
Mvh/victor

Du ska hellst köpa en ny (jobbig att byta).. Men till 92% changs blir det tätt även med den gamla och sprayklister på, Dra gärna 1kg mer om du kör den gamla. Det är ju en kostnadsfråga helt enkelt.
Dom enda packningar som man kan återanvända är stålpackningar. ex Xr 650 och 600 har det och dom kan ma använda minst 3ggr bara man rengör noga och sprutar på packningsklister. Locktite spayklister ska varenda mek ha finns på mekonomen:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top